Clear Round och Noviskvalificering

Sv: Clear Round och Noviskvalificering

En fråga till!
Det står att:
För både häst och ryttare gäller (dock ej nödvändigtsvis tillsammans) att noviskvalificeringen ska vara gjord inom en 24 månadersperiod och inte senare än 12 månader innan aktuell tävling. D.v.s. Detta ska vara uppnått inom en inte för kort tidsrymd utan vara utspritt på två tävlingsäsonger

Betyder "inte senare än 12 månader innan aktuell tävling" att man efter ett fullbordat noviskval, måste vänta 12 månader för att få starta en CEI*?
 
Sv: Clear Round och Noviskvalificering

Ajaj, alldeles för avancerat för mig! :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Clear Round och Noviskvalificering

Jag trodde att jag hade koll tills jag blev tvungen att beblanda mig med det! :D Men skam den som ger sig, jag får väl maila förbundet.
 
Sv: Clear Round och Noviskvalificering

Om man följer det där dokumentet får jag altså starta en 5-åring på 80 km om jag håller på med noviskvalet? Jag skulle inte ta det där på allvar någonstans ser ut som rena skämtet. Hur illa får ett sådant här dokument egentligen skrivas?
 
Sv: Clear Round och Noviskvalificering

Ja, det kan man fråga sig. Ju mer man läser desto mer förvirrad blir man.
Fast i fallet angåengde 5åring och 80 så står det: "I Sverige kan en 5-årig häst inte fullfölja sin noviskvalificering då den på nationella tävlingar har för låg ålder för annat än CR" så det är ju sunt. Så antagligen går ändå nationella regler före internationella.

kl

Det är väldigt förvirrande det här med konflikten mellan internationella och nationella regler. Själv så noviskvalificerade jag mig utomlands, och när jag sedan kom tillbaka till Sverige så var jag ändå tvungen att börja om enligt de svenska reglerna. Fick alltså inte ens rida en 50T men hade fått rida en internationell 80* om jag hade velat...
 
Sv: Clear Round och Noviskvalificering

Alltså jag har lite koll men inte på allt, har mailat och fick till svar att snart kommer en lathund som ska va lättare att förstå.

Dina novis 12 månader för hästen börjar från första tävlingen den gör, efter dom tolv månaderna måste du göra sista novis ritten sen får du starta CEI*. Men du har 24 månader på dej efter sista novis ritten.

Det jag fråga va om min häst som gått 3 st CR måste göra en T50, och om jag fattade rätt så kan jag gå direkt på T80 km nu i vår. Men får se om det stämmer när den nya lathunden kommer.
 
Sv: Clear Round och Noviskvalificering

Då är det ändrat till -14.
Tidigare har man inte kunnat hoppa över T50 med en grön häst.
 
Sv: Clear Round och Noviskvalificering

Jag tolka det som så redan för två år sen men har inte frågat förrns nu, och jag vet inte om än om det verkligen är så att man kan hoppa T50 km MEN tror det. Det är det jag vill ha svar på. Får vänta och se vad som står.
 
Sv: Clear Round och Noviskvalificering

Men sen måste man skilja på om hästen är på väg upp för första gången. Eller har tävlat en del tidigare, men inte gjort noviskvalet.

Personligen ser jag inget problem i att kunna hoppa över T50, och issället ta CR-ritter så det räcker till, och sen gå direkt till 80 km.
Hästen fattar ju ändå inte skillnaden mellan CR och tävling, när sträckan är densamma.
 
Sv: Clear Round och Noviskvalificering

Det går ju inte, hästen måste ju ha en godkänd nivå 2 tävling innan nivå 3?
 
Sv: Clear Round och Noviskvalificering

Visst va det så.

Jag har fått svar nu och det är så att enligt svenska TR så måste hästen göra en T 50 km för att få gå T80 km. Men enligt Feis novis kval så räcker det med 2 st CR och 2 st T80 km, så det skiljer sej åt.
 
Sv: Clear Round och Noviskvalificering

Men för att fortsätta krångla. Numera är väl noviskvalet 5 st ritter?
 
Sv: Clear Round och Noviskvalificering

Sa de när denna lathund skulle komma ut?

Okej, så att det räcker med två CR50 och två T80 (samtliga under 16 km/h) för att vara noviskvalad? Skönt!

Jag är dock fortfarande förvirrad över när efter fullbordat noviskval man får göra en CEI*-ritt. Känns ju som att man borde få göra det så snabbt ens vilodagar efter sista T80 är passerade, men det där dokumentet får det ju att verka annorlunda samt att det står att man har 24 månader på sig att genomföra kvalet.

Men det här:
Dina novis 12 månader för hästen börjar från första tävlingen den gör, efter dom tolv månaderna måste du göra sista novis ritten sen får du starta CEI*. Men du har 24 månader på dej efter sista novis ritten.
kanske du visste sen innan och inte läste ut ur dokumentet? :) Känns dock ganska lite med bara 12 månader på sig att genomföra kvalet.
 
Sv: Clear Round och Noviskvalificering

De tolv månaderna är väl hur lång tid det ska ta emellan första novis och först stjärnritt.
Så man inte kan forcera för snabbt i klasserna. Det är ju inte optimalt att gå från CR till tvåstjärnig 120 på några månader, som man kunde tidigare.
 
Sv: Clear Round och Noviskvalificering

Fast kom ihåg nu att du får inte rida T 80 km utan att först rida T 50 km.

Och som ex jag red min första CR den 27/4-13. Så jag måste göra göra klart mitt novis kval efter det -14 och sen har jag 24 månader på mej att rida Fei 1*. Men man kan ju hela tiden skjuta på dom 24 månaderna beroende på vad man rider mer.
 

Liknande trådar

Distans Hej! Exakt hur funkar det när man kvalar med danska tävlingar? Kan man föra in resultaten av en dansk regional tävling i det svenska...
Svar
1
· Visningar
1 735
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
822
Senast: cassiopeja
·
Tävling Jag håller som bäst på att skaffa mig det som behövs för att kunna börja tävla. :crazy: Läst lite i TR, anmält mig till grönt-kort-kurs...
2
Svar
20
· Visningar
2 704
Distans Detta har jag kopierat från Distansritt.nu. Är det alltså så att min häst måste göra om en clear round nu. Hon gjorde en 2008 och en T...
Svar
16
· Visningar
1 924
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träningströjor!
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp