Bukefalos 28 år!

Colour your Dash

mackan

Trådstartare
Såg att denna vackra kille var till salu som ridhäst. Är det någon som är insatt i varför? Blev nyfiken då han är så udda och inte löpt länge alls.
 
Sv: Colour your Dash

Svar: Vet ej... men visst är han spektakulär. Det kan ha att göra med, att han inte springar fort nog för att hålla sig varm.
 
Sv: Colour your Dash

vilken snygging! :eek::love::love:
Den kan få komma hem till mig ^^
 
Sv: Colour your Dash

Ahhh är han till salu?

jag fick svar ifrån ägaren att han var hemma och vilade sig för vintern.
Men hans resultat är ju inte nåt att hurra för, men snygg är han.

Skulle jag kunna tänka mig i mitt stall *övertalningskampanj av maken*
 
Sv: Colour your Dash

På det mest frekvent använda hästannons forumet : )
Ja han är otroligt maffig, blir en riktigt snygg ridhäst, mums. Priset var dock saftigt : )

Creetown: Ja antagligen, men ändå, han är ju inte startad många gånger alls, så jag undrar ändå - ger man upp så snabbt rent generellt med dom?
 
Sv: Colour your Dash

Shit vilket pris, fast det kanske han är värd*hm*

Snygg men frågan är vem som ska avla på honom. För att få galoppisar eller för att få westernhästar?
Eftersom han inte presterat på banan, betäcker man med honom då?
Och för western så hade jag väl hellre tagit en "riktigt" paint/quarter med bra prestationer på banan.

Hur tänker ni?
 
Sv: Colour your Dash

När man avlar inom galopp brukar man mest gå efter mödernelinjen så visst kan man betäcka med honom även för galoppisar. Vore kul att se mer såna färger i ledvolten :D
 
Sv: Colour your Dash

Jag såg honom också.
Han skulle passa bra i stallet =)
Så häftig, men priset som sagt.
 
Sv: Colour your Dash

Vissa hästar tar gott om tid på sig för att få till det, men efter en tre-fyra startar brukar man ha ett hum.

För att få betäckningstillstånd skall en hingst godkännas för avel. Där tar man också hänsyn till prestationer.
Det går bra, att betäcka egna märrar utan att hingsten är godkänd.
 
Sv: Colour your Dash

Men det finns ju några hingstar som är godkänd för fblsavel utan att ens ha startat själva. Så prestationer kan ju knappast spela in. Om inte jag mistar mig kan väl (nästan) vilken hingst som helst godkännas. Man visar dom väl och får ett exteriör utlåtande, sen är det upp till stoägarna att bestämma om du vill använda hingsten.

Nu har ju Colour your dash en ganska OK härstämning eller?!
 
Sv: Colour your Dash

Men, rätta mig om jag har fel, det väl inte premieringar på det viset längre inom fullblodsavelen? Hästarna ska vara godkända rent veterinärt men sen är det bara att betäcka.:bump:

Skulle inte vilja träffa den som fick för sig att använda CYD för att avla kapplöpninghästar..:devil:

Han har verkligen inte visat något och jag har dessutom sett honom bära sig ganska korkat åt. Hade han inte haft en så fräck färg hade han garanterat kastrerats - det hade eventuellt hjälpt honom att prestera lite mer.
 
Sv: Colour your Dash

Som tidigare skrivits så kan du betäcka dina egna ston med din egen hingst, utan att hingsten är godkänd. Du kanske vet som hästägare att hingsten är bra, men kanske inte kunnat löpa pga skada eller liknande. Och om din hingst lämnar fina avkommer så kan den bli godkänd i fullblods avel pga sina avkommors prestationer.
 
Sv: Colour your Dash

Men, rätta mig om jag har fel, det väl inte premieringar på det viset längre inom fullblodsavelen? Hästarna ska vara godkända rent veterinärt men sen är det bara att betäcka.:bump:

Skulle inte vilja träffa den som fick för sig att använda CYD för att avla kapplöpninghästar..:devil:

Han har verkligen inte visat något och jag har dessutom sett honom bära sig ganska korkat åt. Hade han inte haft en så fräck färg hade han garanterat kastrerats - det hade eventuellt hjälpt honom att prestera lite mer.

säljarna är ju helt klart inne på färgaveln, det står ju i annonsen att de vill ha 2 betäckningar per år ingående i köpesumman, som avtal, om jag tolkat det rätt.

kan inget om honom som kapplöpingsmaterial, tycker han är rätt snygg ridhäst mässigt dock, för att vara fullblod.
 
Sv: Colour your Dash

Shit vilket pris, fast det kanske han är värd*hm*

Snygg men frågan är vem som ska avla på honom. För att få galoppisar eller för att få westernhästar?
Eftersom han inte presterat på banan, betäcker man med honom då?
Och för western så hade jag väl hellre tagit en "riktigt" paint/quarter med bra prestationer på banan.

Hur tänker ni?

Som western ryttare hade aldrig avlat med honom eftersom han dels är fullblod (totalt ointressant att avla fram appendix) och dels inte presterat inom western ridningen. Om jag hade varit intresserad utav galoppavel hade jag inte använt honom oavsett färg, färgen springer ju inte fortare än benen liksom ;) Måste ju tillägga att priset i mina ögon är hutlöst för en häst som inte presterat ett jota vare sig på galopp eller annat, men det är min åsikt
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Colour your Dash

Dashen är en mycket ridbar och trevlig individ men dock ganska hingstig..
Han visade mycket fart i jobb men fick inte till det i löpen.. Han hade väl egentligen mått bra av att kastreras men då ägaren redan när hon köpte honom skulle han honom till färgavel så ver ju det helt uteslutet. Det var ju liksom därför hon köpte honom.. Att prova honom på galoppen trots ostartade föräldrar var ett försök då han ju trots allt har Storm Cat bakom sig.. Tyvärr hann han bara göra ett race efter vintervilan innan han fick en chip i ett knä.. Då betämde sig ägaren för att ta hem honom då hon inte hade tillräcklig ekonomi för att ha kvar honom i träning.. Hon har dessutom en svartvit åring hemma efter I Was Framed**som kanske får se galoppbanan så småningom istället...
 
Sv: Colour your Dash

Som tidigare skrivits så kan du betäcka dina egna ston med din egen hingst, utan att hingsten är godkänd. Du kanske vet som hästägare att hingsten är bra, men kanske inte kunnat löpa pga skada eller liknande. Och om din hingst lämnar fina avkommer så kan den bli godkänd i fullblods avel pga sina avkommors prestationer.

Jag var tvungen att gå in och kolla vad som gäller angående användande av hingst i fullblodsaveln och här kommer Svensk Galopps riktlinjer. Det som krävs är alltså ett godkänt CEM-test och att hingsten ska vara inregistrerad. Vill man sedan "marknadsföra" hingsten kan det vara bra att få den avelsvärderad men det är inget tvång.

Det finns, tack och lov, några här i Sverige som anser att människor kan fatta egna beslut.

Ej avelsvärderad hingst
Hingst som inte är avelsvärderad får from 2007 användas i offentlig avel, i övrigt gäller samma regler som för avelsvärderad hingst.
Enligt Svensk Galopps reglemente (RG) ska hingstägaren varje år meddela Svensk Galopp åt vem han givit uppdraget att vara hingsthållare som har rätt att utfärda språngrullor och språngsedlar.
Hingstägaren får utse annan person än sig själv till hingsthållare, t ex ägaren av den gård hingsten är uppstallad på.

Reglerna i korthet
Ägaren ska senast den 1 mars meddela Svensk Galopp att hingsten ska användas i avel.
När en hingst ska användas i avel måste först hingsten testas för att se om den är fri från sjukdomarna CEM och EVA. (Läs mer om detta under Info & Regler / CEM-program / Obligatorik EVA-test för hingstar).
Om hingsten även skall betäcka inom annan avel krävs det två negativa CEM-provsvar samt ett negativt EVA-provsvar. CEM-proverna skall vara tagna med minst 7 dagars mellanrum och högst 14 dagars mellanrum. Om proverna visar negativt resultat ger Svensk Galopp hingsten ett betäckningstillstånd. Hingsten får därefter betäcka.
Under betäckningssäsongen ska hingsthållaren fylla i hingstens alla betäckningar på en språngrulla. Efter säsongens slut, men senast den 1 september, ska språngrullan insändas till Svensk Galopp för registrering. Om språngrullan inkommer senare än den 1 september debiteras en förseningsavgift.Året därefter ska hingsthållaren fylla i betäckningsresultaten på språngrullan och insända denna till Svensk Galopp före den 1 september. Om betäckningsresultatet inkommer senare än den 1 september debiteras en förseningsavgift.
 
Sv: Colour your Dash

Om någon minns Hayya Ya Shareef ? Han blev godkänd pga att hans avkommor presterade :) Gick in och kollade på en annan häst jag kommit i kontakt med häromdagen på galoppsport, och såg då att han hade en registrerad avkomma.

Men det menades väl att hingsten måste vara registrerad på svensk galopp för att man ska få avla ur galopp syfte, eller ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
29
· Visningar
3 009
Senast: bobbbo
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 254
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 058
Senast: Lillebjörn
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp