Bukefalos 28 år!

Cane Corso ... mkt bilder

Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Lite kuriosa...
Maira födde Magnuslunds Peach Py, som födde Hägnatorpets Devita Light, som födde Hägnatorpets l´la la da solo Molly-K och hon är min (och hon har nu en grå, maffig hane i sin första valpkull)!

Lite intressant det här med höfter oxå tycker jag. Maira hade D på höfterna och var ändå en pigg och frisk hund högt upp i ålder - hur går det ihop?

Mina älsklingar :love:
trappan.jpg

110726d.jpg
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Vilka underbara bilder på bebis och cc! :love:
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Lite kuriosa...
Maira födde Magnuslunds Peach Py, som födde Hägnatorpets Devita Light, som födde Hägnatorpets l´la la da solo Molly-K och hon är min (och hon har nu en grå, maffig hane i sin första valpkull)!

Lite intressant det här med höfter oxå tycker jag. Maira hade D på höfterna och var ändå en pigg och frisk hund högt upp i ålder - hur går det ihop?

Mina älsklingar :love:
]

Kul med fler corsos, och att maira fått ett grått barns-barns-barn-barn ( blev det rätt nu!?)

Ang det där med höfterna så vet man ju att det inte är "höftstatusen" på pappret som ger smärta eller ej, utan pålagringarna, och som jag fått det förklarat kan de få mer eller mindre sådana beroende och oberoende av grad av höftfel, MEN är så klart mer benägna att få pålagringar ju sämre grad på höfterna de har.

Tyvärr är ju själva graderingen av höfterna ett rätt trubbigt instrument, vissa hundar med fula höfter på pappret ( som maira) verkar leva hela sitt liv obekymrat och smärtfritt , andra hundar med höfter som är fria på pappret verkar få problem redan i ung ålder ( eller så har det fuskats med pappren?)

Jag skulle önska att man gjorde en studie där man följde upp höftledröntgade hundar och röntgade om dem som äldre ( 7-8 ) år för att se hur de såg ut då och vilka som fick problem eller ej.

Men även om röntgen är ett trubbigt instrument för vissa raser att bedömma framtiden med, är det ju hittils det enda instrumentet vi har att tillgå för att försöka säkerställa höftledsfriska individer, och eftersom man vet att föräldrar med höftledsfel i större utsträckning får avkommor med höfledsfel tycker jag att man ska undvika att avla på hundar där man nu vet att det har höftledsfel.

Särskilt nu när det sprutar ut corsovalpar, och utbudet är större än efterfrågan skulle jag önska att endast de friskaste hundarna sattes i avel.


Grattis till en underbar hög, finns det något mer bedårande än, en hög med valpar som sover?
 
Senast ändrad:
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Hejsan !

Här hittade jag en tråd som passade mig ^^

Fina CC ni har!
Har själv en liten flicka på fem månader, världens goaste! :love:

Tänkte slänga in några bilder, dom två första är hon ca 11veckor, andra fem månader :)



http://
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Här kommer Lova hon har hunnit bli nästan 16 månader :)

Lovavidnydalasjnaugusti2011.jpg

UppstlldLooo.jpg

Galen som en cane kan vara :p
Lovasgrimage.jpg
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Ja en sådan studie skulle vara mkt intressant!
Det finns ju en uppfödare om har uttalat sej om det här med genetik, ganska skrattretande när man ser hennes röntgenresultat på sina avkommor. Tydligen ska det gå bra att avla på belastade djur för det hoppar över en generation. Man undrar ju vart man får det ifrån, hur som så har det blivit endel fria men mkt belastat med. Stackars hundar...

Grattis till kullen och lycka till....
Dina valpar och tik är även släkt med mina pojkar =)
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Jag måste redan innan det här inlägget varna för att det kommer vara lite av ett skrytinlägg. ;)

Det var ju ett tag sedan sista inlägget och efter det har vi hunnit med några utställningar och lite annat skoj.

Den utställning som utmärkte sig mest var Vallentuna-utställningen i början av sommaren där vi bara ställde Figge som då gick i unghundsklass.

Det var som vanligt på de stockholmsnära utställningarna ett stort antal hundar med flera svenska och utländska kuperade Championhundar.

Figge glänste till och trots sin ålder och öron och svans i behåll fick han inte bara Cert och Cacib utan slog även ett flertal kuperade championhundar inkl Fendis multimeriterade helbrorsa.

Sen kom då den här helgen som var en nervös tillställning för mig då dagen betyder mer än alla utställningar i världen, det var dags för MH.

Jag har ju många gånger ondgjort mig över att det är så få CC som gör MH test och att många uppfödare helt avstår och även ber sina valpköpare att inte göra det, och efter att ha träffat så många tveksamma individer förstår jag ju varför.

MEN jag anser det katastrofalt att avla på hundar med dålig mentalitet oavsett hur snygga de än må vara och för en ras med den här styrkan och storleken är det än mer katastrofalt.
Rasen har redan så mycket mentala problem att det måste hända något med avelsutvecklingen innan det går käpprätt ...

Jag anser att rasklubben borde ställa krav på godkänd mental status men tror att det som behövs för att vi ska kunna få en ras med bättre genomgående mentalitet så måste det till mer krav från både rasklubbens sida och i förlängningen även från SKK.

Med detta sagt var jag ju extra nervös över hur mina egna hundar skulle prestera, Figge var ju dessutom lite väl ung men fick av praktiska skäl även han gå med nu.

Och vad kan jag säga ....... jag är så STOLT och imponerad av mina två underbara klunsar.
Jag tycker ju själv att jag har 2 modiga, stabila och gladlynta hundar men nu har jag det även på papper.

De gick båda från klarhet till klarhet och gjorde båda ett kanonMH, men den som utmärkte sig för dagen lite extra i förhållande till alla dagens hundar var Fendi, som helt klart var dagens stjärna.

Hon gjorde ett stort intryck inte bara på mig utan även på hela den stora åskadarskara som var med och inte minst på domaren som efter halva MH,t var utfört kommenterade det hela med ett " vilken jäkla hund" och "det här värmer ett fanjunkarhjärta" :D

Efter avslutat skott och geomgång gratulerade han mig till att äga en riktig diamant! :love:

Så när vi gav oss hem var vi stolta ägare till inte bara två stora och snygga guldklimpar utan även till 2 trötta MH beskrivna guldklimpar :love:

Här kommer lite klipp, tyvärr dog batteriet mot slutet så vi fick inte med fendis spöken och skott vilket båda var klart sevärda.
Vid spökena höll hon på att rycka omkull mig i sin iver att vilja fram och vid skottet ryckte hon bokstavligen omkull mig och släpade runt mig i gräset för att försöka rycka kamptrasan ur händerna på mig, det fick smälla bäst det ville då:)

En kanonrolig dag och så lärorikt att få se, så många olika hundars olika reaktioner på de olika momenten, särskilt roligt var det så klart att få jämföra de olika CC och se skillnader och likheter i de som var släkt.

Det här är verkligen något jag rekommenderar alla hundägare att göra och framförallt alla CC ägare till.
 
Senast ändrad:
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

tack :) har lyckats fått upp henne rätt bra i vikt men några kilo till inför utställningen hade inte varit fel :)
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Grattis till dina jättefina och duktoga hundar :)
Hoppas jag slipper möta dom på utställningen på Sofiero :S
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Tack, och nej vi kommer inte till sofiero ;)....

Idag var vi i Norrköping och ställde på Svensk vinnarutställning.
Det var 40 CC där och alla uppfödare hade samlat sina bästa hundar i jakt på titeln.
Med tanke på hundarnas ålder var vi där mest för det roliga spektaklets skull och för att träffa släktingar till hundarna och deras goa mattar och hussar.

Men i dag var en bra dag och båda hundarna gick som tåget.

Figge blev i hård konkurrans 3:e bästa hanne med CK och Cert och slog trots sin unga ålder ett flertal championhannar inkl sin egen pappa ;) Han blev således även bästa okuperade Hane.

När vi var uppspelta med detta passade Fendi på att göra om Figges bedrift och slutade som 4:e bästa tik, med CK (en hund från certet) och slog således även hon en hel hög med championtikar. Figges mamma tog förresten SV-titeln.

Så det var en mycket lyckat dag och så var det slut på skrytet ;)

sept-okt2010preutstllninghundarfigge1r331.jpg


sept-okt2010preutstllninghundarfigge1r322.jpg
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Dina hundar är MER ÄN FANTASTISKA! :love::love::love:

Och bilderna med sonen, vad ska man säga, bedårande räcker inte på långa vägar! :bow:


Jag tror minsan att en valp efter någon av dina skulle passa in fint hos mig om några år! :laugh::love:

Tror du att valpen skulle vilja dela en gård med en Bullterrier också?.. :angel:
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Dina hundar är MER ÄN FANTASTISKA! :love::love::love:

Och bilderna med sonen, vad ska man säga, bedårande räcker inte på långa vägar! :bow:


Jag tror minsan att en valp efter någon av dina skulle passa in fint hos mig om några år! :laugh::love:

Tror du att valpen skulle vilja dela en gård med en Bullterrier också?.. :angel:

Tack, vad snäll du är :laugh:

Jag har faktiskt fått en del förfrågningar om vi ska para någon av dem och tja vi får se.
Det har ju inte varit planen riktigt, jag är inte så förtjust i den stora tillströmningen av CC valpar på marknaden (många gånger efter tveksamma föräldrar) och jag är orolig över rasen på sikt i sverige, MEN å andra sidan kanske man när man har en komplett hund bör avla ändå för rasen skull "?, äh jag vet inte.

Jag hade ett långt snack med uppfödaren häromdagen om saken( eller ja efter mh,t vill säga) och vi får se framtiden an, helt enkelt.

Ska jag ens seriöst överväga det vill jag ha alla 3 delarna riktigt bra, dvs mentalitet, hälsa och exteriör.

Mentaliteten vet jag ju nu är godkänd med råge.
Det exteriöra verkar ju vara klart godkänt det också, men jag vill ha dem färdiga champions.
Hälsan, ja det verkar vara riktiga urhundar som tål det mesta, men vi planerar för röntgen framöver.

Så tiden får utvisa helt enkelt :D

Men om den dagen kommer tror jag nog gärna en valp härifrån skulle dela liv med en bullterrier, det är ju lite samma skrot och korn och en bulle är en av de få mindre raser som jag faktiskt sneglat på själv.
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

:bow:

Du har en fantastisk inställning till dina hundar och avel, tänk om alla kunde tycka som du! :laugh:

Ja, det lär dröja minst 5 år innan jag skaffar hund så då lär dina vara färdiga champions sen länge! ;):D
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 817
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 543
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 178
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 550
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp