Bukefalos 28 år!

"Byta" jobb. Dilemma

Glimfeather

Trådstartare
Jag har ett litet jobbrelaterat dilemma ... Jag jobbar natt sedan några år och börjar bli rätt less på det nu. Jag och en kollega (som arbetar dagtid) har tidigare vid några tillfällen diskuterat att byta. Då visste jag inte att fler var intresserade av min tjänst. Nu har jag nog kommit til stadiet att jag vill gå över till dagen. Pratade om det med en annan kollega idag och det visade sig att hon är väldigt intresserad av att byta hon också ... kollega 1 har en tjänt på 80%, och kollega 2 90%. De arbetar exakt lika många dagar i månaden, men dagarna är olika långa, så jag vinner ingen ledighet av den lägre tjänsten. Jag vill ju såklart hellre ha den på 90% ...

Jag frågade kollega 1 om hon fortfarande är intresserad och hon sa att hon "nog vill testa i alla fall". Och vi ska ses i morgon och prata mer.

Hur hade ni gjort? Varit schyssta mot kollega 1, och låtit henne testa om det funkar för henne (har aldrig jobbat natt innan)? Kollega 2 är införstådd i situationen, så där blir det inga sura miner. Eller hade ni tänkt på er själv och tagit den högre tjänsten? Det är i princip omöjligt att höja sin tjänst på mitt jobb, så det är inget jag kommer kunna göra senare.

Lönemässigt för mig så kommer jag höja min (grund)lön marginellt om jag jobbar 80% dag, men å andra sidan kommer jag inte ha tid att ta några extrapass som jag alltid gör nu (vilket innebär att jag inte kommer få ut det jag brukar få ut nu), tar jag 90% så får jag en lön som jag brukar få ut en "bra" månad i dagsläget ...
 
Sv: "Byta" jobb. Dilemma

Vad säger ag då, kan ni bestämma helt själva att byta tjänster med varandra om ni vill?

Om du kan välja fritt skulle jag välja den större tjänsten, men förklara för kollega 1 varför du gör så, så att hon inte känner sig förbigången.
 
Sv: "Byta" jobb. Dilemma

Naturligtvis måste ag vara med i bytesprocessen, men att byta mellan natt och dag är något som händer då och då på min arbetsplats och jag har tidigare blivit tillfrågad av ag om jag vill byta när jag har nämnt att jag inte riktigt mår bra av att arbeta natt (skulle då vara tvungen att byta arbetsplats och gå på en ännu lägre tjänst och det är det inte värt).

Ja, jag får försöka säga till kollegan hur jag känner i morgon. Vi sitter ju alla i samma båt. Vi vet alla hur jobbigt det är att kämpa för högre tjänster som vi aldrig får så jag tror egentligen att hon försår mitt dilemma.
 
Sv: "Byta" jobb. Dilemma

Men jag förstår inte riktigt lönen. Får du högre grundlön för samman jobb när du jobbar dag?
På natten får du väl ob alla timmar? Då borde du väl förlora pengar på att byta över till dag? Men vinna annat förstås :)
 
Sv: "Byta" jobb. Dilemma

Om det är person nr 2:s tjänst du helst vill ha så tycker jag att du ska försöka med det först. Hade det varit två exakt likadana tjänster förstår jag om nr 1 skulle ta illa upp, men nu är det inte det så och då tror jag att hon förstår att du hellre vill ha en 90%-tjänst.
 
Sv: "Byta" jobb. Dilemma

Min nattjänst är på ca 65%, så med ob blir det ungefär som en 80%-dagtjänst :)
 
Sv: "Byta" jobb. Dilemma

Tack för era kloka svar :) Jag ska ta till mig dem och säga som jag tycker och känner i morgon :) Jag tycker så mycket om mina kollegor så jag vill ju helst vara alla till lags, men ibland måste man tänka lite på sig själv också.. Tar jag den lägre tjänsten kommer jag antagligen inte kunna höja mig förrän jag byter kommun, och det är ju en annan aspekt att ta hänsyn till.
 
Sv: "Byta" jobb. Dilemma

Du ska givetvis välja den tjänsten du tycker passar dig bäst. Tänk på dig själv först, du jobbar ju inte för någon annans skull än din egen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 817
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 480
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 674
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp