Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Klart jag hört uttrycket, men sällan hört det användas om sjuka människor. Typ ”min mamma har fått cancer, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta”. Jag står fast att jag tycker det är konstigt att använda uttrycket i samband med sjukdom, ser inte poängen.

Tycker i övrigt inte heller att inlägget jag kommenterade direkt verkade handla om sympati för den sjuke (men där kan jag så klart ha fel..)
Det har jag hört, flera gånger. Tex från någon som själv blivit sjuk gång på gång i något, eller vars barn blivit det. Den där uppgivenheten "jag vet inte om jag ska skratta eller gråta". Elelr någon som drabbats av otur, saker går sönder, det ena efter det andra. Samma uppgivenhet och "jag vet inte om jag ska skratta eller gråta", någon som råkat ut för den ena olyckan efter den andra som uttrycker efter femtioelfte olyckan "jag vet inte om jag ska skratta eller gråta", personen vars djur konstant skadar sig som till slut uttrycker "jag vet inte om jag ska skratta eller gråta".

Inget av det är roligt. Bara ett uttryck som används när allt går åt helvete lite för mycket och man är uppgiven, oavsett vad det handlar om. Att du inte ser poängen och tycker att det är konstigt betyder inte att det är fel eller är konstigt.
 
Det har jag hört, flera gånger. Tex från någon som själv blivit sjuk gång på gång i något, eller vars barn blivit det. Den där uppgivenheten "jag vet inte om jag ska skratta eller gråta". Elelr någon som drabbats av otur, saker går sönder, det ena efter det andra. Samma uppgivenhet och "jag vet inte om jag ska skratta eller gråta", någon som råkat ut för den ena olyckan efter den andra som uttrycker efter femtioelfte olyckan "jag vet inte om jag ska skratta eller gråta", personen vars djur konstant skadar sig som till slut uttrycker "jag vet inte om jag ska skratta eller gråta".

Inget av det är roligt. Bara ett uttryck som används när allt går åt helvete lite för mycket och man är uppgiven, oavsett vad det handlar om. Att du inte ser poängen och tycker att det är konstigt betyder inte att det är fel eller är konstigt.
Jag tycker det är enklare om man gör uttalandet om sig själv, tycker inte du det?
Var nog mest i kombination med att övrig information som delgavs lät dömande (i mina öron) som jag reagerade dessutom.
 
Där kom ett positivt svar på min test. Känns ju lite sent ute att informera folk jag träffade för en vecka sedan om att jag kan ha smittan dom med corona, personerna borde ju själva blivit sjuka vid det här laget om jag skulle ha smittat dom.
 
Jag tycker det är enklare om man gör uttalandet om sig själv, tycker inte du det?
Var nog mest i kombination med att övrig information som delgavs lät dömande (i mina öron) som jag reagerade dessutom.
Det används på samma vis oavsett om det är om en själv eller ens nära och kära. Det handlar om uppgivenhet och inte att skratta och vara elak mot någon.

I just det inlägget läste jag inte in något märkligt eller dömande eller att personen inte borde gjort si eller så.
 
Det har jag hört, flera gånger. Tex från någon som själv blivit sjuk gång på gång i något, eller vars barn blivit det. Den där uppgivenheten "jag vet inte om jag ska skratta eller gråta". Elelr någon som drabbats av otur, saker går sönder, det ena efter det andra. Samma uppgivenhet och "jag vet inte om jag ska skratta eller gråta", någon som råkat ut för den ena olyckan efter den andra som uttrycker efter femtioelfte olyckan "jag vet inte om jag ska skratta eller gråta", personen vars djur konstant skadar sig som till slut uttrycker "jag vet inte om jag ska skratta eller gråta".

Inget av det är roligt. Bara ett uttryck som används när allt går åt helvete lite för mycket och man är uppgiven, oavsett vad det handlar om. Att du inte ser poängen och tycker att det är konstigt betyder inte att det är fel eller är konstigt.

Jag håller helt med dig om den användningen. Men så som jag läste det, och som jag tror att @jeennnnyy också läste, var inte att personen blev sjuk på grund av otur eller att det handlade om uppgivenhet över att drabbas av olycka gång på gång, utan att den sjuka personen blev sjuk på grund av att hen hade fest och att hen inte borde haft fest. Uppgivenheten läste jag in mer handlade om att personen som blev sjuk inte lyssnat på de råd hen fått att inte ha festen, snarare än uppgivenhet över att personen blivit sjuk. Det senare var nämligen personens eget fel.

Men vi läste det uppenbarligen olika, och @MayGrace har också skrivit, så vi kanske kan släppa det.
 
Jag håller helt med dig om den användningen. Men så som jag läste det, och som jag tror att @jeennnnyy också läste, var inte att personen blev sjuk på grund av otur eller att det handlade om uppgivenhet över att drabbas av olycka gång på gång, utan att den sjuka personen blev sjuk på grund av att hen hade fest och att hen inte borde haft fest. Uppgivenheten läste jag in mer handlade om att personen som blev sjuk inte lyssnat på de råd hen fått att inte ha festen, snarare än uppgivenhet över att personen blivit sjuk. Det senare var nämligen personens eget fel.

Men vi läste det uppenbarligen olika, och @MayGrace har också skrivit, så vi kanske kan släppa det.
I inlägget uttrycket står läste jag in förklaring till var personen blivit smittad, och så uttrycket. Senare inlägg har jag läst åsikt att personen kanske inte borde ha haft fest osv. Inte samma inlägg. Så jag läste förklaring till var personen blivit smittad och uppgivenhet över situationen snarare än skadeglädje eller skylla sig själv.
 
Där kom ett positivt svar på min test. Känns ju lite sent ute att informera folk jag träffade för en vecka sedan om att jag kan ha smittan dom med corona, personerna borde ju själva blivit sjuka vid det här laget om jag skulle ha smittat dom.
Skönt att du blev bättre snabbt ändå!
Är nog bra att informera ändå, kan ju finnas någon som går runt med symptom utan att ta det på allvar.. Vem vet 😊
 
Skönt att du blev bättre snabbt ändå!
Är nog bra att informera ändå, kan ju finnas någon som går runt med symptom utan att ta det på allvar.. Vem vet 😊
Inte så mycket val utan det ska informeras. Det jobbiga är att många på jobbet är lediga i morgon och jag har bara deras jobbnummer och deras jobb telefon är inte på när dom är lediga utan ligger på jobbet😅
 
Aha, de negativa siffrorna i slutet där som det syftas på.
Men det är inte något belägg för att risken ökar av vaccinationen, bara att effekten avtar med tiden, och att den avtar snabbare för O än för Delta.
Det är ju inte så att vaccineffekten faktiskt ÄR negativ för att man får negativa siffror i en studie. De hänvisar till något specifikt superspridarevent som varit vid tillfället och påverkat siffrorna.
Ja, och utöver allt detta så avslutas ju diskussionsdelen med orden "these findings highlight the need for massive rollout of vaccinations and booster vaccinations." Om studien i fråga faktiskt hade påvisat att vaccinet ökar risken för smitta så vore ju det en mycket märklig slutsats att komma till :confused:
 
Ja, och utöver allt detta så avslutas ju diskussionsdelen med orden "these findings highlight the need for massive rollout of vaccinations and booster vaccinations." Om studien i fråga faktiskt hade påvisat att vaccinet ökar risken för smitta så vore ju det en mycket märklig slutsats att komma till :confused:
Onekligen.

-Vaccinet ökar risken för smitta, vad gör vi :confused:
- :idea1: vi vaccinerar mer och snabbare!!!
 
Vad tror du är troligast, om vaccinerade visat sig bli mer smittade än ovvacinerade i en population, att detta beror på att VACCINET i sig gör att man blir mer lättsmittad eller på ett mer oförsiktiga beteende?
Det finns en annan möjlig missuppfattning:

Om populationen består av 90% vaccinerade, och 10% ovaccinerade, då kommer fler vaccinerade att bli smittade än ovaccinerade i absoluta tal, eftersom det helt enkelt finns så många fler vaccinerade.

Men om då 50% av de vaccinerade blir smittade, och 90% av de ovaccinerade blir smittade, så är det istället ett bevis för att vaccinet faktiskt fungerar...

Sedan så kan såklart fortsätta resonemanget med "hur många måste få sjukhusvård och hamnar på IVA o.s.v.
 
Där kom ett positivt svar på min test. Känns ju lite sent ute att informera folk jag träffade för en vecka sedan om att jag kan ha smittan dom med corona, personerna borde ju själva blivit sjuka vid det här laget om jag skulle ha smittat dom.
Personer som vet om att de träffat dig och att du sedan blivit sjuk? (Då kanske de tänker till själva...)
Kan du maila istället för att ringa?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 740
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 711
Senast: kma
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 375
Senast: Migo
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp