Cockerpoos ,varför så populära ?eller ?

Pudel och papillon verkar tyvärr inte vara trendigt alls :)
Ta en Cocker så får du dubbelt betalt :)
Jag har vänner som har en papipoo! Efter en dvärgschnauzer och två lagotto skulle de sörja färdigt under lång tid för de var förkrossade. Men så råkade de kolla på Blocket (!), fick syn på en blandras (!!) och åkte till en p-plats vid ett köpcenter i Småland (!!!) för att hämta henne

Hon är en bedårande, glad och mycket älskad hund som hänger med på allt som mattarna gör.
 
Inser att jag kommer bli halshuggen vid fotknölarna nu men...

Är det bara den oseriösa aveln av cockerpoos (eller andra poos/doodles) som är dålig? Om man skulle välja en stam av BRA föräldradjur både hos cockerspaniel och pudel, är det helt fel? Då vet man ju ungefär vad man har. Och sen fortsätta med avel på bra renrasiga föräldradjur för att få en bredare avelsbas? Är det helt tokigt?
Jag tänker typ Aegidienberger på hästar.

Nej, jag håller inte på med hundavel. Jag bara funderar ;)
 
Inser att jag kommer bli halshuggen vid fotknölarna nu men...

Är det bara den oseriösa aveln av cockerpoos (eller andra poos/doodles) som är dålig? Om man skulle välja en stam av BRA föräldradjur både hos cockerspaniel och pudel, är det helt fel? Då vet man ju ungefär vad man har. Och sen fortsätta med avel på bra renrasiga föräldradjur för att få en bredare avelsbas? Är det helt tokigt?
Jag tänker typ Aegidienberger på hästar.

Nej, jag håller inte på med hundavel. Jag bara funderar ;)

Kruxet är att de bra hundarna som har något att tillföra för rasen går till renrasavel.
 
Alltså, labradoodle är en lika stor fluga. De som driver vårdhundsskolan föder upp labradoodle, så klart att de tycker att de är lämpliga vårdhundar. Och tar 35' för dem, vilket är helt orimligt.
Undrar om man ens kan livförsäkra en blandras för 35'..?

Nej det kan man inte. Max 15.000 kr brukar de flesta fb-bolag ha för blandraser.
Sen vet jag inte om man kan höja livbeloppet i takt med att hunden blir officiellt meriterad, rimligtvis borde man väl kunna göra det precis som en rensrasig hund.
 
Kruxet är att de bra hundarna som har något att tillföra för rasen går till renrasavel.
Fast det vet man ju inte. Det kan ju finnas hundar som ägarna aldrig meriterat som faktiskt har något att tillföra - även om de själva inte har en aning om det.

(Jag försvarar det inte och skulle inte köpa en blandrasvalp. En vuxen omplacering däremot, om individen är rätt.)
 
Inser att jag kommer bli halshuggen vid fotknölarna nu men...

Är det bara den oseriösa aveln av cockerpoos (eller andra poos/doodles) som är dålig? Om man skulle välja en stam av BRA föräldradjur både hos cockerspaniel och pudel, är det helt fel? Då vet man ju ungefär vad man har. Och sen fortsätta med avel på bra renrasiga föräldradjur för att få en bredare avelsbas? Är det helt tokigt?
Jag tänker typ Aegidienberger på hästar.

Nej, jag håller inte på med hundavel. Jag bara funderar ;)
Det går ju absolut att syssla med "mer vettig" avel även när vi pratar blandrasavel. Det är trots allt på det sättet de flesta raser uppkommit. Det brukar dock göras med ett ordentligt syfte och med raser vars pälsar inte krockar så som labrador-pudel och cocker-pudel gör. Jag tycker att det är ganska oansvarigt att avla fram hundar där några får riktigt vidrig päls bara för att vissa individer får superbra päls. Plus alla andra saker som blir helt slumpmässiga angående egenskaper och så.
 
Fast det vet man ju inte. Det kan ju finnas hundar som ägarna aldrig meriterat som faktiskt har något att tillföra - även om de själva inte har en aning om det.

(Jag försvarar det inte och skulle inte köpa en blandrasvalp. En vuxen omplacering däremot, om individen är rätt.)

Jag självklart kan det hända, men hur himla vanligt kan det vara att två personer utan koll råkar ha två riktigt bra hundar från de två olika raserna som kompletterar varandra :angel:
 
Inser att jag kommer bli halshuggen vid fotknölarna nu men...

Är det bara den oseriösa aveln av cockerpoos (eller andra poos/doodles) som är dålig? Om man skulle välja en stam av BRA föräldradjur både hos cockerspaniel och pudel, är det helt fel? Då vet man ju ungefär vad man har. Och sen fortsätta med avel på bra renrasiga föräldradjur för att få en bredare avelsbas? Är det helt tokigt?
Jag tänker typ Aegidienberger på hästar.

Nej, jag håller inte på med hundavel. Jag bara funderar ;)
Tror inte det skulle fungera i längden, med tanke på att det är en blandras och den är så pass offentlig som den faktiskt är. Om det typ hade varit ett blandrasprojekt i stil med Cesky terriern (Skotsk terrier x Sealyham terrier) på raser som inte är så jätteglobalt populära och därigenom inte har så enorm räckvidd och intressenter samt en/få drivande personer i aveln, så hade det nog varit mer rimligt att tillverka en fällfri retriever. Men nu har vi poo/doodle uppfödare överallt. Där alla avlar åt olika mål, med olika ambitioner osv.

För att det skulle fungera rent praktiskt så måste det ju finnas någon form av kvalitétssäkring på avelsdjuren och avkommorna, och denna bör i sådana fall komma från någon som inte är jävig. Någon som personligen inte tjänar (eller förlorar) på att hundarna eller blandrasen får fäste. Men sådana personer håller ju på med renrasavel.

Min teori om sån här avel är att det är mänskligt att vilja lämna ett beständigt spår i sin samtid som en slags "jag var här" markering, när man inte längre lever. Somliga skaffar barn, målar tavlor, drar igång företag, bygger hus eller något annat som gör att "de" finns kvar även när de inte lever mer. Andra satsar på att göra egna raser :grin:. På så sätt får man vara glad att alla sådana har bestämt sig för att lämna samma spår så att vi inte har hundratals människor som sitter hemma på farstun och planerar att skapa en egen hundras alá Lunaliahund eller varghybrid gubben i Värmland.
 
Jag självklart kan det hända, men hur himla vanligt kan det vara att två personer utan koll råkar ha två riktigt bra hundar från de två olika raserna som kompletterar varandra :angel:
Fast så menade jag inte. Inte att de skulle komplettera varann. Utan att det kan finnas hundar därute som visst skulle ha något att tillföra renrasaveln, även om deras ägare inte vet om det. Du skrev att de hundar som har något att tillföra rasen går till renrasaveln och det var det jag svarade på. Så du behöver inte :angel: mig.
 
Fast så menade jag inte. Inte att de skulle komplettera varann. Utan att det kan finnas hundar därute som visst skulle ha något att tillföra renrasaveln, även om deras ägare inte vet om det. Du skrev att de hundar som har något att tillföra rasen går till renrasaveln och det var det jag svarade på. Så du behöver inte :angel: mig.

Nej jag vet att du inte nämnde det, jag seglade ut ifrån att enbart svara dig till att pinka lite på den i mitt tyckte ogenomtänkta aveln. De kompletterar inte varandra, oavsett om de skulle komplettera varandra mentalt och möjligen exteriört så är hårlagen okomplatibla. Ursäkta :)

Sen ställer jag mig en smula frågande till hur stor odds det är att två med bra hundar inom sin ras som inte har koll skulle finna varandra :p Men det är ingen fråga riktad till dig, det är omöjligt att svara på ändå så.
 
Nej det kan man inte. Max 15.000 kr brukar de flesta fb-bolag ha för blandraser.
Sen vet jag inte om man kan höja livbeloppet i takt med att hunden blir officiellt meriterad, rimligtvis borde man väl kunna göra det precis som en rensrasig hund.
Fast hur ska du kunna officiellt meritera den när det inte går att regga resultat..? Resultaten brukar inte vara officiella förrän SKK har registrerat dem.
 
Har roat mig med att googla om diverse pudelblandningar nu.
Och det finns bättre mixar som jag inte förstår varför dom inte slagit igenom istället för cockerpoo?
Bichon plus pudel och malteser plus pudel där är det iaf liknande storlek samt att de även fäller lite, om man nu MÅSTE blanda.
 
Hm :cautious:

Jag kanske ska låna svärmors pudelblandis (tik) och tjäna lite pengar, huset behöver ett nytt tak :idea: :sneaky: Någon här som har en lämplig hane? :angel:

:banghead: :banghead: :banghead:

Alltså om du kan tänka dig att skita i det där med mindre modell så har jag en golden som kan ställa upp! Då blir det ju dessutom nästan renrasiga goldendoodle och som vi alla vet är de VÄLDIGT underbara, perfekta och värdefulla hundar :up:
 
Alltså om du kan tänka dig att skita i det där med mindre modell så har jag en golden som kan ställa upp! Då blir det ju dessutom nästan renrasiga goldendoodle och som vi alla vet är de VÄLDIGT underbara, perfekta och värdefulla hundar :up:
Kom inte dragandes med någon jädra golden i en cockerpoo-tråd! :rage: @athena_arabians ville ha en cockerhanne, jag har en cockerhanne, pengarna är mina. Jag behöver också byta taket! :arghh:

:D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Idag fick jag reda på att en släkting till mig (med registrerad kennel) har låtit para sin blandrastik som har den värsta mentaliteten...
2
Svar
23
· Visningar
4 213
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp