Bukefalos 28 år!

Cushing - tips och erfarenheter

krambanan

Trådstartare
Har nu under kvällen lagt ett mentalt pussel och alla bitarna föll på plats. Min älskade C-ponny har Cushing. :(

Alla erfarenheter och tips tas tacksamt emot.

/Maria
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Kortisol, binjurar... Behandla med kortison... Allt jag vet, men din vet. bör informera dig!

Sök på internet!

Lycka till med totton!

/cj
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Har läst massa hela kvällen och ska ringa veterinären. Tyvärr tror jag inte han har några större kunskaper om Cushing.

Tänkte mest på praktiska tips och erfarenheter av sjukdomen. Om någon här har eller har haft en häst med Cushing.

/Maria
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Jag har ingen personlig erfarenhet av detta men vad jag lyckats läsa mig till så är det väldigt viktigt med foderstaten till dessa hästar då denna sjukdom påverkar ämnesomsättningen.

Lycka till med pållen.
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

mirjada skrev:
Jag har ingen personlig erfarenhet av detta men vad jag lyckats läsa mig till så är det väldigt viktigt med foderstaten till dessa hästar då denna sjukdom påverkar ämnesomsättningen.

Lycka till med pållen.

Tack!

Jo jag läste det med. Fast det verkar vara lite olika uppgifter om vad dom ska ha för mat. Måste sätta mig imorgon och läsa igenom om hypofysen och Cushing i mina böcker imån. Borde ju kunna lista ut ett och annat själv då.

/Maria
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Har du fått diagnosen av vet.? Eller har du ställt den själv...?...
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Antar att din häst har väldigt lång päls och kissar och dricker mkt och är svullen över ögonen, lite hängig och inte alls pigg?
Dessa symptom hade iaf min häst (20 år) när hon fick det konstaterat. Veterinären kommer ut och tar ett blodprov, injicerar kortison och sen kommer vet. tillbaka dagen efter och tar ett till prov.
Jag har medicinerat min pålla med Permax i snart 2 år och den medicinen har gett förvånansvärt bra resultat! Hon får en liten liten tablett per dag och den verkar funka på en stor hästkropp, helt otroligt! Jag får dock klippa henne året runt när pälsen börjar bli lite väl lång, men efter att jag började medicinera och klippte henne så blev hon som en unghäst igen!!!
Jag har inte vidtagit några åtgärder när det gäller foderstaten, hon äter samma sak (hö, gräs, krafft, ev. betfor och mineraler) nu som innan. Dock ska man vara observant på vikten så de inte blir feta och för tunga, då fång kan vara en "biverkning" av sjukdomen.
Medicinen är ganska dyr, 1800:- för 100 tabletter. Tursamt nog har jag en utökad försäkring som täcker medicin, så varannan kartong betalar försäkringsbolaget.
Lycka till med din häst! Det behöver inte vara slutet för att de får cushing, men det svider ju såklart lite i plånboken...
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Men din stackare! Och stackars lilla Sandra :cry: :(

Har en kompis vars häst fick diagnosen cushings syndrom för ett år sen eller så. Ska se om jag får tag på henne och höra om hon kanske har tips, råd eller något annat bra att veta. Hör av mig!

KRAM!

Ullis
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Utöver den medicin som man ska ge så har jag en vän som tycker att hennes häst mår bäst när den inet får för många olika sorters foder samtidigt utan " ren" mat, tex havre, absolut inte pellets muslit etc. Äppelcidervinäger i maten har oxå god effekt tycker hon.
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Hej. Jag har en häst hemma som troligen har cushings, dock har hon inte fått den långa lite krulliga pälsen som ska vara typisk för sjukdomen. Men efter blodprov så visade det sig att hon hade så EXTREMT höga värden att det nästan inte var ngn tvekan. Annars är det ju väldigt svårt att veta säkert att det verkligen är Cushings. Denna häst är en 17 årig islandshäst som haft återkomamnde fång och som borde blivit bra då hon varit behandlad ett flertal ggr. Men det har hela tiden gått uppoch ner, ena dagen har hon gått ganska bra och nästa dag alldeles stappligt och haft ont i fötterna.
Eftersom hon även har fång kan man inte testa att ge kortison eftersom det förmodligen inte skulle påvisa cushings utan bara ge ett nytt fånganfall.
Då hon varit dålig så länge pga fång, så kommer hon förmodligen inte bli bra trots medicinering. Därför har vi beslutat att hon ska få sluta sina dagar.

Det här var väl kanske ingen vidare info om just Cushing men det kan ju vara intressant att läsa om andra som drabbats då det ju är en ganska ovanlig sjukdom.
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Gnist skrev:
Har du fått diagnosen av vet.? Eller har du ställt den själv...?...

Jag är 99 % säker själv (är vet. stud). Allt stämmer. Men jag ska såklart ta ut veterinären för att få det bekräftat. Jag hoppas ju såklart att jag INTE har rätt. :(

Har hittills alltid haft rätt när det gäller min häst. T ex en gång var hon mystiskt halt. Jag sa hovböld direkt. En vet. och en hovis letade böld men hittade inget. Då åkte vi in till en liten hästklinik. Han hittade en stoooor böld.

Orkar inte dra alla hennes symptom just nu. Men allt stämmer verkligen in och det förklarar så himla mycket. Varför hon t ex får fång på hösten trots att vi varit petnoga och hon klarat sig hela sommaren. Varför hon svettas så mycket (trodde jag bara inbillade mig först). I våras var hon jätteseg med att fälla all vinterpäls. Och nu har hon satt riktigt raggig vinterpäls fläckvis. Dessutom har hon en rejäl fettnacke och fettansamling över ögonen som sista veckorna har blivit mer. :( Med flera symptom.

/Maria
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Sirocco1 skrev:
Antar att din häst har väldigt lång päls och kissar och dricker mkt och är svullen över ögonen, lite hängig och inte alls pigg?
Dessa symptom hade iaf min häst (20 år) när hon fick det konstaterat. Veterinären kommer ut och tar ett blodprov, injicerar kortison och sen kommer vet. tillbaka dagen efter och tar ett till prov.
Jag har medicinerat min pålla med Permax i snart 2 år och den medicinen har gett förvånansvärt bra resultat! Hon får en liten liten tablett per dag och den verkar funka på en stor hästkropp, helt otroligt! Jag får dock klippa henne året runt när pälsen börjar bli lite väl lång, men efter att jag började medicinera och klippte henne så blev hon som en unghäst igen!!!
Jag har inte vidtagit några åtgärder när det gäller foderstaten, hon äter samma sak (hö, gräs, krafft, ev. betfor och mineraler) nu som innan. Dock ska man vara observant på vikten så de inte blir feta och för tunga, då fång kan vara en "biverkning" av sjukdomen.
Medicinen är ganska dyr, 1800:- för 100 tabletter. Tursamt nog har jag en utökad försäkring som täcker medicin, så varannan kartong betalar försäkringsbolaget.
Lycka till med din häst! Det behöver inte vara slutet för att de får cushing, men det svider ju såklart lite i plånboken...

Hon är inte alls pigg nej. Ser ut att ha åldrats 5 år på de senaste 2 månaderna. Min pålla är också 20 år. Sen övriga symptom se ovan.

Det skumma är att jag inte fattade förrän jag frågade här vad hennes "påsar" över ögonen var. Någon svarade att det kunde vara fettansamlingar. Då trillade hela poletten ner. :(

Hon har fång just nu. Så jag antar att man inte ska göra det där testet förrän hon är frisk från fången? Eller? Läste någonstans att testet tom kunde utlösa fång om det stämmer vet jag dock inte.

Jo medicinen blir ju dyr men det är hon lätt värd. Har inte lagt ner många kronor i vet räkningar under dom 15 år jag haft henne hittills. Så vi får väl ta igen det nu.

Tack för att du berättade om din häst. Hoppas h*n får hålla sig pigg på medicinen många år till.

/Maria
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

superstar skrev:
Men din stackare! Och stackars lilla Sandra :cry: :(

Har en kompis vars häst fick diagnosen cushings syndrom för ett år sen eller så. Ska se om jag får tag på henne och höra om hon kanske har tips, råd eller något annat bra att veta. Hör av mig!

KRAM!

Ullis

Tack!

Kram Maria
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Djurjouren skrev:
Utöver den medicin som man ska ge så har jag en vän som tycker att hennes häst mår bäst när den inet får för många olika sorters foder samtidigt utan " ren" mat, tex havre, absolut inte pellets muslit etc. Äppelcidervinäger i maten har oxå god effekt tycker hon.

Hon får "ren mat" redan nu. Havre och betfor. Men har tänkt plocka bort så mycket kraftfoder det bara går och ersätta med hö. Ev fri tillgång på hö.

På vilket sätt har äppelcidervinägern effekt?

/Maria
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

_Runaway_ skrev:
ursäkta en okunnig, men vad är cushing?

Är en tumör i hypofysen som gör att det produceras för mycket kortisol. Ger störd ämnesomsättning bland annat. Sök på Google finns massa att läsa om det.

/Maria
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Ida skrev:
Det här var väl kanske ingen vidare info om just Cushing men det kan ju vara intressant att läsa om andra som drabbats då det ju är en ganska ovanlig sjukdom.

Tack! Precis det jag ville. Ren fakta kan man ju alltid leta upp men jag är ute efter hur det fungerar rent praktiskt.

Tråkigt med din pålle. *kramar* :( Min har just nu fång med. Jag hoppas verkligen att den ger med sig. :crazy:
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Är du inte vet stud? Då har du ju de bästa förutsättningar att få uppdaterad info om de diagnostiska kriterierna och vilken utredning som bör göras av hästfolket på Ultuna. Här är en rätt uppdaterad översikt, där de påpekar att man bör vara försiktig med stärkelse pga att cushing är en riskfaktor för fång. HH
http://www.ker.com/library/advances/309.pdf
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 408
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 309
Senast: Lisalei
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 223
Senast: Jahaja
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 236
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp