Bukefalos 28 år!

Dagens träningspass!

Sv: Dagens träningspass!

Jag har också en bäbi som vill Leka mer era bäbisar nästa år !!

Hej från Hambo
 
Sv: Dagens träningspass!

Att rida in unghästar är bland det roligaste som finns bara man har en bra medhjälpare. Tar man det lugnt och försiktigt och låter bebisarna tänka över vad dom håller på med brukar det vara väldigt smärtfritt.:laugh:

Instämmer, är jättekul att vara med från början och se och märka deras utveckling! (Även om det också är väldigt skönt när de börjar bli lite självgående och förstå vad det handlar om ;) )
 
Sv: Dagens träningspass!

Jo, det var just vad den gjorde! Om det var en ullpadd jag hade velat ha hade jag kört täcket på 60° och sen torktumlat det! Nu var det bara ett minifullblodstäcke jag ville ha och då räckte det med 40°!:bow::bow:

Tvättråden haglar!
:rofl:

Ser ut att bli ett spännande år annars. I kungsbacka har vi tre åringar som skall börja ridas in och startas nästa år. :bump:
 
Sv: Dagens träningspass!

Har börjat rida för Mikaela Jahreskog och Lars Stelius på Hidden Farm. Men det är väl egentligen Christer Hederud som hjäpt och gett mig möjligheterna. Rider så mycket jag får möjlighet till. Har några år att rida ikapp!
:d
 
Sv: Dagens träningspass!

Jag red åt Christer någon gång på 70-talet, Noustie, det var en av Christers allra första hästar. Noustie var en sån prins, han var en gammal klasshäst som hade sålts som ridhäst efter han pensionerats. Men ridhäst var inte hans grej så han kom tillbaka till banan när han var över 10 år. Jag fick rida ett amatörlopp på honom men då halkade han tyvärr i starten och sträckte sig. En sån fin häst!:love:
 
Sv: Dagens träningspass!

Kommer ihåg Noustie! Växte upp med Prinsen. Och var även med när Christer hade Mirage...
Växte upp med hästar som Apollo, Hagalet och Friona. Var med ner till Jägersro, Klampen och Täby.
Christer var först med att sätta upp mig på en häst. Han var även med när jag störtade första gången. Ungefär en sekund senare...
:angel:
Christer var först med att åter sätta upp mig på en kapplöpningshäst i våras. Hade inte varit fem minuter i stallet. Han tittade på mig, frågade vad jag vägde och skickade sen upp mig på Flash (blev sittandes i sadeln längre denna gången). Sen var det kört. Jag visste vad jag verkligen ville göra...
:cool:
 
Sv: Dagens träningspass!

vilken rolig tråd!
Jag hade tänkt starta 4nov på täby men nu har jag varit sjuk i 2veckor och hästen har vilat helt i en vecka då jag hade feber, detta har dock gjort honom gott då han säkert har ätigt upp sig ca 50kg (ÄNTLIGEN, rädd att man ska bli anmäld för vanvård då hästkräket är mager som ett skrälle) men tyvärr kommer jag inte ha honom klar i tid för start i år. typiskt! speciellt då han var sssåååå fin på sitt sista snabbjobb, gick som en pil.
Hur gör ni med era fullblod då de magrar av som F*N till trots näst intill fri tilgång?
Vad tränar ni för att hålla er själva i form? kände igen mig på Bowman när h*n skrev att h*n höll på att dö och hästen var knappt anfådd, så känner jag mig hela tiden....
 
Sv: Dagens träningspass!

Hur gör ni med era fullblod då de magrar av som F*N till trots näst intill fri tilgång?
Vad tränar ni för att hålla er själva i form? kände igen mig på Bowman när h*n skrev att h*n höll på att dö och hästen var knappt anfådd, så känner jag mig hela tiden....

Har aldrig haft problem med magra hästar... men det kan bero på magsår? Försök med något av de olika receptfria geggor som finns. Pro Equo ska vara bra (flåt om det räknas som reklam..), fodra ofta, minst 4 gånger om dagen, använd Lucernhack i fodergivan så äter dom inte så fort.

Nu sitter jag mest i soffan och låter Michelle rida, :angel: men annars är det viktigt med allsidig träning, jogga, simma och styrketräna och om du har tid gärna lite yoga också.
 
Sv: Dagens träningspass!

Vi har haft några "matvägrare". De har jag lurat i lucern o olja blandat i deras vanliga kraftfoder.
Det svåra att hålla sig i form är väl när man inte har flera hästar att rida. Annars försöker jag ut o gå för att ha "grundorken".
Nu skall jag till Jägers och hämta en ny starthäst:love:
 
Sv: Dagens träningspass!

Vill inte riktigt avslöja hästen eftersom inga papper är skrivna ännu. Men du kan nog gissa från vilken tränare och lilla damen är nog sin pappas minsta avkomma, de andra är älgar:angel:
Know who I mean?
 
Sv: Dagens träningspass!

Noustie var en underbar häst, Carnoustie!:love: Jag älskade alla Carnoustieavkommor!

Välkommen tillbaka till den riktiga världen!

Tack, uppskattat! *ler varmt*

Prins Oliver, eller prinsen är väl den hästen jag minns bäst från den tiden. Han var ju efter Maynoustie som fick några prinsar... :)

Mvh. Bowman
 
Sv: Dagens träningspass!

Vad tränar ni för att hålla er själva i form? kände igen mig på Bowman när h*n skrev att h*n höll på att dö och hästen var knappt anfådd, så känner jag mig hela tiden....[/QUOTE]

Mmm...
Har väl en fördel att jag har en bra grundfysik och balans då jag hållt på mycket med terränglöpning, orientering och kappseglat på hög nivå. Jag behöver inte röra så mycket på mig för att komma igång. Får sällan träningsvärk...
Men då jag inte hållt på så mycket med galopphästar handlar det mer om en annan matthet jag känner i kroppen än fysisk. Är mycket adrenalin som far runt under ett pass. Man rider verkligen med hela kroppen. Från tårna ändå ut i fingerspetsarna. Och att rida en galopphäst är lite som att rida på en flaska nitroglycerin. Man kan aldrig vara helt säker uppe på hästryggen. Så för mig handlar det mycket om att slappna av och finna balansen. Och även det kan vara en ansträngning...
:angel:
Men jag tycker det är en fruktansvärt kul ansträngning!
:cool:
Mvh. Bowman
 
Sv: Dagens träningspass!

Vi har haft några "matvägrare". De har jag lurat i lucern o olja blandat i deras vanliga kraftfoder.
Det svåra att hålla sig i form är väl när man inte har flera hästar att rida. Annars försöker jag ut o gå för att ha "grundorken".
Nu skall jag till Jägers och hämta en ny starthäst:love:

Instämmer!
Min bästa träning har varit och är att rida många hästar varje dag!:love:
 
Sv: Dagens träningspass!

Dagens träningspass blev några "joggingrundor" på grusbanan i Asserdal med Sigge. Känns bra att känna att man går framåt i utvecklingen. Att man känner lite kontroll över situationen och inte bara är en ryggsäck i äggställning...
*s*
Hann med en häst till på eftermiddagen på annan ort. Det gick väl kanske inte så långsamt med den nya bekantskapen. Men hon kändes välbalanserad så det var rätt trevligt. Var bara i ena kurvan som hon bröt ut och ville hem medan jag ville fortsätta åt höger. Det blev något mitt i mellan så vi hamnade i en jordgubbsodling....
:angel:
Nåja, ingen större skada ske dd annat än kanske på en o annan planta. Höll in henne på varvet efter och då gick det som det skulle!
Mvh. Bowman
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 066
Senast: yamyam
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var vi med på gruppträning igen i ridhuset. Eftersom vi har kommit igång litegrann nu och hindren var ganska låga i början kändes...
Svar
2
· Visningar
631
Senast: miumiu
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 461
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
881
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp