Bukefalos 28 år!

"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Jag tycker naturligtvis inte att man ska ta ifrån hunden maten på pin kiv. Man ska egentligen aldrig göra det. Men om hunden aggressivt försvarar sin mat från förbipasserande (barn, katter) så är det ett problem som behöver någon form av åtgärd.

Det normala är förstås att man kan ta ifrån en hund mat eftersom den litar på sin ägare. Det är förstås praktiskt att ha det så ifall hunden upptäcks ätandes något skadligt. Det vore opraktiskt om den högg.

Självklart - och det finns massvis med sätt att vänja hunden vid att man går förbi matskålen. Inga av dem behöver innehålla att en okänd person tar maten från hunden.
 
Men om någon helt okänd hade kommit och varit "bestämd" mot dig på det viset - hade inte du upplevt det obehagligt eller hotfullt då? Om någon kom en kväll med "bestämd" kroppshållning och ville ha din telefon och din plånbok?

Jag hade antagligen, precis som hunden borde ha gjort, ringt polisen.

Caesar använder stryp på ALLA hundar i programmen. Och strypkoppel stryper varje gång de dras åt. Det är hela poängen med dem.

Det är inte min bild av det. Jag tycker dessutom inte att strypkoppel behöver vara ett problem. Stackel med mer är förstås en annan sak.
 
Nu är jag ingen hund, men jag uppfattar inte Cesars kroppsspråk som hotfullt, bara bestämt.

Vill man bli biten av en hund så kan man göra som CM dvs hota dem ovanifrån, klappa på huvudet o stirra dem i ögonen i alla fall funkar det så med rädda o aggressiva hundar, aggressivitet är väldigt ofta ett sätt att maskera rädsla o osäkerhet.

Strypningar har använts när hundar flippat ur.
Ja att strypa en eller flera hundar som deltar i slagsmål är bästa sättet att få dem att släppa utan att själv bli biten om man nu inte råkar ha breaking-sticks i fickan.

Min fetning klicka på inlägget så ni ser allt jag kommenterat.
 
Senast ändrad:
Ja att strypa en eller flera hundar som deltar i slagsmål är bästa sättet att få dem att släppa utan att själv bli biten om man nu inte råkar ha breaking-sticks i fickan.

Jag förstår inte vad du menar, förtydliga gärna.

Och ge mig gärna en länk till när han stryper flera hundar i slagsmål, det låter rafflande.
 
Ja, jag tycker som sagt inte att man ska använda el.
Möjligt undantag t.ex. Australien för aversion mot giftormar, om man inte kommit på något bättre.

Det är mycket viktigt och avgörande att människor och djur lär sig blixtsnabbt av misstag.

Jag har läst en artikel om en intressant studie om detta (om människors förmåga att lära sig av negativa erfarenheter) - jag skall leta lite och se om jag hittar den. Mycket tankeväckande läsning. Återkommer.
 
  • Gilla
Reactions: No1
Svarar lite allmänt i tråden och tycker väl också att hans program inte borde visas mer.

Dels så håller jag inte med om hans filosofi, den ligger väldigt långt ifrån min egen. rent krasst så nej jag vill inte ha en calm submissive hund, jag vill ha glada, alerta, påhittiga, trevliga hundar som samarbetar för att det är roligt och för att det är positivt för dem, inte för att då undviker dom stryk (både fysisk och psykisk)

Men framförallt så tycker jag att det är riktigt dåligt att folk ser på programmet och försöker utöva hans metoder själva utifrån de dom sett på TV. För oavsett vad man tycker om metoderna när C själv utövar dem så blir de än värre när en "amatör" försöker sig på samma sak.

Och som ett extra tillägg så är jag övertygad om att problemen skulle kunna lösas på betydligt trevligare sätt.
 
Jag ser CM ibland och ser en person som hjälper hundägare att få bukt med hundar som de tappat kontrollen över. I de program jag har sett har inget våld använts. CM verkar ju vara det sista halmstrået de har och han verkar ju onekligen få ordning på hundarna. Sedan tror jag att de flesta tittare ser detta som just TV och inte som en instruktion i hundhantering. De flesta har ju som tur är inte hundar med denna typ av beteende. Sen kan man ju fundera över hur djur interagerar m varandra... Min gamla häst var mästare på att lära hundar att inte jaga hästar - kom en hund in i hagen satte han efter den och slog med frambenen! Den hund som varit med om det gick inte in i hagen igen. Duktig pålle, sa jag
 
Jag förstår inte vad du menar, förtydliga gärna.

Och ge mig gärna en länk till när han stryper flera hundar i slagsmål, det låter rafflande.
Som faan läser bibeln med andra ord. Jag har inte påstått att han strypt flera hundar som varit i slagsmål, jag kommenterade din text
"Strypningar har använts när hundar flippat ur." Dvs jag tycker det är en bra metod för att bryta hundslagsmål om man nu inte har en breaking stick i fickan.

kl
Vad gäller rehabilitering, CM o hans team är duktiga marknadsförare det handlar oftast om ganska vanliga jyckar med ganska vanliga problem som de flesta någotsånär duktiga hundtränare skulle kunnat fixa utan hans metoder. Men sånt gör sig ju inte så bra i TV.
 
Sen kan man ju fundera över hur djur interagerar m varandra... Min gamla häst var mästare på att lära hundar att inte jaga hästar - kom en hund in i hagen satte han efter den och slog med frambenen! Den hund som varit med om det gick inte in i hagen igen. Duktig pålle, sa jag

Det är den artikel jag refererar till handlar om. Googla "bad is stronger than good pdf" så får du texten nedladdningsbar. Det är ett antal psykologer som genom studier problematiserar vikten av att lära sig snabbt om man kan råka riktigt illa ut och vilken negativ effekt det kan ha om man ständigt utsätts för negativ påverkan.

Till exempel beskriver författarna att för människan så är det värsta som kan hända att vi inte accepteras och får passa in. Det är därför vi minns negativ kritik mer än den positiva. Man länkar det till överlevnad helt enkelt, och det är precis det hunden fattar snabbt när den jagar din häst.
 
  • Gilla
Reactions: No1
Nonsens, friska hundar biter inte ihjäl varandra. Det är inte normal interaktion. Om din hund försöker döda dig så är det okej om du slår ihjäl den som sista utväg i självförsvar.

Det är inte alls nonsens, utan det förekommer. Det behöver inte heller handla om självförsvar för den delen.

Men ja, jag värderar mitt och andra människors liv högre än hundens. Så hade min hund angripit en människa så hade jag tagit till de medel som krävdes för att avvärja angreppet.

Det är inte det det handlar om i det här fallet dock. Utan hur ska jag tolka ett aggressivt beteende från hunden och vad gör jag åt det. Där säger mig både min erfarenhet och utbildning i ämnet hund (inkl hundars mentalitet och problemhundshantering) att våld inte är någon vidare god idé.


Filosofiska undringar som håller katten vaken på natten istället för söndersliten.
Jag tycker inte att man ska använda el, jag argumenterade bara mot att det inte skulle vara effektivt för att uppnå vissa resultat. Det skadar ju inte att behålla sakligheten.
El garanterar på inget vis ett gott resultat. Jag har själv provat att använda mig av bestraffningsträning och sett att det har vissa bieffekter. Några av dem var inte helt väntade. Det är ju något man får ta med i beräkningen när man diskuterar bestraffningsmetodernas effektivitet. Särskilt om de är så skarpa att de är avsedda att ge ett varaktigt resultat på ett par gångers användning.
 
Och som ett extra tillägg så är jag övertygad om att problemen skulle kunna lösas på betydligt trevligare sätt.

Av det lilla jag vet om CM så är han världsberömd och förmodligen ganska dyr att konsultera? Kan inte tänka mig att han varit förstahandsvalet, utan man har nog försökt och misslyckats tidigare.

Bara en liten tankeutflykt kring att de hundar som visas upp på hans program hade varit möjliga att åtgärda på annat sätt. Det kan ju absolut vara så att du har rätt, men kanske har inte ägaren den tid och det tålamod som krävs?

Har man tex en hund som attackerar barn eller som slänger sig i kopplet för att döda alla hundar den möter och man har tröttnat på att rasta den kl 3 på natten för att undvika konfrontationer - då kanske man bara vill få slut på det eländiga beteendet.

Och det kvickt.
 
Jag tror att det fungerar mycket bättre mot hundar än människor. Dessutom är det fel att karakterisera det som öga för öga. Han är alltid väldigt lugn och tydlig. Hunden morrar och gör utfall.

En skillnad är att människor går att resonera med. Jag tycker inte att han ger sig på hunden, men han visar tydligt att han har rätt att ta dess mat.

Men förutsätter du nu att hunden morrar och gör utfall för att den är dominant? Aggression är ju annars en rätt vanlig rädslereaktion. Och vad händer om man ger sig på en rädd varelse? Rent logiskt så borde den bli ännu räddare...? Eller hur tänker du?
 
Skulle ni sätta ett sånt här halsband på er hund?
81hDkZk8cKL._SL1500_.jpg

images

https://www.google.se/search?q=cesa...op%2FIllusion-Dog-Collar-Leash-System;600;450

Fråga en veterinär eller leg djursjukvårdare om hur detta halsband fungerar o hur hunden kan tänkas uppfatta smärtan i nacken.
http://dogma.nu/artiklar/farligt-halsband/
 
Ja det är sk retrieverkoppel, lätt att ta av o på o hundarna håller upp huvudet ordentligt för att bli skönhetsbedömda.

kl
Vi har ju stött på en o annan CM wannabe på diverse hundfora genom åren o en del har försökt härma honom o kallat sig för Sveriges svar på CM som t ex Bengt Rödsäth, numera sysslar han med något som kallas Shadowfilosofin beskriven här.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 510
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 086
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
13 131
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 750
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp