Bukes jakthundar

Skulle ni klassa en kennel som registrerar i SJR som seriös? Aldrig stött på det innan...

Oftast jaktligt seriösa uppfödare. Klubben startades delvis pga att Danmark satte krav på att spaniels inte fick reggas i danska kennelklubben om dom inte var utställningsmeriterade, och då startades en dansk motsvarighet till SJR. SJR startades sedan för att kunna använda dom danska hundarna man inte kunde använda som SKK-uppfödare. (Danmark har sedermera släppt utställningsmeritkravet och danska kennelklubben står nu för registreringen av även den danska motsvarigheten till SJRs hundar, alltså som om SKK hade reggat SJRs hundar. Och många hundar i SJR är även reggade i SKK) Men jag hade själv inte köpt en eftersom hundarna inte äger rätt att delta på SKK (SSRK, SBK)-prov.
 
Hund: Labrador, 6 år
Användningsområde: Allt möjligt jag kan hitta på!
Meriter jaktprov: Pris i ekl B-prov. Konstant över 80 (men inte så mkt mer) i ekl C-prov
Meriter utställning: Ha. Hahaha.:rofl: Men faktiskt exteriörbeskriven med rätt bra resultat, och fin exteriört som hund även om hon följer sin egen rasstandard.
Övrigt: Friröntgad höfter, armbågar och rygg
Mål och planer: Ingenting egentligen :o Kanske starta någon gång till på B-prov. Om jag har någon att träna med. Förhoppningsvis jaga en del på höstarna.

En oerhört följsam och lättsam hund, men med en rejäl dos jaktlust. Viltfinnare! Alltid tyst och lugn vid sidan. Mycket duktig på fältfågel, perfekt för mig som bor i Norrland :meh: Brister tyvärr en del i dådkraften och ogillar kalla vatten och elaka fåglar.

Jakten på nästa jakthund pågår i en egen tråd;) Men det är inte lätt, för trots sina brister är hon världens bästa hund:love:
 
Åh, klurar på om jag ska anmäla Ladda till ett tyskt jaktprov i höst...
Någon som har erfarenhet av att starta prov i Tyskland? :)
 
Åh, klurar på om jag ska anmäla Ladda till ett tyskt jaktprov i höst...
Någon som har erfarenhet av att starta prov i Tyskland? :)
Do it! Jag har inte själv gjort det, men det var några i min rasklubb som hade varit nere nu och tyckte att det var helt fantastiskt :up:
 
Do it! Jag har inte själv gjort det, men det var några i min rasklubb som hade varit nere nu och tyckte att det var helt fantastiskt :up:

Men det känns så svårt! Vad gör jag om domaren inte pratar engelska typ? :D Kan man be om en domare som gör det?
Jag kan knappt presentera mig på tyska..
Vi var nere och jagade i Tyskland i höstas, och det var tyvärr inte så många som pratade engelska där vilket ledde till en del missförstånd :p

Jag är onekligen riktigt sugen..


@Roxer har inte du startat prov i Tyskland?
 
Men det känns så svårt! Vad gör jag om domaren inte pratar engelska typ? :D Kan man be om en domare som gör det?
Jag kan knappt presentera mig på tyska..
Vi var nere och jagade i Tyskland i höstas, och det var tyvärr inte så många som pratade engelska där vilket ledde till en del missförstånd :p

Jag är onekligen riktigt sugen..
Ah... Men tyska är ju inte så svårt, det är som det låter liksom :p
 
Ah... Men tyska är ju inte så svårt, det är som det låter liksom :p

An auf hinter in, neben üben unter vor swischen typ :D
Det är en kille i klubben som ska ner och starta, men han ska starta ett annat prov på en annan plats. Han är tysk men svensktalande, så det hade ju varit perfekt att få med honom annars.
 
An auf hinter in, neben üben unter vor swischen typ :D
Det är en kille i klubben som ska ner och starta, men han ska starta ett annat prov på en annan plats. Han är tysk men svensktalande, så det hade ju varit perfekt att få med honom annars.
Jag har en elev som kan tyska flytande, du får ta med henne :D
 
Det tror jag att hon kan, hennes mamma är uppfödare:D Inga avgifter:p

Perfekt :D

Det är lite extra spännande med provet eftersom det är en provform som vi inte har i Sverige, så jag har inte så stor pejl på hur det går till.. Min tyska vän har dock gjort en insats och översatt provreglerna åt mig, så jag ska väl förhoppningsvis kunna läsa mig till en del :)
 
Någon som ska till Elmia? Jag ska dit på fredag och mina laikor ska presentera rasen i rasparaden och kommer finnas i laikaklubbens tält.
 
Någon som ska till Elmia? Jag ska dit på fredag och mina laikor ska presentera rasen i rasparaden och kommer finnas i laikaklubbens tält.

Yes! Kommer troligtvis vara där torsdag och/eller fredag :)
Kommer kanske lämna hundarna hemma, men kommer nog hänga en del i wachtelhundklubbens monter.

Är jag där på fredagen kommer jag förbi och säger hej! :)
 
Åh, klurar på om jag ska anmäla Ladda till ett tyskt jaktprov i höst...
Någon som har erfarenhet av att starta prov i Tyskland? :)
En bekant var och startade sin münster i tyskland för ett par år sedan, hon fattade inte ett dugg av vad provledaren sa, men hunden fick bra omdöme! :D Mycket kroppsspråk och så var det någon som rykte in och översatte när hon gjorde helt fel. :D
 
En bekant var och startade sin münster i tyskland för ett par år sedan, hon fattade inte ett dugg av vad provledaren sa, men hunden fick bra omdöme! :D Mycket kroppsspråk och så var det någon som rykte in och översatte när hon gjorde helt fel. :D

Det låter ju bra :D
Man kanske kan ha det som ursäkt om hunden inte gör nåt vidare ifrån sig..... :D
 
Är det någon av er som vet vart man kan köpa ett "hundförarband-för-flera-hundar"-koppel? :p
Dvs, ett sådant man lägger över ena axeln som fäster ihop vid höften, med en ring där man kan fästa flera koppel? Typ som bälteskoppel, fast man har bältes-delen över axeln.
Har sett flera hundförare ha detta på jakt, men glömt att fråga vart de är köpta..
Tänkte spana av på Elmia nu, men det är superfrustrerande att inte veta vad det kallas :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 177
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 399
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 314
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp