Bukefalos 28 år!

BRUKS-aktiv hund sökes

Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Håller med..de hoffar jag har träffat har varit typiska gårdshundar. Rätt sega att träna.
Som lite ilsknare Berners faktist :D
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Inom Hovawart-rasen kanske, men ser man till bruksschäfern så är det snarare ett mediokert resultat. Vet flera uppfödare av bruksschäfer som haft med kullsyskon på SM och där det i linjerna vimlar av elit-, polis- och väktarhundar.

Hur man än vänder och driver på det så är inte heller Hovawart en Schäfer och inget att konkurrera med i skyddet. Vill man köra skydd finns det bara Schäfer och Malinois som alternativ.
 
Senast ändrad:
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Har du sett en enda bouvier på lydnadsbanan eller i "bruksskogen" de senaste 20 åren?

Nej... Vill man träna och tävla så bör man välja en ras med rätt förutsättningar direkt! För ALLAS skull!

I detta fall passar troligtvis en bra schäfer eller malle bäst in på TS önskemål.

/Swat
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Vår tävlade vi lydnad med, med ok resultat. Certifierad bevakningshund var hon också, så helt omöjligt kan det ju inte vara. Det var mammas första hund så allt för svårt kan det ju inte vara!?

Tror nog att avsaknaden på Bouvierer ute på tävlingsbanan beror lite på att det är en liten ras i sverige..
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Jag kan ingenting om Bouvier des Flandres men det är inte så svårt att tävla lydnad med OK resultat. Det kan man nog med de flesta raser!
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Jag har tävlat Lkl2 mot en fralla :D så för mej krävs lite mer/bättre resultat av en brukshunds-ras än att någon enstaka individ tävlat lite lydnad!

Rasen är ju liten i Sverige av en orsak! Hade den varit en optimal, lättarbetad brukshund så hade den snabbt vuxit - se på mallen som inte fanns i Sverige för 15-20 år sedan!

Allt går självklart, men jag säger det igen: Vill man träna och tävla aktivt så bör man välja den mest optimala rasen för den önskade aktiviteten!

Jag köper ju inte en greyhound om jag först och främst vill tävla spår! Även om det GÅR!

Rätt hund på rätt plats är alltid bäst för alla inblandade!

/Swat
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Kommer inte på namnet nu men Lena Furberg och Aliide har en, stor svart sak, ser inte ut att ha så väldigt mycket päls att fälla,

Hjälp mig någon! :D
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Jaaaa, så heter den :)


Kan inte det vara något?
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Jag gissar att beacuronen har en päls som påminner om rottisens, de fäller en del och deras hår bildar inte tussar som tex schäferns utan pälsen ligger mer utspridd över golvet eller blir till små drivor som inte håller ihop.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Finns en del nere på continenten som ska vara bra och tävla i typ mondoring, men de verkar vara rätt långt ifrån schäfers mentalitet så att säga. Har för mig att de drar mer åt rottishållet.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Jag gissar att beacuronen har en päls som påminner om rottisens, de fäller en del och deras hår bildar inte tussar som tex schäferns utan pälsen ligger mer utspridd över golvet eller blir till små drivor som inte håller ihop.

Nej, beauceronens päls liknar INTE rottisens. Har haft rottis och usch så många hundhår man fick plocka ur fötterna - otäckta hår som stacks rejält! ;)

Våra fyra beauceroner fäller mer i stil med schäfrarna jag haft, dock ABSOLUT inte i samma mängder. Tror att alla fyra beauceronerna tillsammans nu inte fäller mer än vad en välpälsad schäfer gör.

Dock så har pälsmängden (framför allt underullen känns det som) ökat rätt mycket på två av de kastrerade hanarna. Den tredje kastrerade hade ganska tunn päls från början så i hans fall var det bara bra med lite mer och den fjärde är inte kastrerad.

Schäfrarna jag haft (tre stycken) fällde ju i princip året runt, det gör i alla fall inte beauceronerna, men visst fäller de. Vill man helt slippa håret så borde man nog snarare titta på en riesen eller något liknande...
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Ni har kanske vant er... Fråga icke-Schäferägare... *brr* säger jag bara. Jag är INTE van att ha hår på köksbordet eller inkletat i hela bilen.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Kolla på Jipotimas, våra hundar.
Riktiga bruxboxrar, finns säkert fler.

mvh
Jipotimas boxer hade vår boxer som klasskompis på Bruks kursen Lp 1 under hösten , han va trevlig:laugh: som min Mysslingens boxer:rofl:
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

You say tomato, I say tomato...Avpälsa, borsta med vanlig karda i tio minuter. Beror på vad man kallar det. Så här såg hon ut vid nästa borstning 4 dagar senare.

DSCN4633-1.jpg
jises:D och jag som gnäller för korta svarta hårstrån...men kardan e effektiv ser jag
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

då måste rasen ha varit liten för 18 år sedan med , vi har ägt två stycken ..var vi och uppfödarna på bruksklubben här..ser dem knappt nu heller , synd för dem e mysiga men är nog inga rena tävlingshundar för lydnadsklasserna ..upplevde dem mkt som enmanshundar
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

*kl*
Nu hittade jag bilden på min välpälsade malle under fällning:D Nog finns det päls så det räcker och blir över, även om de flesta schäfrar slår honom med hästlängder:D
20090622001.jpg
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

jises :p men ärligt pälsen har nog varit skön att ha i vinter med den hårda kylan , vår boxer har bara kunnat vara ute korta stunder för att få gjöra sina behov sen in , pga kramp i benen o tassarna :crazy:
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

nu ska jag försöka svara alla.

med "jag tror inte dom belgiska vallhundarna är tillräckligt mycket hund för mig" menar jag "vanlig hund" bara att arbeta är dom mycket bra, dom har en enorm motor och jag hör bara positivt. Men jag vill också ha en vanlig hund, som funkar i vardagen. Som funkar i familj, som funkar allmänt. Nu säger jag inte att mallarna inte funkar och jag har aldrig lärt känna en malle ordentligt, men hur är dom egentligen? Jag är en väldigt social person, jag är ute mycket och umgås mycket med människor, därför passar schäfern in så bra. En hund för mig är en social hund, men ändå en hund som vill vara med mig. Jag har precis kommit hem och är inte klar i huvudet så lite luddigt inlägg kanske. Men hur är mallarna eg i vardagen? Om vi bortser från brukset, och en malle som får tillräcklig stimulans. Sen så är mallarna kanske LITE mer än schäfern vad gäller motionskrävande. Jag är omgiven av nya och framför allt många människor var dag så jag behöver lite mer hund, en glad hund som inte är mesig helt enkelt. Med enormt intresse för mig & nya saker. Jag hoppar absolut inte på någon eller deras ras. Men det är mitt intryck.

Sedan fick jag några "rastips"

bouviern har perfekt päls, men hur är dom som hundar och hur är dom eg i brukset? Har hört talas om hunden vid namn, men aldrig set någon.

Hovawart elr hur de stavas är ingen hund för mig.. som någon sa dom behöver peppas och lite mer arbete för att "gå i gång" jag är inte den som har tålamodet att sitta och jobba fram ett intresse.

Har ni någonsin hört "Once a g. shepherd, allways a g shepherd". Det kommer bli svårt det här.

tillägg. Holländs herdehund, vad är de för nån? aldrig hört
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 672
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 366
Senast: inverterad
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 470
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 589
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp