Dåliga erfarenheter från att köpa häst utomlands

Signejakobsson

Trådstartare
Hej allihopa!

Jag undar om det är fler som varit med om samma sak som jag?

I augusti förra året så köpte jag en häst, osedd från holland, tidigare har vi köpt flera hästar från samma ställe utan några som helst problem. Sagt och gjort så kom det 5 åriga stoet hem till oss på gården, något smal och inte så vältränad. Men redan vid första uppsittningen och ridningen så var det något som inte stämde, hon är en extremt stressad häst, huvudet slänger upp och ned, hon bockar och stegrar vid trav och galopp. Det påstods vid köp tillfället att hon gått 110 cm hoppning i holland och att hon även var mjuk och fin att rida och bra dressyrriden, detta stämde ju såklart INTE. Hur de fått hästen att se fin ut på film vill jag inte ens tänka på och vad de kan ha tänkas gjort med henne. Säljaren slutade att svara på sms när vi bad om hjälp, vi frågade och gav förslag på flera olika lösninga så som inbyte, att de kunde hjälpa oss att sälja henne eller om de kunde köpa tillbaka hästen. Trots att jag såg att personen läst mina meddelanden så fick jag inget svar tillbaka. Efter detta så är hon checkad hos veterinär och allt annat man kan tänka sig för att vara 100% säker på att hon inte är skadad, vilket hon Inte är. Jag vill bara dela med mig om mina egna erfarenheter och höra om det är någon annan som råkat ut för samma sak.

Så himla trist att bli så totalt lurad, när man tidigare köpt 4 hästar från samma ställe med samma mellanhand här i sverige som gått bra. Men nu vet man att när det inte blir bra med ett hästköp så står man där helt utan hjälp. De har ju beskrivit hästen totalt fel och vi som provat att rida henne är INTE orutinerade.

Jag vill Inte ha svar som säger att det är dumt att köpa häst från holland eller annat land osedd. Jag sitter i denna skit själv och behöver inte klankas ned på ännu mer av andra. Jag har köpt en häst som inte ens är värd hälften mot vad jag köpte henne för, så inga sånna "dumma" kommentarer. Jag vill mest höra era historier, harni råkat ut för samma sak, känner ni någon som har? Har det löst sig, har ni fått byta in eller har säljaren skitit i er totalt?
 
Det är en stor omställning för en ung oerfaren häst att flytta och byta miljö. Med tanke på att ni har god erfarenhet av säljaren så skulle jag hållit det som öppet att hästen faktiskt var som beskriven hos gamla ägaren men att den blivit starkt påverkad av flytten tills motsatsen är bevisad.

Ni har film där hästen rids och ser helt okej ut eller hur? Det kan bero på att hästen faktiskt verkligen var så hos tidigare ägare. Är det den enda tidigare ägaren, har hästen tävlats eller endast ridits hemmavid. Har den ridits av många olika eller bara en? Eller misstänker du att det är fel häst på filmen?
 
Synd när det blir som du råkat ut för..
Att hästen beter sig på ett sätt i sin hemmamiljö och sedan blir annorlunda på ett nytt ställe är dock inte helt konstigt. Nya rutiner, nytt foder(?), ny miljö, annan hantering osv osv..
Hur har hon utvecklats sedan köpet? Har det gått bättre/sämre?
Och hur såg hon ut på film innan köp? :)

Jag har köpt häst osedd som där kom fram annat utbildningsmässigt än vad vad jag hade tänkt. Men inte går jag och lämnar tillbaka den för det utan då löser man det :)
 
Tack för svar!

Med tanke på att andra hästar vi köpt från samma ställe har varit nästan likvärdiga i ridning som på filmen gör mig förvånad. Självklart så kan mycket bero på miljöbyte/ryttarbyte och rutiner som ändras.. Men det som även oroar mig är att vi gett henne tid, tagit det lugnt, och låtit henne vara här och bli van. Fodrerupplägget som hon får är bestämt och ordinerat av veterinär. Hon har svårt att behålla hullen så fri tillgång till hö får hon också. Hon är en extremt stressad häst, så man tänkte att fri tillgång till hö, stor hage, sällskap och rutiner samt ridning skulle få henne att lugna ner sig lite.

Kan vara så att de ridit på ett speciellt sätt, men skulle nog tro att försäljningstillstallen köpt in henne för o rida, fixa film och sälja vidare. På filmen ser hon normal ut, fin och lugn, men det är även det oroande. Kan en häst verkligen bli så stressad och oridbar pga miljöbyte och ryttarbyte?

Anledningen till att jag köpte henne är för att jag skulle få en stabil häst att rida och tävla 1 meter på. Alltså inte så ”stora” ambitioner, särskilt inte när man köper en häst som tävlats (enligt dem) 110.

Vad tycker ni att man ska göra? Ska man forsttta, se om problemet kvarstår? Kan det faktiskt vara ett fysiskt fel som inte visar sig? Sitter det mesta i huvudet? Eller ska man sälja henne med stor förlust till någon som vill ta över en stressad och svår häst?
 
Tack för svar!

Med tanke på att andra hästar vi köpt från samma ställe har varit nästan likvärdiga i ridning som på filmen gör mig förvånad. Självklart så kan mycket bero på miljöbyte/ryttarbyte och rutiner som ändras.. Men det som även oroar mig är att vi gett henne tid, tagit det lugnt, och låtit henne vara här och bli van. Fodrerupplägget som hon får är bestämt och ordinerat av veterinär. Hon har svårt att behålla hullen så fri tillgång till hö får hon också. Hon är en extremt stressad häst, så man tänkte att fri tillgång till hö, stor hage, sällskap och rutiner samt ridning skulle få henne att lugna ner sig lite.

Kan vara så att de ridit på ett speciellt sätt, men skulle nog tro att försäljningstillstallen köpt in henne för o rida, fixa film och sälja vidare. På filmen ser hon normal ut, fin och lugn, men det är även det oroande. Kan en häst verkligen bli så stressad och oridbar pga miljöbyte och ryttarbyte?

Anledningen till att jag köpte henne är för att jag skulle få en stabil häst att rida och tävla 1 meter på. Alltså inte så ”stora” ambitioner, särskilt inte när man köper en häst som tävlats (enligt dem) 110.

Vad tycker ni att man ska göra? Ska man forsttta, se om problemet kvarstår? Kan det faktiskt vara ett fysiskt fel som inte visar sig? Sitter det mesta i huvudet? Eller ska man sälja henne med stor förlust till någon som vill ta över en stressad och svår häst?
Kanske är en häst som inte klarar att ta det lugnt utan att få för mycket myror i benen.
 
Jag har en kompis som köpte häst i Holland.
Fin, trevlig häst (den kompisen provade hästen ordentligt under en längre tid på plats i Holland).
Hästen blev jättestressad av att flytta till Sverige.
Det tog ett par år innan hästen blev trevlig igen.

Sedan har jag en annan kompis som också köpte häst i Holland. Den kompisen fick hem en jättestressad häst, som antagligen hade varit ganska "hårt tagen". Den hästen fick gå i avel här i Sverige eftersom man inte fann avslappning i ridningen.
 
Hej allihopa!

Jag undar om det är fler som varit med om samma sak som jag?

I augusti förra året så köpte jag en häst, osedd från holland, tidigare har vi köpt flera hästar från samma ställe utan några som helst problem. Sagt och gjort så kom det 5 åriga stoet hem till oss på gården, något smal och inte så vältränad. Men redan vid första uppsittningen och ridningen så var det något som inte stämde, hon är en extremt stressad häst, huvudet slänger upp och ned, hon bockar och stegrar vid trav och galopp. Det påstods vid köp tillfället att hon gått 110 cm hoppning i holland och att hon även var mjuk och fin att rida och bra dressyrriden, detta stämde ju såklart INTE. Hur de fått hästen att se fin ut på film vill jag inte ens tänka på och vad de kan ha tänkas gjort med henne. Säljaren slutade att svara på sms när vi bad om hjälp, vi frågade och gav förslag på flera olika lösninga så som inbyte, att de kunde hjälpa oss att sälja henne eller om de kunde köpa tillbaka hästen. Trots att jag såg att personen läst mina meddelanden så fick jag inget svar tillbaka. Efter detta så är hon checkad hos veterinär och allt annat man kan tänka sig för att vara 100% säker på att hon inte är skadad, vilket hon Inte är. Jag vill bara dela med mig om mina egna erfarenheter och höra om det är någon annan som råkat ut för samma sak.

Så himla trist att bli så totalt lurad, när man tidigare köpt 4 hästar från samma ställe med samma mellanhand här i sverige som gått bra. Men nu vet man att när det inte blir bra med ett hästköp så står man där helt utan hjälp. De har ju beskrivit hästen totalt fel och vi som provat att rida henne är INTE orutinerade.

Jag vill Inte ha svar som säger att det är dumt att köpa häst från holland eller annat land osedd. Jag sitter i denna skit själv och behöver inte klankas ned på ännu mer av andra. Jag har köpt en häst som inte ens är värd hälften mot vad jag köpte henne för, så inga sånna "dumma" kommentarer. Jag vill mest höra era historier, harni råkat ut för samma sak, känner ni någon som har? Har det löst sig, har ni fått byta in eller har säljaren skitit i er totalt?


Är i samma sits själv med trasig häst imponerad från Holland som här har gått från ställe till ställe utan att någon tagit reda på varför hon inte är ridbar...
Men det gjorde självklart jag och nu står jag med en trasig oridbar osäljbar häst som säljaren vägrar ta tillbaka...
Tyvärr kommer hästen på sikt att svälta ihjäl då skadan är oreparabel....
Typiskt nog är hon den snällaste och trevligaste häst jag träffat på på säkert 10 - 15 år :cry: :cry: :cry:
 
Är i samma sits själv med trasig häst imponerad från Holland som här har gått från ställe till ställe utan att någon tagit reda på varför hon inte är ridbar...
Men det gjorde självklart jag och nu står jag med en trasig oridbar osäljbar häst som säljaren vägrar ta tillbaka...
Tyvärr kommer hästen på sikt att svälta ihjäl då skadan är oreparabel....
Typiskt nog är hon den snällaste och trevligaste häst jag träffat på på säkert 10 - 15 år :cry: :cry: :cry:


Fy! Låter hemskt verkligen, lider med dig och hoppas på det bästa! Det är så himla tråkigt när man inte heller vet varför de beter sig som de gör och inte veterinären (i nuläget) kan säga heller. Ska tillbaka till veterinär snart igen för att de ska få se hur hon beter sig när hon rids. Ska tilläggas att vid Longering sköter hon sig perfekt, något svag men helt kollugn. Men såfort en ryttare sätter sig på henne så blir det kaos. Som sagt synd att man blir lurad och sen speciellt att säljaren slutar upp och slutar svara. :(
 
Är i samma sits själv med trasig häst imponerad från Holland som här har gått från ställe till ställe utan att någon tagit reda på varför hon inte är ridbar...
Men det gjorde självklart jag och nu står jag med en trasig oridbar osäljbar häst som säljaren vägrar ta tillbaka...
Tyvärr kommer hästen på sikt att svälta ihjäl då skadan är oreparabel....
Typiskt nog är hon den snällaste och trevligaste häst jag träffat på på säkert 10 - 15 år :cry: :cry: :cry:

Vad tråkigt att höra. Om du funderar på att driva en process kan det iallafall vara värt att ta en kontakt med konsument Europa för att höra om möjligheterna.
https://www.konsumenteuropa.se/sv/om-oss/
 
Är pållen röntgad? Och får man fråga vad du köpte den för? Billigt eller normalpris?
Så synd när det inte blir som man tänkt sig..

Är den grundligt genomgången av vet och vet har sagt att den är kärnfrisk, så bör det vara rutiner, foder, ridning, hantering som problemet ligger i.

Har du film på hur den beter sig nu?

Om du vill kolla upp resultat på hästen så är det bara att maila KNHS, så får du svar inom ett par dagar.
 
Nu bortser jag från att hästen gick lugnt vid longering utan ryttare, men tänker på att du beskriver henne som en väldigt stressad häst (vilket jag tolkar som att det gäller mer än just i ridningen). Är hästen kollad för tex magsår?

Hur länge har hästen varit hos dig nu? (Ursäkta om jag missade att det står.)
 
Hej allihopa!

Jag undar om det är fler som varit med om samma sak som jag?

I augusti förra året så köpte jag en häst, osedd från holland, tidigare har vi köpt flera hästar från samma ställe utan några som helst problem. Sagt och gjort så kom det 5 åriga stoet hem till oss på gården, något smal och inte så vältränad. Men redan vid första uppsittningen och ridningen så var det något som inte stämde, hon är en extremt stressad häst, huvudet slänger upp och ned, hon bockar och stegrar vid trav och galopp. Det påstods vid köp tillfället att hon gått 110 cm hoppning i holland och att hon även var mjuk och fin att rida och bra dressyrriden, detta stämde ju såklart INTE. Hur de fått hästen att se fin ut på film vill jag inte ens tänka på och vad de kan ha tänkas gjort med henne. Säljaren slutade att svara på sms när vi bad om hjälp, vi frågade och gav förslag på flera olika lösninga så som inbyte, att de kunde hjälpa oss att sälja henne eller om de kunde köpa tillbaka hästen. Trots att jag såg att personen läst mina meddelanden så fick jag inget svar tillbaka. Efter detta så är hon checkad hos veterinär och allt annat man kan tänka sig för att vara 100% säker på att hon inte är skadad, vilket hon Inte är. Jag vill bara dela med mig om mina egna erfarenheter och höra om det är någon annan som råkat ut för samma sak.

Så himla trist att bli så totalt lurad, när man tidigare köpt 4 hästar från samma ställe med samma mellanhand här i sverige som gått bra. Men nu vet man att när det inte blir bra med ett hästköp så står man där helt utan hjälp. De har ju beskrivit hästen totalt fel och vi som provat att rida henne är INTE orutinerade.

Jag vill Inte ha svar som säger att det är dumt att köpa häst från holland eller annat land osedd. Jag sitter i denna skit själv och behöver inte klankas ned på ännu mer av andra. Jag har köpt en häst som inte ens är värd hälften mot vad jag köpte henne för, så inga sånna "dumma" kommentarer. Jag vill mest höra era historier, harni råkat ut för samma sak, känner ni någon som har? Har det löst sig, har ni fått byta in eller har säljaren skitit i er totalt?

Vadå lurad? Du har köpt en ung häst som är felfri, men som inte passar dig och din ridning. Du säger själv att säljare och mellanhand är bra, men ändå anklagar du dem för att ha lurat dig?

Att köpa häst osedd betyder ju att man tar risken att det kommer en häst som inte passar den egna ridningen. Du har haft hästen ett halvår, det är inte jättelångt tid. Ni har tagit det lugnt, så hästen är väl då rimligen inte igång.
 
Fy! Låter hemskt verkligen, lider med dig och hoppas på det bästa! Det är så himla tråkigt när man inte heller vet varför de beter sig som de gör och inte veterinären (i nuläget) kan säga heller. Ska tillbaka till veterinär snart igen för att de ska få se hur hon beter sig när hon rids. Ska tilläggas att vid Longering sköter hon sig perfekt, något svag men helt kollugn. Men såfort en ryttare sätter sig på henne så blir det kaos. Som sagt synd att man blir lurad och sen speciellt att säljaren slutar upp och slutar svara. :(

Dum fråga kanske, men är du helt säker på att sadeln passar perfekt? Vissa hästar kan ju bli springiga/stressade helt enkelt för att utrustningen inte funkar. Inga vargtänder som kan ligga och skava eller bett som sitter illa? Tänkte eftersom hon verkar så lugn vid longering?
 
@Signejakobsson jag har svårt att tro att ni skulle blivit lurade av en säljare ni har en relation till och köpt flera hästar av tidigare.
Köper man en häst osedd är det alltid en risk och oavsett finns det aldrig garantier att djuret beter sig på nytt ställe med ny miljö och ryttare på samma sätt.

Nu ville du inte ha kommentarer om att köpa osedd osv men jag måste ändå reflektera:
Varför köpa osedd när det är så enkelt att åka till Holland och prova? Och varför köpa osedd en helt vanlig hobbyhäst som det ju är frågan om när du ska ha den att endast tävla 1 metersklasser med?
 
Att köpa en häst osedd är i regel än väldigt dålig affär. Visst finns chansen att du får hem en frisk trevlig häst, men stor är den inte.
Sen om du köper osedd från privat/företag i Sverige eller privat/företag utomlands spelar ingen större roll faktiskt.

Jag tror inte du blivit lurad. Det finns så många olika saker som kan ske på transporten hit, stress, spänningar och skador.
Omstälnning med nytt stall och nya människor.
Det är inte ovanligt att unga importer blir helt förbytta.

Är hon inte skadad kan du väl skicka hästen till tränare? Det hade jag gjort i ditt ställe.
Det är svårt att få byta och ofta har de bara dyrare hästar så du måste lägga till mer pengar;)
 
Jag köpte en häst osedd i Sverige. Hon har gått breedersfinal för några år sedan men hon darrar av rädsla bara jag kommer med sadel. När jag suttit upp är hon så istadig att jag knappt får ut henne från stallplanen, men sedan uppför hon sig bra när jag skrittat ut. Tyvärr tycker min man hon är för farlig att rida nu när jag är gravid så jag har bara skrittat ut henne två gånger. Nu får vi ta ett halvår med att lära känna varandra och skapa förtroende från marken istället. Det jag vill säga med min historia är att en häst kan vara ridbar och gå fantastiskt för en ryttare, men vara svårriden och känslig.

Jag skulle vara försiktig med att köpa en billig importhäst. Om man är beredd att sälja billigt så behöver man ju inte exportera hästen till ett annat land utan det görs ofta för att dölja skadehistorik eller annan problemhistorik.
 
Kan du inte visa en film på din häst @Signejakobsson ?
Hade varit roligt att se

Är dock som många säger, att ja, hästar som är känsliga kan bli helt annorlunda när de kommer till ny ridning, nya rutiner, ny typ av hantering osv.. Bara för att de andra hästar du köpt har varit stabila (?) och tål ändringar lätt, behöver det inte betyda att denna är det. De är ju individer på gott och ont :angel:
Sen med fodret, har du frågat vad försäljningstallet gav den? Veterinären känner ju inte till vad pållen har ätit innan och fungerat bra på :) Dock tror jag inte det är den stora faktorn i det hela.

Vad har du för planer med hästen nu? Behålla/sälja/låna ut etc? Rids den som vanligt?
 
Kan vara så att de ridit på ett speciellt sätt, men skulle nog tro att försäljningstillstallen köpt in henne för o rida, fixa film och sälja vidare. På filmen ser hon normal ut, fin och lugn, men det är även det oroande. Kan en häst verkligen bli så stressad och oridbar pga miljöbyte och ryttarbyte?
Ja det kan dom. Vissa hästar passar inte med vissa ryttare helt enkelt oavsett. Min häst var sådan, som en dröm att rida för vissa men för vissa gick det bara inte oavsett hur bra dom red, min tränare kunde tex inte rida honom utan han valde sina ryttare. Han skulle lätt bli såld som problemhäst om han kommit till någon han inte passade ihop med.

Anledningen till att jag köpte henne är för att jag skulle få en stabil häst att rida och tävla 1 meter på. Alltså inte så ”stora” ambitioner, särskilt inte när man köper en häst som tävlats (enligt dem) 110.
Att dom tävlas säger ju tyvärr inte mycket om hur dom är att rida, vet ett par hästar som varit smått tokiga i hantering och i vardagslivet men som fungerat hur bra som helst i ridningen och tvärtom. Det går tyvärr inte att avgöra hur en häst är i psyket genom en film då man inte har en aning om vad hästen har för åsikter eller hur känslig hästen är. Köper man en ridhäst osedd och inte träffat den alls så är det tyvärr en risk man får ta.

Vad tycker ni att man ska göra? Ska man forsttta, se om problemet kvarstår? Kan det faktiskt vara ett fysiskt fel som inte visar sig? Sitter det mesta i huvudet? Eller ska man sälja henne med stor förlust till någon som vill ta över en stressad och svår häst?
Du får nog se det som en förlustaffär och sälja hästen till någon som passar hästen bättre, det är alltid en risk att köpa häst och ibland blir det inte som man tänkt. Dom som haft hästen innan kan aldrig garantera att det fungerar för den nya och att hästen förändrar sig betyder inte att man blivit lurad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
846
Senast: Grazing
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 365
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 645
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 875
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Omplacera problemhund?
  • Shop to you drop, del 4

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp