Bukes jakthundar

Börjar med en presentation då!

Namn: "Kennelnamn" Ladda
Ras: Tysk Wachtelhund
Född: April 2013
Användningsområde: All klövviltsjakt + jakt på hare och räv, eftersök och hobbyapportering
Meriter jaktprov: GK Anlagsprov viltspår, 1:a pris ÖKL viltspår, GK Unghundsprov (57p), GK björnpermotest (42p/45p)
Meriter utställning: 3 x Excellent, 1 cert, 1 CACIB
Övrigt: Friröntgad HD och ED, genomfört BPH.
Mål och planer: Tänkte starta öppen klass jaktprov med henne i höst, även skogsprov och vildsvinsprov om allt går enligt planerna. Ett långsiktigt mål är att bli den första tiken i Sverige med dubbelchampionat. Man ska sikta högt, har jag hört ;)

Ladda är en fantastiskt rolig hund att arbeta med! Förig, följsam och vill gärna vara till lags - när det passar henne ;) Driver allt vilt, har gjort en bra första säsong. Har ett helt okej sök, lite trång emellanåt men något som jag tror kommer utvecklas med åldern. Sökrundor på över 300m på UKL. Spårnoga, väldigt bra återgångar. Driver ca 5-20 minuter, beroende på vilt. Ganska hård i skallet, skallar i regel inte utan att viltet är på benen.
Hittills är det skjutet gris och rådjur för henne.
Apporterar riktigt bra för att vara en wachtel.

DSC_0465-1000px.jpg

Skärmavbild-2014-04-15-kl.-22.05.20.png

ladda-permo.jpg


Namn: "Kennelnamn" Ipod
Ras: Tysk Wachtelhund
Född: Maj 2008
Användningsområde: All klövviltsjakt, framförallt älg och gris + jakt på hare och räv, eftersök
Meriter jaktprov: GK Anlagsprov viltspår, 2x1:a pris ÖKL viltspår, GK Unghundsprov (50p), 2:a pris ÖKL jaktprov, GK Skogsprov, S-tecken, Jägareförbundets vildsvinsdiplom.
Meriter utställning: 1 x Excellent, 1 cert, 1 ck
Övrigt: Friröntgad HD och ED
Mål och planer: Han är ett 1:a pris i ÖKL ifrån jaktchampionatet, eventuellt ska vi försöka få till ett sådant i höst. Eventuellt testa honom på hägnad björn.

Ipod är en fantastisk jakthund. Han tar sig med glädje an allt vilt, men är särskilt förtjust i älg och gris. Han har ett stort sök (>600m), ett kraftigt skall som hörs långt. Har 30 valpar efter sig och nedärver sig bra, dels jaktligt men framförallt hälsomässigt. Skjutet allt vilt för honom, förutom mufflon.
Han är ingen större apportör, vilket har gett oss en del problem i ÖKL ;) Han får riktigt bra poäng i skogen, har gått på fullt som bäst, men vill helst käka upp fåglarna.
En riktig kelgris, som gör vad som helst för att få vara med husse och matte :)

DSC_0573-e1417792424216.jpg

Ipod2.jpg

Jäklar vad sugen jag blivit på Wachtel efter att ha läst om dina och sett valpbilderna :love:

Bor i Norrlands inland och har ju rätt stora jaktmarker här, tror vi har drygt 20000 hektar. Hur funkar dom på större marker? Hur funkar dom på rovvilt, björn, lo? Men främst intresserad av älgjakt.
Hur går deras jaktprov till?
Skulle va roligt med nåt annat än spetsarna här uppe :)
 
Vi ska ha en ny jakthund men ingen vet vad än :p
Vi var inne på kleine munsterländer men pga min allergi och min sambos avsky till allt med lite längre hår går det bort.
Nu står det mellan labrador eller stövare tror jag, vi bor i vargrikt område så är lite vilt nuförtiden varav tanken på en labrador kommer ifrån.
Jag vill ju egentligen ha en brun eller gul labbe men förstått att de sällan är lika bra i jaken (överbevisa mig gärna!)
Om det blir en stövare kan det nog lika gärna bli två, en schiller och den andra lite mer oklar (jag lobbar för gotlandsstövare eller en norsk stövare)
 
Vi ska ha en ny jakthund men ingen vet vad än :p
Vi var inne på kleine munsterländer men pga min allergi och min sambos avsky till allt med lite längre hår går det bort.
Nu står det mellan labrador eller stövare tror jag, vi bor i vargrikt område så är lite vilt nuförtiden varav tanken på en labrador kommer ifrån.
Jag vill ju egentligen ha en brun eller gul labbe men förstått att de sällan är lika bra i jaken (överbevisa mig gärna!)
Om det blir en stövare kan det nog lika gärna bli två, en schiller och den andra lite mer oklar (jag lobbar för gotlandsstövare eller en norsk stövare)
Gula labbar är inte sämre än de svarta, om vi pratar labbe. Det är de bruna som inte finns med riktiga jaktlinjer.
 
Gula labbar är inte sämre än de svarta, om vi pratar labbe. Det är de bruna som inte finns med riktiga jaktlinjer.
Vad fint! Ja, jag går mycket efter färg när jag kollar på djur, kvittar om det är häst, hund eller kanin.
Har inställningen att om det går att få en rolig färg på det men ändå samma kvalitet tar jag gärna en med färg.
 
@Kethets Bruna labbar finns inte i jaktlabbe-linjer (För att räknas som jaktlabbe spelar stammen in, många tror att det blir en jaktlabbe om den är smal och orkar springa men det är fel). Amerikanarna har dock bruna working labs, men jag tvivlar på att dom är samma klass som engelska och brittiska oavsett färg, deras retrieverprov ser väldigt annorlunda ut. Där emot gula är lika vanliga som svarta. Och jag råder dig att googla "foxred labrador" :love: Börjar dyka upp mer och mer, finns svenska uppfödare som lite diskret försöker bibehålla färgen och jag hade inte tvekat om rätt linjer finns bakom.
 
@Kethets Bruna labbar finns inte i jaktlabbe-linjer (För att räknas som jaktlabbe spelar stammen in, många tror att det blir en jaktlabbe om den är smal och orkar springa men det är fel). Amerikanarna har dock bruna working labs, men jag tvivlar på att dom är samma klass som Engelska och irländska oavsett färg, deras retrieverprov ser väldigt annorlunda ut. Där emot gula är lika vanliga som svarta. Och jag råder dig att googla "foxred labrador" :love: Börjar dyka upp mer och mer, finns svenska uppfödare som lite diskret försöker bibehålla färgen och jag hade inte tvekat om rätt linjer finns bakom.

Det är allt två motsatser ni kikar på - stövare vs labbe :D Vad vill ni ha en labbe till?
 
Jäklar vad sugen jag blivit på Wachtel efter att ha läst om dina och sett valpbilderna :love:

Bor i Norrlands inland och har ju rätt stora jaktmarker här, tror vi har drygt 20000 hektar. Hur funkar dom på större marker? Hur funkar dom på rovvilt, björn, lo? Men främst intresserad av älgjakt.
Hur går deras jaktprov till?
Skulle va roligt med nåt annat än spetsarna här uppe :)

Hehe, valpbilder är livsfarliga :D

Jag skulle säga att det beror helt på vilja linjer man väljer att ta från. Vår hane är mer av en norrlandshund, med stort sök och lite längre drevtider. Även om han har ett stort sök är han ju dock ganska långt ifrån en spets, åtminstone en gråhund eller en jämte. Han har dock fungerat bra på septemberjakterna i Jämtland, särskilt där det varit svårt att få älgarna att stå för spetsarna.

En wachtel gör sig egentligen bäst i lite mindre såtar, upp till ca 100 hektar. Mycket pga deras begränsade sök, de flesta har inte ett sök som är större än 300m, men det finns undantag - vår hane har haft sökrundor på över 600m t ex. En annan sak som begränsar dem på större marker är drevtiderna. En "modern" wachtel har drevtider på 5-30 minuter ungefär, även om det är ganska vanligt att de arbetar längre med gris och älg, sällan längre än en timme dock. Det är heller inte önskvärt med för långa drevtider, wachteln ska vara en kortdrivande hund.

Gällande rovdjur skulle jag också säga att det beror helt på vilka linjer man väljer. I Tyskland hade man förr organiserade skärpeprov på rovdjur, oftast vildkatt. Då skulle hundarna gå ikapp katten och bita ihjäl den helt enkelt. Hundar som biter ihjäl katter går generellt ganska bra på rovdjur. Idag har man kvar skärpeproven, men endast om tillfälle uppkommer. Man anordnar inga särskilda prov längre.
Det finns några wachtlar som jagar björn, men det är ganska få. Det verkar vara ganska vanligt att de spårar och skäller björn, men de brukar inte göra några längre arbeten. Det finns generellt inte så mycket wachtlar norrut, vilket så klart bidrar till att det inte är så många som används på det sättet :)
Jag vet ingen wachtel som används regelbundet till lodjursjakt, vi har ju inte så mycket sådan i södra Sverige, men jag skulle tro att de flesta wachtlar med skärpa i skulle jaga lo. De som jag vet har stött på lo med sina hundar säger att de träar bra :) Även där kan ju drevtiderna bli ett problem dock.

En wachtel ska inte neka något vilt utan jaga allt, vilket de allra flesta också gör. Jag tycker att det är relativt enkelt att prägla wachteln på det vilt man vill att den framförallt ska jaga :) Vår hane jagar helst gris och älg, tiken helst rådjur och gris än så länge.

Wachtelhunden har väldigt många olika jaktprov, till skillnad från spetsarna.

Unghundsprov (ukl)
Ett prov för de unga hundarna (9-24mån), provet går i september. Hundarna får 1p-8p per moment. 2-3 är godkänt, 8 är max. På spårvilja kan de dock få 9p. Syftet är att prova hundarnas medfödda anlag och provet ska ses som en bedömning av föräldradjurens nedärvning lika mycket som ett prov av den enskilda hundens prestation.
Innehåller:
Drevarbete på hare. Här bedöms näsa, skall, spårvilja, spårsäkerhet, dvs 4 moment.
Skogsarbete. Här bedöms hundens sök i skogen och viljan att hitta vilt/frigöra sig från sin förare
Vattenmoment. Wachteln ska ha en stor vattenpassion, och under vattenmomentet ska hunden gå i och simma på kommando.
Skottreaktion. I samband med skogsarbetet testas hundens skottreaktion. Man skjuter två skott och bedömer dels hundens reaktion, men även hur hunden arbetar efter skottet, dvs om den blir så berörd att den inte längre frigör sig från föraren. Då skjuter man bara ett skott.
Apportering. Apporteringsarbetet behöver inte vara godkänt för att hunden ska få godkänt på provet som helhet. En fågel, vanligtvis and, svartfågel eller måsfågel, kastas som en markering och hunden ska apportera den.
Samarbete. Samarbetet mellan förare och hund bedöms under hela dagen.

Nybörjarklass (nkl) är samma som UKL, bara det att hunden är 24mån eller äldre.
För att få starta alla andra prov, utom vildsvinsprovet, måste hunden ha ett godkänt UKL :) För att vara godkänd måste hunden ha fått minst 2-3p på alla moment utom apporteringen, samt att poängen måste överstiga 32p. max är 74p. Hund får inte tilldelas pris om den visar otillfredsställande mentalitet såsom stark skotträdsla, svår handskygghet eller aggressivitet.

Öppenklass (ökl)
Öppenklassprovet är för hundar som har klarat drevmomentet på hare i unghunds- eller nybörjarklass och som har godkänt anlagsklassprov i viltspår. De måste också ha 8p på skott i ukl. Öppenklass är för den färdiga jakthunden. 1-8p även här, 2-3 p är godkänt, 8p är max. För att tilldelas ett 1:a pris måste hunden ha minst 5p (dvs minst 30p) i alla skogsmomenten samt 8p på skott. Minst 66p totalt. Maxpoängen är 80. Hunden kan även tilldelas 2:a pris och 3:e pris.

Innehåller:
Skogsarbete. Kan ordnas som praktisk jakt. Hundens förmåga att hitta vilt, driva vilt och komma tillbaka till föraren prövas. Moment som bedöms är: sök, upptagsförmåga, drevförmåga, skall, samarbete.
Spårarbete. Släpspår på kanin. Kaninen dras 250 m, minst en tredjedel ska dras i täckt terräng. Hunden släpps direkt på spåret, ska följa det, apportera kaninen och komma tillbaka till föraren.
Apportering. Apporering på land. En fågel ligger dold sedan tidigare, en fågel kastas i samband med skott. Hunden hämtar i regel markeringen först, ska sedan skickas ut på sök för att hitta fågel nr 2.
Vattenarbete. Hundens sök och apporteringsvilja i vatten testas. 2 fåglar ligger utlagda i en vass 30-50m från land. Ett skott skjuts från stranden, och hunden ska skickas i vattnet att söka efter och apportera fåglarna.
Skottreaktion. Testas under apporteringsmomenten.

Skogsprov
Skogsprovets avsikt är att pröva hundens vilja och förmåga att effektivt och självständigt avsöka ett skogsavsnitt. Dessutom ska hundens uppträdande vid viltkontakt bedömas. Hunden måste vara godkänd i UKL/NKL med minst 8p på skott samt godkänt harmoment för att få starta.
Provet genomförs på följande sätt: Hundföraren anvisas ett område, som lämpar sig för "såtjakt".
Hundföraren sänder in hunden i detta skogsavsnitt men stannar själv utanför.

Under provet bedöms sök, drevtid, upptagsförmåga, skall, samarbete. 0-5p, 0 är icke godkänt/ej genomfört, 3p är godkänt och 5p är max. Hunden kan få Godkänt eller Ej Godkänt.

Vildsvinsprov
Provets genomförande: Hunden ska provas på frilevande vildsvin.
Hunden ska genom ett självständigt sökarbete finna vildsvin och därefter aktivt arbeta för att få vildsvinet att lämna såten.
Domare och hundförare kan förflytta sig inom såten för att vid lämpligt skogsavsnitt släppa hunden.
Föremål för bedömning: Hundens sökarbete samt uppträdande vid kontakt med vildsvin. Hunden kan få Godkänt eller Ej Godkänt.
Krav för godkännande:
  • Att hunden uppvisar ett självständigt sök och finner vildsvin.

  • Vid kontakt med vildsvin ska hunden aktivt arbeta för att få vildsvinen att lämna ståndplatsen. Vid en "sprängning" ska hunden under skallgivning driva ett eller flera av svinen ur såten.

    eller

  • Om hunden vid kontakt med en större grupp av vildsvin eller enstaka stora vildsvin inte lyckas få svinen att lämna ståndplatsen, måste hunden envist (minst 10 minuter) skälla ståndskall. Hunden kan under pågående ståndarbetet uppsöka föraren en gång men måste därefter omedelbart återuppta ståndarbetet.

    Om hunden trots ett aktivt arbete inte kan få vildsvinen att lämna ståndplatsen skall föraren hjälpa hunden att stöta loss vildsvinen. Hunden skall då omedelbart förfölja vildsvinen och driva dem ur såten.

    Det ska särskilt beaktas att hundens främsta uppgift är att få vildsvinen att lämna sin ståndplats så att de därmed blottar sig för hundföraren eller passkyttarna.

    Om hundens arbete skett på små vildsvin, (mindre än 20 kg) utan sugga, kan arbetet inte godkännas.

    Om hunden mer än en gång skyggat för vildsvin avbryts prövningen och hunden ska inte godkännas.

    Hund som skadar friskt vilt kan inte godkännas och ska antecknas i resultatlistan.

Utöver detta kan man då också gå anlagsprov viltspår, samt öppen klass viltspår samt starta eftersöksprov på vildsvin. Wachtel kan dock inte bli Viltspårchampion :)
Man kan även få Jägareförbundets vildsvinsdiplom på dem, hos bl a Mamima Jakt.

För att hunden ska få jaktchampionatet krävs:
Godkänd i unghundsklass eller nybörjarklass på jaktprov med lägst 8 poäng på skott och 1:a pris i öppenklass på jaktprov samt godkänt Skogsprov i Sverige och godkänt Vildsvinsprov.
En av dessa meriter kan erövras i annat nordiskt land.
Lägst Good eller 2:a pris vid kvalitetsbedömning på utställning efter 15 månaders ålder.

För att hunden ska få utställningschampionatet krävs:
Tre certifikatkvalitetspriser (Ck) erhållna i jaktkonkurrensklass (jkk) i Sverige utdelade av minst två domare.
Minst ett av certifikatkvalitetspriserna ska vara utdelat vid officiell utställning inom SWK.
Minst ett av certifikatkvalitetspriserna ska ha utdelats tidigast när hunden uppnått åldern 24 månader och en dag.
Godkänd i unghundsklass eller nybörjarklass på jaktprov med lägst 8 poäng på skott samt 1:a pris i öppen klass på jaktprov.
 
Vi behöver en tråd för oss som tränar, tävlar, startar prov och jagar med våra hundar!

Presentera era hundar, vad ni gör med dom, vad ni vill göra, mål för framtiden :) Och allmänt tjatter såklart!
Åhh vilken spännande tråd!
Här tänker jag hänga och läsa om era jakthundar och deras bravader :up:

Jag har ingen egen jakthund än eftersom vi fortfarande inte är riktigt säkra på vad det är vi vill ha :o eller rättare sagt - vi vet vad vi vill men inte vilken ras som passar in :p.
Vi har varit brukshundägare i över 20 år men innan det hade jag irländsk setter, men det är den enda hundras maken säger blankt nej till... ;)

Många olika hundraser finns i vår vänkrets, men det är alltid intressant att få veta mer :).
 
@Kethets Bruna labbar finns inte i jaktlabbe-linjer (För att räknas som jaktlabbe spelar stammen in, många tror att det blir en jaktlabbe om den är smal och orkar springa men det är fel). Amerikanarna har dock bruna working labs, men jag tvivlar på att dom är samma klass som Engelska och irländska oavsett färg, deras retrieverprov ser väldigt annorlunda ut. Där emot gula är lika vanliga som svarta. Och jag råder dig att googla "foxred labrador" :love: Börjar dyka upp mer och mer, finns svenska uppfödare som lite diskret försöker bibehålla färgen och jag hade inte tvekat om rätt linjer finns bakom.

Det är allt två motsatser ni kikar på - stövare vs labbe :D Vad vill ni ha en labbe till?
Jaga? :p Det hade nog blivit en blandning av olika typer av jakt (som är sambons område) och så allmänt sällskap, kanske viltspår (utöver jakten) och rallylydnad.
Men jag vill ju ha bra stam, aka föräldrar som jagar väl och deras föräldrar osv.
De var riktigt fina de röda, men de är helt utestängda från utställning eller blir det lika dåligt resultat oavsett när man har en normalviktig labbe?
 
Jaga? :p Det hade nog blivit en blandning av olika typer av jakt (som är sambons område) och så allmänt sällskap, kanske viltspår (utöver jakten) och rallylydnad.
Men jag vill ju ha bra stam, aka föräldrar som jagar väl och deras föräldrar osv.
De var riktigt fina de röda, men de är helt utestängda från utställning eller blir det lika dåligt resultat oavsett när man har en normalviktig labbe?
Utställning kan du utesluta helt med jaktlabbe. Eller du kan ju få extriörutlåtande osv, men den lär inte bli nån framgångsrik vänstervarvare oavsett.
 
Jaga? :p Det hade nog blivit en blandning av olika typer av jakt (som är sambons område) och så allmänt sällskap, kanske viltspår (utöver jakten) och rallylydnad.
Men jag vill ju ha bra stam, aka föräldrar som jagar väl och deras föräldrar osv.
De var riktigt fina de röda, men de är helt utestängda från utställning eller blir det lika dåligt resultat oavsett när man har en normalviktig labbe?

Ja, jaga förutsatte jag. Men vad för jakt. En labbe är inte avlad för och passande till annat än fågel och eftersök, just därför min kommentar att stövare och labbe är väldigt olika. Löshundsjakt är inget för en riktig labbe. Iallafall inget man ska räkna med, visst finns det undantag.

Jaktlabbarna går sällan eller aldrig bra på utställning, oavsett färg. Dom ska inte göra det - utställningsidealet premierar inte sunda hundar. Men enligt rasstandrarden får dom vara rävröda, även om jag aldrig sett en röd fetlabbe.
 
Ja, jaga förutsatte jag. Men vad för jakt. En labbe är inte avlad för och passande till annat än fågel och eftersök, just därför min kommentar att stövare och labbe är väldigt olika. Löshundsjakt är inget för en riktig labbe. Iallafall inget man ska räkna med, visst finns det undantag.

Jaktlabbarna går sällan eller aldrig bra på utställning, oavsett färg. Dom ska inte göra det - utställningsidealet premierar inte sunda hundar. Men enligt rasstandrarden får dom vara rävröda, även om jag aldrig sett en röd fetlabbe.
Min sambo brukar få till det mesta med de flesta hundar, därför kommer det nog provas på mycket olika även om apporteringen och eftersöket kanske blir det mesta.
Stövare och labbar är "lite" skillnad på ja, men det vet vi. Som sagt beror det på vargstammen, är minskning på viltet, högre skaderisk på hunden osv. Att vi tänker på två stövare har att göra med varg och att det just är stövare och ingen mindre hund som kanske hade funkat lite bättre jaktmässigt (nej inte intresserade av wachtel även om den uppfyller det vi vill ha jaktmässigt:p)
Stövare är vårat trygga val, vi vet vad vi får och vad vi kan göra. Under tiden en labbe skulle bli mer ett "experiment" där vi faktiskt inte kan något om apportering men jag tror att vi skulle få väldigt roligt på färden och lära oss mycket :)
(självklart med kurser och duktiga personer i närheten)

Sen också den enkla grejen att en jaktlabbe skulle passa mig och mina intressen bra (det utanför jakten), jag är dessutom väldigt trött på hundar som är aggressiva och det intrycket jag har av labbe är att de är hyfsat vänliga ;)
Sen kanske man kan få en utan underull, även om det kanske inte är idealet så skulle det nog vara bra för min allergi.

Man måste ju se till att de där utställningsmänniskorna får se en normalviktig labbe då och då att förfasas över, kritiken hade jag räknat med skulle bli piss :p
 
@Scata
Vad för typ av hund vill ni ha? :)
Jag är ju fågeljägare... maken jagar även småvilt...
Eftersök ska funka...
Jag är lat och vill ha en fungerande apportör men gillar inte retriever-raserna.
Jag är van vallhund och vill ha en snabbtänkt, lättlärd och smart hund :angel:.

Bästa vännerna förespråkar vorsteh, jag gillar den långhåriga varianten (ganska lik irl. setter :angel:) men bra linjer i Sverige är lätträknade vad jag har förstått.

Jag läser vad ni skriver om era hundar med stort intresse, för alla är ju individer!
Valpfilmen var ju bara för bra :love:.
 
@Scata Vill du ha en kvicktänkt vallhundslik hund skulle nog vorsteh vara mitt sistaval :angel: Retrieverraserna (Läs labrador) är ju överlägsna av en anledning. :D Har du funderat på jaktspringer?
 
@Scata Har du funderat på jaktspringer?
Det är en ras som är ett oskrivet blad för mig ;).
Jag har inte sett någon jobba live och jag har ingen bekants bekant som har någon heller... berätta gärna om dom om du har erfarenhet :idea:.
Enda springer jag kommit i kontakt med är utställningsvarianten :crazy:O_o.
 
Det är en ras som är ett oskrivet blad för mig ;).
Jag har inte sett någon jobba live och jag har ingen bekants bekant som har någon heller... berätta gärna om dom om du har erfarenhet :idea:.
Enda springer jag kommit i kontakt med är utställningsvarianten :crazy:O_o.

För mig är jaktspringern en kanonras. Stor jaktlust men samtidigt dresserbara och mjuka, oftast med apporteringslust nog att arbeta som en retriever. Starka nog att apportera gås och räv, små nog att ta under armen om dom blir skadade ute eller när man ska åka rulltrappa osv osv. Oftast väldigt språksäkra och trevliga mot andra hundar.

Problemet jag kan se är att jaktlusten ibland är lite VÄL hög, och man får ha nageln i ögat på dom under uppväxten och bromsa bromsa bromsa om man inte vill ha "kommunsök" på fågeljakten ;) Inte ovanligt att dom skallar klövvilt vid synkontakt om man är lagd åt löshundsjakten. Duktiga eftersökshundar som dom flesta andra, dock med typiskt "zick-zack"-spårande.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 395
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 285
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp