Clear Round och Noviskvalificering

Sv: Clear Round och Noviskvalificering

Ja, om de menar mellan första novis-ritt och stjärnritten så är det ju mycket mer logiskt! Jag har mailat förbundet nu med lite frågor och hoppas att de har ett bra och lättförståeligt svar.
 
Sv: Clear Round och Noviskvalificering

Ja, det är ju sant! Hästen ifråga har dock gått några T 50 men bara en som är under 16 km/h, så då är det ju skönt att kunna räkna in en av CRerna i noviskvalificeringen.
 
Tänkte bara uppdatera med att ny lathund har kommit som gör det lättare att förstå, om någon skulle leta efter detta senare.
namnlos.png


Kvalregler
 
Den var ju bra. Men då återstår den aktuella frågan. Vad är 12 månader? Vad är 24 månader?
Jag tycker det är enkelt, datum till datum. Men är de så det tolkas?
 
Tänkte bara uppdatera med att ny lathund har kommit som gör det lättare att förstå, om någon skulle leta efter detta senare.
namnlos.png


Kvalregler
Då är frågan, efter som flera nu fått till svar att Fei ritten ska vara fixad inom 24 mån så räknas det då in i novis eller?

Jag anser att man har 24 mån på sej för sitt novis och sen Fei,och enligt denna så tolkar jag det så. Men så har dom inte sagt när man frågat.
 
Sitter här och försöker klura ut om jag får starta 80* nästa år, vilket inte är så enkelt...
Har 2 godkända 50 och 2 godkända 80, samtliga under 16 km/h. Första ritten gjordes 1/6 2013. Då borde jag få starta 80* innan den 1/6 20015?
En annan fundering: Ritter som gjorts innan den 1/6 20013 har ingen betydelse?
Och en tredje fundering: För internationell start i Sverige behöver inte hästen internationellt pass, men gäller dom svenska vaccinationsreglerna? Behövs något mer utöver vanlig hästlicens, FEI-registrering och internationell ryttarlicens?

Blir dyrt det här ser jag ;)
 
Jag ska precis in i den svängen själv nästa år @Lutten så jag kanske inte är den bästa att svara men jag kan göra ett försök.

Clear Round räknas också in i noviskval, så för din del så är det bättre att räkna Rökulla 21/9 -13, Karlshamn 3/5 -14, Göinge 31/5 -14 och Rökulla 20/9 -14.
I och med det så kan du starta en 80* från och med nu, bara du gör det innan 21/9 2015.

Du måste följa FEIs vaccinationsregler med att man måste ha vaccinerat inom 6 månader innan tävlingen trots att tävlingen är i Sverige. (Är inte helt haj på den där reglen, men ska försöka sätta mig in i den över vintern)
Både du och hästen behöver registreras i FEI. Du kan lösa dagslicens för internationell tävling á 800 kr tills det att du kommer upp i 4000 kr då den automatiskt övergår till årslicens.

Tänk på att hästen måste vara chippad för att få FEI-registreras. Det ska jag också ta tag i här hemma.
Lycka till och hoppas att vi ses på någon internationell tävling nästa år. ;)
 
Jaha, visste inte att man fick räkna med CL, då har jag lite mer tid på mig alltså :bump:
Chippad är han, men hur funkar det med vaccinationen då egentligen. Han har bara 2 grundsprutor, sen är han vaccinerad 1 gång/år. Är det bara att se till så han är vaccinerad senast 6 månader innan start, eller måste man "börja om"?

Tur att man har hela vintern på sig att ta reda på all fakta ;) Kul med en novis till
@hermulen :D
 
Vaccinationer

  • Sedan 2005 ska hästar som tävlar internationellt vara grundvaccinerade med 2:a vaccinationen minst 21 dagar och högst 92 dagar efter 1:a vaccineringen, precis som i det svenska reglementet, samt med en tredje vaccination inom 6 månader och 21 dagar (s.k. first booster).
  • För alla hästar gäller att den senaste vaccinationen inte får vara äldre än 6 månader + 21 dagar vid ankomst till en FEI-tävling. (+ 21 dagar är tillagda för att vaccinationsdatumet inte ska krocka med en ev. inplanerad tävling).
  • Observera att senaste vaccinationen inte får vara gjord senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen.
 
Men om du började din vaccination före 2005 och den är korrekt som det var då så behöver du inte börja om.
 
Men om du började din vaccination före 2005 och den är korrekt som det var då så behöver du inte börja om.

Åh så typiskt, han fick grundvaccinet 2005! Tror jag lägger ner det här med internationell tävlan... Kostar helt enkelt mer än vad det smakar.
 
Till och med jag har missat det där på alla unghästar jag fött upp. Har vaccinerat enligt travsportens regler. (Och ridsportförbundets). Synd att det inte kan vara lika...
 

Liknande trådar

Distans Hej! Exakt hur funkar det när man kvalar med danska tävlingar? Kan man föra in resultaten av en dansk regional tävling i det svenska...
Svar
1
· Visningar
1 735
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
822
Senast: cassiopeja
·
Tävling Jag håller som bäst på att skaffa mig det som behövs för att kunna börja tävla. :crazy: Läst lite i TR, anmält mig till grönt-kort-kurs...
2
Svar
20
· Visningar
2 705
Distans Detta har jag kopierat från Distansritt.nu. Är det alltså så att min häst måste göra om en clear round nu. Hon gjorde en 2008 och en T...
Svar
16
· Visningar
1 924
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp