"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Jag är mycket dåligt insatt i CM och kan inte kommentera honom specifikt, men jag tänker att den hundägare som är trygg med sig själv och som har låtit en "metod" gå genom kroppen, så att metoden blir hans eller hennes - har större chans att lyckas än den som kopierar.

Med tanke på vilket enormt genomslag han fått kan det vara värt att ägna några minuter åt att bekanta sig med honom. Här är ett par ökända "success stories":

Shadow. Jag länkade hela programmet ifall du vill ha kontexten, men annars kan du börja titta ungefär 6-7 minuter in. Han "dominerar" en hund genom att sätta halsbandet precis bakom öronen och dra åt, hunden kämpar panikslagen för sitt liv (= han försöker ta ledarskapet :banghead:) tills han till slut trycks ner/faller omkull på marken, kippande efter andan och svagt sprattlande. Cesar pladdrar om tiotusen totala missförstånd, tydligen helt omedveten om hundens (helt rimliga!) dödsångest...

Holly. En utmärkt fallstudie i att inte bara inte fatta något alls om hundar, utan lyckas göra bra precis alla fel i att hantera resursförsvar.

Det här är väldigt tydliga fall, men de bygger på den bedrövliga, felaktiga grunden som genomsyrar all hans hantering av hundar. Det här är TV-"underhållning" som konsumeras och anammas av massor av människor, i Sverige och i andra länder, ofta även de som inte ännu har hund och alltså inte har några egna erfarenheter som möjligen skulle kunna få dem att tänka till litegrann. Det han säger blir sanningen de och deras hundar lever efter.

Det är skamligt, bedrövligt och upprörande, och det går knappast att överskatta den negativa inverkan hans genomslag har haft på hundhållning generellt.
 
Han "dominerar" en hund genom att sätta halsbandet precis bakom öronen och dra åt, hunden kämpar panikslagen för sitt liv (= han försöker ta ledarskapet :banghead:) tills han till slut trycks ner/faller omkull på marken, kippande efter andan och svagt sprattlande.
Jag tror det är just här "TV" kommer in i bilden. En okunnig hundägare/hundförare ser säkert detta som en lösning i och med att hunden faktiskt ger "rätt reaktion" fast utav fel agerande och orsak utav föraren. :(
 
Jag tror det är just här "TV" kommer in i bilden. En okunnig hundägare/hundförare ser säkert detta som en lösning i och med att hunden faktiskt ger "rätt reaktion" fast utav fel agerande och orsak utav föraren. :(

Ja, genomgående i alla hans program så kommer han med bergsäkra påståenden och förankrar dessa i beteenden/reaktioner han kan visa på hunden. Hans förklaringar är fel, men vet man inte det så ser det ut som att han säger en sak och visar bevis för det.

Om A är ett problem visar det sig genom B. Det kan åtgärdas genom C. Titta: B! Alltså på med C - bevisat att A förelåg... Både samband och förklaringar är falska, men vet man inte det krävs större kritiskt tänkande än den stora majoriteten av TV-tittare lägger på ett program. På med dramatisk musik och snabba klipp så har du producerat en lika självklar som spännande sanning.

Det riktigt tragiska är att han varit på TV så länge att barn växt upp med dessa sanningar... Det räcker inte bara med att han försvinner från TV, att städa upp efter hans framfart blir ett jättearbete många år framåt.
 
Ta exemplet med Shadow, när han visar på hundens uthängda penis och förklarar att det är ett tecken på hundens dominans. De flesta vet inte (och många av de som egentligen har ett hum om det kommer inte att tänka på det när de får en annan förklaring mitt i en berättelse de är engagerade i) att det beror på att hunden kvävts, de ser en sak de inte förstår och får en förklaring (som låter rimlig, kopplingen sex och dominans är ganska allmänt accepterad). Voila, idiotiskt påstående presenterat och bevisat...
 
Nej, jag tycker att han verkar vettig i stort. En del saker kanske inte ser bra ut, men överlag tycker jag att han verkar vettig.

Det känns som om kritiken ofta felrepresenterar hans program och tar saker ur sitt sammanhang. Jag har inte sett något som får mig att förstå varför vissa är så oerhört upprörda.
Du ser inga problem med att hänga upp en hund i stryphalsband tills tassarna knappt rör marken och sedan alfarulla hunden på marken när den är så utmattad av syrebrist att den knappt kan stå?
 
Nej, jag tycker att han verkar vettig i stort. En del saker kanske inte ser bra ut, men överlag tycker jag att han verkar vettig.

Det känns som om kritiken ofta felrepresenterar hans program och tar saker ur sitt sammanhang. Jag har inte sett något som får mig att förstå varför vissa är så oerhört upprörda.
Så användande utav stackel och hans sätt att använda sig utav halsbanden i många tillfällen är något du inte blir upprörd utav?
 
Du ser inga problem med att hänga upp en hund i stryphalsband tills tassarna knappt rör marken och sedan alfarulla hunden på marken när den är så utmattad av syrebrist att den knappt kan stå?

Jo. Däremot ser jag inga problem med The dog whisperer.
 
Jo. Däremot ser jag inga problem med The dog whisperer.
Men det är ju just det som är grejen. Det är så han "tränar" så fort han möts av en hund som det är lite mer krut i. Om hunden ger upp direkt så ser det lugnt ut, men så fort han möts av en hund med lite skin på näsan, då kommer strypet, då kommer alfarullningarna, då kommer den där fysiska domineringen. Men det tycker du är helt okej?
 
Men det är ju just det som är grejen. Det är så han "tränar" så fort han möts av en hund som det är lite mer krut i. Om hunden ger upp direkt så ser det lugnt ut, men så fort han möts av en hund med lite skin på näsan, då kommer strypet, då kommer alfarullningarna, då kommer den där fysiska domineringen. Men det tycker du är helt okej?

Nej, jag tror inte det är så han tränar så for han möts av en hund som det är "lite krut" i. Däremot är det metoder han använder på hundar med riktigt problematiska beteenden. Jag är inte tillräckligt kunning för att veta om det är det bästa sättet, men jag tycker inte heller att det är så värst upprörande. Svaret hunden får motsvarar ju dess beteende.

Ta klippet med Holly till exempel, vad är det som är så hemskt i det? Hundens beteende är obehagligt, och han visar lungt och bestämt att han inte accepterar det.
 
Aha, det stämmer. Jag såg början av ordet "showdown" och kopplade "shadow".

@Askur , det finns klipp på Holly där hon är på Cesars anläggning någon månad senare, det är enormt deprimerande. Inte bara hon dock, utan även beteendena många andra hundar uppvisar där... Om du googlar lär du kunna hitta det. Vad som eventuellt hände därefter vet jag inte.

Ta klippet med Holly till exempel, vad är det som är så hemskt i det? Hundens beteende är obehagligt, och han visar lungt och bestämt att han inte accepterar det.

Holly uppvisar många val som är rätt, Cesar kör rakt över dessa (och några av dem uppmärksammar han och ger mycket bisarra "förklaringar" till) och provocerar avsiktligt och aggressivt hunden tills hon blir för pressad. På inget sätt är det vare sig konstruktiv träning eller acceptabel hantering.

Det finns flera liknande analyser av vad som egentligen händer, det här var inte den jag letade efter egentligen men den ser ut att innehålla ungefär vad jag var ute efter:

Karln är så fel ute att det vore sorgligt att se hos en amatör. Hos någon som inte bara arbetar professionellt med hundar utan även arbetar för att utbilda andra är det... jag har inte ord för det.
 
Jag kan hålla med om att för den stora massan ser det imponerade ut. Man måste komma ihåg att detta är ett underhållningsprogram, inte ett utbildningsprogram.
@Elftor tittar du lite närmare på Shadow-filmen kan man se i den sk "Alfa-rullningen" när han lägger ner hunden, att bakbenen sprätter till, sen är det klippt efter det, så det är bara en kort sekund. Hunden svimmar antagligen, det är därför den gör så. Men det har man klippt bort.
Samma med labradoren, där hjälper han hundägarna, får till en fantastisk show. Men man glömmer hunden.

Jag önskar verkligen man kunde se Millan-progammen för vad det är, nån sorts märklig underhållning på hundens bekostnad.
 
Aha, det stämmer. Jag såg början av ordet "showdown" och kopplade "shadow".

@Askur , det finns klipp på Holly där hon är på Cesars anläggning någon månad senare, det är enormt deprimerande. Inte bara hon dock, utan även beteendena många andra hundar uppvisar där... Om du googlar lär du kunna hitta det. Vad som eventuellt hände därefter vet jag inte.
Tweet från 2015.
https://twitter.com/cesarmillan/status/560502726484713474

Angående Shadow hittade jag det här i en kommentar på en blogg. Har inte kunnat bekräfta om det är sant.

"Shadow's owners have spoken out to Debunk the Libel and Slander spreaded by the Pigeons...

On January 11, 2008, Cesar Millan came to our house at our request to see if he could help us with out dog, Shadow.
At no time was Mr. Millan with Shadow without me or my husband, Alan, watching him.
At no time did Mr. Millan or any of the film/production crew mistreat or personally provoke Shadow to incite an aggressive reaction, nor did Mr. Millan choke Shadow.
Any aggressiveness or dominate behavior displayed by Shadow was not a result of Mr. Millan, but rather the exact type of behavior we had experienced ourselves when Shadow was around certain other dogs and the reason we asked for Mr. Millan’s help in the first place.
From the moment the crew cam to our house it was evident that everyone cared deeply for the animals and the main priority
was helping us with the issues we had with Shadow, not just trying to get the best footage.
After the initial filming, Mr. Millan returned to our house without the film crew to check on our progress with Shadow and to continue to offer us his support.
After spending many hours with Mr. Millan and the crew, we have
nothing but the utmost respect for the entire operation.
–Alexandra Ament
Shadow’s Owner"

Holly uppvisar många val som är rätt, Cesar kör rakt över dessa (och några av dem uppmärksammar han och ger mycket bisarra "förklaringar" till) och provocerar avsiktligt och aggressivt hunden tills hon blir för pressad. På inget sätt är det vare sig konstruktiv träning eller acceptabel hantering.

Det finns flera liknande analyser av vad som egentligen händer, det här var inte den jag letade efter egentligen men den ser ut att innehålla ungefär vad jag var ute efter:

Karln är så fel ute att det vore sorgligt att se hos en amatör. Hos någon som inte bara arbetar professionellt med hundar utan även arbetar för att utbilda andra är det... jag har inte ord för det.

Det kan stämma att han gör fel, men jag tycker att det där klippet överdramatiserar på det sätt jag tycker är det vanliga vid kritik av Millan. Man får dessutom tänka på att han gjorde det där live, medan man vid analysen kan titta hur många gånger som helst.
 
Ta klippet med Holly till exempel, vad är det som är så hemskt i det? Hundens beteende är obehagligt, och han visar lungt och bestämt att han inte accepterar det.

Instämmer. I fallet Holly så var han konsekvent och tydlig. Han tog inte i hunden och hunden förstod på CMs kroppsspråk att maten var hans.

Jag har sett liknande beteende från hundar som har högre rang än den yngre. Den dominanta hunden pressar med kroppsspråk och beteende bort den som skall veta sin plats.

Nu har jag inte sett det långa klippet och jag kan mycket väl tänka mig att man som vanlig hundägare ryggar tillbaka och tycker att det är otäckt när potentiellt farliga hundar hårdhänt flyttas ned på rangstegen.

Med detta sagt så menar jag inte att jag anser att alla metoder är ok, utan att rätt fostran från början givetvis är att föredra.

För bara en knapp månad sedan jag fick jag tillfälle att lyssna på Gerhard O'Shea och han beskrev det som att om hunden gått för långt, när livet för hundägaren blivit så begränsat att man inte längre kan fungera normalt - ja, då har man egentligen två val. Göra något åt det med hjälp av kunnig, eller att avliva hunden.

Hur hjälpen sedan ser ut och vilken som är den rätta, det tvista givetsvis de lärde om...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 405
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 049
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
13 012
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 733
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Ny Samsung?
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp