Bukefalos 28 år!

Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

stallhh

Trådstartare
Är det ngn som har tips på enkel konstruktion gjord för rundbal?
vill helst ha tak över som man kanske kan lyfta av när man ska in med en bal...
vad kostar det att köpa en, resp bygga själv?
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Kellfri har en riktigt bra variant som går lös på 7990 kr ex moms.

Undvik deras billigare varianter - inte alls lika bra.
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Jag har en sådan, men jag tycker att det blir väldigt mycket spill.
(Köpte den dyrare varianten )Fördelen skulle ju vara att man satte in en rundbal men de trampar ner hur mycket som helst. Vi köpte för att slippa lunchfodra men jag tycker nästan det blir för dyrt med tanke på allt spill.
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Jag har en sådan, men jag tycker att det blir väldigt mycket spill.
(Köpte den dyrare varianten )Fördelen skulle ju vara att man satte in en rundbal men de trampar ner hur mycket som helst. Vi köpte för att slippa lunchfodra men jag tycker nästan det blir för dyrt med tanke på allt spill.

Jag tycker vår fungerar mycket bra med endast lite spill. Men det kanske beror på hästarna också och deras vanor.

Våra står "inne" i och äter och släpar inte ut hösilaget - men jag har sett på andra ställen att hästarna liksom släpar ut och sedan äter, och då blir det mycket spill.
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Så här ser min egenbyggda höhäck ut. Kostade inte mycket, hade eget virke. Plåten nån hundralapp.
Byggdes på mindre än en halv dag.

Funderar på att sätta för skivor mellan de två nedersta tvärslåna för att minska det som hästarna drar ut.
Lägger en lastpall i botten innan jag ställer in en rulle.
Funkar hur bra som helst för mitt behov.


http://i260.photobucket.com/albums/ii28/_Timber_/PICT0060.jpg?t=1206553136

http://s260.photobucket.com/albums/ii28/_Timber_/th_PICT0053.jpg


Byggade såna här hållare och sågade till brädor att stänga till öppningen med.

http://s260.photobucket.com/albums/ii28/_Timber_/th_PICT0057.jpg
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

-Smart !
Hur många hästar får plats runt denna ?
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Jag har tre hästar och de har inga problem att få plats.

Är de bara sams så kan du nog klämma in hur många som helst.;) Kan iaf tänka mig att 5-6 hästar skulle funka fint.
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Hur hög är den?
Tycker plåten ser lite farlig ut när jag inte vet måtten. Skulle ju inte vilja att någon häst skadade sig på den.
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Man kan ju sätta plåten så att den inte sticker ut, dvs kant i kant med ramen.
Höjden vet jag inte på rak arm, det var ett tag sen den blev till.
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

I stallet har vi en från Kellfri (tror jag) och den är byggd som en hängmatta som man lägger balen i.
Då slipper balen stå direkt på backen och bli förstörd underifrån.
De runda osv som står på marken har ju inga bottnar så på så vis blir ju balen dålig under.

Om jag inte minns fel så tror jag den kostade 3900, nästan 4000.
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Kan du inte ta lite mått på din, tyckte den såg jättesmart ut!!

vore kanon att få lite mått!
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

den här bygde min pappa:laugh:
Hstar185.jpg
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Ja jag kan mäta den nån dag i veckan nu om jag kommer ihåg.
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Vi hadde egen för i förra gården vi bodde på,men nu har jag köpt egen gård så nu ska vi bygga om en ny,Så jag ska ha en i alla fall,men virket har ju blivitt så dyrt men det är ju inte så mkt reglar och plank man behöver det beror ju på hur stor man ska ha,;)
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Jag ställer in balen som den är och skär tre-fyra hål där hästarna kan äta. Har minimalt med spill.
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Åh, vilken bra tråd! Jag som letat efter tips på såna här byggen.

Usch, jag fick jättemycket spill förra året när jag bara ställde in en bal, men det berodde eg bara på en häst som valde att krafsa ut allt hö även fast man gjorde minimala hål, tur att hon flyttat. Jag tror tror jag slänge 2-3 balar och då har jag bara 4 hästar som åt.
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Denna tråd ska jag följa och se om jag hittar några ideer jag kan sno
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Nu har jag inte tak på min, men vi gjorde en enkel av armeringsmatta, såpass tunna så att man kan böja dem. Klippte av i rätt storlek så man böjer den runt balen och krokar fast den. Passar alla storlekar eftersom man kan foma nätet precis efter balen. Håller ihop balen så det inte blir spill. Har naturligtvis fixat till så att det inte är spröt som står ut. Har funkat i flera år och är lätt att flytta om man behöver.
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Nu har jag inte tak på min, men vi gjorde en enkel av armeringsmatta, såpass tunna så att man kan böja dem. Klippte av i rätt storlek så man böjer den runt balen och krokar fast den. Passar alla storlekar eftersom man kan foma nätet precis efter balen. Håller ihop balen så det inte blir spill. Har naturligtvis fixat till så att det inte är spröt som står ut. Har funkat i flera år och är lätt att flytta om man behöver.

har du bild på den??
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 824
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 372
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
791
Senast: valy
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 780
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp