Bukefalos 28 år!

Cockerpoos ,varför så populära ?eller ?

Som jag ser det [har aldrig djup dykt ner i pälsgenetiken på hundar bara skrapat lite på ytan], så bör det i teorin finnas cockerpoos med följande pälsvarianter:
lockiga "korthår" utan strävhår och underull
lockiga "korthår" utan strävhår med underull
lockiga "korthår" med strävhår utan underull
lockiga "korthår" med strävhår med underull
lockiga "långhår" utan strävhår och underull
lockiga "långhår" utan strävhår med underull
lockiga "långhår" med strävhår utan underull
lockiga "långhår" med strävhår med underull
korthåriga med underull
korthåriga utan underull
korthåriga strävhår med underull
korthåriga strävhår utan underull
"långhåriga" med underull
"långhåriga" utan underull
"långhåriga" strävhår med underull
"långhåriga" strävhår utan underull
(har säkert missat något nu :p och kan vara ute på hal is :D)

Pudelpälsen är ju lockig och genetiskt sägs den även vara sträv och där till ingen underull. Är lite osäker på om den anses vara lång eller korthårig eller att det är oviktigt i sammanhanget eftersom krullet gör det längre?! Men Cocker spaniels finns ju i "korthårig" och "långhårig" och de har underull så det skriker om det :p... Så med andra ord är det lite svårt att säga eller förutspå vad valpar kommer få för päls. I första 50/50 kombinationen är det ju lättare, men allt därefter kan bli allt där i mellan. Underullen är väl det främsta som ställer till det i pälsen vad gäller pälsvård, det finns ju en anledning till att pudeluppfödare slitit i generationer för att få bort underullen. Naturligt fet päls är väl mer något som retrievers är avlade efter? (Det har jag dock ingen insikt i eller om :p)
 
Förstår inte riktigt vad du menar med knappast..?

Jag har svarat på det jag kan svara på. Tyvärr är jag inte wikipedia när det gäller cockerpoo. ;)

Knappast var för att majoriteten här inte retar sig på valppriset utan ogenomtänkt avel utan några kontroller.

Det du sagt kan man säga om en drös blandisar. Att ta korsningskullar utan någon form av avelskontroll är produktion, inte avel. Dvs även om det finns ett register för cockerpoo är det hela ändå oseriöst. Registerpapperet betyder ingenting eftersom det inte backas av ett hälsoprogram osv, som i riktiga rasklubbar.
 
Jag svarar er alla här :)
Aveln av cockerpoo är jag själv inte insatt i.
Priset handlar förståss om tillgång och efterfrågan, som vid allt annat. Det är kö på valparna och sällan det kommer ut omplaceringar. Sen kan du ju hitta cockerpoovalpar på blocket ibland runt 8000 kr också. Att hålla ett högt pris för ett blandrashund kan givetvis sticka i ögonen på många, men det kan ju också göra att man undviker fel sorts köpare där hunden omplaceras på blocket som 1 åring (vilket ju är ganska vanligt vid somliga andra blandraser).
SKK är givetvis en mycket större och mer trovärdig organisation.
Jag vill också säga att om jag nu har uppfattats syrlig i något inlägg så är inte det min tanke på något sätt, så jag ber om ursäkt för det :heart.
 
Att hålla ett högt pris för ett blandrashund kan givetvis sticka i ögonen på många, men det kan ju också göra att man undviker fel sorts köpare där hunden omplaceras på blocket som 1 åring (vilket ju är ganska vanligt vid somliga andra blandraser).
Jag förstår resonemanget men på det här sättet lockas ju köpare som inte förstår vad SKK och skillnaden mellan ren- och blandras är (bl a). Inte de mest pålästa hundmänniskorna liksom.

(8000 är jäkligt saftigt för en blandras.)
 
Många tror som du, att cockerpoo är, eller i alla fall snart blir, en ras. Men som jag förstått har absolut ingenting gjorts som vill till för att en ny ras ska bli godkänd. Att en förening registrerar några hundar gör varken från eller till. Det verkar också som om många pudelblandningar är första- eller kanske andragenerationskorsningar och då kan hundarna bli lite hur som helst.

Visst är de flesta cockerpoos trevliga, om än ofta med besvärliga pälsar. Men vad har de som inte en renrasig pudel eller cocker har? Vad är man ute efter när man korsar de två raserna? Jag har läst på föreningens hemsida men där pratas det mest om att hunden är söt och trevlig. Inget som gör att en cockerpoo på något vis har något extra som inte en renrasig pudel eller cocker har.
 
Jag undrar mest om man hela tiden avlar cocker/pudel eller om man avlar cockerpoo/cockerpoo?
Om man avlar blandras med blandras vet man ju inte vad som slår igenom efter ett tag. Ok, det kan ju bli så i första generationen med, men större risk/sannolikhet ju fler generationer som gått.
 
Jag undrar mest om man hela tiden avlar cocker/pudel eller om man avlar cockerpoo/cockerpoo?
Om man avlar blandras med blandras vet man ju inte vad som slår igenom efter ett tag. Ok, det kan ju bli så i första generationen med, men större risk/sannolikhet ju fler generationer som gått.

Man avlar både och, och ja, de kan se väldigt olika ut. :).
 
Jag förstår resonemanget men på det här sättet lockas ju köpare som inte förstår vad SKK och skillnaden mellan ren- och blandras är (bl a). Inte de mest pålästa hundmänniskorna liksom.

(8000 är jäkligt saftigt för en blandras.)

Det kan du ha rätt i. Men med den stora mängden köpare som finns, så tror jag inte man säljer till någon som inte är påläst.
 
Verkar alla möjliga sätt att avla på.
Det verkar avlas hej vilt.
Även amerikansk Cocker ska vara tillåten , alltså en mix av tre raser är också cockerpoo.
Jag undrar mest om man hela tiden avlar cocker/pudel eller om man avlar cockerpoo/cockerpoo?
Om man avlar blandras med blandras vet man ju inte vad som slår igenom efter ett tag. Ok, det kan ju bli så i första generationen med, men större risk/sannolikhet ju fler generationer som gått.
 
Många tror som du, att cockerpoo är, eller i alla fall snart blir, en ras. Men som jag förstått har absolut ingenting gjorts som vill till för att en ny ras ska bli godkänd. Att en förening registrerar några hundar gör varken från eller till. Det verkar också som om många pudelblandningar är första- eller kanske andragenerationskorsningar och då kan hundarna bli lite hur som helst.

Visst är de flesta cockerpoos trevliga, om än ofta med besvärliga pälsar. Men vad har de som inte en renrasig pudel eller cocker har? Vad är man ute efter när man korsar de två raserna? Jag har läst på föreningens hemsida men där pratas det mest om att hunden är söt och trevlig. Inget som gör att en cockerpoo på något vis har något extra som inte en renrasig pudel eller cocker har.
Du tog orden ur min mun, vad har en cockerpoo som int en renrasig Cocker eller pudel har ?..
 
Men varför ?
Försöker man få fram en ras ska de ju vara och se ut på ett visst sätt till slut som mål ?
Cockerpoo känns ju bara som det kommer locka mkt oseriösa uppfödare nu i och med priset och den påstådda populariteten ?

Man försöker inte få fram nån ras alls. Det är ett vanligt missförstånd tror jag. Vill man kalla det något kan man kalla det hundtyp, men det är och kommer alltid vara en blandras.
 
Det är åtminstone raser riktade mot samma arbetsområde (dvs fågelhund med vattenarbete som område). Såg häromsistens blandras mellan malle/staffe. Väldigt märklig blandning. :confused:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Idag fick jag reda på att en släkting till mig (med registrerad kennel) har låtit para sin blandrastik som har den värsta mentaliteten...
2
Svar
23
· Visningar
4 226
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp