Bukefalos 28 år!

L

Lindi

Tycker att chambonen verkar vara den bästa hjälptygeln och har därför funderingar på att använda en till pållen ibland. Kan man köra med den? (i skritt alltså) Rida?
 
Köra går säkert precis som det går att rida med den, frågan är bara om man bör göra det.
Jag harridit med Chambon ett par tillfällen för att prova, men jag rider helst utan. Det går hur bra som helst, men jag vil inte rida med någon hjälptygel.
 
ok, det är alltså ingen risk att hästen kan trassla in sig i remmarna (hmm, i så fall borde man ju inte ha den alls, pucko! :p)
Kör/ridturerna är isf bara skrittturer å så blir det longering. Tack för svaret!
 
Jag rider med chambon för tillfället. Sänker han huvudet så kommer remmen under magen väldigt lågt och det är stor risk att han skulle råka trampa igenom den. Jag har löst det hela med en halsförlängare. Jag trär snoddarna genom chambonen ring underifrån och tar dem ett varv runt halsen och hakar fast i ringen. Fungerar jättebra! Dessutom får jag en halsring att hålla i när jag rider barbacka...
Vem sa att halsförlängare inte var användbara! :D
 
Det finns alltid en risk att hästen fastnar i linorna, om den sänker huvudet t.ex. Den kan även fastna i frambensskydden om du använder såna.

JÄTTEVARNING om du använder knäkappor! (För du kör travare, va... ;))Intervalltränade (hade alltså knäkappor och annat på)en häst med en liknande hjälptygel en gång, och det höll på att sluta riktigt illa. Hästen sänkte huvudet lite bara, men fastnade med linan i knäkappan. Som "tur" var gick det inte så fort, för hästen kunde tvärnita istället för att rasa omkull, men började backa och småstegra. Jag hann kasta mig av och få loss den innan det blev riktigt allvarligt...
 
hmm, fattade typ ingenting av den förklaringen... även om jag hört nåt liknande förut... :p Du binder alltså upp "gummiringen" på chambongen mot hästen med en rem?
förresten, hur ska den remmen kunna bli en hjälp när du rider barbacka? kan ju bli svårt med chambongen då... :rofl:
 

Liknande trådar

Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
841
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 948
Senast: Sassy
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 149
Senast: JohannaB
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 247
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp