Corgi-tråden!

Är jag sniken eller är corgiraserna rätt dyra att försäkra? :confused:

Kakans försäkring går på det dubbla i jämförelse med vad min kh collie kostade. Tog över försäkringen nästan rakt av från uppfödaren men plockade bort ett tillägg för avel. Jag vill få ned kostnaden och har tänkt ringa mitt ombud, men vet inte vad i försäkringen jag vågar tumma på?

Totalt 5041 kr/år
Fast självrisk 1 900 kr, rörlig 15%
Veterinärvård 60 000 kr

Livförsäkringen kostar bara 690 kr/år så den kan gott vara kvar. Har tilläggsförsäkring för rehab 100 kr/år samt medicin 200 kr/år.

Det lär inte göra särskilt stor skillnad att plocka bort tilläggen? Vill gärna ha låg självrisk när olyckan är framme, men om det gör stor skillnad för premien kanske jag bör tänka om? Vill helst inte sänka vet.vård, tycker att 60 000 är ganska lågt i tak redan.

Hur ser era försäkringar ut?
 
Är jag sniken eller är corgiraserna rätt dyra att försäkra? :confused:

Kakans försäkring går på det dubbla i jämförelse med vad min kh collie kostade. Tog över försäkringen nästan rakt av från uppfödaren men plockade bort ett tillägg för avel. Jag vill få ned kostnaden och har tänkt ringa mitt ombud, men vet inte vad i försäkringen jag vågar tumma på?

Totalt 5041 kr/år
Fast självrisk 1 900 kr, rörlig 15%
Veterinärvård 60 000 kr

Livförsäkringen kostar bara 690 kr/år så den kan gott vara kvar. Har tilläggsförsäkring för rehab 100 kr/år samt medicin 200 kr/år.

Det lär inte göra särskilt stor skillnad att plocka bort tilläggen? Vill gärna ha låg självrisk när olyckan är framme, men om det gör stor skillnad för premien kanske jag bör tänka om? Vill helst inte sänka vet.vård, tycker att 60 000 är ganska lågt i tak redan.

Hur ser era försäkringar ut?

Har Folksam, 75 000 vetvård. Betalar runt 170 i månaden, tycker det är billigt? :confused: Om jag inte minns fel ingår en del medicin och rehab upp till en viss kostnad.
 
Jag har agria, maxad vetvård på 125', avelsförsäkring och alla sorters tillägg som typ fanns samt livvärde.
Tror det gick på ca 3500/år, betalar månadsvis.
 
Är jag sniken eller är corgiraserna rätt dyra att försäkra? :confused:

Kakans försäkring går på det dubbla i jämförelse med vad min kh collie kostade. Tog över försäkringen nästan rakt av från uppfödaren men plockade bort ett tillägg för avel. Jag vill få ned kostnaden och har tänkt ringa mitt ombud, men vet inte vad i försäkringen jag vågar tumma på?

Totalt 5041 kr/år
Fast självrisk 1 900 kr, rörlig 15%
Veterinärvård 60 000 kr

Livförsäkringen kostar bara 690 kr/år så den kan gott vara kvar. Har tilläggsförsäkring för rehab 100 kr/år samt medicin 200 kr/år.

Det lär inte göra särskilt stor skillnad att plocka bort tilläggen? Vill gärna ha låg självrisk när olyckan är framme, men om det gör stor skillnad för premien kanske jag bör tänka om? Vill helst inte sänka vet.vård, tycker att 60 000 är ganska lågt i tak redan.

Hur ser era försäkringar ut?
Låter dyrt. Vilket bolag? Jag har mina försäkrade för hos folks+m 50000 vet och 14000 liv kostar ca 3000kr per år och då bor jag i Stockholm. Har folks+m på alla hundarna och hästarna bäst pris och supernöjd.
 
Låter dyrt. Vilket bolag? Jag har mina försäkrade för hos folks+m 50000 vet och 14000 liv kostar ca 3000kr per år och då bor jag i Stockholm. Har folks+m på alla hundarna och hästarna bäst pris och supernöjd.

Ja, visst låter det lite dyrt!? :confused:
Har alla mina djur i Agria och har hittills varit nöjd med det. Exempelvis islandshästens försäkring är väldigt förmånlig.

Men har ni höga självrisker? Är det kanske framförallt där kostnaden ligger?
 
Jag har 4 hundar alla med 50 vet två med 20 i liv, en med 14 och en blandis (som är Dyrast) samt två hästar betalar nog ca 1500 i månaden. (lite rabatter då jag har flera hundar och boendet försäkrat där)
 
Vilken självrisk och % du väljer gör sjukt stor skillnad.
Gick in på Agria och räknade på min junior tik och fick dessa siffror
Veterinärvård 60000 kr självrisk 2800 kr rörlig 25% rehab, medicin, liv 14000 kr
Summa : 3093 kr per år
Veterinärvård 60000 kr självrisk 1200 kr rörlig 15% resten samma
Summa: 5048 kr
Veterinärvård 60000 kr självrisk 5000 kr rörlig 15% resten samma
Summa: 2145 kr
Veterinärvård 120000 kr självrisk 2800 kr rörlig 25% resten samma
Summa: 3573 kr
Veterinärvård 120000 kr självrisk 2800 kr rörlig 15% resten samma
Summa 3786 kr
Veterinärvård 120000 kr självrisk 1200 kr rörlig 25% resten samma
Summa: 5492 kr
Veterinärvård 120000 kr självrisk 1200 kr rörlig 15% resten samma
Summa 5919 kr
Veterinärvård 120000 kr självrisk 5000 kr rörlig 15% resten samma
Summa 2435 kr

Skillnad mellan högsta självrisk med lägsta rörlig på veterinärvård 60000 kr
= 2903 kr
Skillnad mellan hösta självrisk och lägsta rörliga veterinärvård 120000 kr
= 3484 kr


Som du ser skiljer det mycket mellan vilken självrisk och rörlig du väljer. Jag personligen hade valt högre självrisk och lägre rörlig.
 
Lasse vandrar omkring som en osalig ande här hemma och gnäller och gnyr om vartannat pga uttråkning (matte skriver b-uppsats och har spenderat 7 timmar på transkribering). Ibland undrar jag om jag inte lika gärna hade kunnat köpa en bruksschäfer. :banghead:
 
Häromdagen träffade vi en jättesöt liten cardiganvalp på promenaden precis där vi bor. Vi stannade och småpratade lite, och jag frågade vilken kennel valpen kom ifrån. Nörd som jag är kollade jag upp kennelns senaste kull på hunddata, och det visade ju sig att valpen och Podrick har samma pappa. Fick hålla i mig för att inte springa ner till parken igen och vråla "HALLÅ, DE HÄR ÄR JU HALVSYSKON!!!" :love::rofl::angel:

Och på tal om det, jag kom ju också på att Ebbot är halv-morbror till @FrauleinLeo s Lasse.

Cardiganvärlden är allt bra liten. Tanken är ju att nästa cardigan om sisådär 2-3 år ska bli en tik. Jag får se till att importera någon med jätteobskyr stamtavla om det ska fortsätta såhär. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp