Dåliga erfarenheter från att köpa häst utomlands

En möjlig förklaring skulle vara "magproblem". Typ magkatarr/magsår känningar för hästen som av stressen vid resan slagits upp och nu med nytt allting hålls det vid liv. Stressad häst och problem med sadel på skulle förklara det. Likaså filmen du såg innan utan aktiva magproblem hos hästen.

Behöver inte alls handla om att ha blivit lurad av säljare/mellanhand. Som återkommande kund verkar det inte rimligt att nu lura just dig.
 
Hej igen och tack för fler svar..

Det som gör mig lite halvt ledsen/arg/irriterad på försäljarna och mellanhanden att de läst mina meddelanden men valt att INTE svara. Och anledningen till varför vi köpte henne därifrån var just för att 4 andra hästar har varit enligt beskrivning. Att då köpa en femte häst från samma ställe borde inte ha varit ett stort problem (tänkte jag. Det jag känner mig allra mest frustrerad och "lurad" över är inte hur hästen i sig beter sig i denna miljö med en annan ryttare. Det är mer att när jag försökte kontakta försäljningstallet och be om hjälp läste de mina meddelanden men svarade aldrig tillbaka. Det jag vet nu är att ja, när det går bra och att hästarna är ok som kommer hem är allt "frid och fröjd". Men när man stöter på problem så får man inte mycket hjälp. Jag frågade om inbyte och var även villig att lägga pengar emellan. Men inget svar som sagt.

Som sagt, tack för era svar. Tråkigt när det blir som det blir, och jag vet numer att jag aldrig kommer köpa en osedd häst igen från det stället. Men även om man provat hästen i holland kanske det hade blivit tokigt med miljöbyte/ryttarbyte osv.

Ska tillbaka till veterinär om ett par veckor för att de ska se när jag rider henne. Kan återkomma om veterinären kommer med förslag eller om det är fysiskt fel på henne eller om veterinär tror det sitter i huvudet :)
 
Jag tycker att du skall utreda om det finns medicinsk problematik precis som du har tänkt. Därefter är mitt råd att ge henne tid. Låt henne stabiliseras med stor hage o mkt utevistelse i flock och nog med grovfoder, utan krav öht. Efter några månader så börja om, i långsam takt. Och utgå från att få göra om allt från scratch.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Hästar är ju individer - jag har själv en häst som jag haft sedan den var föl som funkar med vissa ryttare men inte med andra. Jag skulle på studs kunna göra en film där hon går som en klocka och en där hon är rejält istadigt beroende på ryttare och där det är ryttarens personlighet som gör skillnaden. Man får helt enkelt inte bli det minsta arg och spänd när man rider för då funkar det inte oavsett hur duktig ryttare man är. Det oärliga ligger ju i så fall i att inte berätta att hästen fungerar utmärkt med en del men inte med andra ...Men det kan ju faktiskt vara så att säljaren haft tur och hittat matchande ryttare och därmed inte märkt problemet.
 
Senast ändrad:
@Ridinglady eller så har säljaren inte haft några som helst problem med hästen och inte svarat på mess pga att det inte känns som en vettig möjlighet att respondera /föra en dialog via mess utan tycker att köparen isåfall bör ringa ?
 
Hej igen och tack för fler svar..

Det som gör mig lite halvt ledsen/arg/irriterad på försäljarna och mellanhanden att de läst mina meddelanden men valt att INTE svara. Och anledningen till varför vi köpte henne därifrån var just för att 4 andra hästar har varit enligt beskrivning. Att då köpa en femte häst från samma ställe borde inte ha varit ett stort problem (tänkte jag. Det jag känner mig allra mest frustrerad och "lurad" över är inte hur hästen i sig beter sig i denna miljö med en annan ryttare. Det är mer att när jag försökte kontakta försäljningstallet och be om hjälp läste de mina meddelanden men svarade aldrig tillbaka. Det jag vet nu är att ja, när det går bra och att hästarna är ok som kommer hem är allt "frid och fröjd". Men när man stöter på problem så får man inte mycket hjälp. Jag frågade om inbyte och var även villig att lägga pengar emellan. Men inget svar som sagt.

Som sagt, tack för era svar. Tråkigt när det blir som det blir, och jag vet numer att jag aldrig kommer köpa en osedd häst igen från det stället. Men även om man provat hästen i holland kanske det hade blivit tokigt med miljöbyte/ryttarbyte osv.

Ska tillbaka till veterinär om ett par veckor för att de ska se när jag rider henne. Kan återkomma om veterinären kommer med förslag eller om det är fysiskt fel på henne eller om veterinär tror det sitter i huvudet :)
Varför är första tanken att skicka tillbaka hästen/ börja prata om inbyte? Som gjort för tjafs. Är det inte bättre att först ta kontakt om hur man löser det på bästa sätt för hästen först?
Att direkt säga att man vill ha en annan häst, antagligen till en säljare som tror hen sålt en trevlig häst och inte förstår problemet, vilket troligen är svårt att delge över mess på ett bra sätt.

110 cm hoppning är ju hobbyhoppning (men kanske ännu viktigare att få en "enkel" häst), många hästar från Holland verkar ha mycket nerv. Framförallt är det ju svårt om man själv inte "vågar", vissa hästar har mycket nerv och hoppar runt/ istadiga och då gäller det att man själv vågar rida, så släpper det. Kan ha missat, men ålder på häst?

Nu har ni ju hästen, men verkar inte kunna fråga säljaren om råd, då hade jag skrapat ihop pengar och skickat hästen till en duktig (men sympatiskt) tillridare. Sedan sålt hästen eller tagit lektioner på plats för att se om man kan få hjälp med hur man ska rida.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
846
Senast: Grazing
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 365
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 645
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 875
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp