Bukemännen och kvinnorna

Känns också som att grannländerna generellt är bättre på att både prata och förstå svenska än vi deras språk.

Klipper lite, men det där tror jag är ett missförstånd. Att Svenskan är "lätt" och "tydlig". Kommer man ut på landsbygden i Norge så förstår de sällan svenska, och jag har stött på mer än en dansk som ser ut som ett frågetecken när man försöker prata svenska. Gjorde tex bort mig och försökte köpa "frukost" på morgonen när jag hämtade Karla. Det gick inget bra ;)

Vi tycker att vårt språk är tydligt och lätt, men det är ju för att det är vårat.
 
Snabba sammanfattningen är stadsbor som leker månskensbönder och inte vet hur man sköter djur, hur man följer livmedelslagstiftningen samt BYB:ar BCs :meh:
Dessutom leker de ju inte månskensbönder - de är extremt affärsinriktade och väldigt väldigt långt från bilden "liten självförsörjning" som de säljer i TV. De rider på vågen där lokal matproduktion osv säljer- de är smarta affärspersoner!
 
Dessutom leker de ju inte månskensbönder - de är extremt affärsinriktade och väldigt väldigt långt från bilden "liten självförsörjning" som de säljer i TV. De rider på vågen där lokal matproduktion osv säljer- de är smarta affärspersoner!
De har tydligen anställda med men de syns ju aldrig på tv va? Iaf i de avsnitten jag sett har det sett ut som att de är de enda som gör allt på gården. Det tycker jag är lite missvisande faktiskt.
 
Gillar inte heller mandelmanns eller bonde rövens djurhållning. Men
Tycker att i varje avsnitt har det varit något intressant. Tex hur dansken på ett gammaldags sätt bygger och gör olika grejer på gammalt vis tycker jag är intressant. Mandelmann ger tips om hur man kan göra med olika grönsaker.
Kan tipsa om att BBC har gjort en serie med flera säsonger om historiskt jordbruk mm. Väldigt mycket av det Bonneröven gör, kommer direkt från den. Men man slipper kass djurhållning osv!

Arkeologen som är programledare heter Ruth Goodman, alla avsnitt finns på youtube.

 
Kan tipsa om att BBC har gjort en serie med flera säsonger om historiskt jordbruk mm. Väldigt mycket av det Bonneröven gör, kommer direkt från den. Men man slipper kass djurhållning osv!

Arkeologen som är programledare heter Ruth Goodman, alla avsnitt finns på youtube.

Ah vad roligt! Tack för tips!
 
:rofl:
Jäklar han har börjat jobba :eek::D

:D

Ja, jag tror han hette Harriet. Otroligt snäll människa, fick mig att känna att hon gjort mig en tjänst när hon bokat om mig till en sightseeingtur över halva Europa när jag bara skulle hem från Grekland.

Nä, de jobbar på avdelningen för barnfrågor hos 1177 (och är helt underbara :love:)

Vi var några kompisar som faktiskt diskuterade om 1177 aktivt anställde finlandssvenskar för att de låter trovärdiga och lugnande.

:D:D

Som ligger i Vanda = södra Finland, I win :D:banana:

Japp, den heter ju Vanda!
 
Okej. Samtidigt tänker jag kanske att det inte är helt orimligt att alla människor ibland tar felaktiga beslut. Jag har inte koll på deras statistik i allmänhet, men de flesta kalvningarna och lamningarna verkar ju gå bra (vilket iofs säkert kan vara bara ren tur, vad vet jag). Hur som helst tycker jag inte att jag utifrån det jag sett av programmet kan säga att jag tycker att de har en usel djurhållning.
Jag håller inte med. Jag tycker att det är åt helvete upprörande att sån djurhållning får uppmärksamhet i TV, och dessutom utmålas som "småskalig och omtänksam". Vi som faktiskt lever på att föda upp lantbruksdjur sliter redan med drösvis av fördomar mot hur djuren har det, vi behöver INTE representeras i TV av folk som säger att det är fullt normalt att hitta döda tackor på betet, hanterar får som om de vore höbalar och behandlar en besvärlig kalvning som nån slags fikaunderhållning.
 
De lade snaran i karleden, precis ovanför klöven, istället för över kotleden. En jäkla skillnad när det handlar om hur kroppen klarar av den belastningen. Dessutom en av de saker som det trycks stenhårt på i _all_ litteratur och alla kurser om förlossningshjälp av klöv/hovdjur. Det handlar alltså om att de antingen aldrig öppnat en bok i ämnet, eller inte har förstånd nog att ta in information.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
337
Senast: Glimra
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
929
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 364
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp