Bukefalos 28 år!

Cockerpoos ,varför så populära ?eller ?

Mycket åsikter här från folk som inte ens verkar har träffat en cockerpoo.

Jag har en cockerpoo. Alla har olika smak. Är det någon som undrar något om cockerpoon så går det bra att fråga ;)
 
Mycket åsikter här från folk som inte ens verkar har träffat en cockerpoo.

Jag har en cockerpoo. Alla har olika smak. Är det någon som undrar något om cockerpoon så går det bra att fråga ;)

* Vad har ni för avelsmål?
* Finns det ett internationellt samarbete? I så fall, på individnivå eller föreningsnivå?
* Vem/vilka bedömer och godkänner hundarna?
* Vem/vilka har ansvaret för stamboken?
* Finns det inmönstring till stamboken för de cockerpoos som inte reggats som valpar?
 
Du har ju frågan redan i trådrubriken?

Jag kan ju inte svara för andra än mig själv.
Det är trevliga hundar generellt, de flesta fäller inte alls, släta kan fälla. Storleken passar mig likaså energinivån. Sen tycker jag de är otroligt söta.
Får många positiva kommentarer när jag är ute med min hund. De negativa kommentarerna har jag bara sett från folk som gömmer sig bakom en skärm :)
 
* Vad har ni för avelsmål?
* Finns det ett internationellt samarbete? I så fall, på individnivå eller föreningsnivå?
* Vem/vilka bedömer och godkänner hundarna?
* Vem/vilka har ansvaret för stamboken?
* Finns det inmönstring till stamboken för de cockerpoos som inte reggats som valpar?

Det är ju blandrashundar, så det finns ingen stambok i den meningen..
Finns en cockerpooförening där man kan registrera sin hund
Vill man ta valpar och registrera dessa i föreningen så måste man ögonlysa och patellaundersöka båda föräldradjuren.
Men som sagt, och vad som jag tror retar de flesta är att cockerpoos är just blandrashundar till samma pris som en renrasig hund.
 
Jag kan ju inte svara för andra än mig själv.
Det är trevliga hundar generellt, de flesta fäller inte alls, släta kan fälla. Storleken passar mig likaså energinivån. Sen tycker jag de är otroligt söta.
Får många positiva kommentarer när jag är ute med min hund. De negativa kommentarerna har jag bara sett från folk som gömmer sig bakom en skärm :)
Vad gäller den här tråden så tror jag att du kan utgå från att ingen gömmer sig. Många på forumet är både intresserade och kunniga när det gäller avel.
 
Det är ju blandrashundar, så det finns ingen stambok i den meningen..
Finns en cockerpooförening där man kan registrera sin hund
Vill man ta valpar och registrera dessa i föreningen så måste man ögonlysa och patellaundersöka båda föräldradjuren.
Men som sagt, och vad som jag tror retar de flesta är att cockerpoos är just blandrashundar till samma pris som en renrasig hund.

Knappast.

@yennorks frågor är högst relevanta plus att jag vill lägga till frågan om kontroll av hälsostatus, dvs vad görs för att säkerställa att valpköparna får en frisk hund utan ärftliga sjukdomar? Ingen av de ingående raserna är fria från sjukdomar.
 
Jag kan ju inte svara för andra än mig själv.
Det är trevliga hundar generellt, de flesta fäller inte alls, släta kan fälla. Storleken passar mig likaså energinivån. Sen tycker jag de är otroligt söta.
Får många positiva kommentarer när jag är ute med min hund. De negativa kommentarerna har jag bara sett från folk som gömmer sig bakom en skärm :)

Det är väl ingen på forumet heller som fäller negativa kommentarer om enskilda hundar, utan det är syftet bakom aveln, 'falsk marknadsföring' och liknande som ifrågasätts. Kanske ingenting man genast drar upp när man springer på någon med en trevlig hund på promenad men som naturligtvis blir mer aktuellt på ett diskussionsforum.
Får inte alls känslan av att människor gömmer sig här på Buke.
 
Knappast.

@yennorks frågor är högst relevanta plus att jag vill lägga till frågan om kontroll av hälsostatus, dvs vad görs för att säkerställa att valpköparna får en frisk hund utan ärftliga sjukdomar? Ingen av de ingående raserna är fria från sjukdomar.

Förstår inte riktigt vad du menar med knappast..?

Jag har svarat på det jag kan svara på. Tyvärr är jag inte wikipedia när det gäller cockerpoo. ;)
 
Det är väl ingen på forumet heller som fäller negativa kommentarer om enskilda hundar, utan det är syftet bakom aveln, 'falsk marknadsföring' och liknande som ifrågasätts. Kanske ingenting man genast drar upp när man springer på någon med en trevlig hund på promenad men som naturligtvis blir mer aktuellt på ett diskussionsforum.
Får inte alls känslan av att människor gömmer sig här på Buke.

Jag pratar inte bara om Buke..
Vad är det som är falsk marknadsföring? Att vissa säger att de är allergivänliga kan inte jag svara för, jag är inte allergisk.. Att de med lockig/krullig päls inte fäller stämmer..
Är det någon ytterligare marknadsföring som kan vara falsk?
 
Jag pratar inte bara om Buke..
Vad är det som är falsk marknadsföring? Att vissa säger att de är allergivänliga kan inte jag svara för, jag är inte allergisk.. Att de med lockig/krullig päls inte fäller stämmer..
Är det någon ytterligare marknadsföring som kan vara falsk?

Jag tänkte inte att du skulle behöva stå till svars för det heller. :)
Det var mest som svar på att du inte får negativa kommentarer när du är ute med hunden - klart du inte får liksom, det är ju inte enskilda hundar som diskuteras!
Och det är just det där med ickefällande och allergivänliga som slår mig först när jag hör om pudelblandningar, ja. Är väl också därför de flesta lockas att köpa dem till tokpriser. Klart falsk marknadsföring! Jag kan nästan svära på att det finns en hel del individer med lockiga 'mellanlägen' i pälsarna som fäller bade mer och mindre, och som tovar och är feta och luktar hund.
Men det var som sagt ingenting jag lade på dig personligen alls. Vore ju heltokigt.
 
Jag tänkte inte att du skulle behöva stå till svars för det heller. :)
Det var mest som svar på att du inte får negativa kommentarer när du är ute med hunden - klart du inte får liksom, det är ju inte enskilda hundar som diskuteras!
Och det är just det där med ickefällande och allergivänliga som slår mig först när jag hör om pudelblandningar, ja. Är väl också därför de flesta lockas att köpa dem till tokpriser. Klart falsk marknadsföring! Jag kan nästan svära på att det finns en hel del individer med lockiga 'mellanlägen' i pälsarna som fäller bade mer och mindre, och som tovar och är feta och luktar hund.
Men det var som sagt ingenting jag lade på dig personligen alls. Vore ju heltokigt.

Så bra :)

Nu har jag bara haft 2 cockerpooer. Den första kostade 8500 kr och min nuvarande som har patellakontrollerade och ögonlysta föräldrar kostade 12000. Inga tokpriser tycker jag. Tycker mer det är idiotiskt att sälja hundar till underpriser, eftersom det lockar fel köpare..
Jag har faktiskt inte stött på en enda lockig cockerpoo som fäller, men givetvis finns det säkert.
Tovor i pälsen kan de dock få. Jag klipper ner min hund för att slippa det.
Ingen av mina hundar har varit feta i pälsen och de luktar bara hallon :love:
 
Nja, nu skrev jag kanske inte riktigt så.. Men jag förstår att min text kan misstolkas.. ;)

Hur ska man annars tolka sista meningen i det här inlägget?

Mycket åsikter här från folk som inte ens verkar har träffat en cockerpoo.

Jag har en cockerpoo. Alla har olika smak. Är det någon som undrar något om cockerpoon så går det bra att fråga ;)
 
@Anna37 du misstar kritik mot viss avel för kritik mot enskilda hundar. I ditt första inlägg skrev du något syrligt om att folk i tråden inte ens hade träffat en cockerpoo - men det är rätt ointressant. Avel kan man ha synpunkter på ändå, i synnerhet här som en del är uppfödare själva, andra har kunskaper och intresse.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Idag fick jag reda på att en släkting till mig (med registrerad kennel) har låtit para sin blandrastik som har den värsta mentaliteten...
2
Svar
23
· Visningar
4 243
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp