Bukefalos 28 år!

Dagsrutin i erat stall.

Sv: Dagsrutin i erat stall.

Någon gång runt 8 - morgonfodring. Lite kraft inne, därefter en massa hö ute i hagen.

Lägger ut mer hö under em, om de ätit upp det från morgonen.

Insläpp tidigast kl 20, lite kraft o mycket hö inne.

Håller inte benhårt på tiderna, men har som tummregel att de aldrig skall stå inne mer än 11-12 timmar. Det är skönt att ha eget stall.. :smirk:
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Sommartider:

Vardag:
-05.30 Hästarna släpps ut och jag och mamma mockar och fixar stallet.
-15.00 Jag äter mellanmål och ev. väntar tills det blir svalt. Sen tar in Ella och rider, eller gör nån annan "aktivitet". Efter det blir det kvällsmat och så får de antingen gå ut i sommarhagen igen eller så får hästarna komma in under natten (beroende på om de går på bete eller ej).

Helg/sommarlov:
Blir lite beroende på hur övriga dagen ser ut och vilket väder. Är det varmt brukar jag försöka rida på morgonen eller kvällen. Mockar slipper jag ju iom att de går ute :D

Vintertider:

Vardag:
-05.30 Går upp, släpper ut hästarna och mockar och fixar stallet.
-15.00 Kommer hem och käkar mellis. Ska jag rida skyndar jag mig ut innan det blir mörkt, annnars sätter jag mig vid datan (som idag:angel:).
-16.00-16.30 Hästarna kommer in, fixar mat och så inför natten.
-ca 20.00 Går ut och släcker nattlampan och ev. mockar lite^^
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Rutinerna i vårt stall, inackorderingsstall:

Frukost ca 6-6.30 kraftfoder och hö
Utsläpp ca 8.30-9.00 hö ute om de går i grushage
Lunch ca 11-14 hö
Insläpp ca 16-18 kraftfoder och hö
Kvällsmat ca 22-23 kraftfoder och hö

Kommer till stallet oftast runt 14-16, mockar, fixar mat, borstar o kollar hästen, rider el annat arbete fr marken.
Å hem ca 18-20
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Eget stall med en inackodering, 1-2 hästar på inridning/hantering och 2-3 egna hästar. Antalet hästar varierar lite beroende på årstid och om någon är utlånade eller alla hemma.

Har inga fasta rutiner och det fungerar väldigt bra då ingen häst står och stampar efter käk vissa klockslag.
Men på ett ungefär ser dagarna ut så här;

6.30-8.30 täckesbyten och utsläpp, beroende på väder. Vid mycket dåligt väder ges frukost inne, annars ute i hagen.

Under förmiddagen mockas det oftast om jag inte har annat jobb att sköta. 1-2 hästar pysslas/jobbas med.
Vatten fylls på och ensilage läggs in i boxar och kraftfoder görs iordning.

Vid lunch tid fodras ute i hagen om vädret tillåter, vatten fylls på.

Em ca 15-17 fodras ute igen om vädret tillåter.

Om det rids på kvällen tas hästarna in vid 18 annars går dom ute till 21-22 och fodras då på kvällen igen och vatten kollas.

Annars nattas dom vid 21-22 och får rejält med grovfoder så att det räcker hela natten, vilket gör att jag aldrig behöver stressa ut på morgonen, dom har alltid lite kvar även om jag kommer ut kl 8.

/Zelma
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Rutinerna i vårt stall, inackorderingsstall:
Frukost mellen 05,00- 08,30 kraftfoder ochfår hö i hagarna
Lunch ca 11-14 hö
Insläpp ca 18-22 kraftfoder och hö nattar hästarna
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

07.00 Hästarna fodras med kraftfoder. Därefter får de gå ut och äta hö i hagen.
07.40 Jag är klar i stallet och går en lite runda med hunden. Därefter får jag lite tid för mig själv och kan äta frukost.
10.00 Ridpass. Rider de hästarna som ska ridas för dagen.
12.30 Lunch, både för hästar och människor.
14.30 Går ut i stallet och mockar. Fixar för kvällen.
17.30 Hästarna som står inne om nätterna kommer in, fodras med hö och kraftfoder. Hästarna i lösdriften fodras och tittas till.
20.00 Hästarna fodras med hö. Stallet stängs.


Jobbar jag, tar min sambo hand om detta. Vilken tur att man har en hästglad pojkvän som tycker om att pyssla i stallet! :idea:
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

I stallet där jag jobbar är det ca såhär:

07.30 - Jag kommer dit och ger hästarna kraftfoder inne, därefter lägger jag ut hö i hagarna.

08.00 - Alla hästarna är ute(oftast), därefter fyller jag på vatten i hagarna där det behövs!

08.30 - Börjar mockning, sopning, lägga in foder, väger upp inför morgondagen, fixar iordning i sadelkammare och dylikt.

ca 10.30 - Så gott som färdigt! Hem och käka lunch själv. (Om det inte är något mer som ska fixas. Och så tar jag oftast hand om och motionerar min häst här)

12.00 - Lunch till hästarna (min "chef"/ ägaren till stallet eller hur man nu ska säga ger dom det oftast)

15.30 - Alla hästarna går in och äter sitt kraftfoder + ett par kg hö. Jag blandar lucern & betfor + fixar lite smått och gott som inte fixades på morgonen.

Oftast brukar hästarna ridas här emellan, jag hjälper till där det behövs!

ca 20.30 - Hästarna får sin nattmat, kraftfoder+ hö.
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Vardag:

04.30 vandrar hästarna ut och får sin mat i hagen
08.00 Om jag går i skolan hela dagen får dom lunch höet då
11.30 om jag inte går i skolan hela dagen får som luch höet då.
16.00 - 18.00 får dom em hö beroende på om vi tar en tur eller inte.
22.00 kommer hästarna in för att äta natthö och käka kraftfoder.

Helg:

07.00 får hästarna vandra ut och käka morgonhö i hagen
12.00 lunch hö
17.00 em hö
22.30 - 00.00 får dom komma in i stallet och käka.

Sommartid:

Går ute dygent runt, kan i bland få komma upp i stallet på dagen om det är riktigt mycket insekter. får äta kraft nere i hagen.
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

9.00 Får hästarna kraftfoder
Ca. 9.30 Släpps dom ut och får då hö i hagen
15.00 får dom hö igen
18.00 Släpps dom in och får kraftfoder och hö

Mocka görs under dagen när var och en av hästägarna har möjlighet.
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

07.00-07.30 Kraftfoder inne o sen ut o äta hö i hagen.
11.30-12.30Lunch hö i hagen
15.00-16.00Middags hö i hagen
18.00-21.00Insläpp o kvälls fodring..

Min sambo jobbar varanan vecka förm/efterm.. Så mockar gör jag alltid på förmiddagarna.. Ridning blir det förm enna veckan o efterm andra veckan.
Helgerna ser ungefär lika dant ut..:)

Har eget stall på gården:)
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Kollektivstall:
07-07:30 ca Frukost inne, när alla hästarna ätit upp går de ut i hagen.
14:30-15:00 ca Hästarna går in och får lunch.
21:00 ca. Hästarna får kvällsmat.

På sommaren går de ute till kvällsmaten:) Kraftfoder och hö vid alla mål utom lunchen under sommaren när det finns mkt gräs.

Under dagen mockar var och en och gör iordning foder för alla målen. Hagarna är tillräckligt stora för att hästarna ska kunna sträcka ut i en rejäl galopp. Dock är de inte så kuperade som jag skulle vilja ha det utan rätt plana.
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Då ska vi se;

05:00 får de frukost i krubban och när de är klara kommer de ut i hagarna och där får de sitt hö.

11:00 delas lunch-höet ut.

Här emellan mockas det, rids, borstas, osv. Lite skiftande tider..

18:30-19:00 tas hästarna in (tidigare vid dåligt väder) och får kvällshö och kvällsmat i krubban. När de ätit upp är det natti-natti.

Absolut senaste tiden för kvällsmat är 19:30 och släckning 20:00. Stallägaren måste ju få lite ro på kvällen också.. :smirk:

På vardagarna har stallägaren utsläpp och morgon- + lunchfodring, och vi delar på insläpp + kvällsfodring. På helgerna har vi rullande schema from fredag kväll tom söndag kväll har man morgon och kvällsjour. Lunchen går också på rullande schema.

Det har funkat ganska bra. Man måste helt enkelt respektera tiderna för utfodringar, då de får mat endast 3ggr/dag. Så om man vill rida/träna efter kvällsfodringen så får man se till att de andra hästarna får sin mat i tid och så det inte skrammlas med matbingar efter det. Det för att alla ska få lugn och ro.

På sommaren, vid väder, går de ute dygnet runt.
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Kl.7.30 utsläpp och mat

kl.mellan 13.00 och 14.00 lunch.

Jag kommer hem äter och sedan går ut till hästarna,rider elr ngt annat mcokar fixar lite...

kl.17.00 eftermiddags mat'

kl.20-21.00 insläpp, mat och släcker lampan..
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Kl 05.30 hingsten får krafft foder å hösilage medans dom 3 tanterna bara får hö.

Kl 16.00 vi kommer till stallet å ev rider å pysslar mm så alla får kvälls kraft å hö vid 18 tiden kanske.

(alla går på lösdrift)
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Detta sköts av stallägarna:

06-07 hästarna går ut i hagen och får hö.
12 lunchhö
18 insläpp hö och kraftfoder klart i boxen.
ca 21 kvällshö.

På vardagarna mockar de alla 4 boxarna/väger upp hö/lägger ut kraftfodret i krubborna innan de tar in dem vid 18-tiden. På helgerna gör jag allt när jag kommer och rider.

På vardagarna kommer jag till stallet någongång efter 19 oc rider min hhäst och ev stallägarens unghäst. allt övrigt är klart redan.
På helgerna går jag till stallet vi 9 eller 14 beroende på vad jag har att göra i övrigt. Rider min egen och unghästen samt gör klart i stallet.
 
Senast ändrad:
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Jag står inackorderad i privatstallet på en ridskola.

Vardagar:
07:00 Ridskolepersonalen fodrar
ca 08:00 ovanstående släpper ut
11:00 ovanstående fodrar lunch
15-16 stallchefen släpper in och fodrar eftermiddag
20-21 ridläraren som har sista lektionen kvällsfodrar

På helgerna turas vi i stallet om med alla fodringar och in-/utsläpp. När man kvällsfodrar på helgen har man även ridskolestallet.

Ska jag rida är jag oftast i stallet vid 11-12 snåret, fixar det som fixas ska (mocka, höpåsar, kraftfoder). Ska jag inte rida brukar jag åka dit någon gång efter eftermiddagsfodringen.
 
Senast ändrad:
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Vi har bara ett liet stall med 2 hästar.

Vardagar :

6.30 foder och hö i boxen
7.30 utsläpp i hagen
12.00 - 13.00 middags hö
ca: 16.30 mockning
ca:17.00 ridning ( inte varje dag)
18.30 insläpp med foder och hö i boxen

Helg:

6.30 foder och lite hö i boxen
7.30 utsläpp med hö i hagen
12.00 - 13.00 middags hö
mockning och ridning nån gång under dan
18.30 insläpp med foder och hö i boxen



:banana: ha det bra!!
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Utsläpp mellan 7-9.
Mockning
Insläpp 18-19. Då serveras kraftfoder.
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

Eget stall

ca 6:30 Höfodring
7:00-8:00 Utsläpp
14:00-17:00 Höfodring (Beror på om vi jobbar båda eller inte)
ca 22:00 Insläpp och höfodring (en häst får betfor)

Ridning sker någon gång under dagen beroende på hur vi jobbar. Kraftfoder efter ridning.
Mockning och fyllandet av vattenhinkar sker någon gång under dagen.

Är det dåligt väder så kommer de in vid 20-tiden, för att få torka till innan sista fodringen.
 
Sv: Dagsrutin i erat stall.

står i ett stall med 7 hästar och två av dem är mina. det är 1 nordsvensk, 1 ardenner, 1 halvblod och 2 shettisar + min arab och d ponny.

04,45: araben får kraft, hö läggs ut och vatten fylls på/byts. de andra hästarna får sitt hö inne.
05,00: mina 2 släpps ut.
08,00: de andra hästarna släpps ut.
12-13,00: mina hästar får lunchhö.
17-18,00: alla hästar förutom mina släpps in och får hö och mina får em hö ute.
22-23,00: mina hästar släpps in och får hö + kraft och lusern

någonstans härimellan så mockas och rids det.
 

Liknande trådar

Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 761
Senast: Pilot
·
Hästhantering Har precis flyttat mina 3 hästar till nytt stall. (För första gången på 14 år står mitt egna stall tomt) Jag har flyttat dem enbart...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 509
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp