Bukefalos 28 år!

BRUKS-aktiv hund sökes

Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Väcker tråden igen. Är fortfarande lika vilsen och hundköpet kommer antagligen att dröja ett bra tag till. Jag vill fråga lite om Riesenschnauzern, hur är dom ur brukssynpunkt. Någon skrev tjockt pannben, som i att de behöver mer motivation? (antar att det var en jämnförelse med schäfern.)

Jag älskar verkligen schäfern men håret är i så väldigt stor betydelse. Man måste se över vissa saker, och det förstår jag. Missförstå mig inte men min familj är en stor del av mitt liv och hela familjen har svårt (i synnerhet min syster) för hundhåret. Hunden kommer att bli en del av min familj därför känns det bättre att verkligen kolla runt på raserna.

Just nu (under vinterhalvåret) har jag mina fåglar inne, både jag och min syster dammsuger VARJE dag för att vi inte gillar att ha fjun och fjädrar i lägenheten. En "ren och fin" lägenhet, ett rent hem är VÄLDIGT viktigt för mig jag vet hur det låter men jag kan inte se över det helt enkelt. Nu har jag haft fåglarna väldigt länge, men det är väldigt jobbigt och det blir lite som en börda. Därför vill jag tänka över hundköpet. Fåglarna kan jag göra mig av med lättare. En hund blir till så pass stor del av mig och till så många fler år.

Jag vill ha en hund, jag har tiden, pengarna, viljan, kärleken, motivationen för en brukshund, för en aktiv hund och en vanlig (sällskap), lite slöare, omotiverad hund kommer inte passa in i mitt liv.

Jag känner mig verkligen kluven men vill gärna ha lite respons på schnauzern avlad mot bruks om det finns någon som kan rasen mer.

MVH
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Som ägare till en skäggig dam så kan jag dela med mej lite av mina tankar kring rasen.

En bra riesen är en fantastiskt bra hund!
Men det ÄR ingen vallhund som schäfer eller malle!
Det är en hund med mer integritet, mer "eget tänkande" och med en betydligt större tålighet vad gäller "förar-fel"!

På gott och ont är de lite "tröga" vad vid inlärning. ;) De kan absolut både fatta snabbt och utföra moment med både snabbhet och precision! Men ofta tar det en tids träning för att få saker att "fastna".
En egenskap som jag iof tycker är rätt bra, då de inte blir "fort och fel" på samma vis som det lätt blir med ex. mallen.

En bra risen är dessutom väldigt vädertålig, miljöstark, balanserad och "trygg i sej själv"!
Det är inte för inte som de varit lite överrepresenterade som ras inom räddning!

Tyvärr har det på senare år kommit mer och mer "pälsmonster" från andra sidan Atlanten med STORA brister i sina "lustar", i mod och med stressinslag som definitivt INTE hör hemma i rasen.

Vi har dock ett antal riktigt, riktigt bra bruksuppfödare som avlar på sunda, friska, arbetsvilliga hundar med "hjärtat på rätta stället". Pm'a om du vill ha några namn!

/Swat

Ps. Jag pratar BARA om de svarta representanterna av rasen!! PS-riesen är fortfarande inte ens i närheten av de svarta vad gäller hälsa ELLER mentalitet!!
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

En Schäfermix är ju inget alternativ, eftersom man inte får tävla BRUKS med en blandras. Nej, Hovawart är rasen hon söker. Punkt slut.

Har en hoffe i den närmaste bekantskapskretsen som införskaffades för att bli bevakningshund men nä, det är den mest intetsägande hund jag träffat. Hade alldeles för lite drifter för att funka i brukset, ägaren förtvivlad men det är ju så det är ibland. Andra drifter har den däremot - som att försöka våldta varenda tik den träffar typ :grin:

Dessutom har den ju en helt fruktansvärd päls som hårar något så kopiöst :eek: Är tacksam för mina korthåriga när jag insåg hur ofta dessa människor måste städa efter sin hårboll.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Jag håller med Swat i mycket. Har själv två lakristroll och tycker att det är en bra allround brukshund. Den ena är förhoppningsvis färdig räddningshund nu till våren och den andra ska troligen gå bevakning. Bara man är någa när man väljer uppfödare och linjer.
Personligen skulle jag nog säga att om jag vill ha en schäfer skulle jag inte köpa en riesen för jag kan inte se många likheter på dessa raser.
Vill man inte ha en massa hundhår så gäller det att antingen hålla efter pälsen ordentligt eller maskinklippa. En ovårdad riesen fäller ganska mycket tycker jag.
En gång riesen alltid riesen
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Jag skaffade mig min 1a riesen 1982,och har ännu den rasen.

Alla mina riesen har varit samarbetsvilliga,dock ej överenergiska.

För mig har det varit en riktig allroundhund som har passat mig och familjen perfekt,både med barn,stallet,bruks,drag.

Lugn inne,positiv och pigg,gladlynt ute,men absolut ingen duracellkanin.

Har väl haft en och annan trög dag,men lätt att peppa upp.

Så för mig har det varit en perfekt ras.

Vill man inte klippa/trimma själv,så kostar det runt 600 på ett trim.
Jag klipper ca var 12e vecka,och då hinner hon aldrig börja småfälla.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Vi har en schäfer här hemma... men jag tycker inte hon fäller så extremt mycket som du får det att låta...?
Vår har "normal" längd på pälsen.

Och om du nu är "pedant" själv så tar det väl inte emot att springa över golven med dammsugaren 1 gång per dag, så lär det ju bli minimalt med hår...;):D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 268
Senast: inverterad
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 263
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 542
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 498
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp