Bukefalos 28 år!

Dagsrutin i erat stall.

Sv: Dagsrutin i erat stall.

Vill inte ge mer än ca halvt kg (betfor, linfrö, havre/kornkross) per gång så våra får äta kraftfoder 4 gånger per dag just nu. Annars brukar det räcka med 3 gånger när energin i höet är högre.
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Våra rutiner:

7:00 Frukost inne. Ut i hagen med hösilage. Släpper ut då hästarna ätit klart.
12:00 Hösilage i hagen
17:00Hösilage i hagen
21:00 Insläpp, kraft + Hösilage.

Alla hästar har i princip fri tillgång til hösilage men morgon och lunch kollar vi om det behöver påfyllning.

Mockar, gör iordning fodret samt sopar stallarna under dagen då hästarna är ute. Kollar igenom alla hästar dagligen, antingen i hagen eller vid kvällsfodring. Ridhästarna ryktas innan och /eller efter ridningen.
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Hästen står i ett kollektivstall.

Frukost: 7-8
Lunch: 11-13
Em: 15-17
Kväll: ca 21

Det händer att morgonen blir senare och kvällen blir ibland tidigare. Ibland glömmer någon att den har fodringen... :( Men oftast funkar det bra.

Rider och mockar gör jag inte på samma tider.
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Kl 07-11 intag för frukost. De får stå inne o käka medans vattnet byts ut o hö läggs ut i hagarna.
Är det ingen nederbörd dagtid så får de vara utan täcken.

Kl 19-23 intag för kvällsfodring. De får stå inne medans hö o vatten fylls på i hagarna.
Är det risk för nederbörd eller kraftiga minus grader så får de täcken. Sen ut igen.

Ingen skillnad helger o vardagar...
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

6.30-7.30 ut, hö
13-14 hö
20.30-22 in, kraftfoder, hö

Ibland får de extra hö vid 17-tiden.
Är det riktigt dåligt väder får de komma in tidigare och får då hälften av kvällshöet.
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Nån gång mellan 5.30-7.00 (beror på hur vi jobbar) får de frukosthö av mig eller hyresvärden

Runt 9.00 får de kraftfoder, under tiden de äter fyller man på vatten i hagen och lägger ut hö.

ca 9.30 släpps de ut i hagen av hyresvärdens fru

ca 13 får de lunchhö i hagen av frun, då kollar hon vatten osv

Jag mockar när jag kommer hem från jobbet, gör då klart allting med mat också så det bara är att släppa in dem sen.

Rider gör jag efter jobbet, nån gång vid 15 de dagar jag slutar tidigt. slutar jag sen blir det oftast ingen ridning utan markarbete eller tömkörning.

ca 16-17 får de eftermiddagshö i hagen

ca 19-20 får de komma in och äta kvällsmat

ca 22-22.30 får de nattahö och då kollar man så de har vatten osv..
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

7.30-8 morgon hö + kraft
9-9.30 täckesbyten o utsläpp

18-20 insläpp täckesbyten o kvällshö+kraft.


bal i hagen så hösilage har dom fri tillgång på!:)
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Stall med 7 boxar varav 6 används. Tre olika hästägare som hjälps åt med allt. Tiderna är ungefärliga. Var och en mockar till sina hästar oftast i samband med det arbetspasset man har. Det är alltid jag som tar in hästarna varje dag i veckan. Före jag tar in mockar jag mina tre boxar med halm som strö. Motionera mina hästar får jag snällt vänta med tills de ätit upp sin mat..

Kl. 06.30-07.30 Kraftfoder inne. Hö läggs ut i hagarna. Hästarna släpps ut när alla ätit sitt kraftfoder. De leds inte utan går lösa genom en mindre hage och en liten "gång" till sin stora skogshage. I den mindre hagen släpps hingsten ut när alla andra hamnat rätt.

Kl. 12.00-13:00 Hö i hagarna.

Klockan 17:30-18:00 Kraftfoder, betfor, morötter och hö läggs in i respektive box. Hingsten (som inte äter morötter (!) men däremot äpplen) får gå in först, därefter övriga.

Klockan 20:30-21:30. Hö. Godnatt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Lösdrift med för närvarande 7 stycken ponnyer (welsh mountain och shetland). Uppvärmt vattenkopp och viss tid även tillgång till rinnande vatten i hagen. Mysig ligghall med halm.

Klockan 07.00-08.00 Hö och morötter.

Klockan 16.30-18.00 Hö, havre och mineraler.

Kan tyckas lite med endast två fodringar per dag men vid varje höfördelning får de så pass mycket mat att de oftast står ca 4-5 timmar och knaprar på stråna.
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Vardagar när sambon jobbar & släpper ut dem:

06.00-07.00 Utsläpp, hö i hagen.
13.00 Utfodring, hö i hagen
20.00( ca) Intagning, utfodring, hö & kraftfoder.

När sambon släpper ut hästarna innan jobbet mockar jag på kvällen, när jag släpper ut hästarna föredrar jag att få det gjort på morgonen.
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Vi har automatutfodring på stallet där jag har mina hästar inackorderade, därför ser rutinerna lite annorlunda ut.

01.00-01.25: Höluckan går upp första gången. Några "utsläpp" kraftfoder.

03.00-03.25: Hö+kraftfoder.

05.00-05.25: Hö+kraftfoder.

07.00-07.25: Hö+kraftfoder.

08.00: stallpersonalen kommer, täcken på och utsläpp.

12.00: Lunchhö i hagen.

15.00: Insläpp, höautomaten öppnas samt kraftfoder.

~15.30: Jag kommer till stallet, tar av utetäcken, mockar, borstar, rider, smörjer, fyller på höautomaterna. Får betfor tillsammans med vitaminer och mineraler efter ridning.

17.00-17.25: Hö+kraft.

19.00-19.25: Hö+kraft.

21.00-21.25: Hö+kraft.

23.00-23.25: Hö+kraft.

Hästarna äter totalt 3 kg kraft per dag. Hur mycket hö dom ska ha styr man genom att reglera tiden då höluckan är öppen. Jag är såklart där längre än en och en halv timme, men hur länge jag är där är olika.
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Nu har jag letat fram lördagens iaf:

07:00 - Fodring, hösilage + kraftfoder (havre och lucern). Börja mocka.
08:00 - Släppa ut de som ska ut i hagen.
08:30 - Eventuellt sadla hästar.
11:00 - Ta in de som går ute i hagen.
11.30 - Fodra, hösilage.
12.30 - Fodra, kraftfoder - havre, lucern, betfor osv.
13.00 - Byte av personal.
13.15 - Eventuellt sadla hästar.
14.50 - Fodra, hösilage.
15.15 - Ta emot hästar.
15.30 - När de hästarna är klara så fodra havre och lucern.
17.00 - Fodra, hösilage. Stallet stängs.
Mellan 13.00 och 17.00 ska 45 höpåsar göras till den sista fodringen.
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

eget stall 3 hästar

morgon 04:45-05:15 kraftfoder täckning och ut i hagen

har en höbal ute i hagen så inge lunch

eftermiddag 17:00 kornkross och kraftfoder och ett par kg hö även intag sker vi denna tid

kväll ca 21:22 natt hö en pratstund och sedan släcks lysena

jobbar skift men oftast så mockar jag på morgonen och ridningen sker på eftermiddagen beronede på mitt jobb

samma runtiner på helgerna
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Eget stall ihop med mina föräldrar, 5 stora & 2 shettisar

06:45 Krafft Foder & hösilage ( 1,0kg till 3,5kg beroende på storlek & "matglädje")
07:45 Har hästarna ätit klart & jag har fått i mig morgonfikat.. Täcken byts, lindor tas av. Ställer ut vattenhinkar i hagarna( 2 st = 4 & 3).
08:15-09:30 Mockar, ev spånar, väger alla dessa IKEA påsar med hö (insläpp, kväll & morgon fodring.. ;))

ca 10:00-12:30 Tränar tävlingshästarna( 4 dgr /v.)
13:00 Lunchar samtliga ute med hösilage. (de som tränat får äta hösilage & krafftfoder inne & torka de dagar de tränat).

Går in å lunchar själv till kl 15.30 ca..

16:00Insläpp.. 1-3 kg Hösilage inlagt & betfor läggs i varmvatten(svält sen morgonen). Blandar i korn resp. havren med betforen. 2 av hästarna får även uppblött Lucern.

Åker hem runt 17:30 tiden..

21:00 Mamma el Pappa fodrar sista fodringen, Krafft foder & 2-4kg Hösilage. Go'Natt!
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Jag har eget stall men bor inte på stället

Ca 7.00 Kraftfoder/lusern i boxen o sen hö ute i hagen, mockning o iordningställande av foder

Ca 12.00 hö i hagen

Ca 17.00 insläpp med kraftfoder/lusern samt hö

ca 20-21 natthö (fri tillgång) tiden varierar lite eftersom det är inhyrningen som fodrar det sista ho gör när hon är klar.
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

VARDAG

05,00 utsläpp(krafft inne,hö ute)
12,00ca lunch
16,30insläpp krafft+em hö
21,00 kvälls hö

helgen ser ungefär lika ut förutom att hästarna kommer ut ca kl 8

däremellan är det mockning,hästvård,ridning mm

har eget stall med två hästar+en inhyrnings häst
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

kl

07 fodring hö + kraft
08-09 - utsläpp och samtidigt ges haghö
14-15 insläpp, fodring hö + kraft
21 fodring hö + kraft
 

Liknande trådar

Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 761
Senast: Pilot
·
Hästhantering Har precis flyttat mina 3 hästar till nytt stall. (För första gången på 14 år står mitt egna stall tomt) Jag har flyttat dem enbart...
Svar
6
· Visningar
1 458
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 509
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp