Bukefalos 28 år!

Sv: Bruna kor

sorry , men för mig är det en självklarhet att alla som har sett kor på tv har sett att inte alla är svartvita. Vill inte bråka men.....

Då har den här tråden gjort klart för dig att det du anser självklart för din del inte är det för andra.

Jag vill inte heller bråka, men att vara spydig mot någon för att denne inte sett en brun ko...? Jösses. Orka.
 
Sv: Bruna kor

Oj, då hade du avgudat min kossa,Lisa, världens största kelgris, har haft henne sedan den dagen hon föddes, 15 kg och med akut järnbrist, uppfostrad bland hästar och som häst, bett sadel , lite riden ,lite körd, fått kalvar och är allmänt bortskämd. Har en kärlek för traktordäck och stora tjurar. Går att leda som en häst..... min gullegris.

Jag hade en ko på skolan där jag gick som jag red in och hade som en häst, hur snäll som helst, visst hon kastade väl av mig nån gång när hon bocka o sånt :D men kul var det haha...!
Jag höll på med henne sen hon var 1 vecka gammal, saknar henne nu, har ju slutat på skolan (tagit studenten) så har inte sett henne på 2 månader :( var så roligt! Älskar kossor...
Vissa säger att kossor inte har någon personlighet, blir så less på dom! :(
 
Sv: Bruna kor

Min kossa har mycket personlighet, tro mig. Hon har blivit riden, körd osv. Samt hon gillar Fanta, och att låtsasbrotta med hornen. Hon styr sin flock totalt, gillar att äta gummislangar, ( 2,½ ) meter, gissa om jag fick hjärtklappning.
Hon har mycket stor personlighet och betyder lika mycket för mig som mina hästar.
 
Sv: Bruna kor

Spydig - jag var verkligen inte spydig - det var därför jag skrev seriöst - vilket betyder att jag undrade seriöst vart personen hade bott.
Det var därför jag också skrev att det berikade min tillvaro att få reda på att det finns människor som har ett helt annat perspektiv än det jag föreställer mig.

Och även i innersta Stockholm finns vykort med bruna kossor.
Så min fundering o ursprung gick till exotiska länder utan kor.

Så Skogstrollet - tagga ner - alla är inte ute efter att vara taskiga. Jag menade det jag skrev - inget mellan raderna - det finns sådana personer i världen - sedär nu har jag gett dig ett annat perspektiv.
 
Sv: Bruna kor

Det är inget fel på mitt perspektiv. Läser du mitt inlägg med kommentaren om det "spydiga" igen ser du att det var riktat till nepita, inte till dig.

nepita: sorry , men för mig är det en självklarhet att alla som har sett kor på tv har sett att inte alla är svartvita. Vill inte bråka men.....
= spydigt

Jag tycker det är otroligt trist när folk frågar efter nåt de vill veta och får höra att de är konstiga/korkade/vadsom för att de inte redan visste.
 
Sv: Bruna kor

Angus fullständiga namn är black angus.
Inte svårt att gissa färgen då:laugh:

De danska SRBna har inte så mycket vitt i sig. De kan tom vara lite randiga i skiftningar.
 
Sv: Bruna kor

Alltså seriöst - var har du framlevt ditt liv om du aldrig sett en brun ko alternativt inte visste att det fanns.
Du tillför min världsbild något nytt måste jag säga - inget illa ment.

Okej, inget illa ment men det lät inte särskilt trevligt :)
Kanske skulle förklarat ytterligare. Jag menar inte färgen som SRB har som är mer rödbrun, utan som snarare är mer mörkbrun.
Och för övrigt - om man inte är "lantlolla" och de vanligaste raserna man ser är SRB och SLB så är det inte konstigt om man kanske inte reflekterat över vad det finns för raser samt färger. Har visst sett bruna kor (har gått naturbruk och gjort arbeten om kor) men ville mest få fram vad det kunde vara för ras.
 
Sv: Bruna kor

Det kan ha varit den sista rasen som Cronis visade. Fast de jag såg var lite mer bastanta. Men det kanske varierar kraftigt individuellt och säsongsvis?
 
Sv: Bruna kor

Och till alla: Tack för hjälpen men hittills tror jag inte att det vart nån av dem :crazy: Förutom möjligen Jerseyn där.

:bow::bow:
 
Sv: Bruna kor

Enskilda lantbrukare har imp. andra raser, inte långt från mig i nvskåne finns en grupp franska kor, kommer tyvärr inte ihåg namnet. Kolla gärna gamla raser (jordbr.verket) resp. småbrukarnas hemsida. Dessutom i Skåne kallas alla "bruna kor" för röda och alla gula katter för röda katter, :D:D
 
Sv: Bruna kor

Var det mörkbruna kor eller rödbruna kor?

Jag vet att det är svårt att se för någon som inte är insatt men såg det ut som att det var mjölkkor eller inte? Hade de synliga juver? Såg du några kalvar?

Vi ska nog lösa det här komysteriet ska du se! ;)
 
Sv: Bruna kor

Ok, är nog charolaisen jag tänker på. :o

Älskar kor och i synnerhet SKB. :love: Har sprungit i fjällen och jagat morfars korackare sedan jag lärde mig gå, nästan, och skötte mjölkdjuren själv när jag var 12. :D Nu finns det knappt några mindre mjölkbönder kvar längre, saknar att få klia och prata med korna och mata småkalvarna även om jag kunde bli vansinnig på dem när de rymde. :(
 
Sv: Bruna kor

"Röa kor, röskäckiga valacker o röhåriga fruntimmer sa en passa sej för" - är ett västgötsk uttryck - vi säger alltså röda kor här också.

Aldrig bruna om mjölkkor. En highland däremot kanske benämns brun.
 
Sv: Bruna kor

Var det mörkbruna kor eller rödbruna kor?

Jag vet att det är svårt att se för någon som inte är insatt men såg det ut som att det var mjölkkor eller inte? Hade de synliga juver? Såg du några kalvar?

Vi ska nog lösa det här komysteriet ska du se! ;)

De var mörkbruna, ganska maffigt byggda. Tyckte inte jag såg nån kalv/ungdjur. Men jag tyckte det såg ut som mjölkdjur.
 
Sv: Bruna kor

Mörkbruna, då är det alltså inte röda kor (typ SRB) som alla pratar om här. Maffigt byggda låter knappast som jersey, de är nämligen små, dessutom är jersey ofta gulaktiga snarare än bruna.
 
Sv: Bruna kor

Kan ju vara någon korsning. Brown swiss kan vara rätt så mörka, speciellt om man har korsat med dom. Dom är oftast rätt så biffiga.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Det har flyttat in nya kor i byn och jag har fullständigt kärat ner mig i dessa underbart vackra skapelser :love: Jag kan väldigt lite...
2
Svar
37
· Visningar
4 463
Senast: Luff
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
629
Senast: Badger
·
Hästvård Melanom? Har ju hört talas om det här med skimmel sjukan, men jag har en brun häst? 23 år, så ja, äldre och kanske inte så konstigt i...
Svar
3
· Visningar
660
Senast: caballus
·
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
237
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp