Brukar ni få skavsår "där nere"?

Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

jag har haft dubbla problem, på tal om ridsår. Dels får jag lätt sår på blygdläpparna eftersom naturen skapat mig med så knäppt att den ena inre liksom vill sticka ut.. ingen hit. Sedan har jag ett annat otrevligt problem och det är min svanskota. För kanske tio år sedan bröt jag den i en vattenrutchkana och när den läkte igen hade den vridit sig så att den nu bildar en 1x1cm stor pigg liksom. Det minsta jag sitter för länge, eller nöter, på den blir det ruskiga sår. Jag kan säga att jag inte ser fram emot att bli gammal och sängligande, trycksåren lär komma direkt.

Vad göra... jag har testat en del men nu kör jag så här. boxerkallingar i microfiber, blygdläpparna "stoppar jag in" och tejpar ihop de yttre med Fixomull (elastisk häfta som finns apoteket). För svanskotan heter räddningen en vanlig gelsits. Jag kan få lite ont och få rodnader men ytterst sällan sår.
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Usch! snöret är helt hopplöst! :eek: Det är absolut ingen idé att rida ett dressyrpass när man har mens!

/Lizzie

Veckla inte ut snöret helt när du sätter in tampongen, pilla lite på den bara så den blir en aning lös. Då kommer inget snöre att sticka ut men det går ändå lätt att få tag i snöret när man ska byta.
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

e vaselin typ helosan eller?

Nej! Vaselin är en petrol-produkt medan Helosan är som de flesta krämer... just en kräm. Vaselin lägger sig utanpå huden och skyddar, den är liksom halkig och slinkig. Krämer är emulsioner som tas upp av huden snabbt.
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Men det är ju så värdelöst att planera in hur man ska rida baserat på när man har mens! Avboka träningar, åka och tävla "otränad" för att kroppen har behagat dra igång mensen osv, osv.

Usch, jag har hatat mensen sedan första gången, känner mig låst och handikappad, den ska alltid komma och sabba semesterresor, tävlingar, fester och andra arrangemang!
Jag ska banne mig ha stor fest och fira den dagen den försvinner för gott! :devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

jag rakar mig helt.. då får jag inte skavsår... kom på de för si så där 4 år sen!!! väldigt bra när man rider 4-5 hästar per dag.. sen har jag bara string.. men trådar om man säger så.. inget annat funkar för mig..! hoppas de löser sig.. är verkligen hemskt!!
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Men det är ju så värdelöst att planera in hur man ska rida baserat på när man har mens! Avboka träningar, åka och tävla "otränad" för att kroppen har behagat dra igång mensen osv, osv.

Usch, jag har hatat mensen sedan första gången, känner mig låst och handikappad, den ska alltid komma och sabba semesterresor, tävlingar, fester och andra arrangemang!
Jag ska banne mig ha stor fest och fira den dagen den försvinner för gott! :devil:

Hi hi - jag vet precis när mensen kommer, den är äckligt regelbunden! Dessutom så pågår den bara 3 dgr så jag kommer rätt lindrigt undan ;)

/Lizzie
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Jag har lidit länge av skavsår "där nere".. har inte vetat hur jag ska slippa av med det, det kommer i vågor lixom.. Fast jag har allra värst i den där "skarven" där troskanten går :crazy: Blir riktiga utslag, röda och svullna. Gör ont som fasiken. Brukar smörja med hydrocortison salva då det är som värst, och så har jag lärt mig att inte rida med annat än mjuka bomullstrosor och på sommaren då det är varmt vara mer mån om hygienen än vanligt..

Angående dessa hemska mensberättelser, skulle jag aldrig se på något sånt. Jag vägrar acceptera att något så idiotiskt som mensen ska få förstöra semestrar, resor, pojkvänsbesök mm, så jag käkar p-piller och då jag verkligen vet att jag inte har nåt speciellt för mig har jag mens, och det bara i några dagar..

Sen finns det även piller man kan få via recept om man har rikliga blödningar. Ingen kvinna förtjänar att stå ut med ett levande helvete, särskilt inte då det finns så mycket där ute som kan hjälpa!
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Jag har lidit länge av skavsår "där nere".. har inte vetat hur jag ska slippa av med det, det kommer i vågor lixom.. Fast jag har allra värst i den där "skarven" där troskanten går :crazy: Blir riktiga utslag, röda och svullna. Gör ont som fasiken. Brukar smörja med hydrocortison salva då det är som värst, och så har jag lärt mig att inte rida med annat än mjuka bomullstrosor och på sommaren då det är varmt vara mer mån om hygienen än vanligt..

Angående dessa hemska mensberättelser, skulle jag aldrig se på något sånt. Jag vägrar acceptera att något så idiotiskt som mensen ska få förstöra semestrar, resor, pojkvänsbesök mm, så jag käkar p-piller och då jag verkligen vet att jag inte har nåt speciellt för mig har jag mens, och det bara i några dagar..

Sen finns det även piller man kan få via recept om man har rikliga blödningar. Ingen kvinna förtjänar att stå ut med ett levande helvete, särskilt inte då det finns så mycket där ute som kan hjälpa!

Det finns också piller man kan få utskriver för att skjuta på mensen, just för att slippa få den under typ utlandssemster och dylikt.

Jag tycker inte det är speciellt jobbigt med mensen, antagligen bara för att jag inte blöder speciellt mycket och att det bara håller på några få dagar. Däremot så har jag upptäckt att jag är känsligare i underlivet och lättare får skav veckan INNAN mensen kommer. Beror på hormoner eller nåt sånt, men det är bara att gilla läget.

/Lizzie
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Lyckost dig, mitt skit håller ut en hel vecka! Var 25:e dag kommer det dessutom.
Och då är det bara förutom ridsåren att "glädjas" åt att få nattliga svettningar så det dryper, acne som fullkomligt exploderar, värmeutslag och klåda om det är sommar mm mm. Urrrk!
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Lyckost dig, mitt skit håller ut en hel vecka! Var 25:e dag kommer det dessutom.
Och då är det bara förutom ridsåren att "glädjas" åt att få nattliga svettningar så det dryper, acne som fullkomligt exploderar, värmeutslag och klåda om det är sommar mm mm. Urrrk!

Det finns naturpreparat (kommer inte ihåg vad det heter för tillfället) för PMS och hormonsvängningar? Acne och klådan kan ju beror på hormonerna får spel i samband med med mens. Kolla med något "naturapotek" och se om du kan få några tips.

/Lizzie
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

KL

Jag har läst igenom tråden och även om jag inte önskar att någon annan har problem med skavsår så känns det skönt att veta att man inte är ensam.:angel:

Jag började få skavsår för kanske ett år sen och det är bara ibland, när jag rider i vissa sadlar, aldrig i sadeln hemma, men vissa av ridskolans sadlar ger skav. Så nu har jag funderat på att köpa ridtrosor. Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av bra ridtrosor. Någon som hittat något bra märke? Några tips på några, vill helst inte slänga ut för många hundralappar, men jag är tacksam för alla tips.

Så jag ber om ursäkt för trådkapandet och ber er slänga in tips om ridtrosor ni har erfarenhet av. (Även om ni har tips om dåliga köp och vilka man abslout inte bör köpa, enligt er):bow::bow::bow:
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Tack för tipset! Jag har mellan "mensattackerna" numera fått ordning på acnen med Bodyshops produkter. Men inför mensen så är jag tvingad att använda Basiron från apoteket, och det förstör kläder, sängkläder osv direkt om man glömmer bort att man har hela ansiktet fullt av det!
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

1. Raka/millimeter-trimma
2. Vaselin/fet créme
3. Typ boxer/hipstertrosor med vettiga sömmar
(string är mannens påfund)


Sen så brukar det klara sig fint....:D

1.fet creme
2.Attends 10M blöja istedenfor trosor
3.Pikeur cindy helskodd ridbyxa

Både jeg og min tjej var plaget med skavsår, vi begynte å bruke attends voksen bløjor, de er myke og behaglige mot underlivet. Pikeur cindy er den beste ridbyxan i sammen med bløjor. vi har ridd lange dagsturer uten noen problemer når vi bruker attends:laugh:.
De første gangene med attends kan føles lite "konstigt", men så er det bare deilig, man får en god følelse av trygghet;).
Husk å ta med extra bløje når du skal ri langt:rofl:

Attends kjøpes på apoteket
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Rider alltid med Hööks ridtrosor, med långa ben. Maken tycker de är supersexiga (inte!) Men det funkar för det mesta. Kan få skav ändå ibland, då mina intima delar tyvärr inte är skapta för att sitta och nöta ett intensivt dressyrpass. Men för det mesta som sagt, så fungerar ridtrosor.
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Bra trosor är viktigt, sen kanske du kan undvika att sitta ner för mycket i traven, alltså rida lätt när problemen är som värst, brukar hjälpa för mig. Hur gör distansare? :o Det kanske är dom du ska fråga :D
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Cykelbyxor!!!Med vaddering/sämskskinn i grenen. Vet en kvinna som cyklade Vätternrundan några år i rad som skar ut skåror i sadeln så det inte blev något tryck mot känsligare delar, Men det funkar ju inte på hästsadlar:(

Och sen springer ju distansarna halva tiden själva;) (Sorry, förutfattad mening, kan inget om distans:) )
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

*kl*
Många andra idrottare använder barnpuder (enligt min tv-sportiga sambo)
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Jösses, och jag som har varit lite avundsjuk på att tjejer inte behövde vara oroliga för kross-skador :bump:

Jag är för övrigt en stor vän av slimmade boxer/hipster-trosor, vi behöver mer sånt i Sverige ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen...
2
Svar
21
· Visningar
793
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 503
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
634
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig konstant sysselsatt. Trots att jag bara jobbar 25%. När försäkringsbolaget skulle boka tid för husbesiktning så hade vi...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 386
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp