Bukefalos 28 år!

BRUKS-aktiv hund sökes

Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Hej! Jag bor granne med en Lakenois-uppfödare. Dom har problem med reservation, osäkerhet mot främmande människor.
Nej , Jag säger bara: HOVAWART är rasen du söker!
Det är ingen vallhund i botten som Schäfern. Men återskapades i Tyskland när Schäfern inte fick vara långhårig längre. Det är en utpräglad BRUKSHUND!
I en kull jag har på 8 st är 3 Godkända i Högre klass, 2 Tjänstehundar och 2 tävlar i Lägre klass. Det är få brukshundskennlar som har sådana resultat på en kull. Hovawarten fäller i perioder, inte detta eviga hårande som Schäfern har. Lycka till med ditt val av hund. PM:a mig om du vill veta mer.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Är det så dom särskijls?
Okunnig som jag är....
Har haft en äldre tervblandis som bonushund, o skit vad med hår.
Han låg helst ute på altanen, ibland fick jag ropa för att se var han var, han var helt översnöad.

Jo, det kan ju födas tervar i en mallekull tex. :)
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

innan min schäfernågonting-tik kastrerades fällde hon två gånger om året och knappt ett hårstrå däremellan. himla smidigt.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Bouvier?!
tuffa hundar, mkt föriga pga vall, vallar oxar, så dom är inte rädda för att ta i!
Fäller inte! Kan klippas i valfri längd!!
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

. Men jag tror inte att någon av de belgiska vallhundarna är tillräckligt mycket hund för mig.
¨

Hu? Vad menar du med detta?

En Malle och en Schäfer går aldrig att jämföra. Som du skriver schäfermänniska tror jag det skulle kunna bli helt fel med en Malle. De har verkligen olika temprament..
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

¨

Hu? Vad menar du med detta?

En Malle och en Schäfer går aldrig att jämföra. Som du skriver schäfermänniska tror jag det skulle kunna bli helt fel med en Malle. De har verkligen olika temprament..

Fast å andra sidan finns det ju gott om schäferfrälsta som gått över till malle och säger sig aldrig vilja byta tillbaka..
Men som du säger, jämföras ska dom inte, mer än möjligtvis just för att få fram vilken som har egenskaper som passar en själv bäst eller hur man nu ska säga:)
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Jo absolut fast man måste nog vara villig att verkligen HA en malle & inte välja den istället för schäfer för mallarna är ju rätt speciella..

Vår Malle fäller bara två ggr per år men DÅ är det ju päls överallt..dock inte det hav av päls som Gabbis hund lämnade efter sig :D

Jag har som sagt en Malle av utställningstyp och de är riktigt speciella hundar. Tror bruksvarianten är mer krävande fast samtidigt lättare då de (ska vara iaf) stabilare i psyket. Vår är rätt feg men samtidigt skarp & riktigt snabb i reaktionerna. De Schäfrar jag har träffat har liksom varit "segare" på gott och på ont.

Om jag ngn gång återigen blir jätteintresserad av bruks så skaffar jag mig faktist hellre en bra schäfer än en bra malle..de är för mkt hund för min smak..

Fast å andra sidan finns det ju gott om schäferfrälsta som gått över till malle och säger sig aldrig vilja byta tillbaka..
Men som du säger, jämföras ska dom inte, mer än möjligtvis just för att få fram vilken som har egenskaper som passar en själv bäst eller hur man nu ska säga:)
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

*KL*
Vill du ha bara en hund i framtiden eller kan du tänka dig två?
Jag var i ungefär samma sits som du för några år sedan, ville ha en brukshund att träna med samtidigt som det av olika skäl inte funkade. Å andra sidan hade jag tänkt mig att skaffa något mer sällskapsaktigt senare, som ett komplement till brukshunden.
Jag vände helt enkelt på det och skaffade "sällskapshunden" först, i mitt fall en cairnterrier. Perfekt på så sätt att hon passade in i mitt liv då, jag kan träna en hel del med henne men hon kräver inte så mycket. Om några år när jag har möjlighet att skaffa den där brukshunden så kommer de förhoppningsvis att komplettera varandra. (Om det nu inte blir en cairn till för jag föll handlöst för rasen:).)

Ville bara komma med en annan vinkling, annars så har du nog att välja på att antingen skaffa en schäfer och riskera att driva syrran till vansinne eller skaffa en annan brukshund och inte bli helt nöjd.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

kl

Jag har två schäfrar av vadera sort, en långhårig och en korthårig. Den långhåriga har bekväm päls som rullar ihop sig i hörnen och det är bara att plocka upp högarna när man går förbi. Nackdelen med långhår är ju allt som fastnar under promenader osv. Allt grus följer med in för det är svårt att torka av det.
Den korthåriga fäller "mer" under fällning och hennes hår lägger sig mer som en matta och försvinner bara vid städning. Fördelen efter promenader är att allt grus förvinner när jag torkar av henne.

Men jag upplever inte att det är mycket päls de släpper, inte så det blir olidligt. Har sett mallar som släpper mer än mina schäfrar men det beror säkert på hur mycket underull de har.
Skitigt blir det hos mig men det är mest grus, inte päls.

Jag har köpt en furminator och med den får jag bort jättemycket päls och funkar faktiskt bäst på min korthåriga.

Hunden lever kanske längre än ni bor ihop, det är ju dumt att chansa på en annan ras när du så gärna vill ha en schäfer.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Har själv haft schäfer förut och kan i dagsläget INTE tänka mej att gå tillbaka faktiskt! Har nu malle och för mej är det en så mycket "enklare" hund än en schäfer.

Mindre, smidigare, snabbare!
Nu har jag iof valt en med väl fungerande "av och på"-knapp som aldrig behövt bo i bur eller som "slaktat" hemmet efter några dagars vila!!

Hon fäller två-fyra ggr/år - beroende på om hon fäller ullen för sej och täckhåren för sej eller allt samtidigt - det varierar år från år.

Bor du i närheten är du välkommen att ta med systern och träffa en malle in action!

/Swat
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

det är det jag menar, jag har varit hundlös i nu fyra år, det är min lägenhet vi bor i och min syster som går läkarutbildning har 4 år kvar, så det känns lite surt. Jag är en schäfermänniska och jag vet vad jag vill ha av en hund. Jag förstår precis hur du menar men min syster kommer alltid vara en stor del av mitt liv och jag själv vet hur det blir. Kan tillägga att min senaste hund var en schäfermix som fällde ut i helvete, hon var stiriliserad. min syster städade hela tiden. Och under fäll perioderna fick hunden bara vara i hallen utan matta och i mitt rum, gissa vem som flyttade in i sitt rum på heltid. Jag mår inte bra av att inte vara nära hunden och hunden måste få vara en del av familjen. Men jag vet inte om jag orkar, vill verkligen ha hund igen och komma ut lite på brukhundsklubben men vetifan om jag orkar se det igen kanske ska vänta trots allt

Schäfermix kanske fäller annorlunda än renrasig schäfer. Finns ju schäfermix med huskys och de fäller hela tiden säger de som har erfarenhet.
Min hundar ligger i hallen tills de torkat och är inte i säng och soffa. I TV-rummet får de bara vara ibland pga att katterna finns där och tiken bara jagar dem. Lika vid löp så får inte tiken vara överallt. Det går att underlätta mycket och om hunden är van det så lider den inte av att inte få vara med i alla rum. Och när mina är aktiverad osv. så ligger de och sover och de gör det på sina platser i hallen. I vårt sovrumm ligger de bara på nätterna så de är inte där dagtid. Det går att underlätta massor bara man bestämmer sig från början hur man vill ha det. Hunden vet inget annat då.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

En Schäfermix är ju inget alternativ, eftersom man inte får tävla BRUKS med en blandras. Nej, Hovawart är rasen hon söker. Punkt slut.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Finns underbara hoffar men det finns även hoffar som har lång startsträcka :angel:
Har de legat still i tio minuter så slappar de så hårt att föraren måste leka en kvart innan hunden är på G igen ;)
Men som sagt var, jag vet inte hur vanligt det är med mindre pigga hoffar men jag såg en hel del på lägret jag var samt att jag tränar ofta med en. Suverän på platsliggning men tröttnar snabbt och är svår att få igång när han satt den sidan till.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Hur fasen kan du jämföra hoffen med en bra schäfer?! :D

Visst finns det undantag inom hoffe-rasen, men generellt sett så är det ju inte en brukshund längre!! Utan en aktivare utställnings-/sällskapshund!

Vill man träna och tävla bruks så bör man ju välja en ras som är lämplig för detta - för att slippa jobba i motvind mer än minsta möjliga!

/Swat
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Bruksmallarna är det ju minst lika mycket "go" i som i en bruksschäfer. Dock fäller de ju, om än inte på samma sätt och lika mycket som schäfern.

Laekenois skulle jag passa mig för. Frågan är om de öht avlas för någon form av arbete?

Det första jag tänkte på var riesen, och det var det ju någon mer än jag som gjorde. En bra riesen är ... bra! ;) Men även de är ju uppdelade i bruks- och utställningsvarianten, men en bra riesen från en bruksuppfödare skulle jag själv kunna tänka mig.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Du måtte ha blivit van :D Schäferhår har man ÖVERALLT! Det räcker med att en schäferägare hälsar på eller åker i ens bil utan hund för att man ska ha det där förbannade håret överallt...
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Saaay whaaaat!:D

Det går bara INTE att jämföra en Hoffe med en Schäfer, inte ens med en Skit Schäfer för då är tillomed den skitschäfern bättre.:angel:

Och jo, det finns måååånga brukshundskennlar som har lika bra/Ännu bättre kullresultat, no offence men att vräka ur sig ngt sånt visar bara hur lite du vet om de andra brukshundsraserna, och ffa om Schäfern.

Hoffe är ju knappt en brukshund idag, några få "bra" undantag gör inte att hela rasen är sån i regel, det är mao ett väldigt osäkert kort.


Jag har två Schäferhundar här hemma, de fäller rejält Två gånger per år. Det är då Furren är ens bästa vän likaså dammsugaren, går i ett nafs att få bort det värsta.
Men när fällningen väl är över så får man med våld dra ut päls med rötterna för att få av något.


TS; Jag säger som Skogstrollet. Du vet redan vad Du vill ha, satsa då på det.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Du måtte ha blivit van :D Schäferhår har man ÖVERALLT! Det räcker med att en schäferägare hälsar på eller åker i ens bil utan hund för att man ska ha det där förbannade håret överallt...

Men det där förstår inte jag för jag har aldrig upplevt en schäfer så. Som Nikkis sa, man får dra ut hårtråna med våld om de inte är i fällperiod.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Du måtte ha blivit van :D Schäferhår har man ÖVERALLT! Det räcker med att en schäferägare hälsar på eller åker i ens bil utan hund för att man ska ha det där förbannade håret överallt...

:D
Kan det vara så?

Nu har jag faktiskt bara haft lånhåriga hundar förutom denna tik som har kortare päls. Jag kanske inte alls har erfarenhet av pälsmonster.
Nä jag tror som Nikkis och MrsScabtree, det är bara i fällningsperioden och den minimerar man med furminatorn, kama kamma kamma i några dagar :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 672
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 366
Senast: inverterad
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 470
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 589
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp