Bukefalos 28 år!

Bukemännen och kvinnorna

Jo fast de kommer väl från Stockholms innerstad från början. Det som retar gallfeber på mig är att de är så medelklassiga och stadsbor från början och då får man göra teve! Ingen fattig bonde från norrlands inland här inte.
Man duger inte ens om man bott där i 20 år alltså? Jösses :laugh: Du får Stockholms innerstad att låta som en kronisk sjukdom.

Edit: ursäkta hacket, min ipad hängde sig.
 
Jo fast de kommer väl från Stockholms innerstad från början. Det som retar gallfeber på mig är att de är så medelklassiga och stadsbor från början och då får man göra teve! Ingen fattig bonde från norrlands inland här inte.

Alltså, i sak håller jag med dig, men att vägra kalla någon för bonde för att denne råkar vara född i Stockholm blir väl lite överdrivet? Och "medelklassiga"? Alla bönder jag känner förutom några få enstöringar skulle jag absolut kalla "medelklass". Fast det beror väl på vad man lägger i begreppet klass, antar jag.

/Slut på försvarstal.
 
Hur är deras djurhållning kass? Jag har alltså inte sett programmet...verkar ju dumt att de då får ett helt program. Fast att skildra slitande mjölkbönder är ju förstås jäkligt osexig teve, utom om de ska jaga kärleken förstås.
Jag blev riktigt förbannad när jag såg förra avsnittet och Marie satt hos en ko som försökte kalva, för i :devil: när inget kommer och kon kämpar känner man efter! :rage: Kalvstackaren var helt svullen i huvudet efter att ha suttit fast när den till slut kom ut efter att de lyckats lirka loss navelsträngen som satt mellan frambenen på den. :mad: :banghead: Ren jävla tur att de inte förlorade både ko och kalv. :crazy:

Marie kan jag ändå på något vis stå ut med, men Gustav måste ju ha en diagnos? :confused:
 
Angående skandinaviska språk i de olika länderna så tror jag inte att det handlar så mycket om hur skolsatsningarna ser ut utan om att våra grannländer åtminstone tidigare tittat en hel del på svenska tv-kanaler. Det handlar mycket om att träna på hur språken låter. Min största kritik mot oss svenskar är vårt usla uttal av finska namn, det tar ungefär en kvart att lära sig så det borde åtminstone tv-reportrar kunna.

Vad gäller danska så skämtar till och med norrmännen om hur obegripligt det låter. :D

 
De flesta svenskar är otroligt dåliga på att förstå svenska dialekter också.
Rikssvenskanormen under 1900-talet slog ut mycket och gav en stark statusskillnad. Nu växlar dialekttalare direkt och anpassar sig till lyssnaren utan att man ens försöker först. Utarmar kulturhistoria och mångfald i språket lite tycker jag. Finlandssvenskan använder som jag förstått det sina dialekter mer.

Norrmän ska tydligen vara duktigare på främmande språk pga sin vana att lyssna in sig på andras dialekter som de inte kan själva.
Jag tycker man kommer in i det snabbt om man tittar på tv med norsk text som stöd. Denna t.ex. har en del olika dialekt: https://tv.nrk.no/serie/broeyt-i-vei/DNRR22000116/sesong-3/episode-1

Jag misstänker att även detta handlar om att vi så sällan HÖR dialekter som inte urvattnats mot rikssvenska t ex i tv.
 
Jag har en teori att mycket av Ernsthatet grundar sig i att en MAN helt enkelt inte får uttrycka sig som han gör :cool:

Lite så är det nog men jag, som har problem med käckhet, skulle inte gilla en kvinna som höll på så heller. Det är väl nån käck en i Äntligen hemma eller nåt som jag får myrkrypningar av för hon låter som om hon typ leder Bolibompa. Obs - det behöver inte vara någon som arbetar med programmet nu, det var hemskt längesen jag såg det.
 
Lite så är det nog men jag, som har problem med käckhet, skulle inte gilla en kvinna som höll på så heller. Det är väl nån käck en i Äntligen hemma eller nåt som jag får myrkrypningar av för hon låter som om hon typ leder Bolibompa. Obs - det behöver inte vara någon som arbetar med programmet nu, det var hemskt längesen jag såg det.
Jag vet dock inte hur just käck han är, eftersom jag aldrig sett honom. Har bara läst citat av honom så jag har uppfattat det där volangfyllda språket.
 
PS: jag älskar Nigella för hennes böcker är verkligen fantastiska, men jag kan förstå motståndet mot kladdet. Men det är ju lite hennes usp, antagligen är det meningen att det ska dra tankarna till typ 9 1/2 vecka osv.

Jag gillar även att hon var en av de första större kvinnorna (missförstå mig rätt här, hon är väl max en 42:a) i UK som fick tv-tid och fick vara snygg och fixad och inte bara någon komisk figur eller morsa i en såpa.

Och så är hon faktiskt väldigt ödmjuk. Skriver ofta om att hon är en ”cook” och inte en ”chef” och det tycker jag ändå är sympatiskt.
 
Jo fast de kommer väl från Stockholms innerstad från början. Det som retar gallfeber på mig är att de är så medelklassiga och stadsbor från början och då får man göra teve! Ingen fattig bonde från norrlands inland här inte.
Jag kan förstå att folk stör sig på dem av olika anledningar men pga att de kommer från Stockholm ursprungligen tycker jag är märkligt att störa sig på.
En fattig bonde i Norrland får bli ett annat program. Mandelmanns flyttade de till Skåne av ganska självklara anledningar ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
2 791
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
422
Senast: Glimra
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 030
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 573
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp