Bukefalos 28 år!

Connemaratråden

Bruksprov är sen några år tillbaka frivilligt. Jag vill egentligen att han ska gå det också men tycker inte att det skulle vara till hans fördel.
Grevagården :)

Juste! Så det är eg som de yngre hingstarnas bruksprov? O så får man vara med där också oavsett ålder? Bra ändå att det finns alternativ, hellre det än inget ju. O man har ju resten av livet på sig :D
 
KL(?)

Kommer här från ingenstans och vill berätta om min ponny Tubberkey, men det kanske bara är kul att höra om en liten ''Connemarahistoria''?
Tubbe, som han till vardags kallas föddes 1986 i Irland. 31 år har han hunnit bli, min fina veteran :love:
Han har under sina år i Sverige både SM guld i hoppning 1995 och Prins Carl Philips pris 1994 i bagaget.
Vet inte exakt år han kom till Sverige men runt 1990-talet. Han har tävlat för Flyinges Elitlag efter SM vinsten och flyttade runt ganska mycket i yngre dagar då folk trodde att han var en häst man bara kunde hoppa upp på och rida SM, men det är och var han verkligen inte, han kräver sin ryttare och detta verkade inte folk vara beredda på
Innan vi köpte honom gick han tillsammans med ett fölsto och var lite ''fölvakt'', han reds ju såklart fortfarande, nu har han vart hos oss i 8 år, han kom till oss hösten 2008, då jag endast var 7 år :')
 
Idag har jag och ponnyn varit på skrittur på vallarna i nästan kolmörker tillsammans med trygg kompis. Hon var piggelin (det får man vara) men inte spänd. Det är så roligt att ha kommit igång med egen ridning igen. Imorgon är det dags för extrapiloten.

Förra veckan hade vi vår equi-människa ute, och vi fick lite tips för att stretcha ut spända muskler i ländryggen, som beror på att hon trippar omkring med bakbenen, eller "går på tå" som hon uttryckte sig. E trodde att om ponnyn kan släppa sitt kontrollbehov vid ridning så kommer det där att lösa sig och ponnyn blir mer avslappnad med resultat att hennes konster ur den högre skolan inte kommer vara så frekventa. För oss känns det helt logiskt, och det är ju det som vi jobbar med just nu.
 
Gött!! Hade de någon rimlig förklaring?

Japp, har dock inte pappret framför mig. Han fick massa beröm för hur fin han var i kroppen sin ålder till trots :) Hon hittade fyra grejer som hon behandlade; sträckning i nacken vänster sida, sträckning i manken, låsning i en muskel kring vänster bog (som fäster i armbågen) samt låsning i muskelfäste vid SI-leden. Allt detta lossades och plötsligt travade han i princip rent! Vi gjorde ett litet rörelsetest innan behandling och då var han ca 0,5 grad halt hela tiden i traven.
 
På ETs inrådan och i samråd med behandlande veterinär har vi ändrat om lite i hans schema inför återbesöket nästa vecka. Tidigare har han skrittats för hand 30 minuter per dag. Nu ska han promeneras 10, skrittas uppsuttet 10 och sen promeneras 10 igen idag och på söndag. Det var verkligen lycka även om det inte varade så länge :love: Ponnyskrället var pigg och ville mest springa :p

0B2AE4C5-71AA-4D88-B498-F6BAA010F1BF_zpsabpufh5e.jpg
 
Vi fick med oss ett igångsättningsschema hem från dagens klinikbesök :banana: det syntes pyttelite när han travade på gången (jag såg inte eftersom jag sprang men jag rörde inget ojämnt), inget när han rörde sig på volt och inga reaktioner vid böjprov. Så vi ska sätta igång sakta och försiktigt. Jag är SÅ glad!!
 
Nu har jag precis bekräftat ny stallplats :nailbiting: Trivs ju egentligen hur bra som helst i nuvarande stall, men det kommer bli för långt bort. Han fick ju stå kvar i samma stall när jag flyttade eftersom jag jobbade kvar på orten, men nästa vecka ska jag börja jobba i stan där jag bor och då blir det helt enkelt för långt. Våra nya stallägare är hur gulliga som helst, stallet och hagarna fina så jag tror vi ska trivas. Mest tråkigt eftersom han tycker så oerhört mycket om en av de andra ponnyerna och eftersom jag tycker så mycket om stallkompisarna där :love:
 
Grattis @Pancakes både till positiva besked på kliniken och flytten :) hoppas att ni kommer trivas bra på nya stället också! Lyckades du hitta ett bra med ridhus också eller fick det bli utan?


På lördag ska jag kolla på en annan häst. Zimba är inte till salu men har fått kontakt med en jättetrevlig kvinna som söker en ponny som Zimba, pigg, vaken och arbetsam eftersom hon gillar att träna och vara med på mycket. Istället så har hon min drömhäst.. Ett tryggt stabilt robust kallblod som inte hetsar upp sig i onödan och tar livet med ro. Det är mycket som ska stämma för oss båda men om allt går vägen så blir det ju då kanske ett byte.
Det kommer vara fruktansvärt sorgligt om det blir av men ändå det rätta för alla inblandade. Zimba tycker att det är så kul att träna och han kan bli en superponny i rätt händer men hos mig blir han bara tillbaka hålld. Vilket gör honom frustrerad och jag får dåligt samvete och kan inte riktigt njuta av mina lugna skogsturer eftersom jag vet att han vill/behöver mer. Men det är tungt eftersom han är otroligt snäll och mysig.
Känner även att mitt intresse börjar gå åt brukskörningshållet(har en kompis som ägnar sig en del åt det) och då är ju Zimba helt fel häst. Vill ha något mer robust som alla kan rida och som jag framförallt känner mig trygg på.
Men vi får se, blir det inget av det här så blir han nog kvar ändå..
Tror att köpet med Zimba gick alldeles för fort. Först hade jag bråttom eftersom min andra ponny blev så hastigt ensam när zacke dog och samtidigt så var jag tvungen att snabbt bestämma mig för Zimba då det fanns andra köpare på kö. Trodde nog i paniken att jag skulle kunna få en ny Zacke :cry: men dom här 3åren har ju ändå lärt mig grymt mycket och jag har lyckats rida in honom helt på egen hand vilket känns bra :)
 
@_Zacke_ Det blev med ridhus, 20x60 till och med så vi uppgraderar oss på den fronten :p

Åk du och titta på kallblodet och känn efter. Om ingen av er har panik hinner du ju fundera lite och om inte den hästen passar dig så finns det någon annan som gör det :) Jag kan bara föreställa mig hur det var att förlora Zacke och det är inte konstigt om det kanske inte blev helt rätt när känslor och hjärna kanske inte är helt i balans.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 836
Senast: Valle
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
654
Senast: em76
·
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 837
Senast: ameo
·
Anläggning Undrar om tråden som går från aggregatet till strömtråden kan va farlig för hästen? Om hästen biter på den? Det är nån plast/gummi...
Svar
6
· Visningar
507
Senast: aglaonema
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp