Bukefalos 28 år!

Dagsrutin i erat stall.

Sv: Dagsrutin i erat stall.

07.30: Utfodring av kraftfoder man byter täcke på de hästar som ska ha täcke ute.
När dom ätit upp detta brukar ta 15 minuter max så öppnar man upp valackhagen och sedan öppnar man boxarna till de häsatr som ska ut så går de själva ut till hagen.

Samma sak med stohagen.

Dom har hösilagebalar står ute i hagen så dom får inge i boxen på morgonen.

Sedan efter utsläppet ska man mocka 5 boxar bara välja och vraka:D
sedan skall man fylla på alla hästarnas kraftfoderhinkar med kraftfoder.
Sedan brukar jag slänga åt en tuss hö i varje box.

Sedan kommer dom in allt mellan 15-18
Den som har intag skall mocka de 5 boxar som är kvar att mocka sedan tar man in hästarna byter täcke å så
Sedan ger man halva kraftfodret bara ur hinken(andra halvan är till morgonen)
Sista man gör är att slänga åt dom hö i boxen så dom har under natten. sopar stallgången givetvis=)

Sedan har man även en städvecka där man ska städa köket samt sadelkammaren
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

07.00 - morgonfodring hö + kraft samt täckesbyte, benskydd osv.
08.30-09.00 - utsläpp
13.00 - lunch i hagen
14.00-15.00 - insläpp, ibland tidigare/senare beroende på väder
ridning därefter och sedan middagshö + kraft efter ridning
20.00-20.30 - kvällsfodring och släckt stall

står i helinackorderingsstall med 12 hästar :)
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Jobb:

07.00 Fodring m. hö samt kraftfoder
07.15 Fodrar fölen på lösdrift.
07.00-07.30 Byte av täcken, bengrejs osv. utsläpp när de käkat upp (öppnar och stänger dörren till boxarna)
10.30 Fodring m. hö samt kraftfoder
14.00 Fodring m. hö samt kraftfoder
17.00 Fodring m hö samt kraftfoder. hästarna kommer in då med och vi byter täcken och sätter på nattgrejer.
21.00 Fodring m. hö samt kraftfoder

Allt där emellan motioneras hästarna alt. går på skrittbandet osv. Ryktas, solas, får massage osv. Putsas utrustning, städas.

Sopas efter varje fodring.
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

07-09 - Kraftfoder, täckesbyten, utsläpp och hö i hagen.
12-13 - Hö
16-18 - Insläpp, täckesbyten, hö
19-20 - Kraftfoder, hö

Motion sköts oftast innan lunchhöet och mockning varierar, ibland direkt efter utsläpp och ibland innan insläpp.
Sommartid går de ute dygnet runt, stödfodras med hö och får kraftfoder inne.
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Eget stall och ser ut så här ungefär och vi är två st som har hästar där:

08.00= hippo inne, släpps ut och får hö i hagen och fri tillgång till vatten, därefter mockar den som har morgon/lunchpass,mockningen SKA vara klar innan den som släpper in på kvällen kommer.

13.30= Lunch hö i hagen, kollar vattnet i badkaret om det behövs fyllas på

19-20.00= Tas in, täckas av om dom haft täcken, ges hippo,morötter,lusern å så mycket hö att dom lämnar kvar hö tills man kommer på morgonen.Vatten finns inne i boxarna.Kollar igenom hästar,kollar vattnet i badkaret om det behövs mer.

Rider jag så rider jag antingen på förmiddagen före lunch oftast.
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

I vårt stall ser det ut såhär:

Kraftfoder mellan 7:30 och 8.

ca 8.30 utsläpp och höfodring i hagen (mycket hö)

(iaf mina hästar har hö hela dagen)

kl 17 intag och ridning (de som inte rids tas oftast in då ändå för o slippa stå ute ensamma i mörkret) här mockar jag också.

kl 18 hö + morötter i boxen

kl 19 kraftfoder och kvällshö

Helgen ser likadan ut förutom att jag mockar och rider på förmiddagen, ca kl 10.
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Jag har en egen häst gård med sju egna hästar och sju inackorderingar så här ser rutinerna ut under vinter halvåretc det är ca tider.

06:00 - Morgon fodring med hö och kraftfoder, påfyllning med vatten i hagarna.
07:30 - utsläpp.
Efter utsläpp så mockas det, gör iordning fodret.
( obs! inackorderingarna mockar själva om dom inte behöver hjälp)
ca 09:30 - Läggs det ut hö i hagarna, tar in den första hästen som ska ridas och gör iordning den.
12:00 - Lunch hö ute i hagarna plus kolla att dom har vatten.
13:15-15:00 - rider andra hästen + att min medryttare rider en av hästarna.
15:00 - lägger ut lite mer hö i hagarna.
16:00 - rider ännu än häst.
17:30 - Insläpp av hästarna, dom får kraftfoder inne.
21:00 - kvällsfodring av hö och kraft. stallet släcks och stängs för natten.
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

08.00 Fodring kraftfoder, hösilage i hagen som räcker hela dagen, byte av vatten, utsläpp
17.00 Mocka, strö, lägga in hösilage + foder
18.00 Insläpp
22.00 Kvällsfodring kraft+hösilage

Oftast mellan 18-22 sker ridning/borsta/dylikt
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Är helinackorderad i ett privatstall.

07.00 Fodring av hösilage och annat foder (kraft, havre, mineral osv.)
08.00 Täcken på, utsläpp
15-16 Insläpp + hö, täcken av
20.00 Kvällsfodring

Jag är alltid där på olika tider så jag har ingen koll på när mockning och skötsel utförs men det är i allmänhet mellan 17-21.
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

04.30 Hästarna fodras, medans dom äter går jag runt och tar tempen, lindar av, på med hagskydd och byter täcken.(är det isigt osv så broddas de på också) Tar ut hö i hagarna och vatten hinkar.

05.00 Tar ut hästarna

05.15 Mockar alla boxar

06.00 Fixar lunch påsarna osv...sopar o fixar

Går upp och sover eller ngt

09.00 Tar in ena två hästar, ställer ena i skrittmaskinen medans jag fixar i ordning den andra. Rider dom två hästarna på ca 2 timmar.

11.00 Hästarna får lunch

13.00 Släpper ut dom ja ridit i hagen igen, tar in dom andra två. Rider stoet barbacka så hon får röra lite på sig och sen tar´jag andra tävlingshästen.

16.00 Tas alla in, spolar av alla hästarna (ben), ryktar av dom, broddar av om det behövs, lindar ben och byter täcken. Dom fodras när dom kommer in.

17.00 Tar unghästarna på "promenad"

Går upp vid 17.30 igen och fixar mat o sådant

19.00 Fodrar

22.00 Fodrar sista, fixar i ordning foder, putsar träns och sadlar, diskar alla krubborna, och hinkar osv.

23.00 Godnatt

Ungefär så här ser det ut...
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Vardagar:

Är i stallet ca 07.30 och fodrar, krafft inne och hö i hagen vid 8.00.

Ev ridning här mellan om inte på kvällen

Lunch vid 11.00-11.30 hö i hagen

Vid kallt eller frost etc middag vid 16.00, hö hagen

In i stallet vid 19.00 ca hö och rykt ev. ridning

21.30-22.00 Natthö och släckning
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

06.00-07.00 Hösilage + Kraftfoder
8.00-9.00 Kraftfoder, Släppa ut i hagen, Sopa Stallet
12.00 Hösilage i hagen + vatten
16.00 Hösilage i hagen + vatten (tar in hästarna vid dåligt väder)
20.00 Ta in hästarna, Fodra Hösilage + Kraftfoder
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

04.30 Hästarna fodras, medans dom äter går jag runt och tar tempen, lindar av, på med hagskydd och byter täcken.(är det isigt osv så broddas de på också) Tar ut hö i hagarna och vatten hinkar.

05.00 Tar ut hästarna

05.15 Mockar alla boxar

06.00 Fixar lunch påsarna osv...sopar o fixar

Går upp och sover eller ngt

09.00 Tar in ena två hästar, ställer ena i skrittmaskinen medans jag fixar i ordning den andra. Rider dom två hästarna på ca 2 timmar.

11.00 Hästarna får lunch

13.00 Släpper ut dom ja ridit i hagen igen, tar in dom andra två. Rider stoet barbacka så hon får röra lite på sig och sen tar´jag andra tävlingshästen.

16.00 Tas alla in, spolar av alla hästarna (ben), ryktar av dom, broddar av om det behövs, lindar ben och byter täcken. Dom fodras när dom kommer in.

17.00 Tar unghästarna på "promenad"

Går upp vid 17.30 igen och fixar mat o sådant

19.00 Fodrar

22.00 Fodrar sista, fixar i ordning foder, putsar träns och sadlar, diskar alla krubborna, och hinkar osv.

23.00 Godnatt

Ungefär så här ser det ut...

:eek::eek::eek:
ursäkta frågan men hur hinner du med det övriga livet :confused: och vilken tid stiger du upp :confused:
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Morgon kl: 7.00-7.30 Kraftfoder inne, täckesbyte/lindor/boots mm.
Utsläpp kl: 7.30-8.00 Hö ute, blöter betfor å kokar linfrön till kvällen.
Middag kl: 12.00-12.30 Lunchhö ute
Insläpp kl: 16.00 Hö samt kraft till de som behöver. Täckesbyte mm.
Kväll kl: 20.30-21.00 Hö plus kraftfoder. Ev "nattsockar" på.

Eget stall med inackorderingar. Jag sköter veckodagarna å dom rullar helgerna.
Efter utsläpp så brukar jag mocka å göra klart stalltjänsten åt mina samt sopa stallet å kratta utanför.
Sommartid går dom ute mkt mer, vissa dygnet runt.
Ridningen kommer oftast på em om jag rider ute/hemma annars kör jag till ridhuset under dan när det är mindre folk.
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

på vintern i kollektivstall med 6 hästar:
06.00 morgon hösilage + kraftfoder (görs av bonde)
09.00 täckning, utsläpp, fri tillgång till vatten i hagen
*mockning och ridning mellan utsläpp och insläpp*
17.00 insläpp, hösilage + kraftfoder
21.00 kvällning, hösilage
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Så här ser det ut i mitt nya stall. I stallet står sju hästar.

Cirka 6.30: Den som har morgonen kommer till stallet (jag har morgonen på måndagar och onsdagar samt var sjunde helg). Alla hästar får en tuss med hö eller hösilage. Täckar de hästar som ska ha täcken.

Cirka 6.50:Fodring av kraftfoder, rengöring av betforhinkar. Katterna mat. Medan hästarna äter bärs hö/hösilagepåsar ut i hagen samt vattenhinkar om det är fruset i badkaren.

cirka 7.10:Utsläpp av hästarna, Stallgången sopas

Om jag hinner så mockar jag på morgonen, annars tar jag det på kvällen.

Någon gång under dagen fodras de lunch (hösilage) beroende på vem som är ute.

Jag kommer oftast ut till stallet vid 18- tiden, då mockar jag och arbetar därefter min häst. På torsdagar har jag förmånen att sluta arbeta redan halv två och är då oftast ute till 14, och fodrar då lunchhö/silage.

Den som har kvällen kastar ner hö från skullen så att det finns till dagen efter. Nu när de flesta går helt på hösilage så behövs det inte kastas ner så ofta.
Intag av hästarna cirka 19.30:Alla hästar kommer in, börjar äta av sitt hö/hösilage som ligger inne i boxen. Hästarna täckas av och visiteras.

Cirka 19.50: Hästarna fodras med kvällskraften. Hinkarna sköljs ur. Ev, ställs vattenhinkar i ordning tills morgonen efter. Morgonhöpåsar ställs fram till ytterdörren.

Cirka 20.10:Katterna får mat, stallgången sopas, en sista koll av boxar och hästar. Stallet stängs för natten.

Om någon är och rider lektion på ridskolan på kvällen så tar den som har kvällspasset in hästarna och byter täcken etc. Den som kommer sist tillbaka från ridskolan fodrar då och stänger sedan stallet för kvällen.

Något som fascinerar mig är att det är så otroligt lugnt i stallet på morgonen, även fast vi ibland kan komma på lite olika tider (inom rimlig avvikelse förstås) På helgen tex. så brukar vi ta lite sovmorgon till halv åtta. Men inga oroliga hästar som står och sparkar alls!
 
Senast ändrad:
Sv: Dagsrutin i erat stall.

04.30 Hästarna fodras, medans dom äter går jag runt och tar tempen, lindar av, på med hagskydd och byter täcken.(är det isigt osv så broddas de på också) Tar ut hö i hagarna och vatten hinkar.

05.00 Tar ut hästarna

05.15 Mockar alla boxar

06.00 Fixar lunch påsarna osv...sopar o fixar

Går upp och sover eller ngt

09.00 Tar in ena två hästar, ställer ena i skrittmaskinen medans jag fixar i ordning den andra. Rider dom två hästarna på ca 2 timmar.

11.00 Hästarna får lunch

13.00 Släpper ut dom ja ridit i hagen igen, tar in dom andra två. Rider stoet barbacka så hon får röra lite på sig och sen tar´jag andra tävlingshästen.

16.00 Tas alla in, spolar av alla hästarna (ben), ryktar av dom, broddar av om det behövs, lindar ben och byter täcken. Dom fodras när dom kommer in.

17.00 Tar unghästarna på "promenad"

Går upp vid 17.30 igen och fixar mat o sådant

19.00 Fodrar

22.00 Fodrar sista, fixar i ordning foder, putsar träns och sadlar, diskar alla krubborna, och hinkar osv.

23.00 Godnatt

Ungefär så här ser det ut...
OJ vad du hinner med. Var det inte du som hade en liten, liten bebis med? Inte dåligt att orka rida och greja med 8 hästar då inte...
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Mitt stall är en ridskla med privathäst del.

08:00 stallpersonalen fordrar alla hästar.
När hästarna har ätit upp ca 09:00 släpps dom ut
personalen mockar åt lektionshästarna
12:00-13:00 Lunch fodras hästarna med hö som står i liten grushage. de andra hästarna står och äter hö hela dagen från en stor bal.
15:00-16:00 Lektionshästarna tas in.
Privathästägarna tar in sina hästar själva.
20:00-21:00 fodras hästarna av ett rullande shema för privarryttarna.
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

06.00-07.00: Hästar ut i hagen och får mat.
11.00-13.00: Lunchfodring i hagen.
15.30-16.30: 4 hästar går in och får em-mat de andra får mat i hagen.
20.30-22.00: 2 sista hästarna (en är min:love:) går in och alla hästar får kvällsmat.

Kaninerna har fri tillgång på hö och får 1 dl pellets någon gång under dagen samt en grönsaksbit/fruktbit. :p
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

OJ vad du hinner med. Var det inte du som hade en liten, liten bebis med? Inte dåligt att orka rida och greja med 8 hästar då inte...

jag skulle vilja kalla henne antagligen tidsopptimist eller så MÅSTE hon ha ett par extra timmar på dygnet som vi andra inte har :crazy:

ursäkta till TS för inlägget som INTE tillhörde ämnet

/ vickis som jätte gärna skulle vilja och behöver ett par extra timmar på sitt dygn:D
 

Liknande trådar

Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 618
Senast: Pilot
·
Hästhantering Har precis flyttat mina 3 hästar till nytt stall. (För första gången på 14 år står mitt egna stall tomt) Jag har flyttat dem enbart...
Svar
6
· Visningar
1 436
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 428
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp