Bukefalos 28 år!

Där fick jag

Sv: Där fick jag

superduper, han blev sig själv på två sekunder, hittade nya ägare via buke som var helt suveräna! tyvärr skadade han förstärkningsbandet höger fram i hagen så han var ståendes på box länge och tappade musklerna så hans KS kom fram och då blev det en ond cirkel då det inte gick att sätta igång honom utan att något av det onda kom fram så han fick tas bort, vilket ju var det enda rätta. så det var ju sorgligt hursomhaver men jag vet att han hamnade på ett toppenställe hos de nya ägarna och hagskador händer ju tyvärr vem som helst.
 
Sv: Där fick jag

Ja lille Ubble var min älskling långt om länge, tyvärr slutade det ju olyckligt men som sagt, det är en sån sak ingen kan förutse det var ju enbart otur. Men jag vet att jag hittade helt rätt människor till honom i slutändan som månade om honom först och främst och det är ju det viktigaste!
 
Sv: Där fick jag

*delvis kl*

Det här blir bara roligare och roligare...
Har sett mitt kontrakt nu, och det är giltligt. Datum på det stället är inte iskrivet, men viss text överstruken, vilket betyder att kontraktet är giltligt från påskrivningsdatum och tillsvidare (tills det sägs upp) enl någon som kan detta.
Fv kontrakt däremot saknar den överstrykningen, hursomhelst finns det två orginal, även om de ser olika ut och och i sådana fall blir två olika kontrakt. Dock är jag långt ifrån säker på att fv's kontrakt anses ogiltligt ändå.

Hur som helst så fick jag hem provsvar idag, med lite ordinationer (och en nätt liten summa :P) och ringde fodervärd för att tala om vad som stod. Detta visste hon dock, då h*n hade fått provsvaren h*n med. Hur som helst, så berättar jag att den stallplats jag skulle till idag inte blev av, men jag har ett par andra på G och att hästen nog får åka hem i månadsskiftet (jag bor numera på södra sidan stan, där jag inte alls har lika mycket stallkontakter, i värsta fall får hon stå på norra sidan). Fv i sin tur berättade att h*n letar ny foderhäst, men inte har hittat någon, och att det likaväl kan bli imorgon som om två månader. Jag berättade att jag hur som helst vill ha hem henne i månadsskiftet och att enl kontraktet så är fv ansvarig för att hästen kommer tillbaka. Fv anser inte att hennes kontrakt är giltligt och vill inte göra detta. Jag berättar att jag i så fall hämtar hem hästen själv och fakturerar henne för den kostnaden sedan. Fv tycker vi ska åka halva vägen var, och lasta om hästen halvvägs. Detta är inte okej för mig. Jag kommer dels inte hämta hästen personligen, eftersom jag inte har en bil, utan i så fall får hon åka med en transportfirma. Dels så är transport något man ska undvika vid korsförlamning, därför har hon inte fått åka hem på en gång, och dels så blir det ett extra stessmoment att lasta om hästen på en okänd plats. Ska detta dessutom ske av en transportör som inte har några exakta tider, finns risken att hästen får stå och vänta halvvägs hem i en transport på en annan transport. Det vill jag inte utsätta hästen för. Dessutom handlar det inte om någon enormt lång stäcka (mindre än 20 mil mellan mig och fv).

Fv är dessutom upprörd över att jag vill ha hem hästen i månadsskiftet. Fv hyrde en gård vid förra månadsskiftet där hon har min häst och en väninna till henne har sin häst. Väninnans häst blir då ensam. Jag har ingen som helst lust att ha kvar hästen hos fv längre än nödvändigt (särskilt inte två månader!), inte ens av den anledningen. Fv eller väninnan får i så fall låna en häst av vänner eller dyl för att lösa problemet. Jag har en klausul i kontraktet som ger mig rätt att häva det utan uppsägningstid ifall fodervärden missköter hästen. Det anser jag inte att det råder någon tvekan om i detta fall, även om hästen innan detta har haft det bra. Fv försöker dessutom hävda att kontraktet är ogiltligt, och i så fall har jag defenitivt inga som helst skyldigheter till någon uppsägningstid.



Nu har jag hunnit prata med fv igen, sen jag skrev, men inte hann posta det sista. Hästen kommer hem runt månadsskiftet om hon inte skulle bli sämre, men det går åt rätt håll nu.
 
Sv: Där fick jag

Men så rörigt. Vad vill fv egentligen? Ha kvar hästen eller bli av med den snarast?

Oavsett vad som är struket eller inte i kontraktet är det ju giltigt i någon form, eftersom hästen de facto varit ute på foder och ni skrivit under kontraktet. Vad är det egentligen som kan skilja mellan de olika kontrakten? Uppsägningstiden? Löptiden för kontraktet?

HELA kontraktet blir ju inte ogiltigt för att det finns vissa tolkningssvårigheter i en klausul. Det gäller ju att reda ut vad som gäller i det fall det är oklart.
 
Sv: Där fick jag

kl - Ja, dessa historier om fodervärdar, och jag har varit där också. Kommer aldrig att låna ut nån häst igen på foder. Lånade ut dotterns ponny då hon var ute och reste ett halvår, så att hon inte bara skulle gå och skrota i ett halvår, men med facit i hand hade det varit bättre:crazy:

Hon kom hem full med mask, mager, med skor som förmodligen hade gått minst 12 veckor, enligt hovslagaren.Då hade vi ändå varit och hälsat på ponnyn 1 ½ månad tidigare, och då såg hon ok ut, om än lite omusklad. Men det hade vi inte räknat med annat då det var en rätt liten tjej som red.

Men vi hade ju kontrakt på ett halvår, för tanken är att ponnyn ska säljas, så det var bara att börja om. Avmaska, fodra, börja rida försiktigt, få upp kondition och styrka igen. Nu har det gått nästan tre månader, och hon börjar se vettig ut igen, men det tar tid!

Men - det finns bra fodervärdar också, det vet jag, och det var därför vi faktiskt vågade låna ut ponnyn, men vi träffade tyvärr på fel sort:(
 
Sv: Där fick jag

Ja, vi pratade rätt mycket om det när jag var nere och fv är förtjust i hästen och vill ha kvar den. Men samtidigt vill hon kunna träna och tävla hoppning. Och efter korsförlamningen nu måste hästen kanske vila i sex veckor och då kan inte fodervärden ens rida på sex veckor. Det uttalandet från fv fick mig att rysa lite. Jag vet faktiskt inte om fv ändå vill ha kvar hästen, det är nog mycket möjligt. Jag vill hur som ha hem hästen, helst igår.

I fv kontrakt så står det (nu kanske jag inte citerar exakt ordagrant) "Kontraktet gäller från den ___ och tillsvidare". Det står alltså bara ___ och inget datum. Datum för prövotiden står och även datum för dagen kontraktet skrevs på. I mitt kontrakt står det "Kontraktet gäller tillsvidare". Jag tror dessutom det står att kontraktet måste sägas upp skriftligt för att kunna avbrytas någonstans i det (fick mitt kontrakt uppläst för mig över telefon, och sagt att det är inga konstigheter i det).

Fv berättade för mig igår att om hästen hade blivit sjuk om två månader istället för nu så hade det inte varit några problem. Dom har tydligen fått lägga fem månadshyror i förskott på gården dom hyrt, och har ont om pengar. Jag tycker inte att det är mitt problem faktiskt, och inget som ska gå ut över min häst. Att ordna avbetalning med kliniken är ingen omöjlighet. Har dom pengar om två månader borde det i så fall inte vara några problem att betala tillbaka till mig.

Sedan fastnade vi i en annan jobbig diskussion. Innan fv ringde och berättade att hästen var dålig, och vi pratades vid berättade fv att hästen går barfota. Jag sa att det var inga problem, jag har dragit av skorna när hon gått på bete, och sa att hon fick hålla lite koll om hon red ifall hästen blev öm.
När jag sedan kommer ner ser jag att hästen är rätt mycket högre i trakterna på innersidan av h f. Detta är inget ovanligt, utan hästen växer så i den hoven, men jag frågade fv hur länge sedan det var hovslagaren var ute, just för att se ifall hovslagaren hade koll på att hon växte så. Fv visste då inte exakt, utan ropade på sin väninna och frågade. Det var då ett tag sedan och hovslagare hade koll på hur hoven såg ut. Väninnan frågade mig om fv berättat för mig om barfotametoden. Nej svarade jag. Då undrade väninnan vad jag var för ägare som kommer ner och inte ens ser att hästen är oskodd. Jag förklarade att jag visste att hästen var barfota för tillfället, men att vi inte diskuterat att hon skulle fortsätta barfota. Fick då en lång föreläsning om hur bra barfotaprincipen är, och hur dåligt det är att sko. Tjabblade inte emot så mycket, utan visste redan vid det här laget att jag tänkte plocka hem hästen, så det spelade inte så stor roll vad hon ansåg.

När fv igår berättade om hur mycket pengar dom varit tvugna och lägga ut på hyror berättade fv även att hovslagaren skulle komma om någon vecka och där skulle en 500.- till ryka. Efter vårat samtal kommer jag på detta, skickar ett sms (dumt, skulle ha ringt) och ber helt vänligt fv att se till att hovslagaren inte verkar så mycket, då jag tänker sko hästen när hon kommer hem.
Får ett svar där hon undrar varför jag ska sko henne igen. Säger att jag inte verkar veta mycket om barfota hästar. Att skor tar bort känseln i hästens hovar och ben. Samt att jag inte skulle ta illa upp.
Svär lite för mig själv, innan jag artigt talar om att jag inte är emot barfotahästar, men att jag inte vill att den här hästen ska gå barfota för att jag dels vill kunna brodda henne och dels för att jag tycker inte man låter en 18-årig häst (som dessutom precis haft korsförlamning) gå igenom hela barfotaprocessen som innebär en hel del ömmande och spänningar i kroppen.
"Broddas kan hon ändå eftersom hon kommer ha boots under ridning".
Då gick jag i taket. Det är min häst, det är mitt ansvar och det är mitt beslut. Även om fv hade haft kvar hästen så hade jag inte godkänt att hon ska tränas och tävlas barfota. Och att få ett sådant sms där fv uppenbarligen utgick från att hästen skulle fortsätta gå barfota eftersom hon tyckte det, fick mig att tacka gud för att hästen redan ska komma hem. Konversationen fortsatte en stund tills fv sista argument om att vildhästar klarar sig oskodda kom och jag förklarade för fv att de hästarna som levde vilda i norden, isis, nordis, russ etc ofta har bra hårda hovar och klarar underlaget här, men framavlade tävlingshästar är avlade på prestation och inte hovkvalite och förklarade en gång för alla att jag inte är intresserad av att ha MIN häst barfota.

Åh, vad jag vill att hästen ska vara hemma nu!
 
Sv: Där fick jag

Fy :(
Jag kan nog faktiskt tänka mig att låna ut en häst igen (dock inte denna), men då får hästen stå kvar i mitt stall (eller inackorderad i närheten om jag inte skulle ha hästarna hemma).
 
Sv: Där fick jag

Vet inte vad jag ska säga men jag lider verkligen med dig, det är inte roligt när det bara blir så mycket strul hela tiden! Tycker dessutom att fv i denna aspekt ändå borde kunna tänka på hästens bästa i o m transport - det är något jag tycker är så jävla sniket i många fall, fv som blir sur för att något inte går som planerat och blir väldigt osamarbetsvillig. Riktigt tjurigt, är man hästmänniska så ser man till att göra det bästa för hästen, oavsett!
 
Sv: Där fick jag

Jag utgår från att kontraktet är underskrivet med datum och ort (längst ner) och då finns det absolut ingen anledning att tolka på annat sätt än att kontraktet gäller tills vidare och med alla klausulerna så som skrivits. Vilket trams!

Självklart ska hästen inte gå oskodd om hon inte är lämpad för det, det är bara okunniga människor som inte kan se till individen. Förstår att du går i taket, det är enligt mitt tycke extremt olämpligt att ha en korsförlamningshäst barfota om den inte är helt bekväm med det i alla lägen. Man vill ju UNDVIKA spänning i hästen, och just därför vill man ju inte (som fv beskriver det) ha "full känsel" i fötterna.

Verkligen okunnig och naiv fv, jag förstår dina bekymmer.
 
Sv: Där fick jag

Vilken otrevlig historia, tyvärr inte allt för ovanlig! Dessvärre är det oftast människor som avsaknar kapital som lånar hästar. Min teori är att det då slutar med en historia som din när hästen skadar sig. Mentaliteten brukar vara att det är kul tills hästen gör sig illa, det är ju då smidigt att bara lämna tillbaka och hävda på div kontraktsbrott.

Det du kan göra nu är att ta hem hästen fortast möjligt och fakturera kostnaderna på fodervärden. Betalar hon inte så skicka iväg direkt till kronofogden.
 
Sv: Där fick jag

Precis. Har man satt sig i en sits där man inte har några extra pengar under en tid, så ser man till att lösa det om det behövs. Fv berättade att dom skulle få förskott på sambons lön så att dom skulle kunna bygga klart stallet. Jaha? Hade dom inte kunnat använda dom pengarna till att få hästen frisk? Och dessutom ringt både mig och vet redan när hästen började bli dålig. Inte fyra veckor senare!
 
Sv: Där fick jag

Jajamensan, det är det.

Det är liksom hela det här köret med "naturligt hästliv" med lösdrift och barfota, utan en tanke på hästen som individ.
 
Sv: Där fick jag

Självklart ska jag göra det, men hoppas att det är som hon säger, att pengar finns om två månader, och fogden inte behöver bli inblandad. Annars får den bli det ändå.
Tyvärr kan jag inte ta hem hästen idag, då hon inte är i skick att åka transport, men hoppas att hon är det om någon vecka.

Jag sitter själv inte i en sits där jag egentligen har råd med henne, men jag anser att det är min förbaskade skyldighet att se till att hon får det så bra som möjligt, och med tanke på den här historien, så kommer jag inte låna ut henne till någon annan. Jag har visserligen en rätt fet buffert, som tyvärr är uppbunden i aktier, och som det ser ut idag, drar jag mig för att sälja av något, men behövs det, så behövs det. Istället säljer jag av lite av de miljoner hästgrejer jag har och lägger upp som kontantbuffert. Vi har även räknat på den måntliga kostnaden och även om vi klarar den med våra vanliga inkomster, så har vi beslutat att plocka in lite extra genom att hyra ut ett rum. På så sätt kan vi även bygga på kontantbufferten.
 
Sv: Där fick jag

Skönt att läsa om någon som ser det som sin skyldighet att hästen har det bra osv =). Hoppas på att hästen snart står hemma i ditt stall och att ekonomin går ihop sig

Mvh
 
Sv: Där fick jag

Ja, jag vill bara ha slut på den här mardrömmen. Fick ett sms från fv idag där hon frågade vad det är för sjukdom min häst har i hovarna och varför jag inte berättat detta för henne? Jag tänkte genast att nu har den här barfotaprincipen slagit slint och gjort hästen dålig i hovarna också, men var upptagen för tillfället och tänkte ringa upp när jag var klar, ca tio minuter senare. Under tiden hinner jag få två sms till. Ett som säger att hon skickat fel och ett där fv ber att få veta vad det är för annons jag lagt ut på hästn*t .
Jag börjar undra vad det är som händer då hästen dels inte har någon hovsjukdom och defenitivt inte ligger ute på annons. Fv svarar att hon hittat en annons som lät väldigt lik min häst, men nu upptäckt att det är en annan häst på bilden i annonsen (som inte i närheten är lik min häst i färg eller tecken). Hon berättar att hon kände sig kränkt av annonsen och säger att min häst aldrig kommer kunna tränas och inte heller ridas på ett halv år.

Jag börjar se rött nu. Hästen har haft en mild form av korsförlaming och kommer ridas igång lugnt om ett par veckor. Hästen kommer troligtvis att bli helt återställd och träning och tävling är inget hinder för en häst som ändå är så fräsch som hon är för sin ålder, även om jag inte har några tävlingsplaner med henne. Var dessutom tvungen att leta upp annonsen när jag kom hem för att se vad det var som var så kränkande och varför hon trodde det var min häst.

Hittade den tror jag, hoppas att det inte gör något att jag saxar in den
"Trevlig sällskapshäst utlånas!
Har ett fantastiskt hoppsto som skadat sig allvarligt under sommaren. Hon kommer inte att kunna tränas längre och därför ska hon ev. sättas i avel. Hon är väldigt snäll, artig och lugn. En stabil rejäl lady som är både intelligent, känslig och godmodig. Snäll och försynt mot andra hästar. Positivt humör som ofta smittar av sig. Gillar att ta det lugnt i hagen (för det mesta), men är ändå energisk. Älskar mat och att bli kliad. Hon behöver ett 5+ hem med mycket bra stora hagar, bete, stor box med fönster och välordnat stall med bra luft. Hon behöver noggrannhet, rutiner och omtanke. Ibland tålamod förstås, för hon är med på det mesta om man bara är lugn och glad. Hårda ord däremot glömmer hon inte. Hon vill nämligen vara till lags. Hovvården är lite extra viktig för det är där skadan sitter och därför är det också viktigt med tjockt underlag i box och bra mark i hage. Hon ska absolut inte ridas, i alla fall inte de första 6 månaderna. Utlånas/leasas till någon som kan erbjuda ett litet himmelrike för denna ängel. "

Min häst är inte snäll och försynt mot andra hästar, gillar inte att ta det lugnt i hagen och har inga problem med hovarna. Annonsören har samma förnamn som mig, men annan e-post och annat telefon nr. Dessutom bor annonsören i andra änden av landet. Vad som skulle vara kränkande om det hade varit min häst vet jag inte riktigt.

Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt, vill väl bara prata av mig lite. Jag blir mer och mer mörkrädd och hoppas hästen är tillräcklingt frisk för en transport snart.
 
Sv: Där fick jag

Hej!

Gud så hemskt! Vilken människa du lyckats hitta!

Det känns verkligen som att min tanke att eventuellt läna ut på foder blir mer och mer avlägsen. Min häst ska bo hos mej.. Och inte hos någon som bangar så fort häst inte mår bra!
Läskigt!

/ Lavinia
 
Sv: Där fick jag

Men det här verkar ju helt galet.
Jag har läst tråden och det blir ju bara värre och värre. Jag hoppas att du snart kan hämta hem pålle.

Jag hoppas att du får hem hästen snarast så att både du och hästen kan andas ut! :)
 
Sv: Där fick jag

Jösses alltså vilket folk som finns! :eek:

För det första förstår jag inte folk som tar sig an foderhästar och inte sköter dem, det är respektlöst (och vårdslöst!) både mot häst och människor :mad:
Om man anser att det är så svårt att följa vad en annan människa (som i regel haft hästen under lång tid) anser passa hästen bäst så får man väl skaffa egen (eller helst låta bli).

När jag har haft foderhäst har jag satt ett stort värde på att både häst och ägare ska trivas med vad jag gör, tycker det är jätteviktigt med god kontakt! Om man nu anser att något skulle passa hästen bättre är det ju inte så svårt att diskutera för och nackdelar med att göra på ett annat sätt?
Nä nu ska jag inte diskutera detta mer, blir så himla upprörd över vad vissa folk tar sig till! Dessutom sabbar de för oss som faktiskt är seriösa :(

För det andra så vad är det för människa som berättar för dig vad du ska göra med din häst! :eek: helt otroligt.

Hoppas du får hem din pålla snart och att hon repar sig fort!
 
Sv: Där fick jag

Shit!:eek: Lider med dig:( Skickar en drös med styrkekramar!:bump:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 147
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 676
Senast: lizzie
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 192
Senast: BornAgain
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 318
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp