Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är något jag inte riktigt förstår:

Lucia må ha varit ett helgon, men den relativt moderna seden med luciatåg, har åtminstone jag aldrig uppfattat som en religiös högtid, utan enbart som "ett trevligt ljus i mörkret under årets mörkaste tid".

Det är i skolan, på arbetsplatser, på äldreboenden, och som ett delvis kommersiellt jippo på köpcentrum som luciandet frodas.

Inte i kyrkan. Kyrkan passar dock på att fixa konserter och liknande till lucia...

Alltså är luciafirande något att skylla på för att tända ljus, och dricka varm glögg (med eller utan alkohol), och äta lussekatter.

Så hur ska man kunna ta bort religion i något som är sekulärt?

De allra flesta luciasångerna nämner liksom bara jul i förbifarten, de är inte speciellt kristna.

Och julen i sig är egentligen en gammal midvinterfest (vintersolståndet), som annekterats av kristendomen, eftersom det var ett fiffigt sätt att få anhängare när det begav sig, vilket gör det enkelt för mig som ateist att se julfirande som just en midvinterfest...
 
Det är något jag inte riktigt förstår:

Lucia må ha varit ett helgon, men den relativt moderna seden med luciatåg, har åtminstone jag aldrig uppfattat som en religiös högtid, utan enbart som "ett trevligt ljus i mörkret under årets mörkaste tid".

Det är i skolan, på arbetsplatser, på äldreboenden, och som ett delvis kommersiellt jippo på köpcentrum som luciandet frodas.

Inte i kyrkan. Kyrkan passar dock på att fixa konserter och liknande till lucia...

Alltså är luciafirande något att skylla på för att tända ljus, och dricka varm glögg (med eller utan alkohol), och äta lussekatter.

Så hur ska man kunna ta bort religion i något som är sekulärt?

De allra flesta luciasångerna nämner liksom bara jul i förbifarten, de är inte speciellt kristna.

Och julen i sig är egentligen en gammal midvinterfest (vintersolståndet), som annekterats av kristendomen, eftersom det var ett fiffigt sätt att få anhängare när det begav sig, vilket gör det enkelt för mig som ateist att se julfirande som just en midvinterfest...
Tja först får en väl sluta sjunga psalmer. Men det går väl att lösa.
 
Tja först får en väl sluta sjunga psalmer. Men det går väl att lösa.
Vadå sjunga psalmer? Menar du att det det sjungs mycket psalmer på jobbet på lucia?

Luciasången? Staffan var en stalledräng? Godmorgon?

Ingen av dessa visor är psalmer, utan mer eller mindre folkvisor, eller möjligen nationalromantiska efterhandskonstruktioner från tiden när lucia började bli populärt (tidigt 1900-tal)

Vilka psalmer anser du brukar sjungas på lucia?
 
Jag fick riktigt ont i magen av både det stoppade Luciatåget och den stoppade sagostunden. Det känns som att friheten i Sverige kryper och att levnadsutrymmet för oss som bor här försvinner.

Varför är det inte lika viktigt att upprätthålla traditionen att Sverige är en förebild när det kommer till att ta emot flyktingar, ge bidrag och satsa på klimatet som nån dum tradition som uppkom under 1900 talet om att lucia skulle vara en blond tjej?
 
Jag tycker att retoriken med namnet är lika fel som SD verkar tycka. Att man premierar något genom sänkt skatt innebär inte att man beskattar något annat annorlunda.

Om staten väljer att sänka skatten på restaurangbesök betyder det inte att man samtidigt höjer livsmedelsmomsen bara för att den inte är med i denna sänkning. Som exempel.

Jobbskatteavdragen kom till för att premiera de som arbetar och betalar in skatt, och för att göra skillnad mot de som inte kan skapa samma skatteintäkter. En del av arbetslinjen. För att kunna ha ett fortsatt starkt stöd i befolkningen för de skydd som samhället ger, som kräver dessa arbetsinsatser och den skatteintäkt man kan ta ut som del av det värdet.

Just nästa år sitter många av de med lägst inkomster i en bra sits när garantipension och bidrag räknas upp med en inflation på 10 procent medan löntagare kanske hamnar på 3. För mig är det en livsfarlig väg att gå (men det tål säkert ett år) att minska skillnaden i egen utkomst mellan att helt eller delvis arbeta för egen försörjning och att inte göra det alls.
 
Jag tycker att retoriken med namnet är lika fel som SD verkar tycka. Att man premierar något genom sänkt skatt innebär inte att man beskattar något annat annorlunda.

Om staten väljer att sänka skatten på restaurangbesök betyder det inte att man samtidigt höjer livsmedelsmomsen bara för att den inte är med i denna sänkning. Som exempel.

Jobbskatteavdragen kom till för att premiera de som arbetar och betalar in skatt, och för att göra skillnad mot de som inte kan skapa samma skatteintäkter. En del av arbetslinjen. För att kunna ha ett fortsatt starkt stöd i befolkningen för de skydd som samhället ger, som kräver dessa arbetsinsatser och den skatteintäkt man kan ta ut som del av det värdet.

Just nästa år sitter många av de med lägst inkomster i en bra sits när garantipension och bidrag räknas upp med en inflation på 10 procent medan löntagare kanske hamnar på 3. För mig är det en livsfarlig väg att gå (men det tål säkert ett år) att minska skillnaden i egen utkomst mellan att helt eller delvis arbeta för egen försörjning och att inte göra det alls.
Utan att ha faktiskt räknat på det, gör jag uppskattningen att bidrag och garantipension i faktiska kronor blir mindre än vad vi som ligger på minst medianlön kommer att få.

Vad gäller arbetslinjen, så har väl alltid retoriken varit att man skulle straffa de lata som inte jobbar. Och vissa grupper är mig veterligen inte arbetslösa för att de inte orkar söka jobb.
 
Utan att ha faktiskt räknat på det, gör jag uppskattningen att bidrag och garantipension i faktiska kronor blir mindre än vad vi som ligger på minst medianlön kommer att få.

Vad gäller arbetslinjen, så har väl alltid retoriken varit att man skulle straffa de lata som inte jobbar. Och vissa grupper är mig veterligen inte arbetslösa för att de inte orkar söka jobb.
Skillnaden måste vara mellan lägstalönerna och de som får andra ersättningar på heltid, men jag tänker också att det även nästa år kommer att finnas en skillnad. Även om inflationen utmanar principen i hög grad.

Jag håller inte med om att det är ett straff eller en skatt att man ger en morot till att skapa högre skattebaser för att kunna bibehålla ett starkt stöd för systemet som sådant.
 
Vadå sjunga psalmer? Menar du att det det sjungs mycket psalmer på jobbet på lucia?

Luciasången? Staffan var en stalledräng? Godmorgon?

Ingen av dessa visor är psalmer, utan mer eller mindre folkvisor, eller möjligen nationalromantiska efterhandskonstruktioner från tiden när lucia började bli populärt (tidigt 1900-tal)

Vilka psalmer anser du brukar sjungas på lucia?
På det stora hela håller jag med dig. Men under min uppväxt så har både Stilla natt och Gläns över sjö och strand sjungits. Men även visor om tomtar och drängar och sånt så klart så kontentan blir ändå inte så kristen.
 
Jag tycker det är rätt kontraproduktivt att använda en sådan benämning som "funkisskatt" av flera olika skäl.

Men det är också rätt värdelöst att debattera med argument som att frågan inte existerar för att inte alla med funktionsnedsättningar är berörda. När det är uppenbart att benämningen är menad att peka på att de som är berörda betalar mer skatt på grund av sina funktionsnedsättningar. Snacka om sakfrågan istället för det är ju inte så att vederbörande inte begrep vad själva frågeställningen handlade om.
 
Just nästa år sitter många av de med lägst inkomster i en bra sits när garantipension och bidrag räknas upp med en inflation på 10 procent medan löntagare kanske hamnar på 3. För mig är det en livsfarlig väg att gå (men det tål säkert ett år) att minska skillnaden i egen utkomst mellan att helt eller delvis arbeta för egen försörjning och att inte göra det alls.
Tycker inte det resonemanget riktigt håller. För det första så finns en botten som hänger ihop med vad det kostar att leva på en basal men hyfsat dräglig nivå. Ska man behålla en social trygghet så kan man helt enkelt inte urholka den reala köpkraften i de ersättningar som är avsedda att hålla personer utan annan inkomst över den nivån.

Sen har lönerna under en rätt lång tidsperiod öka (ganska mycket) mer än ersättningarna. Så det är ju inte som den som saknar arbetsförmåga har kommit bättre ut över tid. Det är bara en del av den ökade skillnaden som under en tid kommer att delvis gå tillbaka, inte som att skillnaden i sig är under avveckling.
 
Tycker inte det resonemanget riktigt håller. För det första så finns en botten som hänger ihop med vad det kostar att leva på en basal men hyfsat dräglig nivå. Ska man behålla en social trygghet så kan man helt enkelt inte urholka den reala köpkraften i de ersättningar som är avsedda att hålla personer utan annan inkomst över den nivån.

Sen har lönerna under en rätt lång tidsperiod öka (ganska mycket) mer än ersättningarna. Så det är ju inte som den som saknar arbetsförmåga har kommit bättre ut över tid. Det är bara en del av den ökade skillnaden som under en tid kommer att delvis gå tillbaka, inte som att skillnaden i sig är under avveckling.

Jag menade inte att ifrågasätta systemet som gäller, där inflationen är det som bestämmer ersättningarna. Däremot är det en utmaning när skillnaden mellan lägstalönerna och dessa ersättningar minskar, oavsett om den drivs av politiska beslut eller ekonomin i övrigt. Och just nästa år drar man en "vinstlott" eftersom systemet är som det är, och skulle den följas av fler liknande kommer det att bli problem (som jag skrev, 1 år funkar nog).

Det finns ett underliggande problem också, i det att vi inte har några definierade lägstalöner i Sverige, vilket gör att skillnaden mellan heltidsarbetande och samhällsunderstödda redan idag har förekomst av negativa skillnader, vilket är olyckligt av många olika skäl.

Men för att inte deraila tråden med OT, så nöjer jag mig med att konstatera att jag tycker att det är fel att beskriva en skattesänkning för en grupp på ett område som en skattehöjning för någon annan. Ogillar skarpt den populistiska retoriken kring ordvalen funkisskatt och pensionärsskatt.
 
Jag menade inte att ifrågasätta systemet som gäller, där inflationen är det som bestämmer ersättningarna. Däremot är det en utmaning när skillnaden mellan lägstalönerna och dessa ersättningar minskar, oavsett om den drivs av politiska beslut eller ekonomin i övrigt. Och just nästa år drar man en "vinstlott" eftersom systemet är som det är, och skulle den följas av fler liknande kommer det att bli problem (som jag skrev, 1 år funkar nog).

Det finns ett underliggande problem också, i det att vi inte har några definierade lägstalöner i Sverige, vilket gör att skillnaden mellan heltidsarbetande och samhällsunderstödda redan idag har förekomst av negativa skillnader, vilket är olyckligt av många olika skäl.

Men för att inte deraila tråden med OT, så nöjer jag mig med att konstatera att jag tycker att det är fel att beskriva en skattesänkning för en grupp på ett område som en skattehöjning för någon annan. Ogillar skarpt den populistiska retoriken kring ordvalen funkisskatt och pensionärsskatt.
Att det inte är ett bra sätt att formulera saken håller jag med om. Och det oavsett om det handlar om ett mer deskriptivt sammanhang eller försök att finna en agitatorisk poäng.

Ja, beroende på om man talar om en allmän löneökningstakt eller en lägsta-löne-frågeställning så blir det olika perspektiv och olika saker att beakta i bedömningen.
Finner mig enig i att det för OT att utveckla det här och nu.
 
Vadå sjunga psalmer? Menar du att det det sjungs mycket psalmer på jobbet på lucia?

Luciasången? Staffan var en stalledräng? Godmorgon?

Ingen av dessa visor är psalmer, utan mer eller mindre folkvisor, eller möjligen nationalromantiska efterhandskonstruktioner från tiden när lucia började bli populärt (tidigt 1900-tal)

Vilka psalmer anser du brukar sjungas på lucia?
Gläns över sjö o strand. Det strålar en stjärna. Det är en ros utsprungen. Och någon mer. Efter varje tärnvers sjöngs en psalm. Genom hela min skolgång på 70-80tal. Och tärnverserna var ju också ett kristet budskap. Men jag är inte involverad i något Luciatåg längre så kanske det har ändrats. I min kommun sjöng stadens Lucia psalmer men dom la ner det för några år sedan. Ingen ville ställa upp för det var för tufft.
 
Gläns över sjö o strand. Det strålar en stjärna. Det är en ros utsprungen. Och någon mer. Efter varje tärnvers sjöngs en psalm. Genom hela min skolgång på 70-80tal. Och tärnverserna var ju också ett kristet budskap. Men jag är inte involverad i något Luciatåg längre så kanske det har ändrats. I min kommun sjöng stadens Lucia psalmer men dom la ner det för några år sedan. Ingen ville ställa upp för det var för tufft.

De sjöngs på min tid också (började 1:an 1980).
 
Gläns över sjö o strand. Det strålar en stjärna. Det är en ros utsprungen. Och någon mer. Efter varje tärnvers sjöngs en psalm. Genom hela min skolgång på 70-80tal. Och tärnverserna var ju också ett kristet budskap. Men jag är inte involverad i något Luciatåg längre så kanske det har ändrats. I min kommun sjöng stadens Lucia psalmer men dom la ner det för några år sedan. Ingen ville ställa upp för det var för tufft.
Sjöngs på min tid, gick i grundskolan på 90-talet.

Som väldigt antireligiöst barn så uppfattade jag absolut lucia som kristet.
 
Moderator hoppar in och påminner om att inlägg med enbart hänvisningar till länkar inte är okej, det måste finnas någon slags vidare information och diskussionsunderlag också. Fördjupande länkar är självklart okej, men det ska inte vara så att andra användare måste klicka in sig på externa länkar för att kunna delta i diskussionen.

/Mod
 
Delvis KL och lite trams, men jag tycker att den här ändå passar in: :D

Ur en lärares vardag!
- John, vill du vara stjärngosse?
- Nej, jag vill vara minion.
- Fast minioner finns inte i luciatåg.
- Varför finns stjärngossar i luciatåg?
- För att de… Det handlar om Jesus födelse, de symboliserar stjärnan över Betlehem med pinnen de håller…
- Var Lucia med när Jesus föddes?
- Nej, hon kom senare.
- Hur mycket senare? En timma?
- Nej, 300 år.
- Men hade inte Jesus dött då?
- Jo.
- Då vill jag vara en minion.
- Men kan du inte vara pepparkaksgubbe då?
- Var han med när Jesus föddes?
- Nej, det ska symbolisera kakorna vi äter på jul.
- Det är konstigt. Jag vill inte klä ut mig till en kaka.
- Tomtenisse då? Det är väl trevligt och juligt?
- Fröken, har Jesus funnits?
- Ja, det sägs så.
- Lucia då?
- Ja, hon levde i Italien på 300-talet.
- Men tomten då?
- Eh…han bor på Nordpolen med sina nissar och renar.
- Men när bestämde de sig för att ha ett tåg ihop? Och vem är Staffan?
- Okej, du får vara minion.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 500
· Visningar
48 935
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
623
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 479
Senast: Sirap
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp