Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Njae. Omikron dominerar i Danmark och fortfarande är allvarligt sjuka 6 gånger fler bland ovaccinerade. Men okej, det är klart sämre än tidigare resultat (faktor 10-13), det har du rätt i.
Jag menade överlag, såklart är ovaccinerade avgjort sämre skyddade. Men det verkar som att två doser vaccin ger ett dåligt skydd mot Omikron (fast ändå visst skydd mot allvarlig sjukdom), på samma vis som att tidigare genomgången covid-19 skyddar sämre. Det verkar väl de flesta studier komma fram till. En tredje dos verkar dock göra viss skillnad (så jag tycker att FHM borde se till att fler får en - igår helst).
 
Jag menade överlag, såklart är ovaccinerade avgjort sämre skyddade. Men det verkar som att två doser vaccin ger ett dåligt skydd mot Omikron (fast ändå visst skydd mot allvarlig sjukdom), på samma vis som att tidigare genomgången covid-19 skyddar sämre. Det verkar väl de flesta studier komma fram till. En tredje dos verkar dock göra viss skillnad (så jag tycker att FHM borde se till att fler får en - igår helst).
Vad jag förstått det är det inte FHM som krånglar till det med vaccinationerna utan regionerna som är sega i varierande grad. Stockholm har ju fått en hel del kritik för att rätt många tusentals tider brann inne för att de inte kunde bokas eftersom de inte släppte på andra än äldre. Detta medan tex Skåne redan hade släppt på tider till alla över 18 år. Så jag tro det är där man måste skala upp lite.
 
Vad jag förstått det är det inte FHM som krånglar till det med vaccinationerna utan regionerna som är sega i varierande grad. Stockholm har ju fått en hel del kritik för att rätt många tusentals tider brann inne för att de inte kunde bokas eftersom de inte släppte på andra än äldre. Detta medan tex Skåne redan hade släppt på tider till alla över 18 år. Så jag tro det är där man måste skala upp lite.
Men det är väl fortfarande så att det måste ha gått minst 6 månader mellan spruta 2 och 3? Jag fick brev fån min region innan jul om spruta 3, och jag kommer att kunna boka tid i vecka 5 baserat på när jag fick nummer 2.
 
Men det är väl fortfarande så att det måste ha gått minst 6 månader mellan spruta 2 och 3? Jag fick brev fån min region innan jul om spruta 3, och jag kommer att kunna boka tid i vecka 5 baserat på när jag fick nummer 2.
Ja de måste gå minst 6 månader innan dos 3. Här får du inte vaccinera dig en tredje gång om det inte gått 6 månader då får du snällt vända i dörren. ( Tror dock att de är 5 månader för äldre här iaf och äldre är 70 plus ).
 
Men det är väl fortfarande så att det måste ha gått minst 6 månader mellan spruta 2 och 3? Jag fick brev fån min region innan jul om spruta 3, och jag kommer att kunna boka tid i vecka 5 baserat på när jag fick nummer 2.
Ja men det finns ändå en hel del personer som har kunnat komma tidigare men som inte fick, tex i region Stockholm. Vårdpersonal tex. De har ju gått längre än 6 månader sedan sin andra.
Jag tog min tredje spruta den 21 december. Jag vaccinerades som vårdpersonal, blev lite förseningar där i början pga att de drog in Astra Zeneca precis minuterna innan jag skulle vaccineras ,men första gången jag fick erbjudande var tidigare än i mitten av april så jag gissar att båda sprutorna hade varit avklarade redan i början av maj istället för den 1 juni som det var nu. Kunde alltså rent teoretiskt vaccinera mig med tredje spruta från den 1 december.
 
Vad jag förstått det är det inte FHM som krånglar till det med vaccinationerna utan regionerna som är sega i varierande grad. Stockholm har ju fått en hel del kritik för att rätt många tusentals tider brann inne för att de inte kunde bokas eftersom de inte släppte på andra än äldre. Detta medan tex Skåne redan hade släppt på tider till alla över 18 år. Så jag tro det är där man måste skala upp lite.
Fast FHM har hittills inte sänkt intervallen mellan dos två och tre, som andra länder gjort.
 
Fast FHM har hittills inte sänkt intervallen mellan dos två och tre, som andra länder gjort.
Nej, men regionerna står för kaoset som de orsakat. Hörde/läste dessutom för någon dag sedan att FHM funderade på att sänka kravet så att fler kan vaccineras. Å andra sidan spelar det kanske ingen roll om regionerna har tummen i röven och inte kommer till skott....
 
Nej, men regionerna står för kaoset som de orsakat. Hörde/läste dessutom för någon dag sedan att FHM funderade på att sänka kravet så att fler kan vaccineras.
Ja, de funderar på det ja, väldigt mycket senare än andra länders folkhälsomyndigheter. Och de vaccinerar inte barn ännu, utöver riskgrupper (det har legat åtminstone något barn på IVA nu under jul/nyår).
 
Ja, de funderar på det ja, väldigt mycket senare än andra länders folkhälsomyndigheter. Och de vaccinerar inte barn ännu, utöver riskgrupper (det har legat åtminstone något barn på IVA nu under jul/nyår).

Här i Österrike är det 3 mån som rekommenderas för alla över 16 år. Går det mer än 6 mån förlorar vaccinpasset sin giltighet. För 12-16 åringar finns ingen rekommendation än men ska komma närmsta veckan om jag förstått rätt.

För 5-12åringar dröjer det lite, där får dom första andra sprutan nu.
 
Men det är väl fortfarande så att det måste ha gått minst 6 månader mellan spruta 2 och 3? Jag fick brev fån min region innan jul om spruta 3, och jag kommer att kunna boka tid i vecka 5 baserat på när jag fick nummer 2.
I min region räcker det med 5 månader mellan.
 
Här i Österrike är det 3 mån som rekommenderas för alla över 16 år. Går det mer än 6 mån förlorar vaccinpasset sin giltighet. För 12-16 åringar finns ingen rekommendation än men ska komma närmsta veckan om jag förstått rätt.

För 5-12åringar dröjer det lite, där får dom första andra sprutan nu.
Och det är ju så det borde se ut, på samma vis som att ni rekommenderas att skydda er själva och andra med adekvata andningsskydd. Här fick nyligen barn som är 5-11 i riskgrupp möjlighet att vaccinera sig, annars är det först från 12 års ålder man får vaccinera - och det har gått trögt.
 
Och det är ju så det borde se ut, på samma vis som att ni rekommenderas att skydda er själva och andra med adekvata andningsskydd. Här fick nyligen barn som är 5-11 i riskgrupp möjlighet att vaccinera sig, annars är det först från 12 års ålder man får vaccinera - och det har gått trögt.
I åldersgruppen 5-12 är det ganska få som vaccinerar sig, men man har möjligheten om man vill iaf (min 7 och min 11åring är iväg och får sin andra spruta just nu).

Mask har blivit en del av vardagen nu, lika självklart att ta med sig som mobil, nycklar och plånbok. Alla över 14 år måste även ha fbb2 mask. Även om det känns lite överdrivet ibland.
Min 4åring väljer ofta själv att ha mask även om hon inte måste (från 6år måste man ha den)

From nästa vecka måste vi även ha mask ute om det är svårt att hålla 2m avstånd, dvs alla platser där flera personer samlas.
 
I åldersgruppen 5-12 är det ganska få som vaccinerar sig, men man har möjligheten om man vill iaf (min 7 och min 11åring är iväg och får sin andra spruta just nu).

Mask har blivit en del av vardagen nu, lika självklart att ta med sig som mobil, nycklar och plånbok. Alla över 14 år måste även ha fbb2 mask. Även om det känns lite överdrivet ibland.
Min 4åring väljer ofta själv att ha mask även om hon inte måste (från 6år måste man ha den)

From nästa vecka måste vi även ha mask ute om det är svårt att hålla 2m avstånd, dvs alla platser där flera personer samlas.
Mina barn (7, 8 och 10 år) får också andra sprutan idag. Här i Tyskland är 9,8% av 5-11-åringarna vaccinerade hittills (en gång), men jag tror att det kommer att ta fart nu i januari. Vet flera som inte ville riskera biverkningar mitt i julfirandet osv, och det har ju bara varit möjligt sedan mitten av december.
 
Det är inte 65 år och äldre som du tänker på? Eller har det ändrats på sistone?
Nix.
"Alla som är 18 år eller äldre kan boka en tid för en påfyllnadsdos mot covid-19 (dos 3), förutsatt att det har gått 5 månader sedan du tog din andra dos."

1641567165756.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 317
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 649
Senast: kma
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 258
Senast: Migo
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp