Bygga stall av gammal ladugård?

T

tinker_frieser

Hej,
jag skulle vilja ha tips och ideer om hur man på ett enkelt, smidigt och inte alltför kostsamt sätt skulle kunna bygga om en gammal nötladugård till stall.

Har sett varianter där man bara gjutit igen gammal utgödsling och satt in färdig inredning.

Alla tips och ideer är varmt välkomna!!

Så skulle jag gärna ha info om hur mkt utrymme hästar måste ha och vad man mer ska tänka på. Jag är inte en van hästmänniska, jag började med nybörjarlektioner i höstas men har utrymmen, skaplig ekonomi och vilja... Så förklara gärna basic saker för mig.. ;)


Jag har inte tänkt att göra något impulsivt utan gör detta i ett första steg som lite efterforskningar.

Vänliga hästlingar :D
Suss
Tinker och frieserfrälst.
 
Sv: Bygga stall av gammal ladugård?

Det brukar inte vara golvet som är problemet när man bygger om från kossor till häst i gamla ladugårdar. Det är visserligen tungt arbete att ta bort foderbord och att gjuta igen rännor men oftast enkelt byggnadstekniskt. Det är oftare problem med takhöjden. Vi hade tur att det gick att få 2,40 i takhöjd.

Under bygget såg det ut så här:
bygge1.jpg

Och med boxarna på plats (vi har bara två jättestora, 14 m2, boxar eftersom vi har lösdrift):
bygge5.jpg
 
Sv: Bygga stall av gammal ladugård?

Vilka krav som ställs för hästhållning står här http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080003598/DFS_2007-06.pdf

Det som oftast begränsa i kostall är takhöjden. Lägsta tillåtna höjd för häst är 220 cm vid lägsta punkt. Utöver detta så ska takhöjden vara minst 1,5* mankhöjden för hästarna som står där. Det innebär att om man vill kunna stalla upp en häst som är 170 cm i mkh krävs en takhöjd på minst 255 cm. Oftast är det bäst att bila bort golv och foderbord och sedan gjuta nytt golv. Arbetssamt men det lönar sig. Inte roligt att behöva begränsa sin djurhållning på grund av takhöjden.

Om du ska bygga för fem hästplatser eller fler så ska du dessutom få stallet förprövat. Tala med handläggare på din länsstyrelse för att få reda på mer om det.
 
Sv: Bygga stall av gammal ladugård?

Oj vad fint det blev! jag skrev just ett inlägg där jag undrade över kostnaden att jämna till golv som jag ser att ni gjort i ert stall! Har hittat ett stor gård med stor ladugård där de haft kor på spalt, men det har ovanligt bra takhöjd så det är egentligen bara golvet som behöver fixas!!
Vad har det kostat för er med att fixa golvet? Kunde ni göra endel jobb själva?
MVH
 
Sv: Bygga stall av gammal ladugård?

Eftersom vi hyrde in folk som rev foderbordet, byggde nya stolprader, gjöt igen allt och monterade två 14 m2 "köpeboxar" så blev det kanske inte direkt billigt. Om jag minns rätt så kostade allt cirka 100 tusen, då ingår inte de elinstallationer som gjordes efteråt. Vi köpte två stora boxar(14 m2/st) från fabrik, använde plastfiberbetong som kom med lastbil. Just valet av plastfiberbetong innebar att vi slapp armering, smart val av vår betongexpert. Kostnaden för betongen blev självklart högre men arbetskostnaden för en korrekt armering skulle hamnat på samma nivå.
 
Sv: Bygga stall av gammal ladugård?

Fint!:laugh:

När jag ser sånna där bilder blir jag så arg på mig själv att jag inte tog före och efter kort...:devil::cool:
 
Sv: Bygga stall av gammal ladugård?

Tack för alla bra svar! Måste ner o mäta hur hög takhöjden är... men det är bara en skulle ovanför som knappt används så det skulle nog gå att lösa kanske :D

Som sagt, gärna fler bilder och info hur ni gjort. Jag är inte inne här så jätteofta därför jag inte svarat tidigare, men jätteintressant! Tack!:rofl:
 
Sv: Bygga stall av gammal ladugård?

Tack för alla bra svar! Måste ner o mäta hur hög takhöjden är... men det är bara en skulle ovanför som knappt används så det skulle nog gå att lösa kanske :D

Som sagt, gärna fler bilder och info hur ni gjort. Jag är inte inne här så jätteofta därför jag inte svarat tidigare, men jätteintressant! Tack!:rofl:


Så har vi gjort i vår ladugård, tagit bort skullen, nu har vi iofs inte stall där utan maskinhall, men principen är den samma. Det är nog ? enklare än att ta bort hela golvet och göra nytt. Man måste nog ha kontakt med snickare, så att man bär av tak och väggar korrekt så att inte ladugården rasar som ett korthus efter några år:crazy: Golvet på skullen hjälper ju till att stötta ytterväggarna osv.
 
Sv: Bygga stall av gammal ladugård?

Hållfasthet är viktigt, vi valde att behålla skullen eftersom takhöjden räckte för vårat behov och det skulle blivit avsevärt mycket dyrare att öppna upp eftersom lagården är ganska hög och bred. De nya pelarraderna (se bilden ovan) hamnade nu faktiskt bättre ur ett byggnadstekniskt perspektiv. Balkarna ovanför stolparna gjordes på plats av fyrdubbla reglar som spiklimmades till hela, jättelånga, bjälkar och sedan lyftes på plats. Därefter sattes stolparna under. Den ena stolpraden kunde ställas på det befintliga betonggolvet men den andra stolpraden stöttades provisoriskt under arbetstiden för att inte allt skulle rasa.
 
Sv: Bygga stall av gammal ladugård?

Väldigt spännande att läsa hur alla gjort, vi har nämligen också köpt ett hus med en gammal ladugård som vi ska bygga om till stall:)
 
Sv: Bygga stall av gammal ladugård?

Puttar upp tråden lite. Kommer snart att köpa en gård med en gammal ladugård som skall byggas om till stall. Kul om fler kunde dela med sig av hur de gjort för att lösa takhöjd m.m. Verkar som om vissa bilar upp golvet. Vårt är på gränsen till godkänt i höjd (mycket irriterande;)) Funderar på att byta ut takbalkarna till tunnare järnbalkar istället för det är där centimetrarna saknas. Det blir lättare när vi väl är på plats att fundera och mäta m.m. Sedan är det mer roliga funderingar på t.ex. vilken färg vi ska måla stallet i och var boxarna skall vara:)

Hoppas på fler inspirationskällor och gärna bilder:)
 
Sv: Bygga stall av gammal ladugård?

Jag hade nog varit väldigt försiktig med att röra takbjälkarna. I många gamla ladugårdart håller bjälkarna ihop byggnaden. Alltså de håller dels uppe takstolar och dels håller de ihop ytterväggarna så de inte ska börja luta utåt.
 
Sv: Bygga stall av gammal ladugård?

Tanken är att i så fall ersätta dem med järnbalkar, inte att ta bort den bärande konstruktionen, men få balkarna att bygga mindre nedåt. Åtminstone på de ställen där takhöjden inte räcker till. Får se hur vi gör som sagt och tur jag har en byggnadskunnig man:) Men tack för tipset:)
 
Sv: Bygga stall av gammal ladugård?

Grymt fint stall:love: Såg ut lite som vårat eller väldigt mycket som vårat fast mindre :) Mysigt :D
 
Sv: Bygga stall av gammal ladugård?

Grymt fint stall:love: Såg ut lite som vårat eller väldigt mycket som vårat fast mindre :) Mysigt :D

Tack :). Det är bara fyra boxar varav en för närvarande används till spolbox. Det är litet och mysigt ... men ändå rejäla boxar med högt i tak och väl tilltagna utrymmen. Sadelkammaren är på sisådär 25 kvadrat ... så det är gott om plats :)!!!

 
Sv: Bygga stall av gammal ladugård?

Sadelkammaren :love: skulle också vilja ha så fina skåp! :)

Vi har 15boxar och en spolspilta, så de är lite större men inte lika mysigt :) Jag blev kär i den sadelkammare :d
 
Sv: Bygga stall av gammal ladugård?

Ja precis då får man ju en helt annan bärighet i det gamla bygget. Även om det som sagt är ett dyrt alternativ.

Å jag blir så sugen på att bygga nytt stall igen när jag läser sådanahär trådar... Och jag får nog förmodligen inte ens göra någonting i stallet i år :cry:
 
Sv: Bygga stall av gammal ladugård?

Kl. Om jag skulle bygga om en gammal ladugård till stall hade jag försökt ordna så att befintlig utgödslingsanläggning på något vis skulle kunna användas även i fortsättningen.

Tex så att man kunde tömma ner gödseln i luckor i golvet.

Så skönt att slippa köra ut med rullebören i kalla vintern!
 
Sv: Bygga stall av gammal ladugård?

Jättefint, nu fick jag mycket inspiration. För oss räcker det dock med två boxar till att börja med i af. Nej, det kan nog springa iväg och bli dyrt, men vi kommer åtminstone göra jobbet själva, vilket nog sparar några kronor.

Jag gillar att ni byggt boxarna utan galler, skönt för hästarna och mycket snyggare:)

Det gamla mjölkrummet som består av två rum, ett med och ett utan vatten skall bli sadel/foderkammare. Rummen är små, men räcker gott och väl. På dess loft finns även möjlighet att förvara fodersäckar t.ex.

Så är tanken i alla fall, men kanske blir det annorlunda i slutänden. Stalldelen är tillräckligt stor för att bygga sadel- och foderkammare på insidan...

Kung Tulle: Jätteskönt hade det varit. Den befintliga utgödslingen består av två dörrar ovanför gödselplattan på baksidan ladugården, så det är inte så himla modernt. Men för två hästar funkar skottkärra ganska bra:)

Ska ladda upp litet bilder på hur det ser ut nu.

Tack för alla tips och kom gärna med mer. Väldigt roligt och intressant att se hur andra gjort:)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 208
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 573
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag behöver hjälp att tänka! Vi flyttade till en liten hästgård i början av året. Det befintliga stallet är litet(!!) och gammalt...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
25 238
Senast: Buck
·
Anläggning vi har precis köpt gård. där finns det ett gammalt kostall som vi vill bygga om till stall. Vi har mätt att lägsta bjälken där inne är...
Svar
3
· Visningar
7 825
Senast: kvandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp