Dagens träningspass!

Bowman

Trådstartare
Hej!
Gör ett försök att skaka lite liv i galoppforumet med ovan nämnda rubrik. Så ta nu chansen och berätta om något hänt på det senaste träningspasset. Det kan var något roligt, tråkigt eller spännande. Kanske har ni ridit någon ny häst ni vill berätta om?

Själv så provade jag att rida för en ny tränare idag och blev uppsatt på en treåring som verkade ganska spännande inledningsvis. Vi dansade runt på gräsmattan lite innan vi kom ut på vägen ner till banan. Och nog kändes han pigg alltid. Efter uppvärmningsvarvet så bockade han tre gånger på vägen fram till första kurvan när vi började kantra...
Ok, det här blir spännande tänkte jag och började undra om jag skulle komma helskinnad ur det hela. Men jag lyckades slappna av, manade på honom och fick upp huvudet på honom lite. Sen kändes det bättre. Ok, farten blev rätt ojämn då jag var osäker på hur fort jag skulle rida honom. Och vi red säkert överallt på banan utom framåt ibland...
Men vi gjorde våra varv och jag fick godkänt. Så nu ser jag fram mot nästa tillfälle att rida honom! :devil:

Efter några veckors uppehåll kan jag bara säga att det är hur skönt som helst att få kantra ett fullblod igen! There is nothing like riding it!

Mvh. Bowman

Ps.
Behöver jag säga att jag var rätt trött efteråt? Inte direkt efter cantern men sen i bilen på väg hem... :angel:
 
Sv: Dagens träningspass!

Jag håller på att börja rida in min lilla Donna. I går var hon ledig men i förrgår gick hon runt lite i linan. Går bra i vänster varv men höger varv är inte lika kul. Sen har vi alla småkatterna farande runt oss hela tiden..:p
 
Sv: Dagens träningspass!

För ett tag sedan tog vi hem vår häst från proffstränaren. Jag har honom i träning själv. Red "vanliga" jobb o allt frid o fröjd. Sedan skulle vi åka iväg och rida snabbjobb före start. Kan ju säga att jag hängde som en vante sista 200 och var i behov av syrgas efteråt Trodde aldrig att det skulle vara så jobbigt men det var ett tag sen man red snabbt. Hästen var knappt andfådd:angel:
 
Sv: Dagens träningspass!

I går gick longeringen bra - med sadel. Sen fick Michelle hänga på Donna i boxen men hon gled av i svängen.. Dängde upp henne igen och då gick det bra men vi stod bara still.
 
Sv: Dagens träningspass!

Måndagens canter med treåringen sitter i kroppen. Bara att erkänna att man tappar kondition fort när man inte rider varje dag. Jag kände det inte när jag red. Men efteråt... ;-)
Nu väntar ett lugnt pass i kväll på ridskolan och ett nytt pass med treåringen i morgon. Skall ut i skogen med honom. Kan säkert bli spännande...
Mvh. Bowman:angel:
 
Sv: Dagens träningspass!

Dagens träningspass blev en tur i skogen med treåringen. Inte riktigt så snabbt som i måndags men upphetsande ändå. Galopp på stigar man inte gått eller ridit på hur många år som helst blir fort spännande stigar...
Kändes tryggare att rida honom idag när jag känt lite på honom. Han tycker om att bocka då och då och går lågt med huvudet. Men han försöker inte få av en. Bara det att världen är lite spännande ibland...:p
 
Sv: Dagens träningspass!

Mmm...
De var ute och gjorde snabbjobb på Säve med Treåringen idag. Gjorde 800 på 48 sekunder. Ser fram mot att sitta upp på honom på torsdag morgon. Kan knappt vänta. Ok, blir nog bara en "tur i skogen" men ändå...:cool:
 
Sv: Dagens träningspass!

Vi har lagt sadel på vår Totte och till helgen tänkte jag hänga på honom. Han tycker inte att det är en god idé:crazy:
Lilla Girl får vänta och växa lite. Den nya danskan är dock riktigt samarbetsvillig och är med på nästan allt. Eftersom vi har en konvalecent så har jag tid för åringarna nu, på gott o ont:angel:
 
Sv: Dagens träningspass!

Totte, är det han efter Terroristen? Kan tänka mig att dom har lite egna idéer ibland... Terro har faktiskt slängt av mig en gång. Väldigt utstuderat.:mad:

Det skulle Shawdon aldrig drömma om att göra, hittills verkar det som hans uppfattningar om vad som är viktigt (äta och springa) har nedärvts.:love:
 
Sv: Dagens träningspass!

Vad kul att det går så bra. De har fått några idéer om att jag skall hjälpa till och rida in två åringar som skall sättas igång nu under hösten. Får väl se hur det kommer att gå... :angel:
 
Sv: Dagens träningspass!

Att rida in unghästar är bland det roligaste som finns bara man har en bra medhjälpare. Tar man det lugnt och försiktigt och låter bebisarna tänka över vad dom håller på med brukar det vara väldigt smärtfritt.:laugh:
 
Sv: Dagens träningspass!

Tur man har en liten och lätt dotter som är mjuk,lugn och harmonisk, till att ta hand om den biten :D Skulle en annan göra det :eek: vill inte ens tänka tanken..( stel, tung och gammal :grin: )
 
Sv: Dagens träningspass!

Javisst är Totte ett Terroristbarn:cool: Vad duktig din Donna verkar vara! Våra bebisar kanske möts på banan till nästa år:D
 
Sv: Dagens träningspass!

Girl är en dam som vet vad hon vill och inte vill. Hon har tagit sig bra i hull men är ganska liten. Vi ligger lite lågt med henne, hon går mest som barnvakt åt vår Nobileounge.
 
Sv: Dagens träningspass!

Dom behöver inte vara så stora. Titta på Northern Dancer.

Donna fick låna grannens ponnytäcke, 125 cm men det var alldeles för stort...:angel: Nu har hon ett 135 cm ylletäcke jag kört i 40° och det sitter väldigt bra. Hon är runt 143 nu och eftersom hon är sent född tror jag hon kommer att bli lika stor som sin mäktiga far, 155 cm....
 
Sv: Dagens träningspass!

Så tesen om att göra en ullpadd av ett ulltäcke stämde inte då?
:D
Blev bara några lättare joggingrundor på sandbanan runt ridhuset och en kort skogstur med Sigge idag efter tisdagens snabbjobb. Men nog kändes han pigg alltid! Fick lite goda råd om hur jag skulle hålla honom i rätt spår och inte fara runt överallt på banan. Och se det fungerade! Skönt att känna att det finns en utveckling...
Men jag var bra trött efteråt ändå. Gissa om man har full focus!
Ingen ridning i morgon men det blir nog desto mer till helgen!
Mvh. Bowman
 
Sv: Dagens träningspass!

Så tesen om att göra en ullpadd av ett ulltäcke stämde inte då?
:D

Jo, det var just vad den gjorde! Om det var en ullpadd jag hade velat ha hade jag kört täcket på 60° och sen torktumlat det! Nu var det bara ett minifullblodstäcke jag ville ha och då räckte det med 40°!:bow::bow:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 017
Senast: yamyam
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var vi med på gruppträning igen i ridhuset. Eftersom vi har kommit igång litegrann nu och hindren var ganska låga i början kändes...
Svar
2
· Visningar
627
Senast: miumiu
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 446
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
865
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp