"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Jag kan hålla med om att för den stora massan ser det imponerade ut. Man måste komma ihåg att detta är ett underhållningsprogram, inte ett utbildningsprogram

Jag önskar verkligen man kunde se Millan-progammen för vad det är, nån sorts märklig underhållning på hundens bekostnad.
Jag håller verkligen med på det här. Jag är inte insatt i hur man tränar en hund mer än den massa jag lärt mig här på buke (jorå ni här är suveräna på att lära ut genom månader av läsning av era inlägg), men jag har alltid sett CM som underhållning och inte något man bör ta efter. Det är hemskt mycket underhållning/TV smörja och illusioner om att han alltid gör rätt osv. När jag dock kom förbi hans program för några veckor sedan behövde jag stänga av för att jag verkligen kollade närmre på hans metoder och hundens signaler gentemot det (tack buke för att ni öppnade mina ögon) och mådde illa.

Det låter alltid bra att man går via det som är naturligt för hunden, med alpha pack osv. Men man verkar glömma att hundar levt med oss människor i en väldigt, väldigt lång tid.
 
@Elftor tittar du lite närmare på Shadow-filmen kan man se i den sk "Alfa-rullningen" när han lägger ner hunden, att bakbenen sprätter till, sen är det klippt efter det, så det är bara en kort sekund. Hunden svimmar antagligen, det är därför den gör så.

Jag ska kolla på det lite senare. Återkommer.
 
Tweet från 2015.
https://twitter.com/cesarmillan/status/560502726484713474

Angående Shadow hittade jag det här i en kommentar på en blogg. Har inte kunnat bekräfta om det är sant.

"Shadow's owners have spoken out to Debunk the Libel and Slander spreaded by the Pigeons...

On January 11, 2008, Cesar Millan came to our house at our request to see if he could help us with out dog, Shadow.
At no time was Mr. Millan with Shadow without me or my husband, Alan, watching him.
At no time did Mr. Millan or any of the film/production crew mistreat or personally provoke Shadow to incite an aggressive reaction, nor did Mr. Millan choke Shadow.
Any aggressiveness or dominate behavior displayed by Shadow was not a result of Mr. Millan, but rather the exact type of behavior we had experienced ourselves when Shadow was around certain other dogs and the reason we asked for Mr. Millan’s help in the first place.
From the moment the crew cam to our house it was evident that everyone cared deeply for the animals and the main priority
was helping us with the issues we had with Shadow, not just trying to get the best footage.
After the initial filming, Mr. Millan returned to our house without the film crew to check on our progress with Shadow and to continue to offer us his support.
After spending many hours with Mr. Millan and the crew, we have
nothing but the utmost respect for the entire operation.
–Alexandra Ament
Shadow’s Owner"



Det kan stämma att han gör fel, men jag tycker att det där klippet överdramatiserar på det sätt jag tycker är det vanliga vid kritik av Millan. Man får dessutom tänka på att han gjorde det där live, medan man vid analysen kan titta hur många gånger som helst.

Jag förstår ärligt talat inte, menar du att det är trickfilmat att hunden stryps? O_o

Eller funkar det så att om man ser att en hund stryps, och så säger någon att hunden inte blivit illa hanterad, då har det inte hänt?

Vad är det du menar är överdramatiserat? Klippet är ett försök att visa detaljer som kan vara svåra att se, så det kan vara onödigt petigt för den som inte är intresserad av just detaljer. Men det förändrar ju inte att man inte behöver analysen för att se en hund som försöker undvika konfrontation, men som blir avsiktligt provocerad till aggressiva beteenden. För nöjes skull.

Instämmer. I fallet Holly så var han konsekvent och tydlig. Han tog inte i hunden och hunden förstod på CMs kroppsspråk att maten var hans.

Jag har sett liknande beteende från hundar som har högre rang än den yngre. Den dominanta hunden pressar med kroppsspråk och beteende bort den som skall veta sin plats.

Nu har jag inte sett det långa klippet och jag kan mycket väl tänka mig att man som vanlig hundägare ryggar tillbaka och tycker att det är otäckt när potentiellt farliga hundar hårdhänt flyttas ned på rangstegen.

Med detta sagt så menar jag inte att jag anser att alla metoder är ok, utan att rätt fostran från början givetvis är att föredra.

För bara en knapp månad sedan jag fick jag tillfälle att lyssna på Gerhard O'Shea och han beskrev det som att om hunden gått för långt, när livet för hundägaren blivit så begränsat att man inte längre kan fungera normalt - ja, då har man egentligen två val. Göra något åt det med hjälp av kunnig, eller att avliva hunden.

Hur hjälpen sedan ser ut och vilken som är den rätta, det tvista givetsvis de lärde om...

Nej. "De lärde" tvistar mig veterligt inte ens litegrann. Kan du hitta någon falang bland de som faktiskt har utbildning på hund som inte anser att Millan är totalt ute och cyklar med sitt alfadravel vore det intressant att få veta det.

Han har fans, men de står inte att finna bland "de lärde".

Det handlar inte om att man som "vanlig hundägare" tycker det är "obehagligt" att se en tyvärr nödvändig hantering av en farlig hund när man invänder mot Millans metoder. Det handlar om att han har helt fel i sin förklaringsmodell för hundars beteenden och hanterar hundarna brutalt, orättvist och i många fall direkt kontraproduktivt.

Ja, har man problem ska man självklart söka hjälp för dessa. Men hos någon som vet vad hen sysslar med. Det finns gott om variation även inom den gruppen, så det finns ingen anledning att söka sig till någon som Cesar.
 
Han har fans, men de står inte att finna bland "de lärde".

Det handlar inte om att man som "vanlig hundägare" tycker det är "obehagligt" att se en tyvärr nödvändig hantering av en farlig hund när man invänder mot Millans metoder. Det handlar om att han har helt fel i sin förklaringsmodell för hundars beteenden och hanterar hundarna brutalt, orättvist och i många fall direkt kontraproduktivt.

Ja, har man problem ska man självklart söka hjälp för dessa. Men hos någon som vet vad hen sysslar med. Det finns gott om variation även inom den gruppen, så det finns ingen anledning att söka sig till någon som Cesar.

Jag kan inte uttala mig om det eftersom jag är för dåligt insatt. Beteendevetenskap är ingen absolut vetenskap och varken djur eller människor agerar och reagerar exakt lika i alla lägen. På så sätt så är det både svårt att hävda sanning och hävda osanning.

Med detta menar jag inte att varken försvara eller förkasta hans metoder. Jag kan bara konstatera att våra reaktioner på hans metoder förmodligen beror på en rad orsaker. Vår kultur, våra åsikter och värderingar, våra erfarenheter och till viss del mode/normer.

När jag nämnde "obehaglig", så menar jag att det kan finnas situationer när någon kunnig (kanske inte CM, utan någon annan som är mer accepterad) tar till metoder som lekmän inte skall syssla med.
 
Jag förstår ärligt talat inte, menar du att det är trickfilmat att hunden stryps? O_o

Jag har inte sett det klippet ännu, så jag kan inte uttala mig än. Jag blir besviken om det är ännu en överdrift.

Eller funkar det så att om man ser att en hund stryps, och så säger någon att hunden inte blivit illa hanterad, då har det inte hänt?

Du kanske överdriver vad som hände och har påverkats av felaktig information. Är hundens ägares synpunkter oviktiga?

Vad är det du menar är överdramatiserat? Klippet är ett försök att visa detaljer som kan vara svåra att se, så det kan vara onödigt petigt för den som inte är intresserad av just detaljer.

"He reaches back and punches her hard in the soft part of her neck". Nej, jag ser verkligen inte att han gör det. Hundars lek är mer hårdhänt än hans markering mot en uppenbart aggressiv hund.

Men det förändrar ju inte att man inte behöver analysen för att se en hund som försöker undvika konfrontation, men som blir avsiktligt provocerad till aggressiva beteenden. För nöjes skull.

För nöjes skull och som en del i rehabilitering mot aggression. En hund ska inte reagera så när en människa försöker ta ifrån den dess mat.
 
Jag kan inte uttala mig om det eftersom jag är för dåligt insatt. Beteendevetenskap är ingen absolut vetenskap och varken djur eller människor agerar och reagerar exakt lika i alla lägen. På så sätt så är det både svårt att hävda sanning och hävda osanning.

Med detta menar jag inte att varken försvara eller förkasta hans metoder. Jag kan bara konstatera att våra reaktioner på hans metoder förmodligen beror på en rad orsaker. Vår kultur, våra åsikter och värderingar, våra erfarenheter och till viss del mode/normer.

När jag nämnde "obehaglig", så menar jag att det kan finnas situationer när någon kunnig (kanske inte CM, utan någon annan som är mer accepterad) tar till metoder som lekmän inte skall syssla med.
Nonsens. Det finns inget tvivel om att vi vet tillräckligt för att förkasta hans påståenden. Jag förstår heller inte hur du kan samtidigt anse att du vet för lite och mena att andra inte kan veta något heller?

Det finns saker man bör vara särskilt utbildad för att ta till, men att strypa en hund är inte en sådan sak. Det är helt enkelt inte acceptabelt. Ser man det som något som måste göras mot en hund bör den snarare avlivas humant.
 
Jag har inte sett det klippet ännu, så jag kan inte uttala mig än. Jag blir besviken om det är ännu en överdrift.



Du kanske överdriver vad som hände och har påverkats av felaktig information. Är hundens ägares synpunkter oviktiga?



"He reaches back and punches her hard in the soft part of her neck". Nej, jag ser verkligen inte att han gör det. Hundars lek är mer hårdhänt än hans markering mot en uppenbart aggressiv hund.



För nöjes skull och som en del i rehabilitering mot aggression. En hund ska inte reagera så när en människa försöker ta ifrån den dess mat.

Att provocera fram aggressiva beteenden är inte någon "rehabilitering", det är direkt kontraproduktivt.

Ägarens åsikt är såklart värd att notera, men ett påstående om ingen dålig behandling som ställs emot film där en hund stryps är mest bara bisarrt.
 
Ingen har förnekat att metoderna fungerar, en del av oss har använt dem själva på våra BKs på -70 o -80 talen innan de flesta av oss visste bättre.
Vad gäller Shadow så är det ett välkänt fysiologisskt faktum att däggdjur kissar ner sig när man blir strypt/kvävd. Vad hans ägare säger är tämligen ointressant eftersom de som får sina hundar med i programmen skriver på under vite att aldrig delge pressen något som CM o hans crew godkänt i förväg.

En annan väldigt obehagligt avsnitt visar när han skall lära en schäfer att ge faan i familjens katt. CM håller upp katten ovanför hundens huvud för att den skall förstå att katten står över hunden i rang. När hunden visar intresse för katten får den sig en stöt av halsbandet, den stackars hunden förstår ingenting o blir panikslagen o försöker fly men den kan inte.

Hur hårda hundar är när de leker med varandra är tämligen ointressant i sammanhanget, situationerna handlar inte om lek o hundarna är inte så dumma att de tror att vi är hundar.

Det är stor skillnad på brandkårsutryckning/akutavbrott men man skall inte tro att hunden lär sig något av att strypas eller elas.

Karln är en charlatan o borde ha djurförbud.
 
Senast ändrad:
Ingen har förnekat att metoderna fungerar, en del av oss har använt dem själva på våra BKs på -70 o -80 talen innan de flesta av oss visste bättre.
Vad gäller Shadow så är det ett välkänt fysiologisskt faktum att däggdjur kissar ner sig när man blir strypt/kvävd. Vad hans ägare säger är tämligen ointressant eftersom de som får sina hundar med i programmen skriver på under vite att aldrig delge pressen något som CM o hans crew godkänt i förväg.

En annan väldigt obehagligt avsnitt visar när han skall lära en schäfer att ge faan i familjens katt. CM håller upp katten ovanför hundens huvud för att den skall förstå att katten står över hunden i rang. När hunden visar intresse för katten får den sig en stöt av halsbandet, den stackars hunden förstår ingenting o blir panikslagen o försöker fly men den kan inte.

Hur hårda hundar är när de leker med varandra är tämligen ointressant i sammanhanget, situationerna handlar inte om lek o hundarna är inte så dumma att de tror att vi är hundar.

Det är stor skillnad på brandkårsutryckning/akutavbrott men man skall inte tro att hunden lär sig något av att strypas eller elas.

Karln är en charlatan o borde ha djurförbud.
Inte godkänt i förväg skall det stå.
 
Nonsens. Det finns inget tvivel om att vi vet tillräckligt för att förkasta hans påståenden. Jag förstår heller inte hur du kan samtidigt anse att du vet för lite och mena att andra inte kan veta något heller?

Det finns saker man bör vara särskilt utbildad för att ta till, men att strypa en hund är inte en sådan sak. Det är helt enkelt inte acceptabelt. Ser man det som något som måste göras mot en hund bör den snarare avlivas humant.

Var vänlig citera var jag förespråkar hans metoder och där jag anser att det är ok att strypa en hund! :banghead:

Jag menar att jag känner till CM för dåligt för att ta ställning. Dessutom konstaterar jag att viss ödmjukhet kan vara passande eftersom beteendevetenskap inte är exakt vetenskap.

Vad man sedan tycker, det är en annan sak. Åsikterna är fria och min åsikt är att man inte sparkar hundar.
 
Ingen har förnekat att metoderna fungerar, en del av oss har använt dem själva på våra BKs på -70 o -80 talen innan de flesta av oss visste bättre.
Vad gäller Shadow så är det ett välkänt fysiologisskt faktum att däggdjur kissar ner sig när man blir strypt/kvävd. Vad hans ägare säger är tämligen ointressant eftersom de som får sina hundar med i programmen skriver på under vite att aldrig delge pressen något som CM o hans crew godkänt i förväg.

Jag har sett klippet nu. Meh säger jag. Jag var rädd att det faktiskt skulle vara obehagligt, men som vanligt är beskrivningen av klippet extremt mycket grövre än det som faktiskt sker.

Jag förstår verkligen inte upprördheten.

En annan väldigt obehagligt avsnitt visar när han skall lära en schäfer att ge faan i familjens katt. CM håller upp katten ovanför hundens huvud för att den skall förstå att katten står över hunden i rang. När hunden visar intresse för katten får den sig en stöt av halsbandet, den stackars hunden förstår ingenting o blir panikslagen o försöker fly men den kan inte.

Fast schäfern ska ju ge fan i familjens katt. Man får inte döda familjemedlemmar tycker jag.

Hur hårda hundar är när de leker med varandra är tämligen ointressant i sammanhanget, situationerna handlar inte om lek o hundarna är inte så dumma att de tror att vi är hundar.

Jag har svårt att bli upprörd över hantering som inte är hårdare än friska hundars normala interaktion.

Det är stor skillnad på brandkårsutryckning/akutavbrott men man skall inte tro att hunden lär sig något av att strypas eller elas.

Naturligtvis lär sig hunden saker av att elas - särskilt för aversion. Det är knappast möjligt att påstå något annat. Det betyder förstås inte att det är rätt.
 
Var vänlig citera var jag förespråkar hans metoder och där jag anser att det är ok att strypa en hund! :banghead:

Jag menar att jag känner till CM för dåligt för att ta ställning. Dessutom konstaterar jag att viss ödmjukhet kan vara passande eftersom beteendevetenskap inte är exakt vetenskap.

Vad man sedan tycker, det är en annan sak. Åsikterna är fria och min åsikt är att man inte sparkar hundar.

Jag argumenterar inte emot något stöd från dig till hans metoder, jag argumenterar emot att det inte skulle gå att säga med säkerhet att hans förklaringsmodell är fel. Det är den. Att beteendevetenskap (etologi?) är en inexakt vetenskap betyder inte att det inte finns några fakta i fältet. Det finns gott om fakta, och inget stöder Cesars påståenden.

Det funkar inte att säga att man vet för lite om X för att uttala sig säkert åt något håll, och samtidigt mena att de som vet något om X inte vet tillräckligt. Okunskap i ämnen är högst frivillig, det finns gott om publicerade studier fritt tillgängliga på nätet såväl som ett utmärkt bibliotekssystem för den som vill lära sig mer. "Jag vet inte" är inte detsamma som "ingen vet", och det är inte ödmjukt att förkasta tillgängliga vetenskapliga fakta.

Och ja, tyckande och åsikter är en annan sak. Man kan dock tycka saker som stämmer överens med vad vi vet.
 
@Elftor
Jag har svårt att bli upprörd över hantering som inte är hårdare än friska hundars normala interaktion.
Det händer att hundar biter ihjäl varandra. Beteendet ingår i normala hundars interaktion om förutsättningarna är de rätta. Betyder det att jag kan slå ihjäl min hund utan att du blir upprörd?


Naturligtvis lär sig hunden saker av att elas - särskilt för aversion. Det är knappast möjligt att påstå något annat. Det betyder förstås inte att det är rätt.
Frågan är bara VAD den lär sig? Att det är fel att jaga, att åsynen av en katt för ont eller att lampan som den nyss råkade titta på är extremt farlig?
 
Det är genuint tragiskt. Det finns en anledning att sådan behandling skulle vara olaglig i Sverige.

Samtidigt är den av någon anledning tillåten i USA. Mer tragiskt är allt som skett upp till den punkten, som format hundens beteende.

Jag kan fortfarande inte bestämt säga om han agerar rätt eller fel, men jag kan åtminstone säga att det han gör inte alls motsvarar beskrivningarna. Karaktäriseringen är närmast smutskastning.

Om det var enkelt att hantera aggressiva hundar med någon svensk mirakelkur skulle hundar inte behöva tvångsavlivas i Sverige.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 405
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 049
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
13 013
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 733
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp