Där fick jag

PopcornPlayer

Trådstartare
för att jag skryter för er på Buke om vilken bra fodervärd jag har till min gamling.

Såhär är det. Jag lånade ut en av mina hästar på foder för drygt ett år sedan. En äldre häst, som tävlat rätt höga klasser och som nu skulle få ta det lite lugnare och gå som läromästare och ridas lite lättare klasser. Hästen är i princip skadefri, hon har haft en del trampskador, men inga skador pga dålig hållbarhet eller överansträngning. Däremot har hästen haft problem med korsförlamning tidigare och jag har poängterat väldigt noga många gånger om vikten av att hon ska hållas varm och vara täckad vid regn.

För en vecka sedan fick jag ett samtal, hästen hade gått naken och det hade regnat och var lite stel. Jag gav ägaren rådet att hålla koll på hästen, se till att hon inte står, utan skritta hästen samt även trava i fri form om hästen kändes bra. Och självklart höra av sig vid någon förändring. Vi bestämde även ett datum jag skulle komma ner och hälsa på.
Ett par dagar senare får jag ett sms om att jag måste komma ner i helgen för hästen är jättedålig. Jag ringer upp, och hästen är väldigt stapplig. Jag säger att massera, stretcha, ta tempen på hästen och ring vet om det blir nödvändigt. Även att det kan vara dags att ta ut en kiropraktor. Fodervärden undrar lite över kostnaden, om vi kan dela på den, och säger att vi kan diskutera det hela mer när jag kommer ner. Jag är inte helt främmande för att betala halva kiropraktorn, även om jag egentligen anser att kostnaden bör betalas av fodervärden.

Hur som helst, jag kommer ner och hästen är rejält halt. Ingen feber, ingen värme, ingen svullnad, inget sår, utan det sitter uppe i korset. Fodervärden har en väninna med sig, som pratar en hel del istället för fodervärden. Det framkommer att hästen var knackig redan när dom flyttade, vilket var fyra veckor sedan. Utan att ha hört av sig till mig. Jag vill ha hästen behandlad på en gång, och vill att fodervärden ska ringa vet och kiropraktor på en gång och få ut under morgondagen. Väninnan ojar sig väldigt mycket över att fodervärden ville ha en häst att tävla på och nu står här med en halt häst som kanske får vila upp till sex veckor! Vilket inte vore ett dugg konstigt, utan snarare en lättnad om det bara handlar om sex veckor. Jag säger att jag har inga problem med att ta hem hästen om det är så.

Till slut tar dom upp kostnadsfrågan, och det visar sig att dom vill inte betala vården, utan lägger fram som förslag att vi ska dela på den. Jag hänvisar till kontraktet, och dom tar fram kontraktet. Vi skrev två orginal, jag har ett, dom har ett. I deras orginal fattas det ett datum på ett ställe, vilket kan tolkas som att hela kontraktet är ogiltligt, eller inte alls. Jag har hur som helst det andra orginalet, och jag kan inte tänka mig att datumet fattas där. Det hela verkar vara ett slarvfel (dumma dumma, varför dubbelkollade jag dom inte en gång extra!). Jag har inte mitt kontrakt hemma hos mig, utan hos mina föräldrar, där jag förvarar värdehandlingar och annat pga att jag vet vilken oordning jag kan få på papper. Skulle mitt kontrakt också visa sig sakna datum på det stället, så får jag lämna in kontraktet till min advokat så får han se om det dock ändå är giltligt. Hur som helst, är detta rett irrelevant för mig. Att få hästen frisk är mitt prio, skulle jag sedan åka på att betala det själv, så är det så. Då får jag skylla mig själv. Dock så tror jag faktiskt inte det, då min far (som jobbar med sådant) läste kontraktet efter att det var påskrivet och inte hade några anmärkningar på det.

Hästen har fått en skada som fodervärden är ansvarig för, och fodervärden vill inte ta sitt ansvar. Jag berättar att jag tar hem hästen, jag vill inte ha kvar hästen där. Däremot vill jag ha ut vet innan hästen åker hem, då jag inte vill utsätta hästen för en transport i det skicket hon är. Jag bad fodervärden ta ut vet och skicka räkningen till mig. Skulle hon inte få tag i någon vet, så bad jag henne se om kiropraktorn kunde komma under måndagen eller möjligtvis tisdagen och jag bad henne höra av sig och berätta hur det gått. Idag är det tisdag, har fortfarande inte hört ett ljud, så jag ringde. Fodervärden har inte fått tag på någon vet. Inte ens distriktaren! Fodervärden har öht inget vet nr alls i stall, mobil eller hem! Däremot skulle kiropraktorn komma om en vecka. Öronen höll på att trilla av skallen på mig, och jag har själv nu suttit och ringt runt för att få tag på en distriktare och skicka ut honom dit.

Jag kommer nu ta hem hästen så fort vet säger att det är okej, och självklart fakturera fodervärden för alla veterinärvårdskostnader.

Frågan som snurrar i mitt bakhuvud är vad som händer om hästen inte kommer bli återställd? Det här är en häst som inte kommer trivas med att inte få göra något, vad har fodervärden för skyldigheter då? Det är en äldre häst, 18 år, men i bra skick, och vid veterinärbesiktningen i samband med att hon åkte till fodervärden hade hon inga anm (förutom att hästen hade en medfödd fläck, som inte har någon betydelse för hållbarhet eller ridning, och som fodervärden visste om) och hon fick beröm för att vara så snygg i kropp trots sin ålder.
 
Sv: Där fick jag

Ja Du... vad fanken ska man säga egentligen... :(
Först så verkar ju allt så bra, vips kommer en annan sida utav personen fram. Kanske inte är så konstigt att man blir mer och mer skeptiskt mot människor.
Och det tycker jag är ytterst trist! Både för oss människor och inte minst för hästarna som "kommer i kläm".

Något som förvånade mig ytterst mycket, var att din fodervärd inte ens hade ett telefonnummer till en veterinär! :eek: Det är en sådan där typisk sak som man (jag iaf) tar för givet att ALLA människor som håller på med djur har! Att det är en så pass grundläggande sak att man faktiskt inte ens tar sig för att fråga om det... *kliar mig i huvudet av förvåning*
 
Sv: Där fick jag

Finns inte så mycket att säga, tyvärr är det väl inte en ovanlig historia. Hästen har ju haft det bra i övrigt (med undantag av en barfotaprincip som dock kommit in i bilden precis och inget som hunnit göra någon skada), och jag tror inte att fodervärden gör detta för att jävlas, utan för att hon helt enkelt inte har råd. Men då ska man inte heller ha häst. Särskilt inte låna en häst av någon.

Ja, det tyckte jag också var konstigt. Hon sa att hon inte hunnit fixa det ännu (hon flyttade för 4 veckor sedan, men inte så jättelångt). Hursom så borde hon ha förra veterinärens nr kvar, om det inte är samma distrikt, så borde den vet ha numret till "rätt" vet.

Jag har efter en del googlande och med hjälp av Strömsholm, fått fram numret till distriktaren som är på väg ut nu.
 
Sv: Där fick jag

Otroligt tråkigt!
Jag förstår dig, att du betalar, men det är fodervärdens ansvar, låt din advokat trycka på dom där så ska du se att pengarna kommer.
Jag har också en tråd där jag ojar mig över min fodervärd, men jämfört med din ska jag nog hålla truten.
Hoppas verkligen att din häst blir bra igen, och att du kanske kan ha den hemma, med någon som rider henne där istället?!
 
Sv: Där fick jag

Tycker det är bra att du tar hand hem hästen. Tyvärr så finns det folk till allt och denna människa ska inte ha med häst att göra verkar det som.
Du kan ju försöka kräva fodervärden på pengarna för vet kostander,om du har tur betalar hon, annars får du ju ställa dig frågan om det är värt att gå vidare. (förutsatt att din advokat anser att det går)

18 är ju ingen ålder på en häst, speciellt inte en som har blivit välvårdad och bra riden under sitt liv. Kanske du kan hitta en medryttare åt honom och ha honom hemma?
Det ultimata vore ju om du hitta en fodevärd som ville stå i samma stall som dig.

lycka till, hoppas hästen inte har lidit några men av behandlingen
 
Sv: Där fick jag

Besiktiga hästen innan du tar hem den. Få dokumenterat skick på den. Om kontraktet ser ut som jag tolkar det genom din text är fodervärden ansvarig för att hästen återlämnas i det skick de mottog/hämtade den. Kostnader härför är fodervärdens ansvar.
 
Sv: Där fick jag

Veterinären lät positiv när jag beskrev hur hon mådde, gådde och hade ont när jag pratade med honom, men det var innan han sett henne.
Kanske målar jag fan på väggen, men jag är orolig, det här är ingen häst som skulle må bra av att bara gå i hage. Då får jag nog tyvärr ta bort henne.

Den tråden ska jag nog leta upp :)
 
Sv: Där fick jag

Jag har ju ingen häst hemma, blev sjuk, därför sålde jag/lånade ut/skickade hem alla hästarna, sedan blev jag gravid, överkörd av en buss, fick barn, bröt handen, så det har inte funnits någon tid. Denna häst hade jag dock tänkt att hon skulle få vara kvar så länge hon kunde och ville. Har en nära vän som jag bott med tidigare som känner henne väl, och som bor nära där jag kommer stalla upp henne, som hjälper mig. Någon utomstående tar jag nog inte in igen. :o
 
Sv: Där fick jag

Absolut, det har jag även talat om för fodervärden.
Vet ska besiktiga och behandla det som behövs idag.
 
Sv: Där fick jag

Håller med Dig fullt ut där! Om plånboken inte räcker till, ska man inte ha häst! Så enkelt är det! Att dra in på tex skoning är inte rätt mot hästen! Av flera skäl än vad jag ids gå in på här.

Jag håller tummar och tår för att din häst kommer hem och snart är i gott skick igen! :bump:
 
Sv: Där fick jag

TS: jag hoppas det löser sig för dig och att din häst mår bättre snart!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Där fick jag

Nu var väl det inte anledningen dom gav, utan dom hade skaffat någon hovslagare (som absolut inte ville bli kallad för just hovslagare) som körde barfotaprincip, att alla hästar kan gå barfota refererat till vildhästar och westernhästar i USA (jag har ingen westernhäst). Att vi har ett annat klimat i Sverige, framavlade hästar där fokus kanske inte varit på hovkvalite i första hand, hästen har varit skodd i arton år och dessutom ska hopptränas/tävlas tycker jag är fog nog för att inte göra det. Jag visste att hästen gått barfota ett par veckor, men trodde det handlade om att det varit för att hon gått på bete.

Sen om det är den egentliga anledningen kan man ju fundera på.
 
Sv: Där fick jag

Troligtvis kommer hästen hem vid månadsskiftet.
Vet var ute idag och konstaterade en mild korsförlamning och behandlade. Equiterapeut är bokad tills på måndag, men jag är osäker och kommer troligtvis att avboka. Fodervärden (som inte betalar) tycker absolut att han ska komma, men en häst som är nybehandlad och dessutom fått smärtstillande vill jag nog inte sätta någon att knäcka och massera på ännu.

Himla skönt att det bara var det i alla fall :) Och himla tur att det inte blivit värre med tanke på hur lång tid som gått utan att fodervärden agerat. Nu blir det till att sälja lite hästutrustning (jag behöver faktiskt inte över femtio täcken och över trettio träns), känns lite sunkigt att sälja av lite av aktierna i dagens läge :angel:.
 
Sv: Där fick jag

Usch vad tråkigt. :(
Men kontraktet säger alltså att fodervärden ska stå för veterinärkostnader? Var lite oklart ...
Hoppas hon kryar på sig, men det kan ju ta ett tag med äldre hästar.
 
Sv: Där fick jag

Jag har inga bra råd, hoppas bara de löser sig till de bästa för både dig o din häst!
 
Sv: Där fick jag

Ja, kontraktet säger klart och tydligt att fodervärden står för veterinärkostnader. Dessutom säger det att jag har rätt att häva kontraktet med omedelbar verkan ifall fodervärden bryter emot det. Tyvärr är ju en transport det sista hästen bör utsättas för i dagsläget, så jag får avvakta en två veckor med att hämta hem henne. Eller om fodervärden kör hem henne, då det är vad kontraktet säger. Dock är det inget jag räknar med.
 
Sv: Där fick jag

Usch din stackare, det är alltid jobbigt när det strular. När jag hämtade hem min häst jag hade utlånad för att jag tyckte inte fodervärden följt vad vi kommit överens om (d.v.s. hon red inte, det var mycket som lixom inte stämde i vad hon berättade o.s.v. + att det första hästen gjorde när jag hälsade på var att hugga mig i handen - då skulle han bara hem för han var inte en sån häst!) hade vi en månads uppsägning och vi valde att hämta hem honom själva för det kändes bättre, ville inte att hon skulle veta vart vi stod, men då sista månaden så sket hon i honom totalt... :crazy: Han skulle lämnats nyskodd och var knappast skodd nyligen, han hade bara gått i hagen en månad o.s.v., det var mycket hon helt enkelt inte gjorde och vi fick vaccinera om honom för det hade inte heller gjorts som det skulle. Det var bara sjukt irriterande, förstår att du inte vill transportera hem den om den har ont. Sen hade jag väl fodervärden från helvetet också men men.
Skönt att det ändå gick att lösa o.s.v., man vill ju att ens ögonstenar har det bra!
 
Sv: Där fick jag

Ja vaccinera om får jag också göra, för det är inte heller gjort. Fast där får jag ta på mig lite av skulden själv också. Hästen var nyvaccinerad när den åkte, så dom visste att dom nästan hade ett år på sig. Sedan tog inte jag upp ämnet när det gått ett år, fanns annat att tänka på med nykläckt bebis.

Hur gick det med hästen efter att du fick hem den sen? Det verkar finnas folk för allt...
 
Sv: Där fick jag

kräv att hon ska betala annars får du väl stämma henne... det är en sån självklarhet, nu ska du inte vara för snäll ;)
 
Sv: Där fick jag

Absolut inte. Jag kommer fakturera henne för dessa kostnader, och betalar hon inte så får ärendet gå vidare till kronofogden.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: nexxa
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 632
Senast: Hoarfrost
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 002
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 870
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp