Bukefalos 28 år!

BRUKS-aktiv hund sökes

Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

jag använde fel ordval när jag sa inte tillräckligt mycket hund vet inte hur jag ska förklara det.. återkommer när jag har de rätta orden till varför inte en belgisk vallhund. Men som sagt maliniosen fäller antagligen lika mycket som en schäfer
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

herregud, den bilden väcker gamla minnen :(

nej jag ska INTE visa denna tråden för min syster :O
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Om jag inte minns fel så tog gabbi bilden efter att ha avpälsat hunden. Med alla den pälsen av på en dag så kan det ju inte finnas så mycket att fälla efteråt.
En del hundtrim har fällningsbad, då de avpälsar den åt dig. Något starkt schampo och en omgång med furminator gissar jag.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

det visste jag inte, ska l'gga in det bland mina för-argument. Tack så jätte mycket för alla svar
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

En furminator är outstanding! Sen finns det, som escodibe säger, trimställen som "avpälsar" hunden åt dig :)

Lycka till.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Tänk på när du börjar prata om Amstaff - du får inte träna skydd med en hund som inte är av bruksras. Så vill du syssla med det så är de tyvärr inte att tänka på.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Mallen har jag hört är VÄLDIGT aktiv vilket jag tycker är bra då vi är aktiva här hemma, men jag har ingen erfarenhet av rasen överhuvudtaget. men hur är det med deras päls egentligen? är det inte samma typ av underull som schäfern? Om dom fäller mindre är det värt att kolla på.

Boxern har jag bara träffat utställningsvarianten av så jag vet att jag inte kan döma dem. Men dom jag har träffat är inte så stabila mentalt, självklart finns det säkerligen "bra" boxrar också, men vad är eg skillnaden mellan en bruksschäfer & en bruksboxer? med en bruksboxer menar jag en boxer som kommer från en uppfödare som satsar på bruks. Boxrar är kända för att ha mycket sjukdomar, eller har jag fel?

Får tillägga med mallen, dom fäller som fan när dom fäller ur. Det är bland det värsta jag varit med om. Att min tik ens har päls kvar är ett mysterium...
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Okey, nu när man fick se Rådis alterego (pälshögen) så inser jag att mallenuttens fällning inte är så jävla illa ändå :D
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Nu namedropar jag bara här, vet inte alls hur hunden/rasen i sig är men... Holländsk vallhund? (med risk för att namedropa fel stavning av rasnamnet :D)
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Är det Schäfer du är ute efter med deras arbetsvilja och mentalitet så kommer du inte att nöja dig med med boxer. Köp den ras du helst vill ha och investera i en furminator och borsta utav bara helvete.

Håller med, och oavsett hur jobbigt det är så fäller de ju bara 2 ggr /år. Annars märker man ju knappt av håret.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Okey, nu när man fick se Rådis alterego (pälshögen) så inser jag att mallenuttens fällning inte är så jävla illa ändå :D
Rådi är ju långhårig, det kanske förklarar en del, har aldrig sett en långhårig Malle.

knappis
Månget Schäferfolk går över till Malle, så så dåliga kan dom ju inte vara.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

..har suttit precis som du och grubblat och last pa om raser, traffat hundar av diverse mojliga och omojliga raser de sista 8 manaderna. Efter att jag lamnade min schafer i Sverige.

Forsokt o forsokt, det maste ju finnas Nagon hund som har "allt" en schafer har, fast anda inte ar schafer.... Vet du vad jag kom fram till?

...det finns det inte. Sa det ar bara o glatt borsta, o sa borsta lite till o dammsuga.

Efter att ha grubblat, diskuterat, funderat, last pa, grubblat lite till..traffats o umgatts med Allt ifran pb's till bloodhounds till greyhounds, catahoulas, korsningar, rottisar o sa vidare i en halv evighet....


..sa ska vi aka och titta pa schafervalp i morgon.

Mamma sa det bra:
"Schafrar ar schafrar, och sen finns det alla dom andra hundraserna" :rofl:
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Får tillägga med mallen, dom fäller som fan när dom fäller ur. Det är bland det värsta jag varit med om. Att min tik ens har päls kvar är ett mysterium...

Inte ens min wannabe-tervuren kommer i närheten av vad en schäfer kan åstadkomma i pälshögsväg;)

Men, TS, nog fäller mallen duktigt den med:laugh: Jag skulle nog inte välja en korthårsras om hårandet var ett issue, fluffig underull är ju inga problem att dammsuga medan korthårspäls gärna spettar sig fast i ALLT
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Om jag inte minns fel så tog gabbi bilden efter att ha avpälsat hunden. Med alla den pälsen av på en dag så kan det ju inte finnas så mycket att fälla efteråt.
En del hundtrim har fällningsbad, då de avpälsar den åt dig. Något starkt schampo och en omgång med furminator gissar jag.

You say tomato, I say tomato...Avpälsa, borsta med vanlig karda i tio minuter. Beror på vad man kallar det. Så här såg hon ut vid nästa borstning 4 dagar senare.

DSCN4633-1.jpg
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Oj jesus. Helt plötsligt är jag glad åt mina som knappt har underull. ;)
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Vad säger din syster då. Blir hon galen om du skaffar schäfer igen?

Ta med syrran o kolla på valpar. Det finns inget som är så sött som schäfervalpar o smälter hon inte då så.

Säger sen som flera andra skaffa en Furminator o borsta borsta borsta borsta. Köper du någon annan ras så kan jag nästan garantera att du ångrar dej.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Okey, jag lägger mig! *flin*
Helt plötsligt så blir de shäferhårstråna som helt oförklarligt dyker upp ibland begripliga, trots att jag knappt sett en schäfer på flera år.....
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Ja problemet med tex doberman, boxer och liknade är att man aldrig blir av med håren. De fäller lite även när de inte fäller och sen nästlar sig håren in i tyget på kuddar, kläder och möbler.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 818
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 390
Senast: inverterad
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 551
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 608
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp