Bukefalos 28 år!

Anlägga en paddock!

Skogstroll

Trådstartare
Jag planerar att göra en mindre paddock hemma, ca 15/20 * 30 eller så. Tänkte göra en så billig variant som möjligt och räknar med att kunna använda den vår, sommar och höst. Den kommer nog att tidvis bli för hård/mjuk att använda. Tänkte lägga den på ett fält med bra bärighet. Jämna till ev upphöjningar med grävare/skopa, lägga markduk, ha telefonstolpar som stopp för att gruset ska stanna på plats och sen fylla upp med grus/sand. Bor nära en bergkross och kan fixa transport av gruset med traktor och kärra för endast disel priset att köra traktorn. Får även fint spån gratis om jag vill ha det att blanda upp översta lagret med. Vad tror ni? Genomförbart? jag fattar ju att det inte blir kanon, men tanken är att rida in unghästarna där, rida lättare pass för att utbilda dom, tömköra osv där. Håller inte på med hoppning, utan kanske blir något skutt för att lära dom det också.

Kom gärna med råd osv!
 
Sv: Anlägga en paddock!

Låter som något liknande stallägaren byggde där jag har hästen.. inte för dyrt, men fullt användbar. Kan tyvärr inte kalla mig ridbane-expert, men hur är dräneringen på fältet? Rinner vattnet naturligt undan eller blir det mycket blött? För det är egentligen det enda problemet vi har på våran, att vattnet tyvärr lägger sig så att det blir en lervälling som hästarna sjunker ner i under regnperioder.. i övrigt fungerar den kanonbra att rida på, även på vintern!
I år skottade vi upp en volt och grusade vid behov, fungerar för att hålla igång hästarna på iallafall :)
 
Sv: Anlägga en paddock!

Det går ett dike längs ena långsidan, och en bäck längs med andra, tänkte göra en öppning här och där mellan telestolparna på några cm och göra en liten ränna i gruset så det kan rinna undan. Vad bra att det fungerar för andra, då blir det nog starp på bygget när tjälen släpper :)
 
Sv: Anlägga en paddock!

Det går ett dike längs ena långsidan, och en bäck längs med andra, tänkte göra en öppning här och där mellan telestolparna på några cm och göra en liten ränna i gruset så det kan rinna undan. Vad bra att det fungerar för andra, då blir det nog starp på bygget när tjälen släpper :)
Vi gjorde en ridbana på liknande sätt som funkar hyggligt. Vi skalade av grässvålen och lade 0-4 stenmjöl i ett ca 5 cm tjockt lager. Vi har lera i botten så det blev väldigt bra underlag med perfekt svikt. Tyvärr dränerade vi för dåligt vilket gör att det blir väldigt blött på sina ställen. Men som sagt, annars funkar den bra. Vi lade på ca 5 cm sand/grus efter något år när stenmjölet satt sig. Det blev väl mjukt det första året. Nu efter ett par år till är det dock mycket bättre. Så tänk på att inte lägga på för mycket material på en gång, får då blir det gärna för djupt/mjukt. Så för att rädda dig från mina misstag då :

Dränera ordentligt (lägg gärna gravar med slang tvärs över banan)
Lägg inte på för mycket material på en gång

Sedan skulle jag fråga om grävaren kanske kan börja gräva innan tjälen släpper så blir det mindre skador på marken runt om ridbanan :) Grävmaskiner klarar att gräva även i tjäle. Dessutom har de ofta lite mer tid på vintern också ;)
 
Sv: Anlägga en paddock!

Bra tips=) Hur menar du med slangen? Tror det är lera här med. Så man bör gräva bort det översta lagret, funderade på att låta bli, för att få bärighet så det inte blir blött/för mjukt. Alltså låta gräset vara kvar under, det dör ju ändå av markduken. Bra tips att inte lägga så mycket grus i början, då blir startavgiften på det hela lite billigare. ;) Grävaren står på min gård nu, min kompis har en här, så jag ska försöka få fart på honom!
 
Sv: Anlägga en paddock!

Bra tips=) Hur menar du med slangen? Tror det är lera här med. Så man bör gräva bort det översta lagret, funderade på att låta bli, för att få bärighet så det inte blir blött/för mjukt. Alltså låta gräset vara kvar under, det dör ju ändå av markduken. Bra tips att inte lägga så mycket grus i början, då blir startavgiften på det hela lite billigare. ;) Grävaren står på min gård nu, min kompis har en här, så jag ska försöka få fart på honom!
Jo, om man gör efter alla konstens regler ska man först ha ett bärlager där man lägger ner dräneringsrör/slang i rörgravar ungefär var 7:e meter som då dränerar bort vattnet ut till diken längs långsidan på ridbanan. Min idé är att man skippar bärlager över hela banan men gräver rörgravar som man lägger grus i och sedan dräneringsrör/slang och fiberduk och täcker med grus. Därefter lägger man fiberduk och ytlager på det. Eftersom jag (precis som du) inte vill gräva djupt och lägga bärlager över hela banan så kanske detta vara en kompromiss. Jag vet inte om det funkar, men det kanske din grävjobbare kan klura ut ;)
 
Sv: Anlägga en paddock!

Jag har faktiskt inte tänkt ha slang alls.. Blir nog jämning av marken under så den blir rak bara, markduk, telefonstolpar som stopp runt hela, och sen grus ovanpå. Tänkte mig ett tunnare lager till att börja med och sen lägga på mer när/om det behövs. När det satt sig lite.
 
Sv: Anlägga en paddock!

Ju styvare lera du har, desto större anledning att dränera ordentligt! Lera släpper ju inte igenom vatten! Du riskerar med andra ord att paddocken fylls med vatten när det regnar :crazy:

Vi bygger också paddock nu, men med sandjord under. Vi hann gräva hålet i höstas och ska nu snart fortsätta när snön äntligen är borta. Men vi lägger en duk i botten på hålet och sedan slangar på duken innan vi fyller med makadam (sedan en duk till och ett topplager). Gräver du rännor i leran så blir det svårt att få duken att ligga bra och jag tror att det inte tar många år innan dräneringen täppts till av leran. Leran består av jäättesmå partiklar som löser sig i vattnet och tar sig in överallt och det är viktigt att det finns duk mellan leran och dräneringen.

Vi tänkte göra rännor först, men dels går det åt mer av den dyyra duken då rännorna måste fodras med duk och så blir det hemskt pilligt att få ner lite makadam i rännorna också runt rören. Eftersom vi trots allt har sandjord så kändes det lite onödigt, men hade vi haft lera kanske vi tänkt annorlunda trots allt. Nackdelen med vårt sätt att bygga är ju att vi förmodligen gör av med mer makadam :grin:
 
Sv: Anlägga en paddock!

Ju styvare lera du har, desto större anledning att dränera ordentligt! Lera släpper ju inte igenom vatten! Du riskerar med andra ord att paddocken fylls med vatten när det regnar :crazy:

Vi bygger också paddock nu, men med sandjord under. Vi hann gräva hålet i höstas och ska nu snart fortsätta när snön äntligen är borta. Men vi lägger en duk i botten på hålet och sedan slangar på duken innan vi fyller med makadam (sedan en duk till och ett topplager). Gräver du rännor i leran så blir det svårt att få duken att ligga bra och jag tror att det inte tar många år innan dräneringen täppts till av leran. Leran består av jäättesmå partiklar som löser sig i vattnet och tar sig in överallt och det är viktigt att det finns duk mellan leran och dräneringen.

Vi tänkte göra rännor först, men dels går det åt mer av den dyyra duken då rännorna måste fodras med duk och så blir det hemskt pilligt att få ner lite makadam i rännorna också runt rören. Eftersom vi trots allt har sandjord så kändes det lite onödigt, men hade vi haft lera kanske vi tänkt annorlunda trots allt. Nackdelen med vårt sätt att bygga är ju att vi förmodligen gör av med mer makadam :grin:
Vad bra att ni sett problemen med "min" idé:bow: Då får jag fnula lite till på en lösning då jag tänkt att lägga om ridbanan och fixa bättre dränering :) Kanske lika bra att ha bärlager över hela då i alla fall. Jag kan tillägga att vi i nuläget inte har någon duk mellan leran och topplagret. Vi har inga som helst problem med att leran kryper upp. Vi har inte särskilt mycket ogräs heller. Men som du säger, har man makadam under toppskiktet måste man ju ha duk emellan.
 
Sv: Anlägga en paddock!

Jag ska ju lägga paddocken rakt på ett fält. Vet faktiskt inte vad för jord det är, men det blir aldrig blött just där.Vattnet samlas aldríg just där. Tror det är ganska bra dränerat, med tanke på att bäcken ligger på ena kanten och diket längs med andra. Alltså verkar det som att det rinner av ganska bra. Nu har jag kollat priser på markduk, och det var ju inte så kul. Blir lite osäker på om det verkligen blir bra med den också..kanske bättre att satsa på mer grus? Jag kan ju köra roundup behandling innan vi lägger på gruset. Men bör man skala av yttersta lagret på fältet när man inte lägger markduk i såna fall? Det borde man väl göra eller?
 
Sv: Anlägga en paddock!

Löste problemet ganska smidigt, jag hyr ju gården av en kompis. Som har både grävare, kan transportera gruset och kan göra allt jobbet. Så jag gav honom bollen. För mig som privatperson räcker inte pengarna till något superbra, men för honom med företag och mycket rabatter och avdragen moms blir det lättare. Så jag ger honom pengarna och han får fixa en bra paddock för dom. Han vill ju ha något bra och hållbart som höjer värdet på fastigheten så han gör den med dränering och allt=)
 
Sv: Anlägga en paddock!

Saxat från Agrias hemsida:
Uteridbana

Lager 4
Läggs på först när lager 3 satt sig. 5 cm grusig sand. Lägg på sanden i omgångar. 5 cm sand är lagom. Fyll därefter på efterhand.

Lager 3
10 cm sand kornstorlek 0-4 mm. Det är viktigt att alla kornstorlekar är representerade.

Lager 2
7-10 cm stenmjöl som packas till en fast yta. Skyddar mattan mot hästhovar och harvar.
Vägmatta Dränerande geotextil bruksklass 3. Den läggs omlott och svetsas. Ytlagret ska vara stenfritt.

Lager 1
10 cm samkross 0-32 mm eller makadam 2-40 mm. Över dräneringsgravarna läggs Vägmatta

Tips! Om man fått för grov sand och banan inte sätter sig: Lägg på stenmjöl grovlek 0-2 eller 0-4 mm och harva ner i ytlagret. Var noga med att stenmjölet sprids jämnt.

Billigare alternativ
I mindre stallar kan man försöka komma billigare undan om man har naturligt dränerad mark. Lägg sand med kornstorlek 0-8 mm direkt på gräsvallen. Använd banan försiktigt, speciellt vid dåligt väder.

Skötsel
Ridbanan harvas och sladdas vid behov utan att man gå ner i stenmjölslagret. För djup och tung bana, de vanligaste orsakerna är:


• För mycket material
• För stora korn
• För många korn av samma storlek
• För runda korn

Höjd på staket
Dressyrbana: 40 cm högt
Hoppbana: 120 cm högt

Källa: Svenska Ridsportförbundet
Länk till hela artikeln:
http://www.agria.se/hast/artikel/Att-anlagga-en-ridbana

Lycka till:)
 
Sv: Anlägga en paddock!

Tackar! jag blir så osäker på detta med markduk..med eller utan liksom. Vi kommer att vara tre personer som använder banan, och då mest till att träna un ghästar, inte till hoppning och jättehårda dressyrpass.
 
Sv: Anlägga en paddock!

Det finns en gammal tråd om det budget ridbana eller nåt sånt.
Jag har svart rätt uförligt där om min och jag är ff helnöjd.

Lite kort, vattensjuk lermark i lite sluttning, duk på, ram runt, stenmjöl på-
tada!!

Perfekt för mitt behov 1-3 hästar använder den.
Blir aldrig för mjuk, blir den hård-dammar, vattnar jag.
 
Sv: Anlägga en paddock!

Japp bara stenmjöl.
Marken sluttar och är ojämn så på minsta stället är det nog 5cm och som mest 35cm skulle jag tro.
Jag har en specialduk(vira) under så den är mkt hållbar och därför känner jag mig trygg med att ha så lite material på vissa ställen.
90 ton tror jag det var och det blev en bana på 15*18, har inte mer plats.
 
Sv: Anlägga en paddock!

Ska nog överväga att ha fem cm stenmjöl och grus ovanpå. Det verkar sätta sig bättre än bara grus..
 
Sv: Anlägga en paddock!

Ja stenmjöl sätter sig som attan.
Har man otur och inte harvar så kan det bli nästan som en betongskorpa.
Jag ville ha ett hårt fast underlag ovanpå min geggplätt.
 
Sv: Anlägga en paddock!

Tack för rådet:) Ska kolla vad det kostar. Någon som har koll på hur man fäster markduken ordentligt så den inte kryper upp?
 
Sv: Anlägga en paddock!

Idag kom ett jättelass med telefonstolpar som ska fungera som ram runt ridbanan:)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en ridbana (20x40m) som inte är använd på ett tag, det är en hel del gräs som växer på den. Det översta lagret av...
Svar
5
· Visningar
3 296
Senast: mackan
·
Anläggning Hej! Vi håller på att anlägga en ny ridbana på gården. Platsen för ridbanan ligger ganska högt då vår mark sluttar en del. Grävaren har...
Svar
2
· Visningar
1 524
Senast: Elinbeyla
·
Anläggning Vi har väldränerad sandjord (ett par dm, under det ren sand och ingen sten) hos oss i alldeles platta hagar och har börjat fundera på...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 058
Senast: Martina_m
·
Anläggning Hej, nu är det så att jag behöver lite råd ang min paddock och vill få lite tips från er på buke, ni besitter ju enorm kunskap...
Svar
0
· Visningar
1 221
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp