Bruten armbåge

Gör en egen tråd så slipper jag skriva i kaostråden 😊

Är en olekranonfraktur, varit på röntgen 2 gånger igår, magnetröntgen idag.

Operation inom 10 dagar, ska fasta från midnatt fram till 09 imorgon, håll tummarna att det finns en tid!

Man inser nu hur mycket man faktiskt använder båda armarna... känner mig helt handlingsförlamad emellanåt 😅
Jag hoppas det blir en bra operation och rehab, inbillar mig att jag har nån form av fördel iom att jag var aktiv innan skadan.

Vill ta mig ut och promenera framöver, måste bara lösa det hur tusan jag gör med kläder, jacka går ju inte att få på sig 😒
 

Tadaaaaaa!!
IMG_20230818_173126.jpg
 
Fysion idag igen (inte mig emot 🤭)

Fick ligga på rygg på britsen och så tröck han nånstans på axeln och vips så kunde jag röra axeln normalt?! Båda såg helt konfunderade ut 😂

Han testade även dra i armbågen och bända lite och kom fram till att det är mekaniskt!
Fick lite nya övningar och så återbesök igen om ca 2.5 vecka (på min födelsedag 😁)

Vad innebär att det är mekaniskt? 😅 Att han tror det går att förbättra med träning?
 
Dom hade telefontider kvar så fick kontakt nu. Hon skulle skicka en kallelse för ny röntgen och så läkarbesök.
Att det blir ett ställningstagande om det är dags att ta bort skrotet eller hur dom ska göra. När jag var där 19/6 var det ju iallafall för tidigt så vi får se!
 
Såja. Ortopeden avklarad. Skrotet är ej ivägen, det kommer inte bli bättre än såhär :(

Jättebra läkare som verkligen visade hur och var det hade gått sönder. Att den utvecklingen som skett är bra med tanke på hur avancerad frakturen var.

Så ja, det är väl bara att inse att jag aldrig kommer kunna yoga som förut, det är fan den största sorgen, men men! Shit happens.

Hann inte avboka tiden hos fysion, så tänker att jag går dit iallafall, förklarar läget och kanske hör om jag åtminstone kan börja marklyfta igen 😁
 
Såja. Ortopeden avklarad. Skrotet är ej ivägen, det kommer inte bli bättre än såhär :(

Jättebra läkare som verkligen visade hur och var det hade gått sönder. Att den utvecklingen som skett är bra med tanke på hur avancerad frakturen var.

Så ja, det är väl bara att inse att jag aldrig kommer kunna yoga som förut, det är fan den största sorgen, men men! Shit happens.

Hann inte avboka tiden hos fysion, så tänker att jag går dit iallafall, förklarar läget och kanske hör om jag åtminstone kan börja marklyfta igen 😁

Tråkigt att det inte går att göra något åt! Men ja, det finns ju betydligt värre bestående men man kan få än en krokig arm, så har jag tänkt i alla fall. Är det bara vissa specifika "positioner" som inte fungerar med yogan eller är det i princip hela tiden?
 
Tråkigt att det inte går att göra något åt! Men ja, det finns ju betydligt värre bestående men man kan få än en krokig arm, så har jag tänkt i alla fall. Är det bara vissa specifika "positioner" som inte fungerar med yogan eller är det i princip hela tiden?

Jamen precis så!
Har ju bara testat lite hemma, men t.ex nedåtgående hund funkar inte övh, blir helt sne trots yogablock, så har inte riktigt vågat mig på så många andra. Är ju inte jättestark i axel/arm ännu.

Jag var rätt duktig innan kraschen så det tar emot lite också, är väldigt mycket allt eller inget... tyvärr!
 
Testade en ny övning idag, tanken var att jag skulle komma upp på knä eller tå. Jojo, snacka om övertro på sin arm 😆 detta var nog jobbigt, men en bra början.
VideoCapture_20231024-160710.jpg


Börjat lite med marklyft igen, med en 24 kg kettlebell, det tar fan på psyket att lyfta bebisvikter, men men. Jag gör det jag kan!
 
Har du kvar "skrotet" i den?
Isåfall, kan det vara det som både bråkar nu och hindrar att du kan räta ut den fullt?

Jo skrotet är kvar. Dom sa att det inte ska störa enligt röntgenbilderna.
Funderar dock om det rört sig lite, försökte ta nya bilder hemma själv (Man kan se skrotet "genom huden") och att det är därför det hakar upp sig.
 
"Har nu en flexions- och extensionsdefekt. Ingen skruv som går in i leden.

Informerar patienten och själva skadan, operation och naturalförloppet i samband med att man gör illa armbågsleden och måste immobilisera den.
Förklarar att jag inte tror vi kan få rörligheten så mycket bättre med hjälp av sjukgymnastik med tanke på att det är så långt från operation och skada.

I och med att ingen skruv går in i leden så är det ingenting som vi kan förbättra genom att ta bort platta eller skruvar för rörligheten.
Det lilla steppet i ledytan är så bra som det gått att få under operation och går inte att få bättre."
 
Jo skrotet är kvar. Dom sa att det inte ska störa enligt röntgenbilderna.
Funderar dock om det rört sig lite, försökte ta nya bilder hemma själv (Man kan se skrotet "genom huden") och att det är därför det hakar upp sig.
Oj, du måste ringa ortopeden(?) och fråga, för så där kan du ju inte ha det!
 
"Har nu en flexions- och extensionsdefekt. Ingen skruv som går in i leden.

Informerar patienten och själva skadan, operation och naturalförloppet i samband med att man gör illa armbågsleden och måste immobilisera den.
Förklarar att jag inte tror vi kan få rörligheten så mycket bättre med hjälp av sjukgymnastik med tanke på att det är så långt från operation och skada.

I och med att ingen skruv går in i leden så är det ingenting som vi kan förbättra genom att ta bort platta eller skruvar för rörligheten.
Det lilla steppet i ledytan är så bra som det gått att få under operation och går inte att få bättre."
Nu säger jag detta med djup ironi - åk till en veterinär istället :angel:

Nu är inte jag vårdutbildad alls, men tycker ändå att det är konstigt att dom inte kan få till det bättre!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp