Byta jobb. Men vad göra?

Tågvärd? Om du gillar trafik men inte körandet? Jag reste väldigt mycket med tåg för några år sedan (1-2 långpendlingar/vecka) och det verkade roligt tycker jag, det var också vad som kändes som en ganska stabil grupp människor som jobbade, dvs att folk stannar kvar på jobbet för att man trivs. Men det är ju en del människokännare och risk för klagande resenärer

Det är just klagomålen jag inte orkar med.
 
Vill man jobba statligt? De sägs ha bra förmåner, men hur ligger lönerna?
Jag föreslår att du kollar upp hur lönerna ligger i "din" bransch. @Unafraid har redan lyft fördelarna med att jobba statligt. Om lönerna kan jag flika in att det beror på vilken bransch man kommer ifrån. I min egen (kulturmiljö/arkeologi) ligger många statliga tjänster klart över (väldigt mycket över) vad du får som privatanställd. Så statlig tjänst behöver inte innebära dålig lön.
 
Vill man jobba statligt? De sägs ha bra förmåner, men hur ligger lönerna?
Generellt ska väl staten inte vara löneledande, men jag tycker inte att det allmänt skulle vara så dåliga löner att det skulle avskräcka på något sätt. Och det är precis som i det privata stora variationer mellan olika branscher och yrkeskategorier. Och som andra skrivit, det är lätt att ta reda på exakt vad som gäller för den tjänst man är intresserad av då allt är offentligt.
 
Jag föreslår att du kollar upp hur lönerna ligger i "din" bransch. @Unafraid har redan lyft fördelarna med att jobba statligt. Om lönerna kan jag flika in att det beror på vilken bransch man kommer ifrån. I min egen (kulturmiljö/arkeologi) ligger många statliga tjänster klart över (väldigt mycket över) vad du får som privatanställd. Så statlig tjänst behöver inte innebära dålig lön.
I min bransch med :)
 
Just skift/oregelbundna arbetstider känns som en gemensam nämnare för väldigt många yrken inom trafiken, det mesta som jag kommer på innebär att en lär vara beredd på det.. Annars hade jag tänkt föreslå personalledare/personalplanering inom just kollektivtrafik. (Min mor har jobbat med det i större delen av mitt liv. Människor men inte resenärer, planering och problemlösning.) Eller tågtrafikledare, som redan föreslagits.

Som lokförare kan du också jobba med rangering på järnvägen, parallellt med att köra tåg (åtminstone vet jag att det är en möjlighet på Roslagsbanan). Variation, planering och problemlösning. Ungefär samma arbetstider som förarna. (En tjänst som jag själv gärna haft, men jag bor inte i Stockholm längre och har i dagsläget inga planer på att flytta tillbaka..)
 
Jag föreslår att du kollar upp hur lönerna ligger i "din" bransch. @Unafraid har redan lyft fördelarna med att jobba statligt. Om lönerna kan jag flika in att det beror på vilken bransch man kommer ifrån. I min egen (kulturmiljö/arkeologi) ligger många statliga tjänster klart över (väldigt mycket över) vad du får som privatanställd. Så statlig tjänst behöver inte innebära dålig lön.

Jag vet ju inte riktigt vad min bransch är 😅
 
Just skift/oregelbundna arbetstider känns som en gemensam nämnare för väldigt många yrken inom trafiken, det mesta som jag kommer på innebär att en lär vara beredd på det.. Annars hade jag tänkt föreslå personalledare/personalplanering inom just kollektivtrafik. (Min mor har jobbat med det i större delen av mitt liv. Människor men inte resenärer, planering och problemlösning.) Eller tågtrafikledare, som redan föreslagits.

Som lokförare kan du också jobba med rangering på järnvägen, parallellt med att köra tåg (åtminstone vet jag att det är en möjlighet på Roslagsbanan). Variation, planering och problemlösning. Ungefär samma arbetstider som förarna. (En tjänst som jag själv gärna haft, men jag bor inte i Stockholm längre och har i dagsläget inga planer på att flytta tillbaka..)

Vill inte jobba som PPL hos oss. Ett otroligt otacksamt arbete som skulle köra slut på mig direkt. Dessutom alldeles för stillasittande.
Kanske skulle kolla med Roslagsbanan ändå. Samma arbetsgivare, aningen bättre lön och jag känner redan folk där.
 
Hoppar in som tullare här. Beror ju på vilken tjänst inom tullen såklart, men många tjänster är skift i olika form, och på kontroll gäller det definitivt att vara beredd på att möta arga människor. Sen finns det förstås många andra tjänster med, men de kräver ofta att du har någon slags högskoleutbildning alternativt tidigare erfarenhet inom området.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 463
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 071
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 485
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 770
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp