Bukefalos 28 år!

BRUKS-aktiv hund sökes

S

samisc

Jag har följt buke-hund ett tag nu och jag vill bara börja med att säga att man bli chockad över att det finns så kunniga människor som är villiga att hjälpa andra. Hand up för er.

Så nu till trådens syfte, jag bor ihop med mina två systrar. Vi har bott ihop i ett år nu och pluggar alla tre. Alla tre vill ha hund, men jag är den mest kunniga och det kommer att vara "min" hund. Och nu när jag pluggar distans så har jag tiden som krävs. Jag är en inbiten schäfermänniska. Jag är väldigt aktiv och vill ha en hund som alltid är på. Problemet ligger i fällningen. Min ena syster är VÄLDIGT pedant, jag menar extremt. Jag själv gillar heller inte smuts utan gillar renlighet men inte på samma nivå. Varken min syster eller hunden kommer må bra om jag köper en schäfer för att dom FÄLLER. Jag har kollat runt men det finns ingen hundras som verkar "lika bra" för ni schäfermänniskor vet att inte mycket kan slå en bra bruksschäfer. Jag vill ha en hund som har de "will to please" jag vill ha en hund som vill arbeta när som hälst. Jag vill hålla på med skydd & sök på till en början nybörjar nivå det kanske är bättre att vänta tills man flyttat. Och ja jag vet att hundar fäller och smutsar ner men schäfern fäller ju rätt extremt och torka tassar är jag en jävel på.

Så syftet med denna tråden är att fråga om det är någon som vet en hund som har samma go och vilja att arbeta som schäfern.

Jag ska iväg till en schnauzeruppfödare i nästa vecka och kolla på deras hundar, jag vet ingenting om denna ras men det är en kompis mamma som är uppfödare, någon som har en sådan hund?

Jag har kollat på am.staff också jag gillade deras mod men terriers behöver rätt mycket övertalning jag vet inte om jag har de tålamodet som krävs

nu blev det långt och rörigt men jag är väldigt trött, tack på förhand
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Det låter ju verkligen som att det är en SCHÄFER du ska ha... Är du villig att ta second best och leva med i 10-15 år istället för att kanske vänta ett år eller två för att kunna skaffa den hund du verkligen vill ha?

Jag vet själv hur det är att leva med en hund som inte motsvarar förväntningarna och det är faktiskt inte roligt alls att känna att man inte har den hund man egentligen vill ha...

Att hitta en brukshund som motsvarar schäferns vilja men som inte hårar/hårar lite blir svårt. Riesenschnauzer - men har tjockare pannben än schäfern. Rottweiler - lite mer att bita i. Malinois - frågan är om de fäller så mycket mindre. Boxer - studsbollar med MKT tjockt pannben.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Mallen har jag hört är VÄLDIGT aktiv vilket jag tycker är bra då vi är aktiva här hemma, men jag har ingen erfarenhet av rasen överhuvudtaget. men hur är det med deras päls egentligen? är det inte samma typ av underull som schäfern? Om dom fäller mindre är det värt att kolla på.

Boxern har jag bara träffat utställningsvarianten av så jag vet att jag inte kan döma dem. Men dom jag har träffat är inte så stabila mentalt, självklart finns det säkerligen "bra" boxrar också, men vad är eg skillnaden mellan en bruksschäfer & en bruksboxer? med en bruksboxer menar jag en boxer som kommer från en uppfödare som satsar på bruks. Boxrar är kända för att ha mycket sjukdomar, eller har jag fel?
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Kolla på Jipotimas, våra hundar.
Riktiga bruxboxrar, finns säkert fler.

mvh
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

det är det jag menar, jag har varit hundlös i nu fyra år, det är min lägenhet vi bor i och min syster som går läkarutbildning har 4 år kvar, så det känns lite surt. Jag är en schäfermänniska och jag vet vad jag vill ha av en hund. Jag förstår precis hur du menar men min syster kommer alltid vara en stor del av mitt liv och jag själv vet hur det blir. Kan tillägga att min senaste hund var en schäfermix som fällde ut i helvete, hon var stiriliserad. min syster städade hela tiden. Och under fäll perioderna fick hunden bara vara i hallen utan matta och i mitt rum, gissa vem som flyttade in i sitt rum på heltid. Jag mår inte bra av att inte vara nära hunden och hunden måste få vara en del av familjen. Men jag vet inte om jag orkar, vill verkligen ha hund igen och komma ut lite på brukhundsklubben men vetifan om jag orkar se det igen kanske ska vänta trots allt
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Men om det är din lägenhet och din syster som är inneboende så är det väl inte hon som bestämmer i vilka rum hunden får eller inte får vara i?
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

jag ska absolut ut och kolla boxer, men som skogstrollet sa så har dom tjockt pannben. Jag vet inte om dom är tillräckligt "villiga" för min smak. Jag vill ha en hund som är mer seriös. Boxrar är väldigt flamsiga om man säger så.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

det är min syster som städar lägenheten, det är ändå "vår" om man säger så sen att den står i mitt namn jag vet hur du menar. Men det blir ändå inte så, det är ändå hennes hem. Jag vet hur det är, hon mår inte bra av allt hundhår. Vi har pratat om det mycket och kommit fram till att vi först ska försöka kolla andra raser. Dt ska ändå funka i vardagen också
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Är det Schäfer du är ute efter med deras arbetsvilja och mentalitet så kommer du inte att nöja dig med med boxer. Köp den ras du helst vill ha och investera i en furminator och borsta utav bara helvete.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Och jag som har boxer rekommenderar inte den rasen till en schäfer-människa :o :D. De har inte samma lynne eller "will-to-please", visst finns det trevliga bruksboxrar men de är mer svårmotiverade och 100 gånger flamsigare än en schäfer. Har man envisheten, tålamodet och framförallt humorn så absolut!

En hel del sjukdomar florerar fortfarande även om det förbättrats de senaste åren. Boxer-aveln är dock inte så mycket att hurra över. Mentaliteten är ofta sämre hos utställningsvarianten oavsett ras, enligt min erfarenhet.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Är det Schäfer du är ute efter med deras arbetsvilja och mentalitet så kommer du inte att nöja dig med med boxer. Köp den ras du helst vill ha och investera i en furminator och borsta utav bara helvete.

Håller helt med!
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Ok.

Nå, då är ändå mitt råd att om du är en av de lyckliga få som redan vet exakt vilken ras du vill ha - vänta tills du har möjlighet att skaffa en sån.
Risken är stor att du annars är missnöjd med ett annat val och kommer känna dig mer eller mindre tvungen att skaffa en hund till så småningom. Jag tror att det blir mycket svårt för dig att hitta det alternativ du söker, tyvärr.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Bit i det sura äpplet! Säger som Jadzia, skaffa en furminator, ny dammsugare och överdrag till möblerna o köp dig en schäfer. Är du en riktigt inbiten schäfertok så kommer du inte nöja dig med annat. Jag har haft en jäkla tur med min, som knappt fäller alls ;) Kanske har du sån tur också :cool:
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Jag tackar för alla svar, jag får ofta höra att jag är pessimistisk och "inte vill se" något annat än denna djupt älskade ras. Det är därför jag sagt åt mig själv att jag SKA kolla efter andra raser. Men iof så är de människorna som sagt detta till mig inte så hundkunniga "hund som hund". Ja jag ska iväg och kolla uppfödare men jag tror att jag får vänta med hundköp även fast jag saknar det.
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Det blir att dra med syrran till uppfödare med en massa små söta nuttignuttiga schäfervalpar så hon smälter, det blir enklare att övertala då. Sen ska jag visa henne denna tråden. Ska kolla på "furminator" har hört att den är bra och den finns tydligen av olika märken men samma princip. Ska kolla runt och tänka, tänka sen tänka lite till
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Jo när man kan lite om hund så vet man ju att det är låååångt ifrån "hund som hund". Det är till och med långt från "hund som hund" inom samma ras.

Jag tänkte på den här andra varianten till malinois, den strävhåriga varianten kanske fäller mindre? Laken...laki...la *googlar* laekenois?
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

tack, värt att titta på. Vet inget om rasen, ska kolla runt lite. Men jag tror inte att någon av de belgiska vallhundarna är tillräckligt mycket hund för mig. så googlat, nej det är svårt att hitta info om den rasen, hittade en uppfödare i stockholm, men det står INGENTING om rasen på deras hemsida bara om hur underbar uppfödaren tycker hennes ras är?:confused: jani, kvällen är ännu ung:angel:
 
Sv: BRUKS-aktiv hund sökes

Om man skaffar dem med tussar i öronen fäller de mer "ihopklumpat", typ:

DSCN4299.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 369
Senast: inverterad
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 471
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 589
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp