Bukefalos 28 år!

Dålig morsa

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Gatlin82

En tjej som jag känner till, fick ett barn i mitten på sep. Första helgen i okt går hon på fest, både fre å lör.. Sen är hon på fest eller krogen varje helg den månaden. I nov är de samma sak, kanske en eller två lugna helger. Ja vet inte om hon drack något de första helgerna men det gjorde hon iaf i början på nov. Hon har ingen kille. Jag tycker att det är så fruktansvärt dålig stil! Finns det något man kan göra åt en sådan sak?
 
Sv: Dålig morsa

Vem tar hand om bebisen? Om den inte är lämnad vind för våg kan man inte göra något.
Du verkar ha bra koll på henne - att hon lämnar hemmet och går på fest på helgen betyder kanske inte att hon är en dålig mamma. Det kanske är ENDA tillfället på hela veckan som hon lämnar hemmet? Om hon sen drack eller inte vet du ju inte när det gäller de första festerna. Jag tycker av princip inte att man ska vara så snabb att dömma sina vänner/bekanta. Vad är det som dålig stil? Att hon går på fest - dricker - lämnar sin bebis? Dricker hon sig redlös varje helg behöver hon hjälp av annat slag.

(Vad jag sen personligen skulle göra/ har gjort med nyfödd bebis är en helt annan sak.)
 
Senast ändrad:
Sv: Dålig morsa

Man kan tycka att det är dålig stil och att hon är en dålig mamma, men om barnet inte lämnas ensam eller med en direkt olämplig barnvakt så är det inget du kan göra något åt.

Sedan att jag inte hade barnvakt till mitt barn förren han var femton månader och då i två timmar är ju vad jag kände var ok för mej.
Alla är ju olika men jag känner att om behovet är så stort att gå ut så kanske man skulle ha väntat lite med att få barn.
Både för sin egen och för barnets skull.
 
Sv: Dålig morsa

Jag var ensamstående till min tvillingar. Två kvällar i veckan (ibland tre) så var de med sin pappa. Han kom då hem till oss och bodde över natten. Jag gick både på krogen, på fest och framför allt SOV. Ja just det - jag drack också. Och pumpade ut. Jag var inte en dålig mamma. Men utifrån kunde det ju ha sett ut så om man inte vet hur det egentligen var.

För övrigt var det inte mina behov som styrde utan barnens och pappans i detta fall.
 
Sv: Dålig morsa

Så länge barnet har det bra med någon den är trygg och inte mamman kommer hem kalas och ammar direkt tror jag inte det är något att direkt uppröras över. Bara för att det inte finns en pappa i bilden betyder det inte att det finns andra nära som barnet har fått ty sig till, kanske en mormor? Det kanske kan vara svårt att förstå hur en mamma går ut och festar så tidigt men det behöver inte betyda att barnet inte har det bra i övrigt?

Rent spontant kanske man tänker att personen är lite på glid, men det BEHÖVER ju inte vara så? :)
 
Sv: Dålig morsa

Vem lämnar hon bebisen till? Är hon en bra mamma i övrigt?

Hur bekant är hon med dig, eftersom att du vet vad hon gör?

F.ö tänker jag lite grann (fast det behöver inte alls vara så) att hon kanske inte är riktigt inställd på att vara förälder? Du skriver att hon inte har ngn kille, hon kanske är deppig och känner att hon måste få ha kul?
 
Sv: Dålig morsa

Så länge barnet har det bra med någon den är trygg och inte mamman kommer hem kalas och ammar direkt tror jag inte det är något att direkt uppröras över. Bara för att det inte finns en pappa i bilden betyder det inte att det finns andra nära som barnet har fått ty sig till, kanske en mormor? Det kanske kan vara svårt att förstå hur en mamma går ut och festar så tidigt men det behöver inte betyda att barnet inte har det bra i övrigt?

Rent spontant kanske man tänker att personen är lite på glid, men det BEHÖVER ju inte vara så? :)

Bara som en liten upplysning :-)
Citat SLV, Alkohol har inga positiva effekter för amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten. Slut citat SLV.

Jag blir faktiskt väldigt irriterad när det oftast sägs. om hon bara inte ammar. Egentligen är det farligare om hon går omkring i bostaden med sin skrikande bebis på armen (risk att hon tappar den från hög höjd) än att hon sitter i soffan och ammar.

Självklart ska man inte dricka sig full och sedan ta hand om ett spädbarn/småbarn. Men det gäller BÅDE mamman och pappan samt eventuell barnvakt.
 
Sv: Dålig morsa

Det finns de mammorna som sitter klistrade till sina ungar från när de kommer ut, tills de skrikande och sparkande flyttar hemifrån, sen finns de de som känenr att det är OK att ha lite egen-tid. Kan tänka mig att om hon inte får någon avlastning genom att ha en pappa tassandes runt hemma, så är det kanske inte så konstigt att hon behöver komma ut?

Att döpa hela tråden till "Dålig morsa" med.. Suck!
 
Senast ändrad:
Sv: Dålig morsa

En tjej som jag känner till, fick ett barn i mitten på sep. Första helgen i okt går hon på fest, både fre å lör.. Sen är hon på fest eller krogen varje helg den månaden. I nov är de samma sak, kanske en eller två lugna helger. Ja vet inte om hon drack något de första helgerna men det gjorde hon iaf i början på nov. Hon har ingen kille. Jag tycker att det är så fruktansvärt dålig stil! Finns det något man kan göra åt en sådan sak?

Herregud, skriv till regeringen!:eek::grin:
 
Sv: Dålig morsa

En tjej som jag känner till, fick ett barn i mitten på sep. Första helgen i okt går hon på fest, både fre å lör.. Sen är hon på fest eller krogen varje helg den månaden. I nov är de samma sak, kanske en eller två lugna helger. Ja vet inte om hon drack något de första helgerna men det gjorde hon iaf i början på nov. Hon har ingen kille. Jag tycker att det är så fruktansvärt dålig stil! Finns det något man kan göra åt en sådan sak?

Jag blir bestört av hur många beskrivningar det finns på en dålig mor. Mammor ska inte ha roligt, så är det bara. De ska finnas till hands 24/7 annars är det banne mig förfärligt.

Bygger du dina uppfattningar på fördomar eller på rena fakta om barnets hälsotillstånd och välmående?
 
Sv: Dålig morsa

Ett barn behöver en trygg uppväxt. Att växa upp och ha 2 föräldrar som inte går ihop är ingen trygg uppväxt. Bara för man får barn slutar man inte träffa och umgås med sina vänner.
Att barnet har en barnvakt är ju jättebra, det är ju otroligt mycket bättre att ha fler trygga vuxna barnet kan vända sig till än bara sin mamma! Tänk om det händer mamman någonting, hur bra är det för barnet då att hamna hos någon okänd? (Mamman behöver ju inte dö, de räcker ju med blindtarmen eller en allvarlig fraktur, halka på isen och få hjärnskakning)

Egen tid är jätteviktig när man fått barn, vissa åker till stallet och är borta flera timmar om dagen andra går ut på krogen.

Min kompis är gravid och hon fortsatte gå ut på krogen som vanligt varje vecka fram till strax efter mitten av graviditeten. Självklart drack hon alkoholfritt! Hon är en party tjej och varför ska hon få ställa om hela sitt liv pga ett barn?
 
Sv: Dålig morsa

Jag blir lite ledsen när sådanhär trådar kommer upp faktiskt.

(Nu vet jag inte om du skriver under anonymt nick eller är ny, det spelar mindre roll )

Hur vore det att ta upp saken med henne om du stör dig så mycket?

Sådana här trådar får mig bara att tänka på hur många som egentligen kommer syna mig som mamma, anteckna varje fel och sedan skriva i hemlighet på ett forum om hur dålig jag är ...

Det känns himla olustigt faktiskt om man ser det så..
 
Sv: Dålig morsa

jag är inte heller tillsammans med min dotters pappa, dock har jag en annan ppjkvän nu men det är en annan sak.

min mamma och jag bestämde att dom skulle ha henne en dag i veckan elelr 2 dagar varannan vecka. och oftast blev det på helgen eftersom dom jobbar på vardagarna. och när dom hade henne inte fan ville jag sitta hemma och glo som jag gjorde när jag hade henne hemma. då vill man ha kul och göra saker man inte kan annars.. som ut och festa.. och eftersom barnen är så små har dom inte en aning om ifall man dricker sej full eller man är hemma och sover..

en granne till mej som hatar mej och sa långt innan jag födde att hon skulle se till att jag blev av med mitt barn anmälde mej till soc med en massa lögner.

Att jag lämnade mitt barn till folk jag inte kände för att kunna ut och festa:crazy:

att jag drack när jag hade henne:crazy:
Visst jag kan faktiskt helt ärligt säga att jag har druckit en cider ibland på kvällen när hon somnat, men en blir inte jag full på iaf.. inte ens lullig.

att jag skulle lämna mitt barn i 3 veckor hos nån jag knappt kände flr jag skulle iväg och festa och sånt när hon var 2-3 månader..

hon sa massa mer men kommer inte ihåg vad det var nu..

så länge barnet inte far illa, typ att man kommre hem full och har barnet eller man får hem barnet när man är bakfull och mår dåligt tycker jag att det inte gör nått om man går ut och dricker lite och har kul.. så länge det är inom rimliga gränser.. varje dag är väl inte helt bra kanske, fast det är det inte utan barn heller:p

jag tycker att man ska kolla upp hur det verkligen är innan man börjar anklaga folk för att vara dåliga föräldrar..
 
Sv: Dålig morsa

kl

Så länge inte barnet tar skada så tycker jag inte man ska bry sig om vad folk gör.
Tror inte att någon skulle skapa en tråd som hette "Dålig farsa" och skriva om en nybliven far som lämnat sitt barn för att gå ut på krogen.

Hon kanske har orsaker som du inte vet om, så jag tycker inte du ska vara så snabb på att döma.

Jag lämnade mitt barn mellan 1-2 timmar varje dag från det att hon var 5 dagar gammal för att vara i stallet. Gör det mig till en dålig mamma?
 
Sv: Dålig morsa

En dålig mamma är hon om :
*Hon dricker hemma med barnet och blir full och inte kan ta hand om det
*Ammar med alkohol i blodet
*Lämnar bebisen ensam och går ut och festar

Men knappast om hon lämnar det till nån som tar hand om det bra.

Att vara ensam med en liten bebis låter inte speciellt roligt och kanske hon känner att hon inte är mogen, men det betyder inte att barnet har det dåligt.

Om hon hade lämnat det på helger för att jobba, hade hon varit en dålig mamma då oxå? Tror knappast bebisen vet nån skillnad..
Hon kanske behöver få komma ut och roa sig för att klara vardagen? Inget som säger att hon är eller kommer vara en dålig mamma för det. Det som betyder nåt för barnet är att hon tar hand om det när hon har det och att hon lämnar det hos nån som det är tryggt hos. Vad hon gör under tiden mår knappast bebisen dåligt av.

Du undrar vad du kan göra åt det...Ja, vad hade du tänkt? Ringa socialen? och säga vad? tror du att barnet mår bättre av eventuell utredning för att mamman behöver tid för sig själv av en eller annan anledning?

Jag har 4 barn och de 2 minsta är 1 och 2 , har ingen barnvakt att lämna till och dricker inte alls. men det gör inte mej till en bättre mamma. Det är vad man gör när man har barnet som räknas. Jag behöver inte vara en bättre mamma för att jag har dom varje dag.

Om du inte ser att hon missköter bebisen tycker jag att du ska sköta dina egna saker istället för att skriva här.
 
Sv: Dålig morsa

Det verkar inte som att hon är redo att bli mamma. Om behovet av att gå ut och festa varje helg när bebisen är så liten är större än behovet att ta hand om sitt barn så borde man vänta med att skaffa barn.
Barnet kan säkert ha det bra ändå. Men mamman kommer kanske ångra sitt levnadssätt när hon blir äldre och får andra prioriteringar.

(Apropå att det är bra för barn att ha många att knyta an till, av vad jag har läst mig till är det tvärtom när barn är så små, de ska inte ha så många i sin närhet utan utvecklas bäst till trygga individer om de får knyta an till en eller högst två i början)
 
Sv: Dålig morsa


Ja om du utgår från att du dricker 1-2 glas vin så kanske det inte gör det enligt det du läst. Men nu menar jag om man går ut på krogen och dricker sig full på sprit. Gör man det varje helg och sen går hem och ammar så kan det knappast vara jättebra för en bebis i längden..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 601
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 138
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 201
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 390
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp