Brukar ni få skavsår "där nere"?

Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Jag brukar stoppa in snöret :o
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

jag har nog aldrig haft problem med skavsår där...däremot blir jag öm i sittbenen =)
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Jag har aldrig fått det när jag ridit med sadel och har aldrig fått det utan hlr utom en gång, men jag tror att det var för att hästen hade för hård trav och det skav när man skumpa till.
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Jag ska banne mig ha stor fest och fira den dagen den försvinner för gott! :devil:[/QUOTE]

Det är inte dumt att den tiden är över även om det var lite obekvämt på vägen. :o
I slutet på 60-talet var bindorna tjocka och otympliga typ några cm bommul i stoppat i nät, men dom var gudomliga när man red. Sadlarna på ridskolan var allt annat än bekväma typ mankapssadlar. Vi gnällde och gnölade en hel del och vår ridlärare (ung tjej) jobbade mycket med oss vad det gällde rätt sits. Vi fick släppa stigbyglarna och dra oss farmåt-nedåt genom att ta tag i framvalvet. Då hamnade vi på sittbenen och trycket på "kussimurran" lättade.
Efter det hade jag inga större problem.
Sedan är ju alla olika skapta och har "härligheten" placerad olika långt fram o bak. Så vad som hjälpt mig funkar kanske inte för andra.
Den med mest ridsår jag har sett var faktiskt en kille.
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Pinsamt men sant...så har jag samma problem ofta :(
Visste inte att så många andra hade det med här!

Det enda som funkat för mig är att ha 'rätt' sadel, jag är generellt dressyrryttare och som någon sa, att sitta på 'trekanten' hjälper ju inte direkt, men jag har märkt att sadlar som är 'raka' framtill och sen går uppåt i framvalvet, så nära 90grader som möjligt (dom är ju aldrig det men det mer åt det håller dom är så hjälper det, om ni förstår hur jag menar) verkar vara bra.

En sadel som funkat jättebra för mig är M&N dressyr, även en Bates Innova verkar ha den formen när jag provat ett kort tag.
JAg rider nu i en Prestige versailles, men den kan jag bara ha korta läder i annars får jag samma problem, jag tänker inskaffa en Sensation G3 bomlös sadel, och tror att den kan vara väldigt skön (och om inte så blir det ju inte nån sån då...) eftersom den inte är stum i formen.

Har inte läst hela tråden men ska nu ;) Kanske finns nåt man lär sig som kan hjälpa!
ps- Silonsalva hjälper att läka det fort om man väl har fått sådär blödande ushliga sår :( AJAJAJ jag saknar min M&N sadel :(
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

På tal om att slippa mensh-etet helt så är det ju fullt möjligt! Man kan stoppa in en hormonspiral! Jag håller fortfarande på att "vänja in mig" på den, men har jag tur så försvinner mensen HELT när kroppen vant sig! Känns helt fantastiskt att efter 25 år slippa skiten! :bow::bow:
Det är ju så "illa" att det närmast öppnar sig en ny värld för i allafall mig om man slipper vara handikappad en vecka varje månad!
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Hej, har inte läst den här tråden, så jag vet inte om du fått detta tips tidigare:

Nylonstrumpor under ridbyxorna. Jag har iof aldrig fått skavsår där utan snarare på innanlåren på långa distanstävlingar. Både pappa och jag har då använt nylonstrumpor under medgott resultat! Tar bort friktionen liksom...
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Eftersom jag själv "kapade ledningarna" efter barn nr 5 så var det aldrig aktuellt att prova hormonspiral, med syrran hade en och slapp mensen helt. Hon var jätte nöjd, så jag håller tummarna att det funkar för dig.

Finns det sadlar som är designade av kvinnor och funkar dom bättre undrar jag. Eftersom detta verkar vara ett ganska stort problem så kanske det vore något för en duktig sadelmakare.
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Har inte läst hela tråden. Har själv haft jätteproblem. Blev opererad där nere. Sadlar spelar en mycket stor roll för att inte få skavsår. Sätet får inte vara för djupt. Du måste sitta i balans. Sadlar som funkar för mig är KN, M&N årsmodell -2006. Vissa Albion. Och använd vaselin. Både lite inv, och utvändigt.
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Brukar smörja med hydrocortison salva då det är som värst, och så har jag lärt mig att inte rida med annat än mjuka bomullstrosor och på sommaren då det är varmt vara mer mån om hygienen än vanligt..

QUOTE]

Liten varning för kortisonsalvor av skilda slag. Kortison kan medföra att huden blir tunn och känslig dvs att ursprungsproblemet blir värre. Sedan brukar slemhinnor och kortison inte heller vara en hit.
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Jag har inte min hormonspiral som preventivmedel, den är medicin, har den på recept.
Mådde f-n av mensen, gynekolog rekommenderade att prova den. Och en positiv bieffekt är ju att jag kan slippa mensen!
Måste säga att jag är förvånad att inte fler kvinnor provar en sådan! Att få chansen att bli av med mensen är ju en gudagåva! Tyvärr kan ju inte alla ha den, men jag hoppas och ber att jag är en av dem som den fungerar fullt ut på.
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Jag har haft hormonspiral under många år och det är helt underbart att slippa ha mens. Det är absolut det bästa med en sån spiral. Sen att den även är ett preventivmedel ser jag mer som en bonus faktiskt. :angel:

Lycka till med din spiral och hoppas du får slippa mens-helvetet nu!!

//Doccan
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Fast du vet väl att det finns p-piller som gör att man inte har mens alls?!

Jag äter sådana för att jämna ut spänningar (migrän osv) som orsakas av hormonerna. Har inte haft mens på flera år - jätteskönt!!
Jag och min omgivning mår mycket bättre!!


:eek::eek::eek: :idea: :d :love:

:D
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Vet såna som köper gelsits (obs att man ej får tävla med den) och den byter man lätt mellan olika sadlar.

Har inte läst hela tråden, så hoppas att ingen svarat på detta redan.
Man får tävla med gelsits i hoppning. :)
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Brukar också få ont när jag ridit ett riktigt hårt ridpass. Men får aldrig sår (tack och lov för det :bow:)!
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Om man har egen häst... rid barbacka! :idea: Övar både balans och sits;) :D Jag har inte haft problem med det, kanske någon gång då man har suttit ner mycket i traven och skumpat kanske... Om man har egen häst så kanske man kan prova en rumpvärmare? Är ju bra nu i kalla vintern med:smirk:

Jag får bara sånnahär "skav" (blir typ svullen ó_O) av just att rida barbacka. Men det kan ju bero på att jag har ett fullblod med en hemsk manke som inte alls är bra att rida barbacka på :crazy:
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Litet tips bara, jag har nu om tiden ens ak som heter Nuva ringar, man stoppar in dom o sen märks dom itne, det är som p piller fast tas upp genom blodströmmen istället, och både ajg och flera vänner som haft långa och tunga mens har nu fått bara 3-4 dagar max, och nästna inget PMS eller smärta :) och def. itne alls samma hormon surhets elelr depp problem, är skitbra! (jag själv kan inte äta p pilelr och kan itne ha någon form av spiral så det var så jag upptävkte det här)
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Intressant! Tack för tipset! :bow:
Funkar det inte med hormonspiralen måste jag ju prova något annat!
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

kl
jag har gelsits, och det har blivit lite bättre. inte mycket men ändå märkbart :)
sedan tycker jag inte att trosor i silke eller "fladdrigt" material funkar bättre, för det korvar sig så mycket lättare och då får man andra sorters skav. sedan ser det inge vidare ut att sitta o dra sig i baken hela ridlektionerna :D
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?


ohh ja det har jag varit med om men enbart pga av jag valt att ha fel trosor pa mig bla flera ggr ridit med string ajaj de liksom placeras ju fel efter ett tag och ajaja vad ont man har ett tag, men detta e ju oftast mitt fel att jag glömmer av mig ibland pinsamt men sant
 

Liknande trådar

Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen...
2
Svar
21
· Visningar
791
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 503
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
634
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig konstant sysselsatt. Trots att jag bara jobbar 25%. När försäkringsbolaget skulle boka tid för husbesiktning så hade vi...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 381
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp