Bukemännen och kvinnorna

Den norska språkmelodin är ju ett kapitel för sig. Några gånger har jag försökt se norska krimserier på tv men det går bara inte. De låter ju käcka och glada hela tiden! Alla från seriemördaren till brottsoffrens anhöriga och alla poliser låter som "Herlig, nå ska vi gå på tur och spise kvikklunsj hela uka :up::up::up:"
Vi bodde i Norge första åren och pappa jobbade som kurator. Ett klassiskt skämt är fortfarande norrmannen som sa ”jag är så deprimeret” på typiskt glatt norskt sätt. Eller läkaren som trodde att mamma brutit rövbenet (revbenet var det).

Jag pratade norska först. Trots svensk mamma och dansk pappa.
 
Jag undrar om det är svårare att lära sig till bra uttal på ett språk som är väldigt likt ens eget.
Tror att det gäller alla språk.
Man har svårare för språkmelodin än för orden.

Titta på vår drottning som talar en alldeles utmärkt svenska med gott ordföråd. Men hon talar ju tyska med svenska ord.

Så är det för nästan alla mina invandrarelever också. De talar tigrinja med svenska ord eller arabiska med svenska ord.
Läste någonstans att vi tar till oss språkmelodi redan i moderlivet?
 
Vi bodde i Norge första åren och pappa jobbade som kurator. Ett klassiskt skämt är fortfarande norrmannen som sa ”jag är så deprimeret” på typiskt glatt norskt sätt. Eller läkaren som trodde att mamma brutit rövbenet (revbenet var det).

Jag pratade norska först. Trots svensk mamma och dansk pappa.
Rövbenet :rofl:
 
Den norska språkmelodin är ju ett kapitel för sig. Några gånger har jag försökt se norska krimserier på tv men det går bara inte. De låter ju käcka och glada hela tiden! Alla från seriemördaren till brottsoffrens anhöriga och alla poliser låter som "Herlig, nå ska vi gå på tur och spise kvikklunsj hela uka :up::up::up:"

Jag hade en norsk chef en gång, vi satt bara och fnissade när han sa "jeg blir så irritert!" eftersom han utifrån tonläget lika gärna kunde sagt att han skulle ut på tur.
 
Tror att det gäller alla språk.
Man har svårare för språkmelodin än för orden.

Titta på vår drottning som talar en alldeles utmärkt svenska med gott ordföråd. Men hon talar ju tyska med svenska ord.

Så är det för nästan alla mina invandrarelever också. De talar tigrinja med svenska ord eller arabiska med svenska ord.
Läste någonstans att vi tar till oss språkmelodi redan i moderlivet?
Intressant, för språkmelodi är ju en sak som har tydliga regionala skillnader kvar i över landet, även bland de talare som har mycket sparsamt med dialektala drag i övrigt.
 
Den norska språkmelodin är ju ett kapitel för sig. Några gånger har jag försökt se norska krimserier på tv men det går bara inte. De låter ju käcka och glada hela tiden! Alla från seriemördaren till brottsoffrens anhöriga och alla poliser låter som "Herlig, nå ska vi gå på tur och spise kvikklunsj hele uka :up::up::up:"

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Som fd boende i Norge instämmer jag med kören om att det är stört OMÖJLIGT att ta en arg norrman på allvar. :p

Jag som är normann klarar inte ens att BLI arg?!? :arghh: Skitjobbigt! :banghead:

Ni kan vara något på spåren här! När man läser ett inlägg här som gör en störtförbannad kanske man kan pröva att läsa det igen, högt, på norska?
 
Varför är inte alla röstassistenter (Siri, Alexa, GPS:er mfl) med antingen norsk eller finlandssvensk accent? Så kan man liksom inte bli arg, och blir uppmuntrad.
Bra idé! "Återvänd till rutten" skulle låta mycket snällare på finlandssvenska (jag kör inte sällan vilse trots GPS :meh:). På norska skulle det väl bli "Återvänd till Hurtigrutten" :D

Siri har jag gett upp sedan mitt "Ring mamma&pappa" besvarades med "Vad heter din mamma?" och jag hade lust att gorma "Det ska du skita i".
 
När Finnair bokade om mig från Rhodos via München och Heathrow till Landvetter, 12 tim, var jag rätt taggad när jag ringde deras kundtjänst. Men fick bara släppa det när en människa svarade på mjukaste Finlandssvenska. Kunde ju inte bli arg på Mumin! :o
När syrran jobbade på Norweigans kundtjänst så hade de en kille från Haparanda som fick ta de jobbigaste samtalen. Han avväpnade alla med sin tornedalsmålet.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
345
Senast: Glimra
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 384
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp