Bukefalos 28 år!

Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Vad händer när balen börjar ta slut? Misstänker att mina hästar knycklat till gallret för att komma åt det sista.
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

När det är kanske 30cm kvar av balen tar vi bort nätet och det som finns kvar lägger vi som jag sa i hölådan eller låter det ligga kvar på pallen om det går. :) Mina skulle nog också klättra på den om man inte tog bort gallret.
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Kompost galler verkar ju inte som en så tokig idé...
Du får fortsätta berätta hur det har gått, om nån klåfingrig häst massakerar den eller om den håller.

Klart en nackdel om den inte håller så länge men för den tillverknings kostnaden kan man väl nästan kosta på sig en ny vartannat eller t.o.m varje år. :)

Jag har hittat en väldigt smart grej som jag tror kan ha potensial som hö-häck men jag ska spåna lite till och se om den går att använda utan att det blir nån skaderisk. Måste undersöka den noggrant :-)
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Vi har ett avkapat lastbilssläp som vi använder hö i, väldigt praktiskt tycker ja men kanske inget man har ståendes hemma, hehe.
Men skickar med 2 bilder ifall nån är intresserad :) Det är fyrkants grejen bakom hästen med täcke, hade inga direkta bilder på den.
24317917.jpg

http://www.pixbox.se/pic_show_id24317916.html
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Lite uppdatering från min höhäck. :angel:

Igår ställde stallägaren (karl) ut en ny bal och öppnade o satte på gallret. han har varit lite brutal och dragit åt spännbanden hårt som f***... Ni vet hur karlar är. Dessutom satt gallret snett på balen så att kanten från balens undersida tryckte mitt på gallret i en skarv. Det med mycket kraft har fått några stripes att gå sönder i den skarven så vi får sätta på nya.

Man får inte vara för våldsam med den. :D Det räcker att man drar fast gallret ordentligt så kan man dra åt litegrann/dag istället för att ta i för 3 dgr framåt. ;)
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Kompost galler verkar ju inte som en så tokig idé...
Du får fortsätta berätta hur det har gått, om nån klåfingrig häst massakerar den eller om den håller.

Klart en nackdel om den inte håller så länge men för den tillverknings kostnaden kan man väl nästan kosta på sig en ny vartannat eller t.o.m varje år. :)

Jag har hittat en väldigt smart grej som jag tror kan ha potensial som hö-häck men jag ska spåna lite till och se om den går att använda utan att det blir nån skaderisk. Måste undersöka den noggrant :-)
Vill oxå veta vad du tänkt,behöver oxå ha något till balen som lösdriftshästarna har.
Bra med lite ideer!:banana:
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Lite uppdatering från min höhäck. :angel:

Igår ställde stallägaren (karl) ut en ny bal och öppnade o satte på gallret. han har varit lite brutal och dragit åt spännbanden hårt som f***... Ni vet hur karlar är. Dessutom satt gallret snett på balen så att kanten från balens undersida tryckte mitt på gallret i en skarv. Det med mycket kraft har fått några stripes att gå sönder i den skarven så vi får sätta på nya.

Man får inte vara för våldsam med den. :D Det räcker att man drar fast gallret ordentligt så kan man dra åt litegrann/dag istället för att ta i för 3 dgr framåt. ;)

Smart konstruktion,skulle kanske göra likadant men inte dra åt så mycket då,ha ha.:bump::bump::bump:
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Berätta óm din ev ide!

Jag ska, men ni får lugna er lite :laugh:

Jag har sett "häckar" som används till att transportera avgasrör i, de är i järn och en botten med lagom stora hål i, sidorna är typ 60cm höga och ihopfällbara = uppställd är häcken drygt 70cm hög medans ihopfälld drygt 20cm. Dom är tunga som AS och drygt metern breda och närmre 3m långa.
Dom går inte att ställa en rundbal i eftersom de är avlånga men löshö eller kanske en 4-kants bal.

Måste bara undersöka de närmre ifall det är nåt hästarna kan fastna i, dessutom så måste man lösa själva "ihopfällande" på nåt sätt så inte hästarna kan fälla ihop den själva... :grin:

Sen måste jag undersöka om hur en sådan lättast kan hamna i min ägo :angel: (om den nu faktiskt innehar den potensial jag tror dvs)
 
Sv: Bygga höhäck för rundbal själv, eller köpa?

Jag provade nu i veckan att göra tintilars idé.. Den totalkvaddade mina damer på 3 dagar...
Så kompostgaller var ingen höjdare för jag får nog köra alltihopa till tippen :angel:
Mina hästar är marodörer.

Så nu vet jag inte vad jag ska hitta på riktigt, har hade en tanke om att jag skulle köpa ett sånt där stort schabrak i form av en cement ring men det hade jag tänkt göra först till hösten, den är inget man flyttar runt på direkt. Funderar på att köpa en sån där hö-ring i plast men då är det ju inte säkert jag har användning för den till hösten om jag köper cementringen då, men å andra sidan så har man alltid användning för allt ändå när saker och ting kommer till kritan.

Så långe får mina härja fritt med balarna och jag får städa.. :crazy:


*klurar*
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 824
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 372
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
791
Senast: valy
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 780
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp