Bukefalos 28 år!

bygga lösdrift...

mataii

Trådstartare
Nu är vi äntligen igång med våran renovering av en gammal ladugård! Tanken är att vi ska göra en lösdrift av halva ladugården och göra en vinterhage utanför på åkern, så hästarna ska kunna gå ut och in som dom vill:) Hittills har vi tagit bort all gammal koinredning och satt upp nya fina OSB-skivor på väggarna för att skydda dom bitinbjudande gamla timmerväggarna. Jösses vilken skillnad det blir! Och fort går det!

När vi är klara med detta ska vi gjuta igen dom gamla "bajsrännorna" så det blir jämt och fint på golvet, sedan dra in vattenkopp och såga upp ett hål i taket så vi bara kan slänga ner hö från höloftet, rakt ner på foderbordet.

Belysning har vi redan fått också tack vare duktig elektrikersambo, så nu är det så ljust och fint! Dock är det bara en provisorisk lampa som sitter upp på ena väggen just nu. Sen när innertak är ditsatt ska vi sätta upp rikligt med lampor så man kan få ljust och fint när man ska mocka mörka vinterkvällar.

Står lite i valet och kvalet om OSB-skivorna ska målas eller inte....vad tycker ni? Har ni några bra tips på bra och billig färg, förslagsvis svart och vitt.

Slänger in några bilder på hur det såg ut när vi började, och hur det såg ut igår kväll när vi slutade för dagen:)

IMGP0313.jpg


20101025182.jpg
 
Sv: bygga lösdrift...

Ser lågt ut. Men ser ut som om det kommer bli mysigt. :) Lycka till
hade nog valt och måla dom, :)
 
Senast ändrad:
Sv: bygga lösdrift...

ja det är tyvärr ingen jättetakhöjd (2,60) men det får gå:)

Ja jag lutar väl åt det jag med. Förslag på färg? Är det jättedumt att måla med latexfärg?
 
Sv: bygga lösdrift...

Tänkte att jag skulle uppdatera tråden lite och lägga in en bild på när det börjar närma sig slutstadiet. Vi håller nu på att sätta dit järn på alla kanter så hästarna inte börjar tugga sönder allt.

PC120238.jpg


Vi har även börjat på ett vindskydd uppe i skogshagen med plats för tre hästar. Hittills står stommen, och tak har påbörjats.

Slänger med lite bilder på byggets gång. Allt har inte varit någon dans på rosor med tanke på att allt material har transporterats av mig och min sambos stackars armar i ca 600 meter utan väg i snö upp till naveln (förutom en dag som snöslungevägen fortfarande existerade innan nästa snöfall)

20110206268.jpg

20110206269.jpg

20110206270.jpg

20110206271.jpg

20110213273.jpg

20110213274.jpg

20110213278.jpg
 
Sv: bygga lösdrift...

Tjusigt, men tänk på att plåttak inte är ngt vidare varken för värmen eller för när det regnar på det. hästarna kommer inte att vilja vara där.
Sätt trätak med papp eller plasttak.
 
Sv: bygga lösdrift...

Tjusigt, men tänk på att plåttak inte är ngt vidare varken för värmen eller för när det regnar på det. hästarna kommer inte att vilja vara där.
Sätt trätak med papp eller plasttak.

Oh tror du det är så illa? Vill ju såklart att dom ska trivas därinne!
Vi hade 8 st plåtar hemma, så tänkte sätta dom på varsitt hörn (ena hörnet avklarat på bilden), sedan plasttak i mitten för ljusgenomsläpp. Det kanske kan funka ändå?

Ska åka och köpa virke till väggar och fler reglar till taket idag. Funkar det med att regla upp som vanligt och sätta vanligt plank, eller blir det för klent? Några tips? Funderat lite på konstruktionsplyfa, men det är ju så förbaskat dyrt :crazy:
 
Sv: bygga lösdrift...

När det kommer ett skyfall blir det öronbedövande. det kan skrämma hästarna till att aldrig vilja vara där.

När du ändå bygger- bygg ett hästvänligt- ett tips bara.....

Mitt är byggt av "bakändar"= gratis o underhållsfritt- ingen färg behövs.
 
Senast ändrad:
Sv: bygga lösdrift...

BAKändar.
Den biten med barken på som inte kan användas när de tillverkar virke.
Sågverk eller brädgårdar som tillverkar eget.

Tycker oxå att det ger ett mer naturligt inbjudande vindskydd som en timmerstuga
 
Sv: bygga lösdrift...

Ja jag såg det sen, och ändrade i mitt inlägg:)

Aah ja det är såna jag vill ha egentligen, men jag har inte fått tag i det någonstans. Men tack så mycket för tipset!
Har du någon bild på ditt?:)
 
Sv: bygga lösdrift...

KL

Vi har plåttak på våran lösdrift, funkar utmärkt och hästarna är där ofta- även om det spöregnar.
 
Sv: bygga lösdrift...

Skönt att höra, för i helgen blev taket färdigt. Plåt på sidorna och plast i mitten. Lyxigt med takfönster va?;)
Har även börjat sätta panel. 5 brädor på plats nu! Snart klart;)

20110220285.jpg
 
Sv: bygga lösdrift...

Har inte haft tid att visa det färdiga vindskyddet ännu, men här kommer det äntligen! Spikade fast den sista brädan 20 minuter innan jag åkte och hämtade hem hästen från förra stallet. Dom trivs som fisken i vattnet och ligger gärna där inne och sussar :D

20110319315.jpg


Har bara börjat måla invändigt med slipersolja, och på utsidan blir det falurött med vita knutar så småningom. Fint ska det vara, hälsar hästarna ;)
 
Sv: bygga lösdrift...

Slänga ner hö från loftet ger ganska mycket damm i luften.

Beror väl på hur dammigt det är. Jag brukar ändå fluffa upp höet väl på plats, så dammar det lite på vägen tror jag inte det gör någon större skada. Det lägger sig nog rätt snabbt, och det är även välventilerat precis bredvid dörren.
 
Sv: bygga lösdrift...

Det blev riktigt snyggt och väldigt smart med granen framför! Det ska jag tänka på att man kan göra om jag i framtiden behöver bygga en till ligghall :D
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 663
Senast: Ajda
·
Anläggning Behöver lite hjälp med att tänka efter före. Vi har köpt en grannfastighet till sambons släktgård. På denna fastighet håller vi på och...
Svar
10
· Visningar
2 194
Senast: Zadie
·
M
Anläggning Var i helgen iväg och tittade på stallplats i ett stall som lät kanon i annonsen. När jag kom dit kunde jag själv se enorma brister i...
Svar
18
· Visningar
3 193
Senast: Martina78
·
B
Hästmänniskan några frågor om lösdrift?? Hur fundar det?? Hur stor ska de var ligghallar per häst? Hur funkar de vinter tid för hästarna...
Svar
12
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp