Bukefalos 28 år!

Colour your Dash

Sv: Colour your Dash

Finns väl för övrigt ingen anledning att försöka få fram en kapplöpningshäst med en hingst som inte är fullblod.:D

De ar mycket vanligt men de far inte springa i renrasiga fullblodslop och namnet maste starta med en viss bokstav beroende pa vilket ar den e fodd. Mycket vanliga i Point 2 Point o andra hinderlop o aven lopp speciellt ansedda slatlopp for dem.
 
Sv: Colour your Dash

Har träffat Dashen på hemmaplan ända sedan han kom från Frankrike och nu när han kommit hem från tränaren pga konvalecensen efter operationen. Av det jag sett har han varit trevlig och snäll att handskas med och inte alls "hingstknäpp". Går i liten hage bara en bit från några ston som han inte ens tittar åt. Men som de flesta vet kan samma häst reagera olika på olika mäniskor och miljöer. Han kanske inte är skapt för att stå på stort ställe helt enkelt. Han kanske skulle behövt/behöva en annan tränare??
Dash är registrerad som paint och alla hans avkommor med paintston blir helt legitima paintar. Toppen för de som vill ha lite mer storlek och har inriktning mot pleasure och hunter/hunterhack. Och Q-appisar kan tävla upp sig i poäng och bli lika renrasiga som vilken quarter som helst. Nog tror jag han kan ge mycket inom aveln med westernraserna.
Tycker det vore roligt om han nedärver sin fägteckning men i nuläget vet ingen om det ens nedärvs.
När jag sett honom springa tror jag han har kapaciteten men har inte hittat formen för att löpa lågt och arbetsbesparande. Arbetar med framdelen för att ta farten mer än att skjuta på bakifrån om någon förstår min spåneri.
Ägarinnan köpte inte honom för några slaktpengar direkt och jag hoppas verkligen att han blir okad från veterinärs sida vid nästa besök så kan kan få komma tillbaka och kanske visa att man kan springa även med färg...
Jag håller på honom. Lite för att han är annorlunda men även för att jag vet att han borde kunna lämna många konkurrenter bakom sig. För visst kan man som tränare hjälpa hästen att hitta en bra löpstil? Eller?
 
Sv: Colour your Dash

Hoppas att du har rätt för jag har själv hållt tummarna för att han skulle springa bra.

Färg ÄR ju kul även om det inte är det viktigaste.
 
Sv: Colour your Dash

Men varför är han ute på annons som ridhäst om det övervägs att starta honom igen? står tydligt i annonsen att han säljs som ridhäst. dock ingen nämnelse om skada....
 
Sv: Colour your Dash

KL

Fortfarande till salu nu uppe på den egna hemsidan samt horsetrading.se, med förklaring, trauma och lös benbit. samma fantastiska pris. en väldigt speciell herre utstrålningsmässigt, fortfarande dock
 
Senast ändrad:
Sv: Colour your Dash

Som western ryttare hade aldrig avlat med honom eftersom han dels är fullblod (totalt ointressant att avla fram appendix) och dels inte presterat inom western ridningen. Om jag hade varit intresserad utav galoppavel hade jag inte använt honom oavsett färg, färgen springer ju inte fortare än benen liksom ;) Måste ju tillägga att priset i mina ögon är hutlöst för en häst som inte presterat ett jota vare sig på galopp eller annat, men det är min åsikt


Helt ointressant att avla appendix?! Ursakta mig, men appendixs ar inte "skit man skrapar av skon". Appendixs har visats med stor framgang inom halter, aven inom pleasure och hunter - de ar suverana b-race/polebending hastar (och det ar det de ar i framsta hand har ute i ingenstans dar jag bor) Det ar lika "totalt ointressant" att blanda in fullblod i quartern som det ar att blanda in dom i hopphastarna.

"Westernryttare" hit och "westernryttare" dit. Anvander man lite tanke och har ett mal med sin avel ar det inget fel att blanda fullblod med paints/quarters - och har man lite koll pa blodslinjer och nedarvning kan man fa en mkt trevlig hast.

Ex. sa vet jag en del appendix quarters som placerat sig mkt fint inom halter, aven en del som placerat sig inom hunter/pleasure. Sa.. nog kan appendix med!
 
Sv: Colour your Dash

tillagg:
As far as we know, sa finns det heller inget "appendix" inom paint, utan korsning paint/fullblod blir antingen Paint (flackig) eller breedingstock/solid (for lite vitt). Och colour your Dash ar val reggad Paint, inte sant? Samt att han ar testad negativ for lethal white vilket ar mkt bra!

Vi har sjalva en solid paint, dash4cash, race-avlad. Och han ar suveran! En gang i tiden hade han pleasure lope, nu for tiden anvands han vid roundups (suveran nar man ska samla ihop marrar eftersom han ar sa attans Kvick!) och brandings. Han kan jobba hela dagen, och fortfarande ha krut kvar.

Bara for att en paint eller en qh ar till del race avlad betyder inte det att de ar "skit" eller "meningslosa att avla pa". Quartern fick ju sitt namn just for att de en gang i tiden var snabbast vid lop pa "quarter of a mile".
 
Sv: Colour your Dash

Om ni tar och tittar på vad en häst av westernras kostar så är priset på honom helt i sin ordning.
HAn är hingst och går att avla på, dessutom håller han för westernridning de stora besiktigad UA .
Ta reda på fakta innan ni gapar för mkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Colour your Dash

Och varför riktar du det till mig? Vart har jag gapat om pris, jag har konstaterat att prislappen ligger högt för ett fullblod utan resultat och utbildning i det han nu säljs som.
 
Sv: Colour your Dash

Han är inget vanligt fullblod han är även en Painthäst och är då Dubbelreggad vilket betyder att han har ett högre värde en andra paintar och Fullblod.

Jag vet en person som köpte en fullblodsvalack som haft lösbenbit i knät och såldes som ridhäst för 15000kr. 1mån senare säljer personen hästen för 60 000kr.



De var inte riktat bara till dig utan utan alla.
 
Sv: Colour your Dash

Jodå jag är fullt medveten om att han är dubbelreggad. Om han säljs till det priset enbart pga sina färganlag och det är ett skäligt pris för sådana, så visst - det vet jag inget om.

om det inte är för just det färganlaget ensamt i sig, så tycker jag dock spontant att det borde vara lika relevant för paint världen som fullblodsvärlden ang. faktumet att hästen varken har presterat inom sin nuvarande gren, eller gjort ngt som helst/är utbildad inom den gren han säljs till. sånt drar ner priset på samtliga alla andra raser, så jag förstår inte varför det skulle vara annorlunda här?

fullblodsvärlden är ju full av inköpare som köper dem för en billig penning och sen utbildar och säljer dem vidare för ett högre pris. det ser jag inget konstigt med, känner flera sådana och självklart säljs då hästen till ett högre pris eftersom den utbildats under tiden. dock skulle jag aldrig köpa en för 60 000 som endast utbildats 4 veckor, och inte har ngra meriter/tävlingsresultat alls. Men det finns säkert folk som gör det : )
 
Sv: Colour your Dash

Nu blev jag så nyfiken så jag var tvungen att leta upp annonsen och jag säger bara :love: vilken läcker häst. Fast priset var 75 tusen och det hade jag inte betalat.
 
Sv: Colour your Dash

Ägaren kanske har vissa krav på vem som får köpa också, nog skulle jag vara noga med det i alla fall.

Jo men har man inte hittat någon än så lär det nog inte komma någon nu och då får man ju gå ner i pris och förresten så brukar inte attraktiva hästar ens hamna ute på annons.
 
Sv: Colour your Dash

Han får gärna bli fälttävlanhäst hos mig annars :) Fast inte till det priset då :p

Samma här;)
Snygg häst men ytan är ju inte allt.
Men jag lovar att han skulle göra sig bra i en hage hos oss, och jag skulle inte må dåligt att ha med honom till vanlig ridhästträning:d
 
Sv: Colour your Dash

Han får gärna bli fälttävlanhäst hos mig annars :) Fast inte till det priset då :p

Hallå hallå, jag kan ta honom:angel:, (med ett sto med sabinoanlag o vit fläck på magen:love:) så det kan ju bli jättebra, han är verkligen läcker:d:d
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 944
Senast: bobbbo
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 252
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 057
Senast: Lillebjörn
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp