Bukefalos 28 år!

Där fick jag

Sv: Där fick jag

Men herregud :O

Att det ens finns sånna människor!! Man blir ju helt matt ju.

Följer tråden nooga och hoppas på ett lyckligt slut

Monna
 
Sv: Där fick jag

Man kan inte lita på folk.

Vänner till mig lämnade iväg sin häst på "tillridning" det var en tjej som skulle ha hästen och tävla den upp den i klasserna så att den gick bättre att sälja sedan.
Hästen skickades iväg, otroligt välriden, mycket lydig, välutbildad. Välvårdad, vältrimmad - i toppskick utan ett uns fett på kroppen, bara muskler och en skinande päls, man och svans.

Tillbaka fick de en häst som hade diverse krämpor, hovarna i uruselt skick, var och sår över på div. ställen för att den kliat sönder sig själv, utrustningen skall vi inte tala om, otroligt vidrigt
smutsigt, bettet var nästan svart av skit. Hästen kan inte gå på tygeln ordentligt längre, kryper bakom handen och är stel. Inga muskler kvar.

Och - Mina vänner betalade för det här.


Jag önskar dig lycka till.
 
Sv: Där fick jag

Lavinia -> Ja, ha kvar hästen hemma! ;)

Angelwings -> Ja faktiskt. Först tyckte jag ändå att fodervärden månade om hästen, men lite klumpigt satt sig i en sits utan pengar och var jätteledsen för det. Men jag börjar tappa det intrycket mer och mer...

Grena83 -> Ja, jag blir också jätteupprörd! Det är MIN häst och MITT beslut hurvida den ska skos eller lånas ut igen.

maria-mp -> Tack, dom behövs :bump:

Monna -> Ja, det måtte det bli! Det är rätt bra att jag är så arg, för det ger mig en massa jävlar annama, även om sambon kanske får ta en hel del smällar för saker han inte gjort :o:angel:

IronWill -> Tack. Hjälp, ja jag undrar om inte hästvärlden är den värld där det finns flest skojare. Ordet hästskojare finns ju av en anledning :angel:
 
Sv: Där fick jag

Om man misstänker korsförlamning, varför har man inte tagit ut veterinär på en gång är min fråga? Det är endast med veterinärs hjälp man kan få veta "graden" på korsförlamningen och vad jag kan läsa mig till så är hästen fortfarande stapplig, eller värre, sedan första upptäckten?
Bara där brister ju omvårdnaden.
Satte man in nåt vid första upptäckten på eget bevåg?
Här har man låtit hästen gå en tid med detta vilket innebär längre vila och mer nedbrutna muskler än vad som hade behövts.

Är man fodervärd så har man också ansvar för vad som händer hästen under tiden, också kostnadsmässigt, om man inte skrivit in något i kontraktet.
Det finns en speciell punkt för detta i de färdiga kontrakt man kan köpa, hyresavtal.

Nu gör du som du vill men jag anser att det är fodervärden som ska stå för hela kostnaden och du gör rätt i att skicka räkningen vidare.
 
Sv: Där fick jag

Ni har inte skrivit i kontraktet om att hästen ska återlämnas i samma skick som den åkte i?

Det är väldigt tråkigt när sånt här händer!
 
Sv: Där fick jag

Tänk vilken tur jag har haft med min fodervärd! Alltför bra tur-hon vill ha kvar min Hannie för alltid så risken är stor att hon köper henne i slutet av september:eek: Vi skrev nämligen så i kontraktet att hon skulle få köpa henne om allt gick bra,å de har det verkligen gjort,de passar varandra som handen i handsken.
Tråkigt att läsa om alla som missköter det förtroende man som ägare ger när man lånar ut ett djur till någon annan, det gör en mörkrädd!
Lycka till med din pålla o hoppas att du får hem henne snart. /L
 
Sv: Där fick jag

Svarar er allal.

Självklart står det i kontraktet att hästen ska återlämnas i samma skick, hästen blev även besiktigad i samband med utlåningen.

Jag vill ha hem hästen till helgen. Fv anser att hennes väninnas häst inte kan gå själv och fv ska provrida en ny häst på söndag och kan höra av sig efter det. Inte okej för mig, för då går en vecka till. Att väninnans häst blir själv är inte mitt problem, det får dom själva lösa. Fv kan köra hem hästen men vill att jag betalar hälften av bensinpengarna. Jag vägrar med svaret att jag lutar mig mot kontraktet. "Men det gör inte jag" är det svar jag får.
En liten lustig anekdot i denna konversation är att fv berättar för mig hur hon inte lyckats sälja sin lägenhet ännu och måste betala 5000.-/mån för den. Jag undrar varför hon inte hyr ut den under tiden. Får till svar att hon, i samråd med en familjemedlem, valt att inte hyra ut den för att det finns hyresgäster som smiter från hyran och då får hon betala i alla fall.
Jag drar starka paralleller till våran situation. Hon "hyr" min häst mot omkostnader, men smiter nu från betalningen :smirk:.

Efter samtalet fick jag ett sms där hon sa att hon kör hem hästen i helgen om jag betalar transporthyran (300.-). Jag svarade inte, utan överväger saken. Jag vill verkligen inte ge mig, men samtidigt vill jag ha hem hästen. Alternativet är att skicka en lastbil efter henne, och ta kostnaden själv för stunden och fakturera även den på henne sedan. Får senare ett sms om att fv anser detta vara bästa lösningen och att efter det behöver vi aldrig prata med varandra igen (vilket vi lär göra, eftersom hon är skyldig mig pengar).

Jag överväger starkt att ge henne 300 spänn, det är en småsumma.
Hjälp mig. Råd?
 
Sv: Där fick jag

Svårt läge det där. Jag förstår att det är surt att behöva ge henne ett öre om det står i kontraktet att hon ska lämna tillbaka. Men samtidigt, det måste ju vara skönt för dig och pålle att han får komma hem snarast.

Du skulle ju kunna fula dig tillbaka och säga att hon får pengarna när hon kommer med hästen och sen när du fått hästen tillbaka bara säga att du ändrat dig och inte vill betala...What goes around comes around.
Fast man ska inte vara så där elak förstås...Men jag hade varit bra sugen om jag vore du. :devil:
 
Sv: Där fick jag

Att folk bara orkar...och att folk kan bli som förbytta, jag blir alldeles matt...

jag skulle betalat 300 kr för att få hem hästen, sen hade jag skickat faktura på resterande pengar hon var skyldig omgående!
Är som du säger, att hennes väninnas häst blir ensam är inte ditt problem.
Hon har satt sig i en sits som hon själv får reda ut, så är det när man är vuxen.

Håller tummen att din häst snart är hemma hos dig!!
 
Sv: Där fick jag

Du skulle ju kunna fula dig tillbaka och säga att hon får pengarna när hon kommer med hästen och sen när du fått hästen tillbaka bara säga att du ändrat dig och inte vill betala...What goes around comes around.
Fast man ska inte vara så där elak förstås...Men jag hade varit bra sugen om jag vore du. :devil:


ha haaaa vad skönt!! ska och ska, ibland ska man vara PRECIS sådär elak, what goes around comes around, payback is a bitch ;-)
 
Sv: Där fick jag

Dom har tydligen fått lägga fem månadshyror i förskott på gården dom hyrt, och har ont om pengar. Jag tycker inte att det är mitt problem faktiskt, och inget som ska gå ut över min häst. Att ordna avbetalning med kliniken är ingen omöjlighet.
Det är verkligen inte ditt problem och hästen ska inte behöva lida för det! :mad: Kliniker jag vart på har kunnat ge delbetalning utan problem, trots att jag har en anmärkning! Sånt går alltid att lösa.

När fv igår berättade om hur mycket pengar dom varit tvugna och lägga ut på hyror berättade fv även att hovslagaren skulle komma om någon vecka och där skulle en 500.- till ryka.
Återigen inte ditt problem. Hästar kostar :crazy: Det visste hon väl?

Får ett svar där hon undrar varför jag ska sko henne igen. Säger att jag inte verkar veta mycket om barfota hästar. Att skor tar bort känseln i hästens hovar och ben. Samt att jag inte skulle ta illa upp.
"Broddas kan hon ändå eftersom hon kommer ha boots under ridning".
sista argument om att vildhästar klarar sig oskodd
Men hjälp! :crazy: Jag hade blivit rosenrasande! Jag förespråkar gärna barfota (dock ej strasser) MEN inte på hästar som haft skor hela livet! Det blir sällan bra. Min nordsvensk måste ha skor fram annars ömmar hon, och då får hon det. Har jag unghäst får de gå barfota så länge de kan men så fort jag märker något får de skor. Och som du svarade så är ju dagens tävlingshästar avlade på ett annat vis och har oftast inte de hovar som kan behövas för att gå barfota. I fodervärdens fall handlar det nog bara om snålhet!

Och om skor nu tar bort känsel i hovar och ben så undrar jag hur det går för alla framgångsrika tävlingshästar, som oftast har skor, de kan ju inte känna sina ben? :rofl:

Fv anser att hennes väninnas häst inte kan gå själv och fv ska provrida en ny häst på söndag och kan höra av sig efter det.
Inte ditt problem. Se till att få hem hästen.

Ska hon ha en ny häst!? Hur ska hon ha råd med det? Jag skulle luskat fram vad ägaren till den hästen heter och varnat henne/honom faktiskt. Så får hen ta ställning till sen om hen vill låna ut hästen till en sån person.
 
Sv: Där fick jag

Jag tycker det är självklart att man tar ut veterinär till sin häst, även om det "bara" är en foderhäst.

Min nya häst (foder) har det ploppat upp diverse småsaker på. (mugg med lite svullnad, känslig mot insekter, ett ödem osv)
Idag kommer veterinären och fixar och det kostar nog några 1000lappar.
Det är liksom inget att diskutera.
För mig kommer hästarna i första hand, kosta vad det kosta vill.


Det är synd att fodervärdar får dåligt rykte eftersom det finns många bra också. Å andra sidan kanske folk blir lite försiktigare och kollar upp fodervärden noggrant innan utlåning av hästen, vilket är bra!
 
Sv: Där fick jag

300:- och sen är hästen hemma, det hade jag betalat. Men inte förrän hon kommer med hästen - med tanke på allt fv pysslat med skulle jag oroa mig för att hon skulle ringa och säga att hon inte kan komma pga blalabla...

Det är vidrigt hur folk kan förändras, och att låta djuren lida för det.
Spö skulle de ha :devil:
 
Sv: Där fick jag

Pynta de 300 kr, sammanställ en faktura med övriga kostnader och lägg snyggt och prydligt på de 300 kr för transporthyran eftersom detta är en utgift hon enligt kontraktet ska stå för.
 
Sv: Där fick jag

kl - Vår fodervärd stod för hemtransporten, Stockholm - Halland, men lyckades få tag på nån som varit på Täby och tävlat, som tog med vår ponny i sin tvåhästars lastbil. Allt gick bra, men jag undrar hur det hade sett ut med försäkringar och sånt om något hade hänt? När hon sa att hon ordnat med transport trodde jag det var en "riktigt" hästtransportör.

Till TS jag hade nog betalat de 300 och varit glad att få hem hästen. Men eftersom ni har kontrakt och hon är skyldig dig mer pengar hada jag lagt på kostnaden. Fast jag hade nog lagt det i facket "Väldigt osäkra fordringar":crazy:
 
Sv: Där fick jag

Den var ju lite rolig ;)

Hon får 300 spänn och kör hem hästen på söndag. Hon säger att hon egentligen inte har råd ändå, men hon ska ändå hämta sin nya foderhäst någonstans här i närheten.
Hur hon nu ska ha råd med den?

Lovisaeleonora-> Du verkar ha bra koll på det här. Om jag gått med på att betala den kostnaden, kan jag ändå fakturera henne för det sedan?

Har även bett om att få en kopia av hennes kontraktet, för att låta mitt ombud titta på det och tala om för henne att det är giltligt. Men det verkar inte dyka upp något...
 
Sv: Där fick jag

Ang besiktning. Är det helt kört att göra den på måndag, dvs dagen efter att hon kommer hem? Tänkte att ifall hon har någon anm, att fv i så fall inte kan ställas till svars för att hästen kan ha hunnit skada sig på 24 timmar? En besiktning vid urlastning känns väl som det bästa, men söndagstaxorna är roliga :p
 
Sv: Där fick jag

Säg inte att du tar på dig kostnaden, meddela bara att du (t ex) sätter in pengar på kontot eller what ever. Det är ett lån i dina ögon. Ett lån som möjliggör att du tar hem hästen tidigare.

Vad gäller besiktningen, visst hade det bästa varit att fv körde hästen till klinik, ni besiktigar och sedan hem till dig. Men om det inte går, får väl det nästbästa gå? Dokumentera ev. synliga skador (sår, skick etc). Påtala också ev. brister direkt. Maila över dina synpunkter till fv med ett förbehåll att du kommer kontakta henne efter att besiktning skett.

Skulle det finnas anmärkningar som inte uppkommit över en natt, ja då är det ju ändå bättre att ha besiktning ett dygn efter än inte alls.
 
Sv: Där fick jag

Jag har följt tråden lite i smyg och bara gapat :o Men detta tar priset, jag kan inte hålla käft längre. Alltså hon "har inte råd" att köra hem din häst vilket är hennes ansvar, men hon tycker du ska pröjsa, så hon samtidigt kan hämta hem en annan stackars häst. Ja herrejävlar vilket folk det finns!!! Jag hade varit sugen att använda angelwings tips och bara undra lite fint vad sjutton hon pratar om när hon vill ha 300spänn. Alltså en person som inte kan betala 300kr för en transporthyra har väl knappt råd att föda lössen på sitt huvud och definitivt ingen häst. ARGHHHHH!! >:(
 
Sv: Där fick jag

Jag har följt tråden lite i smyg och bara gapat :o Men detta tar priset, jag kan inte hålla käft längre. Alltså hon "har inte råd" att köra hem din häst vilket är hennes ansvar, men hon tycker du ska pröjsa, så hon samtidigt kan hämta hem en annan stackars häst. Ja herrejävlar vilket folk det finns!!! Jag hade varit sugen att använda angelwings tips och bara undra lite fint vad sjutton hon pratar om när hon vill ha 300spänn. Alltså en person som inte kan betala 300kr för en transporthyra har väl knappt råd att föda lössen på sitt huvud och definitivt ingen häst. ARGHHHHH!! >:(

Jag instämmer till fullo! Om hon inte ser till att transportera tillbaka din häst samt betalar det hon enligt kontraktet är skyldig till så polisanmäl henne för kontraktsbrott. Då betalar hon nog för hamnar hon i rätten så kommer hon få betala det hon är skyldig, PLUS dina advokatkostnader!
Jag måste bara få säga att folk är ta mig faan inte kloka längre, att agera schysst och korrekt, både enligt kontrakt, muntliga överenskommelser, men framförallt, att behandla andra människor som man vill bli behandlad själv.
Jag blir mörkrädd när jag hör vad folk råkar ut för och hur en del beter sig.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 145
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 675
Senast: lizzie
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 191
Senast: BornAgain
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 318
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp